Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har roat mig med att titta hur bilarna i Lund och Malmö använder sina blinkers idag och om jag inte minns fel såg jag 1 bil som INTE blinkade vänster (har tillbringat ca 2 timmar i bilen idag). Det kanske är regionala skillnader i det här med blinka eller inte blinka?
Jag åker genom 20 c-platser på väg till och från stallet , ska kolla idag hur det ser ut med blinkningarna.
Nu har jag ritat en jättefin bild i Paint för att illustrera vad jag menar!
Jag är alltså den röda bilen.
Om den blå bilen blinkar höger kör den ut avfart C och påverkar inte mig, så långt tror jag att alla är överens.
Om den blå bilen blinkar vänster ska den antingen från A till D (jag kan köra) eller från B till A (jag kan inte köra). Om jag inte såg varifrån den kom får jag naturligtvis vänta och se, det håller jag med dig (er) om!
Om den blå bilen inte blinkar ska den rakt fram, antingen från A till C (många struntar som bekant i att blinka ut när de kör rakt fram) eller från B till D. I båda fallen kan jag köra. Problem uppstår här om bilen utan förvarning fortsätter till avfart A.
Naturligtvis ska man ändå alltid ha en plan B så att man inte krockar om medtrafikanter stannar/somnar vid ratten/kör ut framför en utan att blinka.
Ang. din fråga om hur fort jag kör i rondellerna; jag brukar rulla i 30-40 mot rondellen så att jag har 20-25 när jag kör in i den. Jag vill gärna veta innan den blå bilen passerat avfart C om den ska till D eller A så jag slipper använda bromsen i onödan.
Hoppas att det blev klarare hur jag menar.
Så att hålla sig till lagen och enbart blinka vid filbyten och när man kör ut ur cirkulationsplatsen skulle vara fel menar du? Det är som sagt inte olagligt att inte blinka vänster.
Skulle vara intressant att få veta hur gammal bilden är.