Cirkulationsplats???

Sv: Cirkulationsplats???

Varför har det lätta ordet rondell bytts ut till mer komplicerade ordet cirkulationsplats??

Bara för att det finns folk som inte har nåt liv eller nåt att göra på dagarna, då snurrar det som rondellen runt thriumphbågen i skallen på dom och så tänder dom en pipa och plötsligt finns det nya ord ;)

I mitt län har dom bytt Landstinget i Värmlands Län till Värmlands läns landsting ( eller tvärsom) ....kostar inget :crazy:

Ska du vänster blinkar du vänster tills det att du ska svänga ut på avfarten och blinkar då höger.
Ska du höger blinkar du höger.
Ska du rakt fram ger du fan i att blinka vänster och blinkar bara höger när du ska ut på avfarten.

Svårare än så är det inte :D

Eftersom du har fel verkar det vara just svårt ;)

Du behöver inte blinka vänster överhuvudtaget, du ska blinka när du kör ut ur den. Så var det 2005 när jag tog AM körkortet och så var det för några år sedan när min mamma och jag hade en diskussion om just det där :p

Man måste inte men om man vill underlätta för andra så kan man blinka vänster och innan man kör ur cirkulationsplatsen så blinkar man såklart höger.

Halvt KL

När jag tog körkort 2012 skulle man blinka vänster om man skulle till vänster i rondellen, men det kanske är ändrat sen dess?

Edit; och blinka höger när man byter fil och/eller svänger ur rondellen, såklart.

Halvt KL

När jag tog körkort 2012 skulle man blinka vänster om man skulle till vänster i rondellen, men det kanske är ändrat sen dess?

Edit; och blinka höger när man byter fil och/eller svänger ur rondellen, såklart.

Att köra i cirkulationsplats

Blinka vänster behöver man inte göra 2006 när jag tog körkort och inte nu heller. Så jag tvivlar på att man var tvungen att göra det 2012 :)

Blinka vänster behöver man aldrig göra när man kör in i rondellen, förlåt cirkulationsplatsen ;). Du är endast skyldig att ge signal när du byter fil/lämnar rondellen.

Irriterar mig mest på dom som blinkar vänster men aldrig blinkar ut. Eller folk som öht inte blinkar ut när man står och väntar på att köra in.

Häruppe finns en ännu bättre variant. Vissa har förstått att det räcker med att man blinkar innan man kör ut ur rondellen - så de börjar blinka åt VÄNSTER precis innan de kör ut. :banghead:

Eftersom du har fel verkar det vara just svårt ;)

Du behöver inte blinka vänster överhuvudtaget, du ska blinka när du kör ut ur den. Så var det 2005 när jag tog AM körkortet och så var det för några år sedan när min mamma och jag hade en diskussion om just det där :p

Sen när blev det fel att underlätta för andra? vilket det gör genom att man blinkar vänster när man just ska vänster!

"Det finns inget krav på att blinka vid infart, eftersom det endast finns en körriktning. Däremot är det rekommenderat att även blinka in, eftersom det tydligare visar vart du ska."
Från korkortonline

Rent tekniskt åker man ju alltid vänster runt en rondell tills man svänger in på nästa väg.

Jag gillar när folk blinkar som om det vore en vanlig korsning.

Sen när blev det fel att underlätta för andra? vilket det gör genom att man blinkar vänster när man just ska vänster!

"Det finns inget krav på att blinka vid infart, eftersom det endast finns en körriktning. Däremot är det rekommenderat att även blinka in, eftersom det tydligare visar vart du ska."
Från korkortonline

Jag tror faktiskt inte att det underlättar. Det som skulle underlätta vore om alla gör lika. Nämligen alla blinkar ut. Bara då. Visa var man ska gör man genom att ligga rätt i rondellen och sedan blinkar man ut när man ska ut.

Ju fler olika sätt som tillämpas ju svårare blir det för folk att veta vad som faktiskt är korrekt och så blir det lätt fel.

Jag tror faktiskt inte att det underlättar. Det som skulle underlätta vore om alla gör lika. Nämligen alla blinkar ut. Bara då. Visa var man ska gör man genom att ligga rätt i rondellen och sedan blinkar man ut när man ska ut.

Ju fler olika sätt som tillämpas ju svårare blir det för folk att veta vad som faktiskt är korrekt och så blir det lätt fel.

Jo klart att det hade underlättat ENORMT om alla gjorde lika, men den dagen existerar nog inte..

Men rätt beror ju på vilken cirkulationsplats det är. En del har körfältstavlor som visar hur man ska välja fil medan andra inte har det och du då kan ligga i höger fil ett helt varv om du känner för det.

Från korkortonline

Faktum är att det inte alls underlättar. Det är skitsamma om bilisten ska vänster eller höger eller rakt fram eller tillbaka samma väg den kom ifrån, det spelar inte någon roll alls förutom att de blinkar ut, vilket är det viktigaste och ett måste. Det påverkar inte någon annans sätt att köra i en rondell ifall personen framför tex ska åt vänster.

Det finns så många människor som blinkar när de ska ut och endast då och ändå flyter trafiken på alldeles utmärkt.

Jo om han ska rakt fram från mig sett så kan jag börja köra istället för att vänta på att han ska hinna ut. När vi kommer från varsitt håll alltså.

KL

Ytterligare en cirkulationsplatsfråga (rondellfråga hade varit såååå mycket enklare :D):

I en liten ort i närheten av där jag bor har de, i mina ögon, byggt en helt vanlig cirkulationsplats/rondell. MEN på vägmärke precis innan vad-det-nu-är står det "flervägskorsning". Hmmm :crazy:??? Hur är det då menat att man ska köra i den? Jag är alltid superförsiktig när jag kommer där, för jag är inte alls klok på vad tanken egentligen är!

Jag fick lära mig det på båda trafikskolorna jag var på +fick ett häfte om rondellkörning där det stod samma sak, så även om det inte var lagkrav på att blinka vänster var det definitivt det som lärdes ut. :)

Jag fick lära mig det på båda trafikskolorna jag var på +fick ett häfte om rondellkörning där det stod samma sak, så även om det inte var lagkrav på att blinka vänster var det definitivt det som lärdes ut. :)

Jag håller på att ta körtkort nu och de kör stenhårt på att vi bara blinkar när vi ska ut. Ligg rätt och blinka ut.

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 153
Senast: Derivata
·
Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 287
Senast: Pilot
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 917
Senast: Mabuse
·
Mat Okej hörni, nu vill jag ha lite tips! :) Jag hade tänkt baka lite nu i sommar. Det kommer bli lite tillfällen för fika och jag har...
2
Svar
22
· Visningar
889
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar