Hökudde/nät till att fodra på marken

Tror du? Det tror inte jag. Jag tror att fritt liggande hönät på marken mycket väl kan skapa stora skador om en häst, oavsett beslag, skulle fastna i det. Jag tror att en barfotahäst kan fastna i ett hönät liggande på marken och skada sig. För hästar stående i box eller kärra är det nödvändigt att hänga upp nätet ordentligt för att inte en hov ska fastna. Varför skulle det inte gälla för ett hönät liggande på marken?

Rådjur brukade förr fastna i taggtråd som förr kunde ligga kvar i skogen och sälar och fiskar fastnar fortfarande i kvarglömda nät och trålar i havet så varför kan inte hästar fastna i hönät som ligger på marken vid otur. Näe, stor skaderisk med hönät på marken oavsett typ av hönät.

Men har du någonsin handskats med dessa småmaskiga hönät? Dom är vävda, inte knutna. OM hästarna biter upp ett så stort hål att en barfotahov kan gå in i det, så glider hoven direkt ut igen.

Det finns liksom inget att fastna i? Det går absolut inte att jämföra med taggtråd, eller för den delen ett långt löst snöre.

När en barfotahäst fastnar i ett halvhögt hängande nät som är otillräckligt stängt, så är det inte för att dom faktiskt är fast, utan för att den individen inte är smart nog att lista ut att den behöver stegra lika högt som den gjorde för att komma in i nätet för att komma ut. Om man fäster nätets hakar i balsnöre minskar man den risken, eftersom då kan hästen dra loss nätet och när det är på backen så glider benet ut. Och såklart, stänga öppningen helt. Aldrig bara de små snörena som följer med, använder man bara dom måste man sätta nätet riktigt högt så ingen flaxande hov kan riskera att åka in i öppningen.

Skodda hästar däremot kan fastna direkt av att dom bara krafsar på nätet, för att maskan kilar in sig mellan sko och hov.

Är det verkligen ingen som ser problem med en massa hönät liggandes fritt på marken i hagen?

När ett gäng hästar kommer galopperandes då ser jag en stor risk att hovarna kan fastna oavsett beslag. En häst hytter åt en annan häst vid utfodring och reaktionen blir snabb och en oskodd hov fastnar i nätet även om det går bra att få ut hoven så fastnar nätet tillfälligt runt hoven slängandes när hästen upplever att den måste röra sig.

Hur ska detta med hönät liggandes på marken fungera tänker ni? Ska någon gå ut och plocka in alla efter att hästarna har ätit? Vilken tid ger ni för fodringar? En timme? Två timmar?

När en barfotahäst fastnar i ett halvhögt hängande nät som är otillräckligt stängt, så är det inte för att dom faktiskt är fast, utan för att den individen inte är smart nog att lista ut att den behöver stegra lika högt som den gjorde för att komma in i nätet för att komma ut.
Så en korkad individ ska stå ut med att den sitter fast och skaderisken?

Är det verkligen ingen som ser problem med en massa hönät liggandes fritt på marken i hagen?

När ett gäng hästar kommer galopperandes då ser jag en stor risk att hovarna kan fastna oavsett beslag. En häst hytter åt en annan häst vid utfodring och reaktionen blir snabb och en oskodd hov fastnar i nätet även om det går bra att få ut hoven så fastnar nätet tillfälligt runt hoven slängandes när hästen upplever att den måste röra sig.

Hur ska detta med hönät liggandes på marken fungera tänker ni? Ska någon gå ut och plocka in alla efter att hästarna har ätit? Vilken tid ger ni för fodringar? En timme? Två timmar?

Det låter som att du har underlag för en egen tråd :)

Nej, men en korkad hästägare hänger dåligt stängda nät i box i höjd så att hovar kan komma in i öppningen...

En smart (oskodd) häst kan rädda sig själv ur det, en skodd eller mindre smart behöver hjälp (genom att människa skär ner nätet). Så sätt inte upp nät på det viset.

Men återigen, det känns som att du aldrig sett ett småmaskigt hönät eller barfotahäst i verkligheten... Det du beskriver händer liksom inte.

Brukar dina hästar fastna i kvistar? Snubblar dom på stenar?

Är det "gamla vanliga" hönät med decimeterstora hål du menar?

Näten som diskuteras i tråden har hål som är ca 3-4 cm stora.

Jaha, när jag kollade efter någon typ av tvättråd såg jag det stod S inut. Jag brukar sällan slarva vid köp men tydligen hade jag köpt S och inte M. Bekräftades idag när jag tänkte köpa en till och tog en M och den var ju jättestor när jag var tillbaka i stallet (mitt ögonmått är kalasdåligt 😅).

Storlek M är fan perfekt! Bara att öppna och stoppa in 10 kg hur lätt som helst 😁 Mitt hösilage är verkligen hårt packat dock men jisses så bra, toppennöjd! Tänkte egentligen köpt en "liten" till från Hööks och beställt en specialgjord efter tips av @Habina 🙏 Men den investeringen får nog vänta till nästa vinter och förhoppningsvis lite stabilare ekonomi så testar jag dessa resten av denna säsongen tror jag.

1000015496.webp

Jag är så jäkla nöjd! Min häst gillar att äta ut näten och det blir mindre spill än löst hö då jag oftast ger fri tillgång på flera matplatser så det varierar var de äter upp och håller mer städat (den lilla 😅).

Nu inför jul la jag igår in 10 kg plättlätt (3 kakor). Idag hade de ätit en hel del i den kudden så det var fluffigt hö i men bara att öppna kardborren (som verkar fästa bra även med massa bös i) och lägga i några kakor till så behöver min hästvakt inte mecka med det när jag är borta en dag. Mina hästar är inte alls pilliga eller har sönder saker så länge de har mat utan nöjer sig snällt med att plocka ur nätet som det är tänkt och vänder på kudden när den åkt runt (främst den mindre).

När kudden är tom ligger den bara kvar på marken redo att fyllas igen (även den lilla) trots att både jag och @Fazeem som stått i stallet bredvid var övertygade om att den skulle ligga på E22:an dagen efter så som det blåser här bland vindkraftverken 😅

Visa bifogad fil 159511

Jag är så jäkla nöjd! Min häst gillar att äta ut näten och det blir mindre spill än löst hö då jag oftast ger fri tillgång på flera matplatser så det varierar var de äter upp och håller mer städat (den lilla 😅).

Nu inför jul la jag igår in 10 kg plättlätt (3 kakor). Idag hade de ätit en hel del i den kudden så det var fluffigt hö i men bara att öppna kardborren (som verkar fästa bra även med massa bös i) och lägga i några kakor till så behöver min hästvakt inte mecka med det när jag är borta en dag. Mina hästar är inte alls pilliga eller har sönder saker så länge de har mat utan nöjer sig snällt med att plocka ur nätet som det är tänkt och vänder på kudden när den åkt runt (främst den mindre).

När kudden är tom ligger den bara kvar på marken redo att fyllas igen (även den lilla) trots att både jag och @Fazeem som stått i stallet bredvid var övertygade om att den skulle ligga på E22:an dagen efter så som det blåser här bland vindkraftverken 😅
Vilken fin hage!
Här är det lite mer lera om man säger så :cautious:
Går själva hökudden att tvätta i maskin?

Vilken fin hage!
Här är det lite mer lera om man säger så :cautious:
Går själva hökudden att tvätta i maskin?

Det är bättre i år och torrare ute i hagarna men lerigt vid stallet 😟 Men det är ju det jag verkligen gillar med påsarna att jag kan lägga dem där det är bra mark för hästarna att stå och äta och flytta runt dem utifrån hästarnas behov. Min är tex ganska orolig runt nyår pga fyrverkerier så nu kommer kuddarna närmre och närmre stallet.

Jag vet inte, skulle ju kolla det när jag hittade märkningen och kom av mig 😅 Tror jag kommer testa i vår i alla fall. Brukar tvätta hönäten då eftersom jag inte använder grovfoder under sommarhalvåret.

Vill du sänka ättakten med? Såg att Hööks har en kopia på hayplay hökuddar nu. Men det är ju rejält stora hål. Men lätt fylla, lätt hålla rent mm

Vill du sänka ättakten med? Såg att Hööks har en kopia på hayplay hökuddar nu. Men det är ju rejält stora hål. Men lätt fylla, lätt hålla rent mm

Nä det hade kanske behövs egentligen men vill bara kunna fodra ute i hagen bättre med mindre spill och som blåser bort. De ser intressanta ut men jag är så jäkla nöjd med kuddarna faktiskt 😅

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka