Sv: Collie
Nu ska jag utvärdera våra colliesar vi har och har haft.
Som du vet togs en bort nu i veckan
Jag börjar med Hannes, våran vovve som dog 11½ år gammal.
Detta var en STOR collie. En mankhöjd på 73 cm.
Han var en ÄKTA trotjänare. Han vaktade oss, huset, bilen, ja allt som fanns omkring oss.
Han var inte glad i andra hanhundar, men tikar älskade han
Jag tränade o tävlade ganska mycket med honom. Vi aktiverade oss med utställning, bruks, agility o lite spårning.
Hannes var inte den nervösa typen, han var en ganska cool kille faktiskt
En helt UNDERBAR vovve.
Sen var det Pippi, vår korthåriga tjej, dog vid en ålder av drygt 11½ år.
Hon var extremt social
Älskade att ligga o sova på soffan o bara finnas där. Hon var inte så glad i att träna, nä mat o vila var mkt bättre.
Hon var mer framåt än vad våra långhåriga har varit. Pippi bangade inte för nåt. Hon var tuff
Kicki...min lilla stumpa som togs bort i onsdags vid en ålder av nästan 13 år.
Denna damen har varit ett riktigt krutpaket. Vi har tränat o tränat o tränat på allt du kan tänka dig. Hon älskade att testa nya saker
Hon var grym på att spåra o lydnad.
Mentalt sett så var hon lugn o stabil, ganska obrydd om människor o andra djur. En äkta familjekompis!
Sen har vi Quando. Han är nu 11 år. Han har varit den mer "typiska" collien. Feg, men inte nervös på det sättet. Han har varit aggressiv mot andra hundar sen han var valp, nu på äldre dagar har han blivit bättre. Han fungerar mest som sällskapshund och väktare i huset
Han älskar barn, han är sååå försiktig med dom
Sist och oxå minst, lilla Dana. Hon blir 12 år i mars.
Hon är en bestämd fröken. Mkt trevlig o glad mot folk hon känner, men vaktar mkt mot folk hon inte känner. Hon är som en valp än i dag, busar o stojjar.
Hon är helt klart en enmanshund!