Den perfekta allroundbilen modell större

Jag har en Toyota rav4 diesel som jag är supernöjd med! Stabil bil, få problem och en bra dragbil 🙂
Jag har kollat på den, men kruxet är att den har för dålig ljudisolering när man ligger på typ 120 väg vid långkörning (speciellt enligt maken vars högsta prio är just ljudisolering).

Haha, jag uppfattade tvärtom iom hundbur! :D
Tja, jag vill stoppa in en mim variocage XS till en hund av den modesta storleken av 5 kg och med en mankhöjd på 28 cm, men ändå inte behöva demontera uppsättningen varje gång man storhandlar. Vad det innebär i utrymme vet jag inte 🤷‍♀️ men jag har kanske lite skeva perspektiv på vad stort bagageutrymme är när jag kört runt med en halvkombi.
Alltså - jag vet inte om jag tycker Subbor är så fantastiska som dragbilar egentligen, jag tror de fått det ryktet för att de är väldigt populära hos hästfolk som inte orkat ta mer än B-kort för de får dra mycket på B.
då har jag en ursäkt att skippa de iaf, jag fick ta utökat asap efter uppkörningen för B 😅
En häst i boogiesläp känns inte som man behöver en SUV till, jag tycker att en vettig kombi med 4-hjulsdrift känns mer spot on? :)
Mjo, men vi har inte hittat någon kombi som tickat alla våra boxar.
Noll problem att dra släp, men kräver troligtvis utökat körkort (iaf min bil + släp kräver det, iofs V70n också).
Utökat har jag redan, var tvungen att ta det för att kunna dra kombinationen av bil + släp mina föräldrar köpte när de också ledsna på att fastna i svagt motlut. Så det finns ju kvar som en rest från mitt ”förra liv”.
Så om man gillar Tiguan Allspace så bör man vid begränsad budget snarare kolla på Skoda Kodiaq och Seat Tarraco. Nästan identiskt bilbygge till lite lägre kosing.
En fundering där bara, har inte alla de mycket lägre hållbarhet/pålitilighet jämfört med Toyota och lexus? Skoda ska ju vara mer hållbar traditionellt, men VW-koncernen vill ju köra samma komponenter i alla sina bilar i möjligaste mån.
 
Jag har kollat på den, men kruxet är att den har för dålig ljudisolering när man ligger på typ 120 väg vid långkörning (speciellt enligt maken vars högsta prio är just ljudisolering).


Tja, jag vill stoppa in en mim variocage XS till en hund av den modesta storleken av 5 kg och med en mankhöjd på 28 cm, men ändå inte behöva demontera uppsättningen varje gång man storhandlar. Vad det innebär i utrymme vet jag inte 🤷‍♀️ men jag har kanske lite skeva perspektiv på vad stort bagageutrymme är när jag kört runt med en halvkombi.

då har jag en ursäkt att skippa de iaf, jag fick ta utökat asap efter uppkörningen för B 😅

Mjo, men vi har inte hittat någon kombi som tickat alla våra boxar.

Utökat har jag redan, var tvungen att ta det för att kunna dra kombinationen av bil + släp mina föräldrar köpte när de också ledsna på att fastna i svagt motlut. Så det finns ju kvar som en rest från mitt ”förra liv”.

En fundering där bara, har inte alla de mycket lägre hållbarhet/pålitilighet jämfört med Toyota och lexus? Skoda ska ju vara mer hållbar traditionellt, men VW-koncernen vill ju köra samma komponenter i alla sina bilar i möjligaste mån.
Ja, det är nästan exakt samma komponenter i hela bilarna, byggda efter samma ”ritning” i samma fabriker (med något undantag). De får bara göra utseendet lite olika och trimma olika delsystem lite olika. Men det i sig ger ju snarare bättre hållbarhet/pålitlighet när volymerna ökar och allt blir bättre testat.

Apropå ljudisolering så är det en av de parametrar som skiljer allra mest mellan mellansegmentet och premium. Då kanske en begagnad Audi är ett bra val?
 
Jag var väldigt nöjd med vår Passat -15. Behaglig att köra, stort lastutrymme, inga problem att dra stora tunga släp (ej häst). Hade absolut kunnat tänka mig en igen förutom att den nästan är onödigt stor för oss.
Ljudisoleringen är ett litet frågetecken, jag tycker nog den är ännu värre i den nya Skoda superb vi kör nu jämfört med Passaten. Men varken VW eller Skoda har varit ä samma klass som de Audi och BMW jag åkt på just den punkten, så tänk lite extra på det på det när ni provkör om det är viktigt.
 
Ljudisoleringen är ett litet frågetecken, jag tycker nog den är ännu värre i den nya Skoda superb vi kör nu jämfört med Passaten. Men varken VW eller Skoda har varit ä samma klass som de Audi och BMW jag åkt på just den punkten, så tänk lite extra på det på det när ni provkör om det är viktigt.
Apropå ljudisolering så är det en av de parametrar som skiljer allra mest mellan mellansegmentet och premium. Då kanske en begagnad Audi är ett bra val?
Halvnya Audis (de absolut senaste är bättre men för dyra) och BMW:s går sönder en massa 😅 Jag gillade inte alls körkänslan i den enda BMW:n jag provkört :/ . Det låter nästan som att begagnad Lexus-suv är det vi borde satsa på. Förutom då att jag tycker Rx:n är för stor då och Nx:n "bara" får dra 1500 kg vilket maken tycker är tight om jag ska ha den för att dra hästar, och tycker vi borde skaffa en som kan dra ordentligt om vi nu ska ha en bil som ska kunna dra.
 
Flikar in att, om det har något med valet att göra, så är försäkringarna på Lexus väldigt dyra. Vi har förvisso endast ett par år gammal Lexus hemma (hybrid), men helförsäkrad kostar den 7000 kr per halvår, trots låg årlig körsträcka. Den andra bilen, Passat Alltrack (helförsäkrad, hög årlig körsträcka, viltskada), kostar 2800 per halvår.

Jag är för övrigt nöjd med min passat.

Annars tycker jag mig se var och varannan hästtransport dras av en Volvo v60 Cross country. Inte en jättestor kombi.

Annars en Skoda Superb? Jag har dock ingen erfarenhet av äldre varianter, endast kört helt nya. Men många säger att det är en trevlig bil.
 
Jag var väldigt nöjd med vår Passat -15. Behaglig att köra, stort lastutrymme, inga problem att dra stora tunga släp (ej häst). Hade absolut kunnat tänka mig en igen förutom att den nästan är onödigt stor för oss.
Ljudisoleringen är ett litet frågetecken, jag tycker nog den är ännu värre i den nya Skoda superb vi kör nu jämfört med Passaten. Men varken VW eller Skoda har varit ä samma klass som de Audi och BMW jag åkt på just den punkten, så tänk lite extra på det på det när ni provkör om det är viktigt.
Apropå ljudisolering som jag inte tänkte på när jag gick från en BMW530 till en Skoda Octavia och skillnaden var väldigt markant. Skodan har betydligt högre ljud i kupe´n, men något ska man ju ha för pengarna en premiumbil kostar. Stor skillnad på försäkringskostnad/trafikavgift också.
 
Maken är inne på sin fjärde XC90, nuvarande är en B5 som drar runt 0,8. XC60 tycker jag är trevlig, inte så stor skillnad i bränsleförbrukning som XC90.
Tyvärr är Volvo inte den tystaste bilen, men bättre ljudnivå än de Skoda Kodiaq och Subaru modellerna som jag åkt i.
 
Flikar in att, om det har något med valet att göra, så är försäkringarna på Lexus väldigt dyra. Vi har förvisso endast ett par år gammal Lexus hemma (hybrid), men helförsäkrad kostar den 7000 kr per halvår, trots låg årlig körsträcka. Den andra bilen, Passat Alltrack (helförsäkrad, hög årlig körsträcka, viltskada), kostar 2800 per halvår.

Jag är för övrigt nöjd med min passat.

Annars tycker jag mig se var och varannan hästtransport dras av en Volvo v60 Cross country. Inte en jättestor kombi.

Annars en Skoda Superb? Jag har dock ingen erfarenhet av äldre varianter, endast kört helt nya. Men många säger att det är en trevlig bil.
Mm, V60 har varit uppe på tapeten tidigare, då ströks den pga att min man ogillade växellådan, men nu har han sin egna pigga elbil så det är ju inte lika viktigt. Så kan ju vara värt ett omtag nu med en annan approach till bilen.

Gällande försäkringen så har vi insett det nu när vi har något att jämföra min Toyotas försäkring med, den är ju sinnessjukt dyr
😩 Det är ju inte det avgörande direkt, men kan ju viktas mot tex fordonsskatten.
 
Mm, V60 har varit uppe på tapeten tidigare, då ströks den pga att min man ogillade växellådan, men nu har han sin egna pigga elbil så det är ju inte lika viktigt. Så kan ju vara värt ett omtag nu med en annan approach till bilen.

Gällande försäkringen så har vi insett det nu när vi har något att jämföra min Toyotas försäkring med, den är ju sinnessjukt dyr
😩 Det är ju inte det avgörande direkt, men kan ju viktas mot tex fordonsskatten.

Absolut, man ska ta alla kostnader i beräkning såklart.

Vår Lexus är väl en trevlig bil, men i mitt tycke överskattad mot prislappen. Dock påstås det att de sällan befinner sig på verkstad. Vår Lexus är väldigt snål den varma tiden på året, när elen kan stötta mer. På vintern drar den mycket.

Vi kan inte heller byta däck på bilen själva. Det måste göras på en verkstad som bara servar Lexus/Toyota, så att använda valfri däckmojj går inte.

Själv tycker jag det är värdelöst. Men allt med Lexus ska ju vara lite mer "lyx", själv tycker jag mest det är krångligt och dyrt.

Servicekostnaden behöver vi inte nämna heller..

Föredrar min Passat, stark som en oxe (men har också största motorn), trevlig att köra och har under min ägo ej stått på verkstad.
 
Absolut, man ska ta alla kostnader i beräkning såklart.

Vår Lexus är väl en trevlig bil, men i mitt tycke överskattad mot prislappen. Dock påstås det att de sällan befinner sig på verkstad. Vår Lexus är väldigt snål den varma tiden på året, när elen kan stötta mer. På vintern drar den mycket.

Vi kan inte heller byta däck på bilen själva. Det måste göras på en verkstad som bara servar Lexus/Toyota, så att använda valfri däckmojj går inte.

Själv tycker jag det är värdelöst. Men allt med Lexus ska ju vara lite mer "lyx", själv tycker jag mest det är krångligt och dyrt.

Servicekostnaden behöver vi inte nämna heller..

Föredrar min Passat, stark som en oxe (men har också största motorn), trevlig att köra och har under min ägo ej stått på verkstad.
Högts rimligt, hade det inte varit för min mans önskan om just ”lyxig känsla ” så hade jag nog gått för en Rav4 (eller om jag haft oändligt med pengar själv en polestar2. Jag gillar körkänslan i den och deras starkaste motor tillåter ju att dra en del. Dock fungerar de ju inte med hundbur 😅)

Kruxet är ju att jag verkligen gillar hybriddriften, de kvicka starterna i typ 0-15 km/h är sjukt nice i stadstrafik. Vilket jag nog klassar all vår vardagskörning som ändå. Men det är få hybrider som inte är väldigt nya som har en drivlina som är anpassad för att dra.
 
Senast ändrad:
Högts rimligt, hade det inte varit för min mans önskan om just ”lyxig känsla ” så hade jag nog gått för en Rav4 (eller om jag haft oändligt med pengar själv en polestar2. Jag gillar körkänslan i den och deras starkaste motor tillåter ju att dra en del. Dock fungerar de ju inte med hundbur 😅)

Kruxet är ju att jag verkligen gillar hybriddriften, de kvicka starterna i typ 0-15 km/h är sjukt nice i stadstrafik. Vilket jag nog klassar all vår vardagskörning som ändå. Men det är få hybrider som inte är väldigt nya som har en drivlina som är anpassad för att dra.
På allvar...är det du eller "maken" som ska ha bilen? Kan inte han bestämma över sin elhydda och du bestämma över din dragbil? Varför ska hans önskan om lyxig känsla och ljudisolering väga mer än din önskan om en säker och bra dragbil? Även om ni ska åka tillsammans i den på långresor kanske han bara ska slakta sina käpphästar och tänka på dina behov, när han nu har sin egen bil.
Det är ju inte så att du tittar på en gammal Lada eller en obekväm (men dragkompetent) Land Rover Defender.

Jag kör just nu en XC60 awd D4 2017. Den drar ruggigt bra. Uppför brant snöig backe, från stillastående med 1700 kg på kroken utan problem. Pendlar Dalarna-Stockholm varje vecka. Drar kanske lite mycket för dig (0,6 blandad). Inte lika bekväm att köra som sambons A4 men det är svårt att få allt i samma bil. Har en Artflex mediumbur bak. Tar upp halva bagageutrymmet.
Har haft flera olika bilar varav några dragit bättre än Volvon men varit sämre som allroundbilar. Kickar man i "sportläge" är den kvick nog, men jag kör mycket storstadstrafik utan det, och överlever..
Du behöver inte se det som ett förslag på bil, berättar bara min erfarenhet.

Oavsett så behöver DU själv ta ett varv och tänka över dina behov, vad är viktigt för dig, inte för "maken". Eftersom du gillar din Toyota så är det kanske en RAV-4 du ska titta på. Om "maken" ändå kör 70% av tiden i sin elhäck så....
 
Senast ändrad:
På allvar...är det du eller "maken" som ska ha bilen? Kan inte han bestämma över sin elhydda och du bestämma över din dragbil? Varför ska hans önskan om lyxig känsla och ljudisolering väga mer än din önskan om en säker och bra dragbil? Även om ni ska åka tillsammans i den på långresor kanske han bara ska slakta sina käpphästar och tänka på dina behov, när han nu har sin egen bil.
Det är ju inte så att du tittar på en gammal Lada eller en obekväm (men dragkompetent) Land Rover Defender.

Jag kör just nu en XC60 awd D4 2017. Den drar ruggigt bra. Uppför brant snöig backe, från stillastående med 1700 kg på kroken utan problem. Pendlar Dalarna-Stockholm varje vecka. Drar kanske lite mycket för dig (0,6 blandad). Inte lika bekväm att köra som sambons A4 men det är svårt att få allt i samma bil. Har en Artflex mediumbur bak. Tar upp halva bagageutrymmet.
Har haft flera olika bilar varav några dragit bättre än Volvon men varit sämre som allroundbilar. Kickar man i "sportläge" är den kvick nog, men jag kör mycket storstadstrafik utan det, och överlever..
Du behöver inte se det som ett förslag på bil, berättar bara min erfarenhet.

Oavsett så behöver DU själv ta ett varv och tänka över dina behov, vad är viktigt för dig, inte för "maken". Eftersom du gillar din Toyota så är det kanske en RAV-4 du ska titta på. Om "maken" ändå kör 70% av tiden i sin elhäck så....
Absolut, däremot är ju tanken att byta ut min Toyota just för att hitta något som fyller bådas behov som inte är ”bra i tät trafik, rolig (jag älskar att köra elbilen, den är väldigt rolig) och tillräckligt liten och lättmanövrerad för att fickparkera enkelt”. Så tanken är vi ska mindre ”min och din bil ” än vad det blir med två likande bilar varav en köptes när jag behövde en bil för jobbpendling. Utan mer bil efter behov.

Efter input här så har just Volvo återkommit på listan av möjliga alternativ då seg växellåda faktiskt inte är ett problem för det som är tanken att använda en större bil till.
 
På allvar...är det du eller "maken" som ska ha bilen? Kan inte han bestämma över sin elhydda och du bestämma över din dragbil? Varför ska hans önskan om lyxig känsla och ljudisolering väga mer än din önskan om en säker och bra dragbil? Även om ni ska åka tillsammans i den på långresor kanske han bara ska slakta sina käpphästar och tänka på dina behov, när han nu har sin egen bil.
Det är ju inte så att du tittar på en gammal Lada eller en obekväm (men dragkompetent) Land Rover Defender.

Jag kör just nu en XC60 awd D4 2017. Den drar ruggigt bra. Uppför brant snöig backe, från stillastående med 1700 kg på kroken utan problem. Pendlar Dalarna-Stockholm varje vecka. Drar kanske lite mycket för dig (0,6 blandad). Inte lika bekväm att köra som sambons A4 men det är svårt att få allt i samma bil. Har en Artflex mediumbur bak. Tar upp halva bagageutrymmet.
Har haft flera olika bilar varav några dragit bättre än Volvon men varit sämre som allroundbilar. Kickar man i "sportläge" är den kvick nog, men jag kör mycket storstadstrafik utan det, och överlever..
Du behöver inte se det som ett förslag på bil, berättar bara min erfarenhet.

Oavsett så behöver DU själv ta ett varv och tänka över dina behov, vad är viktigt för dig, inte för "maken". Eftersom du gillar din Toyota så är det kanske en RAV-4 du ska titta på. Om "maken" ändå kör 70% av tiden i sin elhäck så....
Jag har en nästan likadan XC60, 2016 istället för 2017 bara och vill bara hålla med på alla punkter, den är så bra som dragbil! Vi har ett stort tungt släp men det märks inte när man kör.

Vi hade en Subaru XV innan men den var mycket mer högljudd och mycket mer frekvent på verkstaden… pappa har däremot haft 2 eller 3 outback som känts mer lyxiga och mindre servicesugna 🙄.
 
Eller så går ni upp lite i budget och fyndar en elbil att dra med i det marknadsläge som är nu. Ni slipper alla tröga växellådor, för allvarligt, när man väl är van med elbil så finns det inga snabba växellådor på en fossil. Dessutom helt underbart fantastiska att dra med. Borde gå att hitta ett lämpligt släp för en bil med maxdrag 1600. Se dock till att bilen tar snabbladdning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp