Sv: Childeric

det där är det dummaste jag hört, mjukare och skönare gjord finns för fasen inte. barrering?!!??? :rofl: vilken idiot har lyckats komma på den tanken?? förmodligen någon som tyckte den var ful och modern...

nej usch usch dressyren kan ju inte tillåta hästvänliga saker som mjuka breda gjordar och raka bett. sporrar, inngrodda nosgrimmor och blå tungor går däremot bra....

. :grin:

*kl*
Angående Tixerant-gjorden så fick jag en intressant kommentar från Michael Spirig - sadelmakaren som ansvarar för Spirigsadlarna i Schweiz (dvs äger firman).

Jag måttbeställde en Spirigsadel förra veckan. Ett av momenten var (naturligtvis) att jag red på pållehästen med nuvarande sadel. Jag har en Tixerantgjord och när han fick syn på den sa han: "I do not like those elastic girdles". "Please tell me why", sa jag.

Han menade att de är för elastiska. Han drog jämförelsen med en bergsklättrare. En bergsklättrare kan inte ha gummisulor på kängorna för det ger inte rätt information till kroppen om vilket underlag han går på. Gummit ger för oprecis information - skon rör sig för mycket. En bergsklättrare måste ha mycket fasta sulor för att ge kroppen rätt signaler om vilket underlag det är. Han menade att en elastisk gjord gör samma sak för hästen. Det blir för mycket onödig rörelse som hästen måste bearbeta för att balansera upp både sig själv och ryttaren.

Jag tycker det var en jätteintressant kommentar! Vet inte om det märks så mycket på "hobbynivå". Men om man kommer upp i klasserna med mer precis hjälpgivning så kanske hans kommentar blir viktigare att ta i beaktande.

Senast ändrad:

Och hur har han kommit fram till denna iaktagelse?? Hur kan han veta hur hästen upplever gjorden? Hur kan han jämföra en häst med en bergsklättrare?? Varför inte med en basketspelare som vill ha mycket gummi och stötdämpning under fötterna.. Tycker att det låter väldigt taget ur luften... Vet flera gamla sadelmakare som anser att gjordar inte ska vara elastiska över huvud taget eller att syntetull är jätte dåligt osv. Vissa vetenskapsmän ansåg ju att jorden var platt oxå för länge sedan..;)

Knapp

Vill bara tala om att jag förnågra dagar sedan pratade med *llen om Tixerant-gjorden och hon sa att man absolut inte skall ha den till Childeric sadlarna.
(jag har en vanlig märkeslös, hon har aldrig försökt sälja på mig en childeric gjord)

hon nämnde något om att det inte passa ihop med childericens latexpaneler osv.

Ni som vill veta mer exakt, ring henne så förklarar hon!

Det är väl den erfarenhet han har antar jag :). Han har nog sett en hel del. Jag frågade inte specifikt hur han exakt har kommit fram till det ;).

Visst kan man avfärda det med att det är gammalt tänk och jorden är platt etc om man vill. Men jag tycker i allafall att det var en intressant kommentar. Och faktiskt logisk. Det borde bli mer rörelse för hästen att hålla reda på och balansera upp om man har en så elastisk gjord som Tixerant är.

Men det är säkert individuellt från häst till häst. Jag tycker själv att min häst fungerar bra i en Tixerant.

*delvis kl*

Min gamla pålle kan inte gå med elastiska gjordar, han blir i princip omöjlig att rida, varför vet jag inte men det blir enorm skillnad. Så tror inte att det är "helt taget ur luften" det här med Tixerantgjorden (Puppans sadelmakares uttal alltså). Den har säkert många fördelar, men det brukar också finnas nackdelar med nytänkandet...

Men är himla sugen att prova en, mest för att han har otroligt dåligt sadelgjordsläge samt att han får massor av skav trots fårskinn... men erfarenheten från min gamla pålle gör att jag är liiiite tveksam att betala 2000kr för att testa.

den där tankegången är inget nytt, vissa sadelmakare är anti elastiska gjordar och vissa anti oelastiska. båda har väl begrundade svar på varför..... är som att diskutera kristendom vs islam i princip, båda tycker sig ha den enda sanningen. ^^ bergsklättraranalogin tycker jag dock var enormt långsökt. :p

men jag upplever ingen som helst skillnad på tixerant och en vanlig gjord med resår i båda ändar. blir tvärtom mindre rörelse med den än en standard vanlig gjord. dock är det skillnad med en gjord helt i läder, och det är vad jag helst vill ha. men lycka till att hitta en mjuk och bra sådan som dessutom har en centrerad magplatta! tro mig jag har letat... :crazy: om någon sett en sån så säg till!

remmis: helt säkert samma anledning som jag skrivit nånstans tidigare i denna tråd. själva panelen är i princip elastisk och då passar det bäst med en stum gjord ev en med mkt hård resår så det inte blir för mkt giv. ändå funkar det bättre med tixerant gjorden på min häst än någon annan jag provat. och det är många! vet inte hur många tusen jag spenderat på sadelgjordar.... :crazy: anatomiska, svängda, böjda, smala, breda, med mjuk resår, med hård resår, utan resår...

remmis: helt säkert samma anledning som jag skrivit nånstans tidigare i denna tråd. själva panelen är i princip elastisk och då passar det bäst med en stum gjord ev en med mkt hård resår så det inte blir för mkt giv. ändå funkar det bättre med tixerant gjorden på min häst än någon annan jag provat. och det är många! vet inte hur många tusen jag spenderat på sadelgjordar.... :crazy: anatomiska, svängda, böjda, smala, breda, med mjuk resår, med hård resår, utan resår...

Jag kanske har missat något men vad har du problem med? Skav? Eller varför har du provat så många gjordar?

Jag har själv inte haft något annat än en nylongjord, stum.
Men som typ alla vet så började min sadel glida framåt i galopparbetet för någon månad sedan.
Så förra veckan provade jag att rida och tävla nmågra klasser med Trixerant-gjorden.
Va själv jätte nöjd, sadeln låg mer still.

Sen va *llen hos mig och skulle kolla på sadeln, pga probelmet ja nämnt.
Hon va mkt förvånad att det funkade så bra med den gjorden.
konstaterade att sadeln va ngt för vid längst fram.
Så nu är den i La France!

Summa sumarum, rid med den gjord ni själva tycker passar. Ni känner era hästar bäst själv!

men jag upplever ingen som helst skillnad på tixerant och en vanlig gjord med resår i båda ändar. blir tvärtom mindre rörelse med den än en standard vanlig gjord. dock är det skillnad med en gjord helt i läder, och det är vad jag helst vill ha. men lycka till att hitta en mjuk och bra sådan som dessutom har en centrerad magplatta! tro mig jag har letat... om någon sett en sån så säg till!

Kan inte tex childeric sy en utan resår i sidorna?
Eller någon annan sadelmakare?

För gjordtvång kan det vara en bra idé att massera hästens bröst och magmuskler. Dvs musklerna som ligger där man drar gjorden och omkring.

JO för att anledningen kan vara att det blivit en ond cirkel av att de spänner pga obehaget av gjorden vilket leder till mera obehag, och t o m smärta, om man masserar där och hästen till slut spänner av i de musklerna mera så kan obehaget minska. Även om många kan reagera på att man spänner ändå, men inte alls med lika stort obehag.

Jag har fått det rådet av en som behandlar hästar och att det särskilt gäller fullblod som ofta kan vara särskilt känsliga i det området. Det har hjälpt på mina bla. Den här tex hade snudd på gjordtvång tidigare, men aldrig numera, hon tycker inte det är behagligt att man spänner gjorden direkt, men reagerar inte alls som förr. Tar man det extra lugnt visar hon ingenting numera.

*kl*
Hur fungerar det med inbyte och sådant när det gäller Childeric? Om jag ex har en Childeric men av någon anledning måste byta sadel, kan jag byta in min gamla då?`

Och nej, vi har ingen Childeric i vår ägo - jag bara undrar ändå. Jag vet ju hur andra sadelmakare/utprovare fungerar (både de som säljer flera olika märken och de som bara har ett).

Är tämligen säker på att man inte kan byta in sin gamla childeric. Men däreomt hjälper ÅF till att förmedla den.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte...
2
Svar
29
· Visningar
1 397
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar