Cirkulationsplats???

Sv: Cirkulationsplats???

Spenderar ganska mkt sådan tid också på dagarna. Naturligtvis irriterar jag mig mest på de som inte blinkar ut i god tid.

Fast alla rondeller är inte stora. Här i södra Dalarna verkar de ha dille på att bygga rondeller vid minsta vägkorsning, då måste man veta vart bilarna ska när de kör in i rondellen för att man ska hinna planera sin körning. När avfarterna ligger tätt blir det ingen "god tid" att tala om ifall folk inte blinkar förrän de ska köra ut.

Det verkar ju otroligt märkligt att inte vilja underlätta för sina medtrafikanter med anledning av att de i vissa fall inte kan utnyttja det?

kl

Om jag ska köra vänster blinkar jag vänster innan jag kör in i rondellen och fram tills att jag har kört förbi första avfarten, då slår jag av blinkers helt, och börjar sedan blinka höger när jag är förbi andra avfarten och alltså ska köra av på nästa avfart.

Jag tycker det är bra att blinka vänster in i rondellen pga tidigare nämnda orskaker, men det som jag kan tycka är förvirrande är när folk blinkar vänster och fortsätter blinka vänster och ligga i innerfilen ända tills precis innan de ska köra ur, för har jag inte sett vart den bilen kom ifrån och jag ska köra in och köra höger direkt så ser det ju ut som att bilen inne i cirkulationsplatsen signalerar att den inte ska av på samma avfart som jag.

Fast alla rondeller är inte stora. Här i södra Dalarna verkar de ha dille på att bygga rondeller vid minsta vägkorsning, då måste man veta vart bilarna ska när de kör in i rondellen för att man ska hinna planera sin körning. När avfarterna ligger tätt blir det ingen "god tid" att tala om ifall folk inte blinkar förrän de ska köra ut.

Det verkar ju otroligt märkligt att inte vilja underlätta för sina medtrafikanter med anledning av att de i vissa fall inte kan utnyttja det?

Men hur snabbt kör man in i rondellen om man inte hinner planera sin körning annat än när folk blinkar (och igen, håller folk verkligen koll på varifrån alla bilar kör in)?

Och jag förstår faktiskt inte varför man ska blinka vänster, hur det underlättar. I en rondell kör man ju som redan nämnt alltid åt vänster. Annat än när man ska ut. Det är liksom underförstått att alla bilar i rondellen kör åt vänster tills de säger annat.;)

+ GabbyOssi, Håller med! Gabbyossi kör ju exemplarisk men det är helt klart en minoritet! Tänkte på det idag och majoriteten verkar dock inte blinka alls eller vänsterblinka hela vägen och kör ut utan att blinka höger :banghead:

Nu har jag ritat en jättefin bild i Paint för att illustrera vad jag menar! :D
Har_ritat_en_jattefin_rondell_i_paint.jpg

Jag är alltså den röda bilen.

Om den blå bilen blinkar höger kör den ut avfart C och påverkar inte mig, så långt tror jag att alla är överens.

Om den blå bilen blinkar vänster ska den antingen från A till D (jag kan köra) eller från B till A (jag kan inte köra). Om jag inte såg varifrån den kom får jag naturligtvis vänta och se, det håller jag med dig (er) om!

Om den blå bilen inte blinkar ska den rakt fram, antingen från A till C (många struntar som bekant i att blinka ut när de kör rakt fram) eller från B till D. I båda fallen kan jag köra. Problem uppstår här om bilen utan förvarning fortsätter till avfart A.
Naturligtvis ska man ändå alltid ha en plan B så att man inte krockar om medtrafikanter stannar/somnar vid ratten/kör ut framför en utan att blinka. ;)

Ang. din fråga om hur fort jag kör i rondellerna; jag brukar rulla i 30-40 mot rondellen så att jag har 20-25 när jag kör in i den. Jag vill gärna veta innan den blå bilen passerat avfart C om den ska till D eller A så jag slipper använda bromsen i onödan.

Hoppas att det blev klarare hur jag menar. :)

Det spar tid för dom mötande eftersom dom redan innan bilen kör in i rondellen vet om de måste stå kvar och vänta eller kan köra. För mig som bussförare med tighta tider att passa är det en av sakerna som hjälper mig hålla tiderna.

Så fick jag också lära mig, 2006 när jag tog körkort. Jag tycker det är mycket enklare om folk blinkar vänster.
kl
Att skylla på att man inte ska göra det för att man inte vet ändå om sikten är skymd tycker inte jag är så stort argument, alla cirkulationsplatser har inte skymd sikt o de som har det får man väl snällt vänta.

Men alltså, nu tänker jag endast personbil, utan släp. För mig spelar det ingen roll om blå blinkar, är jag tillräckligt före så kör jag oavsett om blå blinkar eller inte, har jag inte säkerhetsavstånd att köra så är jag så nära att jag ser vart blå ska ändå :)

Det är konstigt att det är så olika! Iofs hade vi nog typ en cirkulationsplats i den staden jag tog körkort :angel:

Jag tog körkort 2008 och lärde mig att man skulle blinka vänster (hellre ge för mycket information än för lite). Körde på två olika körskolor, en i storstad och en i mindre stad.

Fast egentligen spelar det inte så stor roll vad de olika körskolorna lär ut eftersom lagen är tydlig, blinka vid filbyten och blinka när man ska köra ut ur en cirkulationsplats. Om man själv väljer att blinka vänster eller enbart höger är upp till den enskilde bilisten.

Jag har åkt med poliser som varken håller fartregler eller använder blinkers, de är också människor som kan göra fel;)

Fast egentligen spelar det inte så stor roll vad de olika körskolorna lär ut eftersom lagen är tydlig, blinka vid filbyten och blinka när man ska köra ut ur en cirkulationsplats. Om man själv väljer att blinka vänster eller enbart höger är upp till den enskilde bilisten.

Eller hur. Och eftersom man nu får lämna rondellen från innerfil så är vänsterblinkningen i innerfil vansinnigt fel dessutom. Den ger upphov till tveksamheter.

Beror på hur cirkulationsplatsen är konstruerad. Vi har alla möjliga roliga varianter här i Uppsala. Den bästa är en som målades så att man skulle kunna "svänga vänster" från båda filerna. Men den var inte bred nog för två bilar... Sen har vi en STOOOOR där de har spärrat av ett körfält lite här och där så det går inte att åka i ytterfil ett helt varv runt, den är spärrad.

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 153
Senast: Derivata
·
Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 287
Senast: Pilot
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 917
Senast: Mabuse
·
Mat Okej hörni, nu vill jag ha lite tips! :) Jag hade tänkt baka lite nu i sommar. Det kommer bli lite tillfällen för fika och jag har...
2
Svar
22
· Visningar
887
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar