Sv: Collie

Piru har en bild på sin hund när han tränar skydd. Hunden har bitit i bitstocken och drar emot, han har hoppat upp och tar spjän mot figgen. Han VILL VERKLIGEN ha den där leksaken, och han tänker inte ge upp i första taget.
Han vill "kämpa" En hund med stor kamplust "ger inte upp" när nåt blir svårt eller tungt.
Tex om man går ett jobbigt spår, drar en tung pulka osv
Dessutom är kampleken belönande. Istället för att mata med en godis som "beröm" så kan man ha dragkamp med en trasa tex.
http://i38.photobucket.com/albums/e106/ROTTWEILER80/IMG_7144.jpg
(flåt att jag länkar till din bild piru men den är underbar!)
 
Senast ändrad:
Sv: Collie

Jag vill själv gärna ha en hund med högdådkraft, och måttligt hård. Det innebär att hunden är "modig" och inte blir rädd för allt möjligt - och framför allt även om den blir det - så kan den "släppa det"
Min hund fick ett skrivbord som rasade över honom när han var valp. När jag lcyakdes gräva fram hunden, och byggt ihop det så gick han tillbaka och sov under det. Hade det hänt min första hund så hade han ALDRIG gått nära det igen, och hade gått stora omvägar. Hade jag tvingat honom så hade han kunnat bita ifrån sig i rädsla.
 
Sv: Collie

Är man riktigt intresserad av en ras så är man ju också beredd på de dåliga sidorna :) Skulle jag skaffa Collie så skulle jag vara beredd attt få en hund med de problemen inom rasen. Men visst skulle jag försöka få tag på en så bra hund som möjligt!! Men möjligheten finns där i mer eller mindre utsträckning. Jag skulle kunna ta reservation, rädsla etc. Skotträdsla skulle dock vara jobbigt tycker jag...

Exakt hur en Collie reagerar när den blir rädd är omöjligt att svara på. Men många vallhundar kan ta till tänderna om de blir rädda och trängda och det ska man vara medveten om. (Även om det säkert finns hundar som inte skulle göra det)
 
Sv: Collie

Mm skotträdsla är nog det värsta. Har haft en extremt skotträdd hund (ingen collie, men en doberman) och det var inte så kul. En gång rymde hon i vill panik, så långt att hennes trampdynor släts bort, och hon hade simmat över en stor vik. När vi äntligen hittade henne så fick vi bära henne hem, hon var helt utmattad. :crazy:
 
Sv: Collie

Min tränare har collieuppfödning :). Jättetrevliga hundar allihopa. Lätta att ha och göra med, sällskapliga, tålmodiga... Hennes hundar är lite skälliga (när det kommer folk) men tror att det är lättare om de är bara en eller två. Dessutom slutar de så fort hon ropar "TYYST!" :D. Hon ställer ut samt vallar får med en/ett par av dem :).
 
Sv: Collie

Jaa, de ser ut att rulla fram :rofl:.
Mjuka och gosiga kan jag berätta att de är också :angel: (har visserligen inte kännt på just den här kullen men tippar på att de också känns så ;))
 
Sv: Collie

*KL*

Det här med att vissa vägrar MH-testa sin collies beror inte på att de skulle ha extremt dåligt psyke, utan det är en protest mot hela idén med MH. Provet borde vara särskilt utformat för varje ras, en collie har t.ex. inte samma egenskaper som en schäfer. Dock tror jag att fler och fler har varit tvungna att acceptera MH för att kunna avla.

Beträffande kamplust, så är det inte en egenskap som är karaktäristisk för en collie. Collien ska vara snäll, vänlig, vacker och lättlärd. Min hane saknar kamplust, han släpper leksaker om han får motstånd, MEN han är otroligt lyhörd och lättlärd!

Bitas gör INTE en collie med bra psyke, inte ens om den blir skrämd!
 
Sv: Collie

Vår collie ägnade nyåren åt att försöka klättra upp i knät på oss, eller gräva sig in i väggen eller så. Problemen med henne fanns däremot då det fanns mat med i bilden (eller hon trodde att det fanns det). Då kunde hon bli helt hysterisk, inte bara så att hon reagerade om någon kom i närheten av maten, utan hon gav sig på även om den backade undan. Hon gjorde det inte alltid, utan det kom och gick, oftast var hon bara vaktig (vaksam men inte överdrivet) kring maten. Det här var en hund som hade bott hos oss hela livet, och aldrig varit utan mat eller på något sätt haft en osäker tillvaro, så jag menar att en normalt stabil hund inte skulle blivit sådan, även om jag inte är någon expert. Hon var i grunden en ganska mesig och osäker hund, och vi var inte tillräckligt kunniga för att avstyra det beteendet hon visade upp.
 
Sv: Collie

Men om man jämför individens resultat med rasens normala värden, borde man väl ändå kunna få en ganska rättvis bild av hur individen är? Är man ute efter en collie går man inte i taket för att de inte visar ex. hög kamplust i testet, även om den egenskapen testas.
 
Sv: Collie

Exakt! :idea:
Jag fick intrycket här att någon tyckte att det var skit om hunden fick dåligt resultat på sådant som t.ex. kamplust, men när man håller på med collie vet man att vissa delar av MH-testet inte passar in på rasen och är glad ändå. Däremot kan MH då kanske anses som "stelbent" eftersom det inte är anpassat till rasen ifråga.
Det vore bättre med ett rasanpassat prov där colliens mentala hälsa ställs mot andra hundar av samma ras. Tycker inte att man kan säga att colliens mentala status är dålig bara för att de testade hundarna fått sämre resultat på de punkter som är helt okaraktäristiska för rasen. :angel:
 
Sv: Collie

Precis, jag hade ju inte tänkt ha collien som skyddshund eller gå avancerade spår med den och bli bäst i brukshund-klubben... Då skulle jag skaffa en schäfer..

Jag vill bara ha en trevlig och lättlärd kompis som kan hänga med i skogen. :)
 
Sv: Collie

Enligt mig är MH-testen rena skiten!

Jeg vet FLERA hundar (som jag haft med på kurser) som har klarat MH-testen galant, men som är helt ur balans i vanliga fall och vice versa.

Vi hade två schäfrar på en kurs. Gubben hade en stoooor hane, jättefin och tjejen som gick hade en liten nätt tik. Tiken var så vek på kursen och ville inte samarbeta utan var mest rädd.
När gubben fick veta att hon oxå skulle MH-testa sin hund stod han o nedvärderade henne totalt så att vi ledare faktiskt fick gå in o bryta.

När dagen väl kom, så fick gubben knappt ur sin hund från bilen när den hörde skotten. Hunden KRÖP utmed backen hela testet :smirk:

Tiken fixade testet, lite vek vid spöket men annars helt perfekt!

Så MH-test enligt mig visar inte ofta den rätta hunden.
 
Sv: Collie

Exakt! :idea:
Jag fick intrycket här att någon tyckte att det var skit om hunden fick dåligt resultat på sådant som t.ex. kamplust, men när man håller på med collie vet man att vissa delar av MH-testet inte passar in på rasen och är glad ändå. Däremot kan MH då kanske anses som "stelbent" eftersom det inte är anpassat till rasen ifråga.
Det vore bättre med ett rasanpassat prov där colliens mentala hälsa ställs mot andra hundar av samma ras. Tycker inte att man kan säga att colliens mentala status är dålig bara för att de testade hundarna fått sämre resultat på de punkter som är helt okaraktäristiska för rasen. :angel:
Ett MH är bara en beskrivning av hur hunden betedde sig vid ett specifikt tillfälle och hunden blir ju inte godkänd eller icke godkänd. Det är upp till rasklubbarna att ta fram profiler över hur de vill att deras raser ska reagera och collieklubben har tagit fram en sådan; Rasprofil . Här kan man se vilka reaktioner rasklubben tycker är lämpligast att hundarna uppvisar.
Jag tycker själv att MH är jätteviktigt och hoppas verkligen att så många collieägare som möjligt testar sina hundar(det är riktigt kul :banana: ) för att vi ska kunna komma tillrätta med de problem som faktiskt finns i rasen.
 
Sv: Collie

Bara det att du använder ordet MH-test indikerar kanske att du kanske inte riktigt vet vad ett MH är för något...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 938
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 540
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 506
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp