C'mon let's twist again (Ulvlek)

Så vi kan ha 2 döda eller ingen eller kanske 1. Jag vet inte riktigt om jag orkar det här. Det kommer att bli stökigt och annoerunda i så fall. Och samma person kan ha dött 2 gånger. Interessant.

Jag sitter och fattar nada. Jag tänkte som flera andra att gårdagens lynch måste blivit stoppat av BM. Men nu så är jag ännu mer förvirrad. 🫠 jag vet inte alls hur jag skall försöka komma med bra teorier när jag leken ser ut som den gör nu. Alla är vid liv? Eller kanske vi alla är döda 😂 Who knows.

Jag fattar inte hur man ska avgöra vem man ska rösta på när man inte ens vet vilka som lever? Hur ställningen är i leken kommer vi ju inte ha nån aning om? Och normalt sett bygger ju mycket av teorierna på hur döda avslöjade röstat...

Men jag har för mig LL skrev att det skulle skrivas ut vem som dog om ulvarna försöker käka ledarvargen? 🤔

Lägger tanken att LL inte redovisar vem som dött åt sidan.

Säg då att BM har stoppat lynchen.
Cirkus och qitis hade 3 röster var Harrysen hade 2. Ulven i fårakläder har lagt en ogiltig röst i tråden som kan vara bland dessa röster.
Någon nämnde att vi kanske inte ska riskera att spela lyan i händerna, vilket jag kan hålla med om. Samtidigt misstänker jag att de har lättare att gissa då de kan ha mer info än oss. Det är alltid en balansgång... sånjag väljer att fundera öppet och hoppas att det kan hjälpa mer än stjälpa.

I och med att det är DL1 så tänker jag att det troligast är så att BM har meddelar LL att "om jag riskerar att ryka så vill jag stoppa lynchen".
Om q vore BM så borde cirkus ha rykt eftersom BM har utalagsröst.
Jag finner det troligare att det blivit lottning och lotten hamnade på BM. Vilket då bör vara cirkus enligt min teori (med q som BM hade cirkus åkt ut). Brasklapp nr 1 är att en av de andra rösterna på cirkus kan ha varit lagd av fårulven och då kan det ha blivit stoppad lynch även med Q som BM.
Nästa brasklapp då att LenaH har rätt och vi inte får veta vem som åkt ut.

Jag skulle gärna se att @qitis svarade på LenaHs fråga om varför q ändrade röst till cirkus istället för harrysen som hade två röster tidigare.
Det känns skumt i mina ögon. Som om Q vore i lyan och visste att det inte skulle ha räddat henne eftersom hennes kollega lagt en dold röst på Harrysen. Samtidigt är det ngt som en god q skulle kunna göra för att se vilka som reagerar.
Och om cirkus är BM, varför ska du peka ut henne åt ulvarna?

Hade själv en fundering om cirkus är ulv som genom sina inlägg försöker få BM att avslöja sig.

Jag fattar inte hur man ska avgöra vem man ska rösta på när man inte ens vet vilka som lever? Hur ställningen är i leken kommer vi ju inte ha nån aning om? Och normalt sett bygger ju mycket av teorierna på hur döda avslöjade röstat...

Men jag har för mig LL skrev att det skulle skrivas ut vem som dog om ulvarna försöker käka ledarvargen? 🤔
Var inte det i spioninfon?

Så den enda som i princip har info nu är spion och siare. Men bara spionen bör ha en susning om vem som käkades inatt.

Om nu alla fortsätter vara kvar i leken men vet inte om de lever, undrar jag hur det är med förmågorna? Jag antar att de dör med den som käkas/lynchas men att de inte vet själva.

Jag vet inte ens vart det går att börja nysta om vi inte ens får veta vem/vilka som dött. Men fårulven känns spontant som en starkare roll nu när vi inte får veta vem som dött (om någon ens dött), annars brukar det ju gå att analysera röstlistan lite bättre, men framför allt en bit in i leken när det går att lägga ihop de olika utfallen så kan man ibland utesluta någon och i bästa fall hitta fårulven.

Nu är det typ omöjligt eftersom både Q och cirkus hade 3 röster var och Harryssen hade 2 (här i tråden). Om fårulven röstade likadant i tråden och dolt borde det blivit lottning mellan Q och cirkus, röstade den på någon annan i tråden och på Harrysen dolt kunde det bli lottning mellan alla tre. Men om den röstade på någon annan både i tråden och dolt borde det inte blivit lottning alls (mellan Q och cirkus).

BM har visserligen en extra röst men jag tror inte att den använts så tidigt som i DL1.

Hur som helst så är det bara ulvarna i lyan som bör ha koll på hur alla röster låg igår. De bör därmed kunna räkna ut hur rösterna låg och om det blev lottning eller inte (och i så fall mellan vilka), pga detta känns fårulvens roll starkare än vanligt i mina ögon.

Funderar också på samma sak som @Niyama, vad som händer om vi lynchar någon som redan är död. För risken (chansen?) att vi gör det är ju ganska mycket större när vi inte ens vet vem/vilka som är döda. Och även om vi hade vetat så hade det nog varit risk för det eftersom de fortfarande får teoria (= lätt att tänka att personen fortfarande lever).

Längre än så här kommer jag inte i tankarna just nu.

Eller vänta, hur var det nu med döda spelare och att rösta? Skulle de avlägga röster också varje kväll? Om inte så borde ju det bli en ganska tydlig indikation om vilka som dött: de som inte avlagt en röst och inte blivit ombedda att lägga en efterhandsröst borde vara döda.

(fio blev ju ombedd att lägga en efterhandsröst när hon missade röstningen igår, så förutsätter här att det även blir så för eventuellt missade röster i framtiden)

Det blir ju dock ganska mycket svårare eftersom det blir upp till ett dygns fördröjning tills vi får veta vem/vilka som dött. Och vi riskerar fortfarande att lyncha samma person två gånger.

Detta förutsätter även att döda spelare inte ska avlägga någon röst (vilket i sin tur ofc förutsätter att de själva vet att de är döda).

Och om de vet att de är döda funderar jag på om regeln att teoria om minst två spelare varje dag även gäller för döda spelare? Annars borde väl det kunna användas som någon form av indikation också, vilken borde kunna märkas tidigare än röstningen? Men det är ju inte 100% säkert eftersom det också kan ha med tidsbrist att göra.

Slutsats: det här är skitsvårt och nu känner jag att jag bara snurraf in mig så nu tar jag en paus.

Okeeeej. :confused:

Noterar att Fios röst inte är redovisad?

Någon av rösterna på mig, cirkus och qitis borde väl vara av en ulv?
Sen tycker jag det är ännu svårare än vanligt när man nu inte vet vem som åkte - om nu någon åkt?

Angående Heffaklumpars teori så tycker jag leken verkar sjukt svår om det är fyra ulvar? Eller vad säger ni mer rutinerade?

Jag är också här!

Intressant att döda spelare får fortsätta teoria, det ska bli kul att se hur det fungerar :)
Jag tänker spontant att det kanske kan bli lite förvirrande att hålla isär vilka som är döda vs levansd, speciellt lite längre in i leken när man ska komma ihåg vem/vilka som dog för två dagar sedan.

Har inte sett någon uträkning på förhållandet goda/onda än så gör ett försök på det. 12 deltagare borde ge 3-4 onda spelare. I vinstvillkoren står det att vi måste ha ut alla onda för att vinna, men samtidigt är det en ond som är utanför lyan, vilket brukar ses som en försvagning av onda sidan (jämfört med om alla sitter i lyan från start, eftersom de nu kan riskera att käka sin kollega). Goda sidan har en hel del specialförmågor, visserligen en del saker som kan nå ulvarna (paket från brevbäraren och en spionrad) och därmed gynna dem. Men det finns även ett tvillingpar på goda sidan vilket jag ändå tänker är en fördel: två goda som redan innan DL1 känner till varandra.

Svårt. Men jag tänker nog att jag iaf just nu kommer utgå från att det är 4 onda tills att motsatsen är bevisad.

Lite frågor/funderingar till LL (@Madalitso & @Derring-Do):
- Den lösmynte spionen dräller varje natt en rad till ulvarna. Jag antar att detta även gäller natt 1, stämmer det?
- Säg att ulvarna skulle käka ledarvargen, kommer det stå med i spioninfon vem de försökt käka? Dvs ledarvargens identitet röjs (detta har varit uppe för diskussion en gång tidigare om jag minns rätt, så tänker att det kan vara bra att alla vet vad som sas gäller redan nu :))
- Om borgmästarens utslagsröst utnyttjas, står det något i spioninfon om det då? Alltså att det inte blev lottning.
- Om fårulven glömmer att rösta i lyan, räknas rösten i tråden då eller räknas det som missad röstning? Och om det räknas som missad röstning, vad blir "påföljden" (om det ens blir någon)?
- Det kanske är underförstått, men i så fall har jag missat det så jag frågar ändå: finns det någon regel om att döda spelares teorier tex ska vara i OT färg för att enklare kunna skilja på döda och levande spelares teorier?

DL1 21:00
16:58 Blacksmithfarm röstar på qitis

16:59 qitis röstar på Kilauea
18.50 Harrysen röstar på QueenLilith
18.58 Cirkus röstar på Harrysen
19.46 Lobelia röstar på Cirkus
20.25 Queenlilith röstar på Harrysen
20.39 Bollen__ röstar på bsf
20.39 LenaH röstar på qitis
20.56 Kilauea röstar på qitis
20.57 Niyama röstar på Cirkus
20.59 Heffaklumpen röstar på bollen__
20.59 Qitis ändrar röst till cirkus

Angående Heffaklumpars teori så tycker jag leken verkar sjukt svår om det är fyra ulvar? Eller vad säger ni mer rutinerade?
Normalt sett är 4 onda på 12 deltagare standard. Goda sidan är dessutom stark i denna lek. Men sen blir det ju kaos av att inte ens veta vilka som dör och hur det ska funka. Jag tror det kaoset kanske mest är till ondas fördel, och det förklarar i så fall att goda sidan är så pass stark.

Jag upplever dock att @Harrysen är ärlig om än odiplomatisk. Jag upplever det som att flertalet i varje tävling lägger en förtäckt BOP. Det finns sällan något relaterat till leken som kommer fram, visst det har hänt att någon försagt sig men det är sällan och jag har hittills inte sett något sådant här. Jag köper inte någon teori hittills som särskilt trolig.

BSF röstmotivering handlar om "Q nämner att hon ska rösta före melodifestivalen börjar. Jag kan inte hjälpa det, men alltså.. hon har visserligen vett nog att inte förkorta det till "mello" men ändå. Titta på melodifestivalen istället för att lyssna på trådens titelsång;" Och hon röstar på Q med den motiveringen. Den känns inte ett dugg stabilare än @Harrysen . För att inte tala om @qitis röst på @Kilauea för att hon skriver att hon fått titelsången på hjärnan som andra person. Min blir nog inte mycket bättre, men ingen har ju avslöjat sig.

Jag ser det som en aning ulvigt att ge sig på någon med en dålig teori som tangerar till bop och sen göra samma sak själv, nu råkade du låta det bli @Harrysen men det kunde säker blivit vem som helst som skrivit något som det ens går att formulera en teori kring.

Lobelia röstar på @cirkus

@Madalitso Jag hade röstat på Cirkus vid ca 20.40 och med samma motiv som Lobelia .

Jag har inte läst längre än dit för att inte bli påverkad av något resultat.

Eller vänta, hur var det nu med döda spelare och att rösta? Skulle de avlägga röster också varje kväll? Om inte så borde ju det bli en ganska tydlig indikation om vilka som dött: de som inte avlagt en röst och inte blivit ombedda att lägga en efterhandsröst borde vara döda.
Det beror ju på om de som dött (om nu någon dött hittills) får reda på om de är döda eller inte. Får de som dör veta att de är döda så kan de undvika att rösta, och om de inte får reda på det så kommer de att få en påminnelse om att rösta? Det vore konstigt om LL utdelar bestraffning till folk som är ute ur leken och missar att rösta eller ens påminner om det.

Sen om teorier, det kommer att bli många om och men. Det kommer att bli långa konstiga teorier. Jag tror alla åtminstone hade i åtanke att BM stoppade lynchen i vart fall. Det är nog rätt säkert att Ulvarna åtminstone funderade på att käka BM eller någon av BM kandidaterna, men de kan ju ha käkat vem som, eller missat käket. Eller försökt käka den skyddade.

DL1 21:00
16:58 Blacksmithfarm röstar på qitis

16:59 qitis röstar på Kilauea
18.50 Harrysen röstar på QueenLilith
18.58 Cirkus röstar på Harrysen
19.46 Lobelia röstar på Cirkus
20.25 Queenlilith röstar på Harrysen
20.39 Bollen__ röstar på bsf
20.39 LenaH röstar på qitis
20.56 Kilauea röstar på qitis
20.57 Niyama röstar på Cirkus
20.59 Heffaklumpen röstar på bollen__
20.59 Qitis ändrar röst till cirkus

Klant @fio missar.
Här har

qitis 3
Cirkus 3
Harrysen 2
BSF 1
QL 1
Bollen 1

Om vi nu förutsätter att det är som det verkar, att LL inte kommer att redovisa vem som lynchats/käkats

Så kan antingen det blivit lottning mellan Cirkus och Q, lottningen mellan Cirkus, Q och Harrysen i lite olika konstellationer eller så hade Q eller Cirkus flest röster. På det så kan den lynchade varit BM och stoppat lynchen. Här räknar jag in fårulvens röst, att den kan ha hamnat på någon av de 3 med mest röster.

Det finns också möjligheten att BL faktiskt använde sin extraröst på samma person som fårulven och i så fall skulle även BSF,QL och Boll vara döda. Jag tror inte det hänt men det är åtminstone teoretiskt möjligt. I så fall kan alla som fått röst(er) vara döda.

Och sen kan Ulvarna ha käkat någon av dem, eller misslyckats med käket. Som sagt 0-2 döda. Det kan ju också vara så att LL bara uttrycker det kryptiskt- att det är deras sätt att tala om att ingen dött och sitter och skrattar åt oss för att vi tror att vi inte får reda på om någon dött. Vi kanske till och med lockat dem till att inte redovisa döda i fortsättningen bara för att vi spekulerar kring det.

Jag tror mina gråa strå kommer att bli många fler innan det här är över.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 539
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 051
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 385
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 574
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar