Cirkulationsplats???

Sv: Cirkulationsplats???

Nä!! :D varför skulle det bli enklare?? Det går ju bara att köra åt ett håll i rondellen dvs vänster, eller ut ur rondellen åt höger och då blinkar man :) man avviker lixom inte åt vänster ;)

Det som känns allra viktigast att klargöra när det gäller cirkulationsrondeller är ju max antal varv.

Om vi är två på väg in i rondellen och båda ska rakt fram eller höger så är det ju bara att köra (om man "möter" varandra). Det förutsätter att den som tänker köra vänster visar det. Annars måste man vänta på att alla har passerat och det tar onödigt lång tid.

Men värst är iaf alla idioter som INTE blinkar höger på väg in (om de ska höger) när de ser att man står och väntar.

Hahaha, jag kör alldeles för mycket! Jag har bara svårt att föreställa mig vad du försöker beskriva. Har inga problem alls i rondeller.

Jag har inte PROBLEM. Men när man ska dra med sig 18m buss ut i rondellen så behöver man lite större marginaler om man inte vill vara i vägen för allt och alla.

Personbil är en helt annan sak. Fast jag föredrar ändå att folk blinkar, det flyter bättre då.

Därför att jag planerar min körning långt innan genom att titta på bilarna när de kör in i ron, förlåt cirkulationsplatsen. Kommer de in mitt emot mig och blinkar vänster så vet jag att de ska förbi framför mig. Blinkar de inte alls kan det betyda att de tänker köra av till höger, rakt fram eller till vänster. Här har jag tidigare antagit att ingen blink = rakt fram, vilket kan ge upphov till lite trånga situationer när det visar sig att de skulle till vänster.

Just det. Jag planerar också. LÅNGT i förväg. Det sparar tid, pengar och miljö :D

Det kan jag tänka mig är skillnad, jag kör ofta med släp men kan inte riktigt se det ändå. Och jag tycker det flyter lika bra utan vänsterblink, tycker tom att det är onödigt :o
Kan iofs tänka mig att det kan bli oflyt om det finns någon oerfaren förare framför mig på väg in i rondellen och inte vågar sig in om inte övrig trafik är övertydlig.

Jag är en obotlig strateg, planerar min körning och lyckas utmärkt utan vänsterblink i rondellen :)

Jag tycker det viktigaste är att man inte blinkar vänster och samtidigt svänger höger. För mig som cyklist har det varit på väg att orsaka många kroppsskador. Så jag anser att säkrast är att ge f*n i att blinka vänster. Istället börja högerblinka så väntande bil ser och kan köra.

Apropå planera sin körning upplever jag att viss trafikanter tar för givet att jag SER var de körde in i rondellen. Om det är en stor rondell eller skymd sikt kan jag inte se det. Vilket innebär att jag inte har någon aning om vart en vänsterblinkande bil ska. Vissa blinkar nämligen bara vänster och aldrig höger när de ska vänster i en rondell.

Nä, man blinkar inte i en rondell, man blinkar höger när man ska ut, plättlätt :) Då förstår alla vart man ska. Och trafiken flyter.

Jo ska man vänster blinkar man vänster och sen blinkar man höger när man passerat sista utfarten man inte vill nyttja. Ska man "rakt fram" så blinkar man bara ut.

Ska man höger så visar man det innan man åker in i rondellen. Så kan de som står och väntar åka ut, eftersom man inte är i vägen för varandra.

Jag ser det ungefär som en vänsterkurva med antal avfarter till höger och jag blinkar inte i kurvor. Men du får göra som du vill och enligt lagen får jag göra som jag vill. Det är bra :)

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 153
Senast: Derivata
·
Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 287
Senast: Pilot
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 917
Senast: Mabuse
·
Mat Okej hörni, nu vill jag ha lite tips! :) Jag hade tänkt baka lite nu i sommar. Det kommer bli lite tillfällen för fika och jag har...
2
Svar
22
· Visningar
889
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar