Sv: Collie

Jakt -och kamplust ?! Vad är det för collies du har träffat på? :crazy:

Sedan tror jag att jag tyvärr träffade din ömma tå, ber om ursäkt för det. :smirk:

En tanke slog mig trots att jag tänkte lämna MH åt sidan. Det sägs nu att 1666 collies är testade. Jag hade för några år sedan en tik med väldigt dåligt psyke som jag aldrig skulle att kommit på tanken att visa i ett MH. Om man antar att fler tänker så om hunden är svag så kommer ju inte de sämsta fram i MH. Det bör dessutom finnas en mängd hundar som, liksom vår nuvarande tik, har ett toppenpsyke som inte heller visas. Hur kan man då, som du, förlita sig så totalt på MH? :confused:

En fundering till: tycker du att en collie utan jakt -och kamplust på MH är detsamma som dåligt psyke? :confused:
 
Sv: Collie

Jag är uppvuxen med collie, då min mamma födde op dem.
Jag kan säga att det är kennlarna man ska se upp med, inte rasen,det finns tyvärr för många uppfödare som prioriterar utställning, och de hundarna/uppfördarna ska man undvika, för de är bara utseendet som står i fokus där, spelar ingen roll vad menatliteten, därimot så kan man söka kennel efter på valphänvisningen från collie klubben, för de ställer kvar på att föräldradjuren, annars får dom inte regisrera valpar där. (men det brukar vara få)
eller så frågar du på vovve.se för där finns flera personer som kan hänvisa till bruks/lydnad uppfödare.
Colliens menatlitet på 80 och del av 90 talet, var fördjälvigt dålig, (därför använde sig min mamma av amerikanska collies, som är större och mer aktiva,men framförallt bättre psyke, amerkanska rasstandarden är lite annorlunda oxå, så de blev sällan godkända, i USA anväder man fortfrande collies ibland till räddningstjänst)men nu eurpeiska collies bättre. du ska veta att diskurstionerna om collies inom collie klubben V utställnings-uppfödare har/är stort.
De äR bra hundar till det du söker för. Men var noga med uppfödaren bara. Jag kan lungt säga att många border colllies idag är MYCKET sämre är den vanliga collien.Även schäfer är idag i snart samma situration, med utstänningsfolk V bruksfolk.
Har idag ingen collie,men skulle gärna ha en. har nu border collie och långhårig shcäfer.
 
Sv: Collie

med dåligt psyke menar man oftast dålig nervkonstitution. men utan jakt- och kamplust (finns det hundar som helt saknar kamplust?) är det inte mycket till hund. vet du vad kamplust innebär?
 
Sv: Collie

Har ej läst igenom hela tråden och är kanske något sen..

Har iaf en underbart snäll och gosig collie hanne på 4 år. Har aldrig träffat på en sådan snäll hund innan, man kan göra allt med honom och han protesterar inte. Han är också väldigt kelig av sig och ska ligga och gosa med en om kvällarna. Älskar collies, han är den tredje collien min familj har haft och alla har varit lika fina.

Han är en familjehund, jag och min syster har lärt honom en del "konster" som han har svarat fint på och tycker om att göra. När vi är ute brukar jag även låta honom hoppa över låga hinder osv.

På mentaltesten fick han bra omdömmen, något feg då han sprang iväg för "spökena" (dvs 2 pers med papperspåsar på huvudet). Han är dock inte det minsta skotträdd.

Han är från Ottey's föressten. Kan starkt rekomendera dem. Underbara hundar (finns 3 av dem på vår "gård"):love: :love:

Så otroligt vacker:love:
P1010315.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Collie

Jag har inte träffat på collies alls. Jag undrar vad det är som du anser är fel på ett MH som har med rasens jakt- och kamplust? Det är det jag vill ha förklaring till.

Jag har aldrig sagt att jag förlitar mig på ett MH. Men eftersom att hundarna idag ska ha känd mental status så betyder det iaf att man vet vad föräldradjuren har för mental status... Har de avbrutit så har de och då kan man lättare som valpköpare välja bort de föräldradjuren. Tänk ändå vilken dokumentation över t.ex. ljudkänslighet som är ett problem i rasen... Det skulle du aldrig få chans till annars. Men du kanske tycker att det är oväsentligt?
 
Sv: Collie

Jag tycker att det är väldigt viktigt eftersom att det råder så stor förvirring mellan mentalbeskrivning (MH) och mentaltest (Korning). Det är verkligen att göra sig själv en björntjänst att inte själv använda begreppen rätt om man dessutom är berörd av det som instruktör m.m...
 
Sv: Collie

Tillägg:
Ett antagande: min collietjej som är ganska ostyrig hemma och gärna ställer upp på dragkamp förvandlas till den vänligaste av vänliga ute bland främmande. Hon är bara mild, vänlig, social och vacker och skulle förmodligen inte alls vara sugen på någon dragkamp på ett MH, ännu mindre jakt. Skulle hon då anses ha dåligt psyke?:confused:
 
Sv: Collie

vad var det nu jag skrev om dåligt psyke? jag kan tänka mig att en hund inte ställer upp på dragkamp med en vilt främmande människa, inte på grund av dålig kamplust, utan på grund av bristande tillgänglighet. vad har vänlighet med social kamplust att göra? min labbe är nog världens snällaste hund men har en mycket stor kamplust (ej beskriven/testad dock). min schäfer är inte särskilt snäll, och har en låg kamplust (inte heller hon beskriven/testad vad jag vet).
 
Sv: Collie

Collieklubben anser det i vart fall önskvärt att hon engagerar sig i en dragkamp med en främmande människa och även att hon visar jaktlust.
 
Sv: Collie

Har ej läst igenom hela tråden och är kanske något sen..

Har iaf en underbart snäll och gosig collie hanne på 4 år. Har aldrig träffat på en sådan snäll hund innan, man kan göra allt med honom och han protesterar inte. Han är också väldigt kelig av sig och ska ligga och gosa med en om kvällarna. Älskar collies, han är den tredje collien min familj har haft och alla har varit lika fina.

Han är en familjehund, jag och min syster har lärt honom en del "konster" som han har svarat fint på och tycker om att göra. När vi är ute brukar jag även låta honom hoppa över låga hinder osv.

På mentaltesten fick han bra omdömmen, något feg då han sprang iväg för "spökena" (dvs 2 pers med papperspåsar på huvudet). Han är dock inte det minsta skotträdd.

Han är från Ottey's föressten. Kan starkt rekomendera dem. Underbara hundar (finns 3 av dem på vår "gård"):love: :love:

Så otroligt vacker:love:
P1010315.jpg


Detta är Sofie från Ottey's Kennel! (Rose-Maries dotter) Vad snopen jag blev när jag såg bilden, tyckte han liknade mamma Ottey otroligt mkt och när jag läste igenom tänkte jag att det måste vara Zicco. (Hur det nu stavades:D ) Han är jättevacker och som jag sa liknar han både sin mamma och kullsyster Fancy;) :rofl:
Kul att allt är bra. Mamma hälsar;) www.otteys.com
 
Sv: Collie

Nej för det har inget med saken att göra. Du förkastar MH och det har något med colliens kamplust att göra. Men du berättar inte hur du tänker. Det har ingen betydelse vilken ras vi pratar om. Eftersom att du inte vill berätta så utgår jag ifrån att du inte vet vad du talar om eller menar. Jag kan inte se det på något annat sätt.
 
Sv: Collie

vad var det nu jag skrev om dåligt psyke? jag kan tänka mig att en hund inte ställer upp på dragkamp med en vilt främmande människa, inte på grund av dålig kamplust, utan på grund av bristande tillgänglighet. vad har vänlighet med social kamplust att göra? min labbe är nog världens snällaste hund men har en mycket stor kamplust (ej beskriven/testad dock). min schäfer är inte särskilt snäll, och har en låg kamplust (inte heller hon beskriven/testad vad jag vet).

Har dom lite kamplust och lite reserverad o ändå vill ha bytet så kan det bli en satans kamp i hunden för den vill ha bytet men samtidigt komma bort i från figuranten.
 
Sv: Collie

så kan det också vara. men jag hoppas och tror att de flesta beskrivare har väldigt bra koll och kan läsa ut vad de ser.
 
Sv: Collie

Många blir ju lite lurade också och tror att hunden har mer soc.kamplust än vad den har. De tänker att hunden kampar med en trasa hemma och att den då skulle ha stor soc.kamp. Men i själva verket så är det ju annat också som vägs in i begreppet :) En hund med större kamplust bryr sig t.ex. inte om att det är en främmande människa och inte matte/husse som står på andra sidan. Det handlar ju också om "trycket" som en människa påverkar hunden och i det här fallet så är det ju i väldefinierade situationer för att man ska kunna jämföra skillnaderna mellan hundarna mot varandra. Själv föredrar jag hundar som har låg soc.kamp. Jag vill inte ha så mycket av det alls. Men gärna fin jaktlust!! Det är roligare belöningar tycker jag och jag inbillar mig att jag får hundar som inte ifrågasätter så mycket.

Mina hundar skiljer sig lite åt. Den ena har liten soc.kamp. och den andra har lite mer i förhållande till den andra. Men jag känner att mer än så vill jag inte ha och jag antar att hon också hamnar i den lägre kategorin!
 
Sv: Collie

Detta är Sofie från Ottey's Kennel! (Rose-Maries dotter) Vad snopen jag blev när jag såg bilden, tyckte han liknade mamma Ottey otroligt mkt och när jag läste igenom tänkte jag att det måste vara Zicco. (Hur det nu stavades:D ) Han är jättevacker och som jag sa liknar han både sin mamma och kullsyster Fancy;) :rofl:
Kul att allt är bra. Mamma hälsar;) www.otteys.com



Jaa, han är väldigt lik sin mor. Lika snäll är han också (och äääälskar att bli kliad på rumpan;) ) Du får hälsa tillbaka:) (Zicco hälsar han också)
Bli inte förvånade om ni hör av mig i framtiden, har flyttat hemifrån nu och är väldigt sugen på en egen liten skit.;)
 
Sv: Collie

OK, min tik skulle ha fått omdömet bristande tillgänglighet på MH och bidragit till colliens tydligen medelmåttiga MH-resultat. Och det bara för att hon är som en collie "ska" vara. :confused:
Kan tala om att hon är en otroligt social hund och definivt inte otillgänglig.:)
Men tillgänglighet kanske har flera betydelser?:confused:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 938
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 539
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 506
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp