Sv: Collie

ta en titt på deras MHn
Ganska oroväckande.
Har för mig att mentaliteten är ngt bättre på den korthåriga varianten.
(det här är den snälla formuleringen)
 
Sv: Collie

Men ingen av dom collies jag känt har varit rädda för saker. Jmf med min doberman som var extremt skotträdd bl.a...

Vart kan jag se resultat från mentaltester? Och får man avla på hundar som inte blir godkända? Hade för mig att man inte får det nämligen..
 
Sv: Collie

Jag har haft en, och min killes mamma har en. Båda tikar, ena tricolor och andra sobel. Den vi hade var inte helt stabil i psyket, mat triggade henne något enormt. Den hon har är inte sådan, den är snäll på alla sätt och vis. Mot andra hundar har/hade båda tendens till svartsjuka och att bli bossiga, vår hade rent ut sagt problem med att komma in i rangordningen. Men jag tror det har mer att göra med att de båda är/var äldre tikar som varit ensamma hundar i familjen, än ett rasdrag. Båda reagerar mycket på åska och liknande. Båda har tendenser till att slå dövörat till när något inte passade, och att ha dem lösa... De kommer alltid tillbaka från sina utflykter, och de går inte långt, men de smiter i väg när man vänder ryggen till. Men några direkta besvär med jaktinstinkt eller så har inte vi haft. Vår fick livmoderinflammation, och killens mammas collie har höftproblem. Man får passa sig så man inte får en skällig hund, det är något som rasen har tendenser till.
 
Sv: Collie

ta en titt på deras MHn
Ganska oroväckande.
Har för mig att mentaliteten är ngt bättre på den korthåriga varianten.
(det här är den snälla formuleringen)

Jag skulle vilja säga att Collie är rent skit knappt man kan ta en promenad med de nervknippena nu förtiden.

Sen finns det inga godk eller icke godk mentaltest utan hunden utför Mh o får då känd mentalstatus.
 
Sv: Collie

Undrar verkligen vad ni stött på för hundar.... :crazy: Har jag haft helt extrem tur som bara har lärt känna stabila collies?? :confused:
 
Sv: Collie

Det var därför jag använde "det här är den snälla formuleringen":angel:
Ska jag skriva vad jag egentligen tycker, då ligger en banning nära;)
 
Sv: Collie

Undrar verkligen vad ni stött på för hundar.... :crazy: Har jag haft helt extrem tur som bara har lärt känna stabila collies?? :confused:

Det beror på att vi inte bygger våra åsikter på erfarnehter som "klappat grannens snälla collie" utan även har stöd av MH resultaten
Titta på GENETICA.
 
Sv: Collie

Nu ska jag utvärdera våra colliesar vi har och har haft.

Som du vet togs en bort nu i veckan :(

Jag börjar med Hannes, våran vovve som dog 11½ år gammal.
Detta var en STOR collie. En mankhöjd på 73 cm.
Han var en ÄKTA trotjänare. Han vaktade oss, huset, bilen, ja allt som fanns omkring oss.
Han var inte glad i andra hanhundar, men tikar älskade han :love:
Jag tränade o tävlade ganska mycket med honom. Vi aktiverade oss med utställning, bruks, agility o lite spårning.
Hannes var inte den nervösa typen, han var en ganska cool kille faktiskt :)

En helt UNDERBAR vovve. :love:

Sen var det Pippi, vår korthåriga tjej, dog vid en ålder av drygt 11½ år.
Hon var extremt social :bow:
Älskade att ligga o sova på soffan o bara finnas där. Hon var inte så glad i att träna, nä mat o vila var mkt bättre.
Hon var mer framåt än vad våra långhåriga har varit. Pippi bangade inte för nåt. Hon var tuff :love:

Kicki...min lilla stumpa som togs bort i onsdags vid en ålder av nästan 13 år.
Denna damen har varit ett riktigt krutpaket. Vi har tränat o tränat o tränat på allt du kan tänka dig. Hon älskade att testa nya saker :love:
Hon var grym på att spåra o lydnad.
Mentalt sett så var hon lugn o stabil, ganska obrydd om människor o andra djur. En äkta familjekompis!

Sen har vi Quando. Han är nu 11 år. Han har varit den mer "typiska" collien. Feg, men inte nervös på det sättet. Han har varit aggressiv mot andra hundar sen han var valp, nu på äldre dagar har han blivit bättre. Han fungerar mest som sällskapshund och väktare i huset :D
Han älskar barn, han är sååå försiktig med dom :love:


Sist och oxå minst, lilla Dana. Hon blir 12 år i mars.
Hon är en bestämd fröken. Mkt trevlig o glad mot folk hon känner, men vaktar mkt mot folk hon inte känner. Hon är som en valp än i dag, busar o stojjar.
Hon är helt klart en enmanshund! :love:
 
Sv: Collie

Jag har väl gjort lite mer med dom än att klappa......

Vart finns dessa testar du referarar till?? Jag försökte googla men hittade inget.
 
Sv: Collie

http://www.genetica.se/lashornan/allmant/index.html

Under Mh Så ser du olika diagram för olika raser. Mh Är ett mentalbeskrivning, http://www.alltomhundar.com/aoh/aktiv/ment_beskrivning.php Här står det hur det går till.

I Princip så har collies mycket hög grad av rädslor och nerver. Men ganska lite annat ex kamplust vilket kan göra dem svåra att träna. Rätt många av hundarna har avbrutit, andledningena tt man bryter testet är för att man anser att det skulel skada hunden psyke om man går vidare
och en hel del har avstått skott - troligtvis för att de redan vet att hunden är rädd.
Mh är dessutom inte särskligt "tufft" sätter inte så stor press.
 
Senast ändrad:
Sv: Collie

Jag måste trösta dig Centaur, med att jag har träffat flera urtrevliga collies som har haft alla hönsen i hönsgården och varit mycket stabila hundar.

Har inte varit inne på ett tag nu och inte hunnit svara på ditt PM, men jag försöker leta upp den uppfödaren, vilket var lättare sagt än gjort;)

Dock är det nog så att du får ställa in dig på att köra en bit och hämta hunden. De hundarna jag nämner kommer många från Piteå, och jag bort i Skåne, så du kan ju tänka dig hur många såna hundar det finns...

//E
 
Sv: Collie

Jag har en korthårig collie, en riktigt glad och trevlig kille. :)

Tyvärr stämmer det att det finns en hel del problem med rädslor inom rasen, därför är det viktigt att kolla upp MH för föräldrar och mor/farföräldrar och gärna deras syskon och avkommor också för den valp man är intresserad av att köpa. Vissa uppfödare är noggrannare än andra med mentaliteten, men jag skulle aldrig lita bara på uppfödarnamnet utan att kolla upp kombinationen också.

Lycka till, förhoppningsvis får du tag på en bra hund! Det vore synd om folk blev helt avskräckta att skaffa collie, då skulle rasen verkligen vara förlorad, och än borde det inte vara försent. Det kan ju vara så trevliga hundar!

Min hunds MH
 
Sv: Collie

Gå in på SKKs avelsdata. Där får man ett diagram över hunden jämfört mot sin ras.

Om man kolla på Rover:

Nyfikenhet/orädsla: Rätt så mycket över rassnittet
Aggressivitet: En hel del under rassnittet
Socialitet: En del över rassnittet
Jaktintresse: Rassnitt
Lekfullhet: Något över rassnittet

Det var väl faktiskt en bra och passande beskrivning på honom :p Eller vad tycker du? Logga in där och kolla tycker jag ;)

Min ena hund ligger exakt i rassnittets cirkelt förutom på jaktlusten som är mycket högre ;)

http://kennet.skk.se/avelsdata/
 
Sv: Collie

Ah, nu har jag äntligen fixat inloggning på Avelsdata! Det var ju skitkul att sitta och kolla runt! :)
 
Sv: Collie

Visst är det! Jag har ju haft en hyllning här på buke, men det var ingen som nappade *hi hi*

Jag har hört vissa skräckhistorier om vissa hanar och deras samlade MH var ju helt förskräckligt också!! Du kan nämligen välja statistik avkommor eller något sådan och så välja MH istället för hälsa!
 
Sv: Collie

Det vore ju en önskedröm att alla som vore intresserade av att skaffa hund ägnade lite tid åt att kolla in den typen av information, inte minst nu när den är så lättillgänglig.
 
Sv: Collie

KL

Tack alla för info. :)
Jag har ju hört att colliens stora problem är överkänslighet och rädsla. Dock haft tur med dom jag lärt känna. Två av dom kommer från en kennel i Årjäng, så kanske ska kolla upp den. Det är ju nära iaf.

Samtidigt känner jag att jag skulle bli mer avskräckt om rasen hade problem med aggressivitet och kamplust. Jag tycker bättre om och har lättare för att lyckas med känsliga djur än vad många andra har. Men självklart vill jag ha en så stabil hund som möjligt och ska leta efter det, vha dom länkar som ni gett mig. :)

För det måste ju finnas collies som inte är nervvrak också... ;)

En fråga till: Vad gör collien när den blir rädd? Flyr den? Eller anfaller den? Jag skulle tro att den flyr, iom att rasen har liten kamplust?
 
Sv: Collie

problem MED kamplust?
AVsaknad av kamplust är ett däremot ett problem! Iallfall om du vill träna med hunden!
 
Sv: Collie

Varför tycker du det? Vi kanske lägger olika betydningar i ordet.. Förklara gärna hur du menar!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 938
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 540
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 506
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp