Sv: Collie

Men lilla vän, vad är du så otroligt upprörd över. :confused: Har jag verkligen totalt förkastat MH? Jag tycker att MH som idé är bra, men det borde utformas på ett annat sätt. När det gäller collie kunde man t.ex. lägga mer energi på "spöken" och skott. Om det är så att collien ska visa jakt -och kamplust så är det något nytt för senare år, hoppas verklkigen att detta inte kommer att göra collien till en "hårdare" hund....:crazy:

Denna tråd skulle handla om den underbara rasen collie (som du inte har någon erfarenhet av, men ändå uttrycker dig ganska tvärsäkert om) och INTE MH. Så varför tar du så illa vid dig.:confused:

Du kanske kunde starta en egen tråd om just MH?:smirk:
 
Sv: Collie

Vad pigg han ser ut! Jättesöt. :love:

Vår hane är också väldigt kelig, älskar också att bli kliad på rumpan. När han är riktigt glad, t.ex. när man kommer hem från jobbet, vill han bära på en vante eller en strumpa eller en toffel.
Nu har han spanat in en söt pudeltjej i grannhuset.
 
Sv: Collie

Eftersom att jag fick PM av dig men tycker att svaret är viktigt så skriver jag en kort version här.

Eftersom att MH inte är en bedöming så kan en hund omöjligt få dåliga resultat på t.ex. tillgänglighet på ett MH. Det går inte.

Din hund kan få ett kryss i en ruta att:

1a. KONTAKT
1) Hälsning Avvisar kontakt med morrning och/eller bitförsök
2) Undviker kontakt genom att dra sig undan
3) Accepterar kontakt utan att besvara. Drar sig inte undan.

Om din hund reagerar så. Är det ett dåligt resultat? För vem? Vem bestämmer det? Är det ett dåligt resultat för en collie? En schäfer? En labrador?

Eller är det rätt och slätt en beskrivning av hur din hund reagerade i den situationen?

Sen är det upp till varje rasklubb att bestämma vad som är acceptabelt. Vad är "bra" för just den rasen. Vad strävar vi efter? Vart ligger de flesta hundar idag? Är det okej?
 
Sv: Collie

Det finns många trådar om MH ;)

Men varför ska ett MH anpassas till varje ras? Det är tolkningen av beskrivningen som ska anpassas till varje ras.

Vad spelar det för roll i vilken ruta krysset hamnar i och vad har det med schäfer att göra??

3a. FÖRFÖLJANDE
1) Startar inte
2) Startar inte Startar, men avbryter.
3) Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer.
4) Startar med hög fart, målinriktad-bromsar in vid bytet.
5) Startar med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända.

Varför måste collien hamna i ruta 4-5? Vem bestämmer det? Vem är det som säger att det är bra för jus DEN rasen?

Jag tycker att spöken och skott räcker för dessa hundar idag. Det behövs inte mer tryck på dem. De behöver inte skrämmas mer. Idag kan du snirkla dig fram bland hundar som t.ex. inte visar så stor ljudkänslighet. Jättebra. Oavsett ras.
 
Sv: Collie

Jaa, han är väldigt lik sin mor. Lika snäll är han också (och äääälskar att bli kliad på rumpan;) ) Du får hälsa tillbaka:) (Zicco hälsar han också)
Bli inte förvånade om ni hör av mig i framtiden, har flyttat hemifrån nu och är väldigt sugen på en egen liten skit.;)

Mamma Ottey älskar oxå att bli kliad på rumpan:D Ja, vad kul då kanske vi ses snart;) Du är alltid välkommen.
 
Sv: Collie

Nej problemet är "inte anpassad till". Eftersom att det inte finns något rätt eller fel, så är det svårt att inte vara anpassad till. Eftersom att det inte finns något krav på hur en hund ska reagera i en viss situation så kan det inte finnas något rätt eller fel. Det heter inte godkänt MH eller underkänt MH. Det heter känd mental status och genomfört MH. Däremot så kan du bli underkänd/godkänd på ett mentaltest. Det är en jättestor skillnad på tolkningen av ett MH vs. ett mentaltest. MH ska dessutom tolkas mer kullvis eller efter ett visst avelsdjur för att få fram en profil. Det är så det är tänkt från början. En avelsutvärdering för en uppfödare. Men nu fokuserar många på hundarnas individuella resultat och förkastar ett helt test på grunder som det inte är avsett för.
 
Sv: Collie

Men heller inget svar på vad som inte är anpassat efter en collie eller hur du menar med inte anpassat.
 
Sv: Collie

Jo, det har jag faktiskt gjort. Men att du valt att totalt låsa fast dig så länge jag inte har samma åsikt som dig är faktiskt ditt eget problem och inget jag kan hjälpa dig med. :angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 938
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 539
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 506
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp