Sv: Childeric

Du är välkommen att titta på min egen och en annan ponny jag rider ibland, eller varför inte några av halvbloden i stallet som går med childeric sadlar.
Ingen av dessa blir då hämmade av sina sadlar. Men å andra sidan kan dessa sadla sina hästar på ett korrekt vis.

Att sitta och klanka ner på ett sadelmärke är ganska fånigt. Det är väldigt sällan det är sadeln det är fel på.
Då skulle jag kunna sitta och skriva en massa om Amerigo och Prestige.
Prestige har jag sett så många hästar få ont i ryggen av och Amerigo sadlarna orkar jag inte ens börja med.

Min egen sadel ligger inte perfekt nu, men den glider inte så att den hämmar hästen. Kan inte begära mer av sadeln, har haft den i tre år och hästen har
ändrat sig något enormt samt bantat 100 kg sedan den provades ut. Men en ny kommer inte att beställas förens om någon månad. Dumt att beställa
en sadel när hästen kommer att muskla på sig efter att man måttat den.

Senast ändrad:

jag tycker det är en konstig inställning att tro att en sadel ska passa en häst längre än den just gör. Det är ju individuellt.

Dressyrhästar är för feta, generellt sett JA!
Min häst har nog alldrig varit fet. Den faller ur titt som tätt...
Så fort näringsvärdet i höt varjerar, så fort han inte rids (skadar sig lätt) så fort det blir lite kallare.
Svårfödd, en del fullblod i stammen, mkt stor (~177 cm, 750kg minst, lång linjerad), energiförbrukare... försöker hitta förklaringar, går hårt, hage, skrittmaskin, osv .... försöker hitta förklaringar... dessa är nog några.
Hade jag fodrat enligt folks råd eller foderprogram på nätet så hade han sett ut som ett skelett.

Sadeln är måttad efter min totto.
Den behöver troligtvis stoppas om, eller byggas om.
Varför skulle dom inte kunna bygga om den? de har ju någon gång byggt den??

Sen är denna disskution där vissa tycker att childeric är pest... är den nödvändig? utvecklande?

Tycker childeric är jätte bra och har aldrig varit med om att en häst får ont i ryggen av just childeric men sen beror de ju självkart på hur man sadlar och hur den är inpassad. Finns ju tyvärr ingen sadel som passar alla hästar. Själv har jag också dålig erfarenhet av amerigo men det finns ju dom som inte vill rida i annat är det å tycker att det är toppen. Tur att man får bestämma själv:grin: Jag rider i forestier ilium som påminner mycket om childeric. Tycker båda är lika sköna:d

Och du är välkommen hit så ska jag visa dig ett flertal hästar som bevisar motsatsen. Och det var ju det jag ville komma fram till...för det första är detta en tråd om Childeric, inte om andra märken, då blir det logiskt att för och nackdelar om just Childeric kommer fram här, eller hur?

Och bara för att just jag har sett ett antal sadlar som inte passar trots att dom är måttanpassade så innebär ju inte det att hela märket är kass. Det har jag heller aldrig sagt. Men bara för att just du har en sadel som passar så innebär det heller inte att märket är helt bra, förstår du nu hur jag menar?

Men min kärnpunkt är att en måttanpassad sadel för över 30 000 SKA passa hästen när den kommer. Du skulle aldrig nånsin acceptera en annan produkt för det priset som inte passade som den skulle och bara för att det är en sadel finns ingen anledning att göra avkall på det. Men om nu någon hävdar motsatsen så kanske man ska fundera på om en icke omstoppningsbar produkt för dryga 30 lappar är så himla smart att investera i? För om hästarna ändrar sig så ofta att man inte kan förutse det då bör ju produkten, i detta fallet sadeln, gå att förändra till viss del utan jättestor kostnad. Och det går med omstoppningsbara sadlar.

delvis knapplån

min häst blev som en annan häst (åt det positiva hållet) när han fick sin Amerigo (fick bättre muskler och bättre gångarter) och då hade jag verkligen provat massor av sadlar innan, tom måttat utomlands och det ändå inte stämt...

så det där med sadlar är så individuellt. Bara för att min ena häst tycker bra om sin Amerigo så gör ju inte alla hästar det. Likadant med Childeric.

Klart som korvspad att Childeric går att stoppa om. Men det görs på fabriken i Frankrike och inte hos vilken klåpare till sadelmakare som helst. Det gäller ävern för garantin.

Childericen min kompis hade för typ 10 år sedan blev både omstoppad med jämna mellan rum och fick bom och paneler utbytta.
Men som sagt.... i Frankrike.

Klart som korvspad att Childeric går att stoppa om. Men det görs på fabriken i Frankrike och inte hos vilken klåpare till sadelmakare som helst. Det gäller ävern för garantin.

Childericen min kompis hade för typ 10 år sedan blev både omstoppad med jämna mellan rum och fick bom och paneler utbytta.
Men som sagt.... i Frankrike.

Amerigon går att stoppa om i Sverige och så vitt jag vet är de inga klåpare :grin:

Men vilka puckon köper en sadel för 30+ något, som man sedan måste skicka till Frankrike för att stoppa om för x-antal tusen :rofl::rofl:

Latex i bossorna , jaja jag säger då det för 30tusen hahahaha, snacka om att skratta hela vägen till banken

Amerigon går att stoppa om i Sverige och så vitt jag vet är de inga klåpare :grin:

Men vilka puckon köper en sadel för 30+ något, som man sedan måste skicka till Frankrike för att stoppa om för x-antal tusen :rofl::rofl:

Latex i bossorna , jaja jag säger då det för 30tusen hahahaha, snacka om att skratta hela vägen till banken

:grin: på dig själv, Jag har inte sagt att alla andra sadelmakare än just C är klåpare.

Pucko kan du va själv.

Vad spelar det för roll om det är latex, ull eller luft stoppning?

Sen är denna disskution där vissa tycker att childeric är pest... är den nödvändig? utvecklande?

Tror inte att så många tycker att childeric är pest men jag tror inte på att den skulle passa alla typer av hästar oavsett om den måttas eller inte. Det är lite för många som har måttbeställt en och sedan har den ändå inte passat hästen. (Men jag känner även folk som har en märket och som är nöjda eftersom de tycker att den ligger bra.)

Nu vet jag inte om de som förespråkar märket här på forumet verkligen anser att en måttad ska passa alla hästar oavsett ryggtyp men det är så jag tolkar det. Det är väl just det som jag vänder mig emot och reagerar på. Jag skulle tex aldrig få för mig att påstå att Albion, Amerigo, Röösli, Jaguar el whatever passar alla hästar även om de skulle måttas.

Just childeric verkar vara mest populär i Sverige. (Var på en clinic med PK och han påpekade faktiskt just det, att svenskarna älskar childeric.);)

Pucko kan du va själv.
c008.gif

Hahaha skrattar ihjäl mig...tråkigt tjurig då.:angel:

Med tanke på ras och bild plockar jag rekommendationer från annat forum med intriktning på likartad ras.

Spirig (om du vill ha exklusivt), Zaldi eller KN.

jag är inte tjurig, jag tror nog att jag bör lämna disskussionen efter att blivit kallad för pucko för att just inte bli tjurig.

Efter att suttit i en välanpassa chiilderic i rätt storlek osv. så vill man ha en!
Det finns inte så många dressyrsadlar som finns som djup, mellan och flat i sitsen.
Jag älskar att man inte sitter fast!

Förr tyckte jag att Albion SLK var en gudagåva... på min nuvarande häst hade den inte fungerat... man måste ligga lärmre och längre fram med skänkeln.

Jag valde själv Childeric just för att den är mkt skön att rida i, men även just för att det inte fanns jätte många sadlar som tillverkas i den bomvidden som min häst har.
Han växte ur sin Prestig värmda 37+" för länge sedan...
Så ja, han musklar sig och växer ur!

Sen att det finns de som påstår att Childeric passar alla är puckon. Inte de som köper sadlarna. En sådan kommentar luktar avundsjuka...:angel:

Vad spelar det för roll om det är latex, ull eller luft stoppning?

Det spelar ju stor roll om hästen ändrar sig. När du har ull har du en bra chans att ändra sadeln efter hästen så kanske du inte behöver byta sadel det första halvåret iaf.

Senast ändrad:

Visst är det en childric tråd men att sitta och skriva att alla childricsadlar glider fram är rent trams.

Och visst 30'000 är mycket pengar att lägga ut. Men vad ska man göra när inget annat är lika bra?
Strunta i att hästen får ont i ryggen eller att sadeln glider fram och lägger sig på bogarna vad man än gör?

Du får hemskt gärna rekomendera en sadel som varken jag eller hästen får ont av - som är billigare och lika bra som childricen.
Då skulle min plånbok bli glad.

Det är klart att childeric går att ändra om. Min egen skulle ändras om genast om jag inte skulle köpa en ny om ett par månader.
Stoppningen har blivit mindre framtill, och då skulle man bygga upp den igen om den ska ligga på min häst.
Jag har som sagt haft min sadel i tre år och inte behövt ändra den efter ett halvår.

Jag tycker det är lite svårt när man måttar sadlar och sedan så kommer den efter två månader eller mer.
Hur vet du att de hästar som sadlarna har suttit dåligt på, inte ändrat sig under den tiden?
Det är därför jag är noga med att hästen ska vara så musklad som möjligt innan jag beställer en måttad sadel.

Senast ändrad:

Men det går ju lika bra att ändra luft eller latex paneler. Det tar bara lite tid.
Och jag har inte bråttom, där min häst ska stå över sommaren finns det flera childeric sadlar som ligger ok på min häst.
Så är det det faktum att man måste göra det på fabriken som grämer dig?

Att en sadel som är måttad i maj 09 inte ligger hundra maj 10´är inte konstigt tycker jag.
Jag har svårt att tro att jag måste byta sadel... varför tror du jag måste det?
Vadå... tror du jag tänkte köpa en helt ny? nee, den ska in på justering.

Alla ullstoppade sadlar jag haft har jag justerat ca 2-3 ggr per år... så det är knappast mer omständigt med latex...

Är det där skorna klämmer... är det det alla är så hysteriska över... att sadeln inte passar hästen livet ut, trots att den är måttad:eek:

suck

KL

Ang childeric.....

Jag skulle prova en begagnad en gång, men den låg inte bra och när jag hörde av ägaren att den redan varit på panelbyte i Frankrike och man måste räkna med det med jämna mellanrum var jag glad att den inte passade:eek:

Jag fattar inte riktigt att det är en möjlig affärsidé, att folk går med på det och köper en sadel för så mycket pengar och godtar att man inte ens kan ändra det nödvändiga här i landet:confused: Det måste vara hästägare till sånt...:cool: Tänkte jag då. Den borde vara osäljbar ur affärssynpunkt, utanför Frankrike.

Hur har ni tänkt som har måttade childeric, tyckte ni det var helt ok, :confused: Eller tänkte ni att den dagen, den sorgen:cool:

Går det verklgien alltid på nån garanti eller vad kostar det när man får betala själv:confused:

Det som också avskräckte mej var i beskrivningen av att man sitter längre bak eftersom de är gjorda för hästar på högre nivå, stämmer det:confused: och hur tänker ni då? Det låter märkligt för mej, jag skulle inte våga ha en sån då, för är inte hästen så samlad att den verkligen sänker i länden så ja, då borde sadeln åka fram:o

Mest nyfiken, när ni ändå är inne på childeric.

Är det där skorna klämmer... är det det alla är så hysteriska över... att sadeln inte passar hästen livet ut, trots att den är måttad:eek:

suck

Ja det är klart!
a046.gif

eller nää. De flesta som har lite koll är fullt medvetna om att alla sadlar måste justeras o kontrolleras med jämna mellanrum.

Jag bryr ju mig egentligen inte ett smack om vilken sadel folk lägger på sin häst. Om nu childeric är vad du vill ha så är det klart att du ska ha en.

Diskussionen kom nog igång av att feel hoppades att en måttad childeric skulle kunna vara lösningen på hennes sadelproblem. Eftersom flera av oss har sett måttade som ändå ligger dåligt vill man gärna höja ett varningens finger.
Den är lite väl dyr för att man ska chansa. Har man tur passar den när den kommer men risken att den ligger dåligt verkar lika stor.

Visst är det en childric tråd men att sitta och skriva att alla childricsadlar glider fram är rent trams.

NÄR har jag skrivit det? Jag skrev att dom sadlar jag sett här har legat dåligt, jag skrev att jag var på en tävling där 99% av childeric sadlarna låg dåligt. Jag skrev att det var MIN uppfattning o att du får ha din ifred.

Vem är det som är tramsig?

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte...
2
Svar
29
· Visningar
1 397
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar