Sv: Collie

"Beskriv PRECIS vad du menar", jo, jo....:crazy:

Åsikterna om MH går isär en hel del inom collieklubben, tro mig, jag har kontakt med en av de äldsta och mest kända uppfödarna som dessutom är känd för sina MYCKET trevliga hundar. Vår tik kommer därifrån och hon är en underbar hund, dock inte MH-testad.;)

Tycker du verkligen att t.ex. jakt och kamplust hör ihop med collies? :confused:

Blir väl lätt så när en ras inte funkar Mh att man dissar det o kallar testet för skit.
Istället för o titta vad som är problem o börja med åtgärdsprogram för rasen.
 
Sv: Collie

Det är också väldigt tråkigt när somliga benhårt går på ett generellt test och sedan dissar en hel ras. :angel:
 
Sv: Collie

Det är också väldigt tråkigt när somliga benhårt går på ett generellt test och sedan dissar en hel ras. :angel:

Nej då Mh är bra så tillförlitliga om man får se hunden på testet o kan läsa lite hund. En hund ljuger aldrig om sin sinnesstämmning.
 
Sv: Collie

Tror tyvärr att du inte riktigt vill förstå vad jag menar och det är ju inget jag kan göra något åt.:crazy:
 
Sv: Collie

Jakt -och kamplust är inga utmärkande karaktärsdrag för en collie. För en schäfer kanske, men collien är en betydligt mildare hund.
 
Sv: Collie

För övrigt drar jag mig ur MH-debatten nu och återgår till mina båda underbara collies, båda med ett underbart psyke och riktiga vänner för livet. :love:
 
Sv: Collie

Jakt -och kamplust är inga utmärkande karaktärsdrag för en collie. För en schäfer kanske, men collien är en betydligt mildare hund.
Visserligen kan jag gå med på att en bra collie kan ha mindre av dessa egenskaper än en bra schäfer, men din åsikt skiljer sig från min och även från collieklubbens om du tittar på hur de tycker att en collie bör bete sig på ett MH.
 
Sv: Collie

Vore intressant att läsa undersökningen där du påstår att collie och doberman mentalt är samma sak. Framför allt vad du bygger påståendet på.

Detta bygger jag på de tröskelvärden jag fick fram bla genom hundskolan. Nu är detta 7 år sen så det kan ha ändrats, men då låg värdena nästan exakt samma.
 
Sv: Collie

Det är också väldigt tråkigt när somliga benhårt går på ett generellt test och sedan dissar en hel ras. :angel:

Exakt! :bow:
Som sagt utgår man från att en hund är som ett MH visar då är man riktigt ute på hal is :crazy:
Jag kan inga siffror på hur många collie rent procentmässigt som ens gör MH, men utgå från att det inte är många.
 
Sv: Collie

Exakt min tanke!

Du får ju fram ganska exakt vad du har för hund i snöret på ett MH att en hund skulle krypa så hela testet betvivlar jag starkt.
Såna problem skulle han märkt långt innan i såna fall.

Sen om hunden skulle blivit så rädd skulle dom brutit provet, för ingen hund ska vara annorlunda när den kommer hem från testet.

Den schäfern kröp som sagt MER eller MINDRE genom hela testet och nej, det avbröts inte.

Så vad har vi då lärt oss av detta? Jo, schäfern är en riktigt vek oduglig hundras..:smirk:
*ironi*
 
Sv: Collie

fortfarande så är statisken inte byggd på en enda indevid, vare sig de är usla elelr kanonbra. Men med flera testade indevider så ser man ett genomsnitt.
 
Sv: Collie

Det finns en här i byn som föder upp rottisar, jag gillar rottisar över lag men dessa :devil: :devil: rent ut sagt är rena dödsmaskiner.

3 av hundarna rastas utanförgården nattetid, då de är rädda att möta folk eftersom att de vet att de inte klarar av att hålla i hundarna. En av dessa har bitit 7 st människor (en av dom min sambo) helt oprovocerat. Det sjuka med det hela är att dessa hundar kammar hem tävling efter tävling men ändå har de sådan mentalitet.
Visst är det sjukt?

Vilka härliga hundar mycket tryck på dom men ändå föriga. Ge mig hela högen för de verkar ju veta redan hur man biter ;)
 
Sv: Collie

Då blir jag ännu mer mörkrädd... Att någon som inte ens kallar det för sitt rätta namn ska vara utbildad och vara insatt i det... *hmm* Det kan ju slå fel om man börjar bedöma när man bara ska beskriva...
 
Sv: Collie

Jag måste erkänna att de som är äldst i gametbrukar vara de som tjurskalligt är minst insatta i det... De blandar fortfarande ihop det med mentaltest.

Och exakt vad är det för konstigt om collien ska ha eller inte ska ha kamplust och jaktlust på ett MH???? Vad är det enligt dig som går fel på ett MH?
 
Sv: Collie

Om olika rasers profiler skiljer sig åt markant så kan man nog konstatera att det är ett rasdrag och inte en slump. Det finns idag i SKKs databas 1666 testade långhåriga collies.
 
Sv: Collie

Jag har en långhårig Collie. Jag fick henne av min förra svärmor. Kimbess' Chrissie In Red heter hon och är 11 år. Världens goaste lilla tjej är hon. Välldigt prat glad och social och alltid lika lugn:love:
 
Sv: Collie

Då blir jag ännu mer mörkrädd... Att någon som inte ens kallar det för sitt rätta namn ska vara utbildad och vara insatt i det... *hmm* Det kan ju slå fel om man börjar bedöma när man bara ska beskriva...

Men herregud, det är väl skillnad på vad man säger o vad man gör eller??
Jag vet vad jag gör o hitills har ingen klagat.

Sen om du stör dig på vad vi kallar det, det är ditt problem...orka!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 938
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 539
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 506
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp