Border Collie eller korthårig Collie?

Har noll koll på collie, men har hade både border collie och lapsk vallhund när jag hade gård.

Lapskorna var iaf då väldigt coola, lättsamma att ha med både ute och inne.
Eftersom de är vallhundar i grunden så är de uppmärksamma och lättlärda.
Tack!

Vet du hur temperament och behov skiljer sig mellan Lapsk Vallhund och Korthårig Collie? Är det stor skillnad eller lika? Uppfattningen jag fick nu när jag läste om dem är att Lapsk vallhund är lite mindre stressade och mer lugna. Stämmer det?

Jag har inte lika mycket erfarenhet av lapsk vallhund som av korthårscollie, men jag gillar rasen. Utifrån de få hundar jag stiftat närmare bekantskap med skulle jag dock säga att man måste ha koll på mentaliteten även här. Den ena hade könsbunden aggressivitet, den andra svåra ljudrädslor.

Renvallare är arbetshundar. Dom hör inte hemma i en lista tillsammans med labradoodle och cockerpoo.

Renvallare vallar renar.

Jag har lapsk vallhund, dock fortfarande en valp. Det är en spretig ras eftersom den har en öppen stambok och renvallande hundar av denna typ tas fortfarande in. Att kolla upp mentaliteten i linkerna är även väldigt viktigt! Deras bakgrund som allround-hundar gör att man ser den i allt från vall och jakt till bruks och agility, men skulle inte säga att det är en arbetsnarkoman som t.ex en BC är.

Jag har lapsk vallhund, dock fortfarande en valp. Det är en spretig ras eftersom den har en öppen stambok och renvallande hundar av denna typ tas fortfarande in. Att kolla upp mentaliteten i linkerna är även väldigt viktigt! Deras bakgrund som allround-hundar gör att man ser den i allt från vall och jakt till bruks och agility, men skulle inte säga att det är en arbetsnarkoman som t.ex en BC är.
Det du citerar kommer från en helt annan tråd.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 281
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 106
Senast: Lingon
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 265
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 783
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar