Sv: Collie

Exakt VAD i ett MH är inte anpassat för en Collie? Det skulle jag bra gärna vilja veta. Beskriva precis vad du menar.
 
Sv: Collie

Men du inser väl ändå fördelarna med att ha en hund som inte skiter ner sig i skräck för att du tappar en kastrull i golvet?
 
Sv: Collie

Bara det att du använder ordet MH-test indikerar kanske att du kanske inte riktigt vet vad ett MH är för något...

Nä jag är ju bara utbildad instruktör + innehar funktionärslicens, men nä jag är inte så insatt...:smirk:

Vi kallar det test, beskrivning och mentalprotokoll.
 
Sv: Collie

Men du inser väl ändå fördelarna med att ha en hund som inte skiter ner sig i skräck för att du tappar en kastrull i golvet?

Ärligt talat har jag ALDRIG hört en collie som skitit ner sig vid ett sånt tillfälle? :eek:
Vad har du träffat för hundar egentligen?
 
Sv: Collie

Det är som jag alltid sagt, hunden speglar mkt hur ägaren är i sin personlighet, oavsett ras (sen finns de ju undantag) :bow:
 
Sv: Collie

Tittar du på colliens MH så ser du ju hur ljudkänsliga de är.
Alla collies är inte skit, men många är det. Jag tycker att att det är oroväckande med så mycket rädslor.
Rädda hundar är inte roliga, varken för ägaren eller hunden själv.
SOm sagt, de korthåriga ska visst vara något bättre - men jag skulle vara extremt noga med mentalitetn och lägga mycket vikt på bra MH och bruksmeriter om jag mot all förmodan skulle välja en collie (lär aldrig hända, men men)
 
Senast ändrad:
Sv: Collie

Men då får man oxå kolla på hur många % av alla collies som finns reggade är MH-beskrivna?
Sen får man gå ytterligare ett steg, hur många % av dessa var inte "bra"?

Jag gjorde ett stort arbete om Hundens psykologi, var runt i norrbotten o höll föreläsningar om mina studier. Det jag kom fram till ang. collien var att den rasen + doberman är samma hund i olika förpackningar om man ska se till alla tröskelvärden som är framtagna.

Det var superintressanta saker som kom fram även om andra hundraser som man trodde var helt annorlunda bara för att man har generaliserat raserna. :)
 
Sv: Collie

Man kan ju kolla på antalet avbrutna MH kontra antalet genomförda.
Jämför collien och rottisen tex.
Jag håller med om att dobermanens mentalitet i sverige överlag ofta usel den med.
Fördjävligt.
Både collien och doberman var riktiga brukshundar på 50talet.
 
Sv: Collie

Det finns en här i byn som föder upp rottisar, jag gillar rottisar över lag men dessa :devil: :devil: rent ut sagt är rena dödsmaskiner.

3 av hundarna rastas utanförgården nattetid, då de är rädda att möta folk eftersom att de vet att de inte klarar av att hålla i hundarna. En av dessa har bitit 7 st människor (en av dom min sambo) helt oprovocerat. Det sjuka med det hela är att dessa hundar kammar hem tävling efter tävling men ändå har de sådan mentalitet.
Visst är det sjukt?

Sen om det hade varit collie hade det varit lika sjukt oxå, men rottisen som enligt MH ska vara en stabilare hund.

Nä, jag har sett för mkt som talar emot dagens MH-tester för att jag ska ta det som en trovärdig källa. Det kan ge signaler men aldrig att det är en trovärdig källa.
 
Sv: Collie

Vore intressant att läsa undersökningen där du påstår att collie och doberman mentalt är samma sak. Framför allt vad du bygger påståendet på.

Jag är dock helt överns om att dobermanens största problem är just nervkonstutionen. De har blivit fega stackare, och om de dessutom har lite försvar och skärpa är de inte roliga alla gånger.
Köper jag doberman igen så kommer jag leta med ljus och lykta och ev. Importera. TIken jag hade sist var ioförsig korad på 101 poäng. Knappt godkännd med andra ord. Ändå är det "inte så illa" för en doberman idag (skrämmande!!)
Dock så är jag övertygad om att poängen hade kunnat ligga en hyfsad bit högre om hon gått med en annan(tex mig) föraren än hon hade då. Han hade kadaverlydnad på henne.
 
Sv: Collie

Så här kan de också se ut, om du hellre vill ha en grå! :angel::D


5746090.jpg



635596.jpg
 
Sv: Collie

Bara det att du använder ordet MH-test indikerar kanske att du kanske inte riktigt vet vad ett MH är för något...

Exakt min tanke!

Du får ju fram ganska exakt vad du har för hund i snöret på ett MH att en hund skulle krypa så hela testet betvivlar jag starkt.
Såna problem skulle han märkt långt innan i såna fall.

Sen om hunden skulle blivit så rädd skulle dom brutit provet, för ingen hund ska vara annorlunda när den kommer hem från testet.
 
Sv: Collie

"Beskriv PRECIS vad du menar", jo, jo....:crazy:

Åsikterna om MH går isär en hel del inom collieklubben, tro mig, jag har kontakt med en av de äldsta och mest kända uppfödarna som dessutom är känd för sina MYCKET trevliga hundar. Vår tik kommer därifrån och hon är en underbar hund, dock inte MH-testad.;)

Tycker du verkligen att t.ex. jakt och kamplust hör ihop med collies? :confused:
 
Sv: Collie

Collien är fortfarande en brukshund....;) Tyvärr är vallinstinkten ganska utsppädd vid det här laget, vissa hundar har mer av detta än andra. Sedan är det väl så att många, precis som vi, har hundarna som sällskap istället för att aktivt delta i bruks, sök och lydnad mm.

Colliens mentalitet har dessutom blivit avsevärt mycket bättre idag. Det är sällan man ser collies med dåligt psyke tack och lov. Visst finns det dåliga exemplar också, men det gör det inom alla raser.
 
Sv: Collie

"Tittar du på colliens MH så ser du ju hur ljudkänsliga de är."

Vill bara tillägga att vår tik som inte är MH-testad INTE är ljudkänslig. Så att utifrån MH utgå från att collies per automatik är ljudkänsliga är inte korrekt.:smirk:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 938
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 540
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 506
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp