Tror du? Det tror inte jag. Jag tror att fritt liggande hönät på marken mycket väl kan skapa stora skador om en häst, oavsett beslag, skulle fastna i det. Jag tror att en barfotahäst kan fastna i ett hönät liggande på marken och skada sig. För hästar stående i box eller kärra är det nödvändigt att hänga upp nätet ordentligt för att inte en hov ska fastna. Varför skulle det inte gälla för ett hönät liggande på marken?
Rådjur brukade förr fastna i taggtråd som förr kunde ligga kvar i skogen och sälar och fiskar fastnar fortfarande i kvarglömda nät och trålar i havet så varför kan inte hästar fastna i hönät som ligger på marken vid otur. Näe, stor skaderisk med hönät på marken oavsett typ av hönät.
Men har du någonsin handskats med dessa småmaskiga hönät? Dom är vävda, inte knutna. OM hästarna biter upp ett så stort hål att en barfotahov kan gå in i det, så glider hoven direkt ut igen.
Det finns liksom inget att fastna i? Det går absolut inte att jämföra med taggtråd, eller för den delen ett långt löst snöre.
När en barfotahäst fastnar i ett halvhögt hängande nät som är otillräckligt stängt, så är det inte för att dom faktiskt är fast, utan för att den individen inte är smart nog att lista ut att den behöver stegra lika högt som den gjorde för att komma in i nätet för att komma ut. Om man fäster nätets hakar i balsnöre minskar man den risken, eftersom då kan hästen dra loss nätet och när det är på backen så glider benet ut. Och såklart, stänga öppningen helt. Aldrig bara de små snörena som följer med, använder man bara dom måste man sätta nätet riktigt högt så ingen flaxande hov kan riskera att åka in i öppningen.
Skodda hästar däremot kan fastna direkt av att dom bara krafsar på nätet, för att maskan kilar in sig mellan sko och hov.