Cirkulationsplats???

Sv: Cirkulationsplats???

Problemet är ju att många inte har koll så det blir bara vänsterblockets och inget annat, eller andra varianter som kan bli ganska farligt. Som lagen nu säger, blinka endast höger när du ska ut så kan man iaf hoppas att det kan bli mer enhetligt :)

knapp

Jag funderar på varför det fortfarande lärs ut så olika? Bara med tanke på responsen här så kan man ju ana att frågan är viktig för många. Jag är lärd att blinka vänster när jag kör in i rondellen och sen höger så tidigt som möjligt utan att orsaka förvirring (dvs. strax efter närmast föreliggande utfart). Detta var i januari 2012. Jag TROR att resonemanget var att det skulle underlätta för bakomvarande. Hur minns jag däremot inte :o

Jo ska man vänster blinkar man vänster och sen blinkar man höger när man passerat sista utfarten man inte vill nyttja. Ska man "rakt fram" så blinkar man bara ut.

Ska man höger så visar man det innan man åker in i rondellen. Så kan de som står och väntar åka ut, eftersom man inte är i vägen för varandra.

+1 på den!!

När jag tog körtkort, visserligen 2004 så det kan ha ändrat sig, fick jag lära mig att man skulle se en rondell som vilken korsning som helst. Dvs när du kör in i rondellen så blinkar du som om du svänger i en vanlig korsning; blinka höger om du ska höger, vänster om du ska vänster och inte alls om du ska rakt fram. Enda skillnaden är att du även ska blinka dig ut ur rondellen.

KL
Helst ska man ju köra åt samma håll som alla andra! Det blir jobbigt när man får möte i en ron..., hrm, cirkulatiosplats ;)

Jag har kört ganska mycket i Pristina. Efter ett tag upphörde man att förvånas över att få möte i rondellerna.

De intressantaste rondellerna jag varit med om var i Indien. Där kunde man få möte med en ko.

KL

Varför skulle man inte blinka vänster?

Bara för att det inte är lag på det betyder det väl inte att man inte kan göra det ändå för att hjälpas åt?

cirkulationsplats-vanster.png

Ponera att det står en bil och väntar på motsatt väg som den gröna kommer ifrån. Om den gröna bilen inte blinkar vänster så vet inte bilen vart den gröna är på väg. Det gör att den andra bilen inte vågar köra in i rondellen, även om den gröna bilen kanske istället var på väg rakt fram.
Likaså kan det ske olyckor om man inte blinkar vänster. Bilen som står i motsatt infart kan då tro att den gröna bilen ska rakt fram och kör ut framför gröna bilen.

cirkulationsplats-rakt.png

Likaså att om man ska ta första höger så blinkar man höger i god tid innan så att de som står vid första avfarten och väntar på att köra in kan göra det.

Och till alla som fortfarande är motståndare till detta så är ovanstående bilder tagna från en körkortshemsida där de visar hur man ska blinka i rondell ;)

Senast ändrad:

Jag blinkar höger innan jag kör ut. Inte behöver man sitta och blinka vänster i sju år innan man svänger. Jag menar, folk vet väl att man kör åt vänster i en rondell tills man svänger ut??! Om man inte ska höger på en gång, för då blinkar man ju höger med detsamma.

Det värsta är ändå folk som inte blinkar och sedan blinkar vänster när de kör ut. Man ba ursäkta?!?!? :banghead::p Sjukt irriterande

Om den gröna bilen inte blinkar vänster så vet inte bilen vart den gröna är på väg. Det gör att den andra bilen inte vågar köra in i rondellen

I en korsning blinkar man vänster, om man ska vänster.

I en rondell blinkar man inte vänster, för att man inte kan köra vänster. (Om man inte vill agera rondellhund.) En rondell är en rund väg; inte en korsning. Du kan antingen köra rakt fram; alltså runt i rondellen - eller svänga höger; alltså ut ur rondellen.

Undantag: Om rondellen är flerfilig, kan du blinka vänster för att visa att du vill byta till en inre fil.

När man kör in i en rondell tar man hänsyn till de som redan är inne i den; och väntar på en lucka. Vart de bilar ska som inte ens har kört in i rondellen ännu, är helt ointressant.

Jag förstår inte heller att det skulle vara ett problem att blinka åt vänster när man ska åt vänster? För den som ska köra in i rondellen underlättar det massor, särskilt om det är en flerfilig rondell i rusningstrafik så vill man ju ta alla chanser man kan att köra in i rondellen.

Därför att jag planerar min körning långt innan genom att titta på bilarna när de kör in i ron, förlåt cirkulationsplatsen. Kommer de in mitt emot mig och blinkar vänster så vet jag att de ska förbi framför mig. Blinkar de inte alls kan det betyda att de tänker köra av till höger, rakt fram eller till vänster. Här har jag tidigare antagit att ingen blink = rakt fram, vilket kan ge upphov till lite trånga situationer när det visar sig att de skulle till vänster.

+ lil-sis

Håller helt med!!!! :bow::bow:

Senast ändrad:

*kl

Idag blinkade jag vänster när jag skulle vänster som jag brukar. Dvs ingen tvekan om att jag INTE skulle rakt fram.

Ändå fick jag nita för en idiot som kör ut i cirkulationsplatsen innan jag har cirkulerat färdigt. Som tur var för honom så var det inte halt än och jag har snabba reflexer. Jag tror vi hade två centimeter till godo mellan hans förardörr och framrutan på min buss...

Nu hade vi hamnat där även om jag inte hade blinkat, för han kollade på sin mobil, inte trafiken och antog att jag skulle köra rakt fram som de flesta gör i den cirkulationsplatsen. Den är rätt trafikerad och det kommer cyklister överallt. Så det var väl tur att det var jag som kom och inte en cyklist, den hade ju blivit platt.

KL

Bara för att det inte är lag på det betyder det väl inte att man inte kan göra det ändå för att hjälpas åt?

cirkulationsplats-vanster.png

Ponera att det står en bil och väntar på motsatt väg som den gröna kommer ifrån. Om den gröna bilen inte blinkar vänster så vet inte bilen vart den gröna är på väg. Det gör att den andra bilen inte vågar köra in i rondellen, även om den gröna bilen kanske istället var på väg rakt fram.
Likaså kan det ske olyckor om man inte blinkar vänster. Bilen som står i motsatt infart kan då tro att den gröna bilen ska rakt fram och kör ut framför gröna bilen.

cirkulationsplats-rakt.png

Likaså att om man ska ta första höger så blinkar man höger i god tid innan så att de som står vid första avfarten och väntar på att köra in kan göra det.

Och till alla som fortfarande är motståndare till detta så är ovanstående bilder tagna från en körkortshemsida där de visar hur man ska blinka i rondell ;)

Ok

I ditt första uttalande utgår du ifrån att andra ser vart du kör in. Om rondellen är stor, det är skymd sikt eller mycket bilar (och mörkt) är det inte säkert att bilen på motsatta vägen har någon aning om vart bilen som åker in i rondellen är på väg. Och då spelar det ingen roll om bilen blinkar vänster eller inte.

Det som är viktigt är att bilen i rondellen börjar blinka höger så fort den passerat sista avfarten den INTE ska svänga. Så bilen som väntar i god tid kan se att bilen i rondellen ska köra ut.

I andra exemplet ska bilen som väntar aldrig anta att en bil som inte högerblinkar ska lämna rondellen.

När man inte ser så får man avvakta.

Jo, men det kan bli lång väntan vid övergångsstället om bilarna inte blinkar när de ska ut ur rondellen. Jag har, i Stockholms rusningstrafik, ingen aning om varifrån alla bilar i rondellen ska när de vänsterblinkar eller inte blinkar alls. Egentligen borde jag kunna anta att om bilen inte blinkar höger så ska den fortsätta i rondellen och jag kan passera övergångsstället vid "min" avfart. Tyvärr väljer många vänsterblinkare, eller ickeblinkande (rakt fram) också den avfarten. Vilket gör att det känns lite extra spännande att passera.

Jag tror att om alla struntar i att fundera på hur de ska blinka IN i rondellen så blir det lättare att komma ihåg att blinka UT ur rondellen. Och förstå att det inte räcker att blinka in och sedan svänga!

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 153
Senast: Derivata
·
Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 287
Senast: Pilot
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 917
Senast: Mabuse
·
Mat Okej hörni, nu vill jag ha lite tips! :) Jag hade tänkt baka lite nu i sommar. Det kommer bli lite tillfällen för fika och jag har...
2
Svar
22
· Visningar
889
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar