Cirkulationsplats???

Sv: Cirkulationsplats???

Jag har roat mig med att titta hur bilarna i Lund och Malmö använder sina blinkers idag och om jag inte minns fel såg jag 1 bil som INTE blinkade vänster (har tillbringat ca 2 timmar i bilen idag). Det kanske är regionala skillnader i det här med blinka eller inte blinka?

Garanterat. Det är det ju i det mesta :)

I Uppsala kör folk synnerligen illa. Det är tom dokumenterat skitsvårt att köra upp här. Och det beror nog inte på att körskolorna är så mycket sämre.

Jag har roat mig med att titta hur bilarna i Lund och Malmö använder sina blinkers idag och om jag inte minns fel såg jag 1 bil som INTE blinkade vänster (har tillbringat ca 2 timmar i bilen idag). Det kanske är regionala skillnader i det här med blinka eller inte blinka?

Det där är konstigt för när jag är ute och åker ser jag mest bilar som bara blinkar när de ska ut ur rondellen.:)

Jag åker genom 20 c-platser på väg till och från stallet :(, ska kolla idag hur det ser ut med blinkningarna.

Min favorit-bilförare är den som i den blå bilen börjar blinka vänster och direkt kör ut på avfart C. Detta fenomen har jag sett flera gånger. Om den blå bilen börjar blinka vänster mitt i rondellen, så tolkar jag det instinktivt som om denne kommer fortsätta lite till i rondellen (ni vet, max 10 varv!). Inte att denne kommer svänga höger direkt. Men jag bor ju i en förort till storstaden, så det kanske är vanligare här än på landet att folk köpt sitt körkort på postorder :-) .

Kan ju säga att det kan bli en lång väntan (som någon sa) om jag som cyklist är på väg att passera på övergångsstället vid avfart C.

Nu har jag ritat en jättefin bild i Paint för att illustrera vad jag menar! :D
Har_ritat_en_jattefin_rondell_i_paint.jpg

Jag är alltså den röda bilen.

Om den blå bilen blinkar höger kör den ut avfart C och påverkar inte mig, så långt tror jag att alla är överens.

Om den blå bilen blinkar vänster ska den antingen från A till D (jag kan köra) eller från B till A (jag kan inte köra). Om jag inte såg varifrån den kom får jag naturligtvis vänta och se, det håller jag med dig (er) om!

Om den blå bilen inte blinkar ska den rakt fram, antingen från A till C (många struntar som bekant i att blinka ut när de kör rakt fram) eller från B till D. I båda fallen kan jag köra. Problem uppstår här om bilen utan förvarning fortsätter till avfart A.
Naturligtvis ska man ändå alltid ha en plan B så att man inte krockar om medtrafikanter stannar/somnar vid ratten/kör ut framför en utan att blinka. ;)

Ang. din fråga om hur fort jag kör i rondellerna; jag brukar rulla i 30-40 mot rondellen så att jag har 20-25 när jag kör in i den. Jag vill gärna veta innan den blå bilen passerat avfart C om den ska till D eller A så jag slipper använda bromsen i onödan.

Hoppas att det blev klarare hur jag menar. :)

Toppen, då hoppas vi att alla motståndare mot vänsterblinkning ger upp en gång för alla och börjar blinka :D

Så att hålla sig till lagen och enbart blinka vid filbyten och när man kör ut ur cirkulationsplatsen skulle vara fel menar du? Det är som sagt inte olagligt att inte blinka vänster.

Skulle vara intressant att få veta hur gammal bilden är. O_o

Så att hålla sig till lagen och enbart blinka vid filbyten och när man kör ut ur cirkulationsplatsen skulle vara fel menar du? Det är som sagt inte olagligt att inte blinka vänster.

Skulle vara intressant att få veta hur gammal bilden är. O_o

Äsch nu ska du inte vara så petnoga ;). Bilden cirkulerar (haha) på facebook just nu, men det är inte säkert att den är dagsfärsk. Men det betyder ju att det inte kan vara fel att blinka vänster i alla fall!

Jag har aldrig sagt att det är fel, men det är inte heller enligt lagtexten vilket många vill ha det till. :D

*KL*

Låg bakom ambulans, polis och brandbil häromdagen.. alla blinkade vänster i rondellen.

Du FÅR blinka vänster! Men blinkade alla höger när de skulle ut? Det är väl en betydligt väsentligare fråga ;)

Noterade senast idag en som blinkade vänster, problemet var bara att han fortsatte blinka vänster när han körde ut ur rondellen/cirkulationsplatsen. :angel:

Meh, hade fel på den sista... trodde jag inte man fick? Brukade göra det med hästtransport och kände mig alltid som en brottsling... :D

Vad som är lagligt och vad som är vettigt är verkligen inte alltid överensstämmande! Ser jag en bil som lägger sig i höger körfält och inte blinkar skulle jag bli ungefär lika förvånad om den svänger vänster som om jag fick möte i rondellen.:mad:

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 153
Senast: Derivata
·
Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 287
Senast: Pilot
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 917
Senast: Mabuse
·
Mat Okej hörni, nu vill jag ha lite tips! :) Jag hade tänkt baka lite nu i sommar. Det kommer bli lite tillfällen för fika och jag har...
2
Svar
22
· Visningar
887
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar