Sv: Childeric

nej jag tycker att sadeln självklart ska passa när den kommer. men man vet ju aldrig, hästar är hästar och dom kan ändra sig i hull och muskulatur ganska snabbt. därför bör man som ironwill säger se till att hästen är i normalt skick när den måttas.

det är ju dock något som alla måttade eller specialbeställde sadlar har gemensamt, amerigo tex har också flera mnd leveranstid (och kostar nu för tiden ungefär lika mkt). finns nog inget märke som har så mkt mindre än två mnd om man behöver en sadel som inte är av standard stl.

flashlight, om du har klämt på panelerna på en childeric så är dom extremt mjuka. dvs det är väldigt mkt giv i dom, nästan som om dom är elastiska. lite svårt att förklara, men om man inte spänner gjorden på en så mjuk sadel så blir det för mkt spelrum eftersom sadeln i sig är så flexibel och då får inte gjorde vara det också, då rör det sig för mkt.
jag har således ingen idealisk gjord för min sadel (som är specialbeställd med extra mjuka paneler) eftersom den också är superelastisk (tixerant), men det är den gjorden hästen vill ha och sadeln ligger still ändå så det funkar.

*kl*

Har fått tag på ÅF till Lowatt&Rickets/Arabian (hahah vet inte riktigt skillnaden, är det två olika märken?)

Ska få hem en Ellipse dressyrsadel på prov, samt att de även hade en modell speciellt framtagen för mer "barocka" raser.

Så nu håller jag tummarna, hoppas det funkar, det är ju många som har tipsat om det här märket både i den här tråden och i andra sadeltrådar!

Vad spännande! Den andra modellen heter concorde. Håller tummarna att ellipsen ska passa.

Just ja, Concord hette den andra modellen.

Bra att du håller tummarna, det känns som att det kan behövas ;) För det hade verkligen varit toppen om det funkar, jag trivs ju bäst i "vanliga" sadlar, typ Albion, M&N, Frank Baines osv och den här Ellipsen såg ju väldigt vanlig ut.

*kl*

Har fått tag på ÅF till Lowatt&Rickets/Arabian (hahah vet inte riktigt skillnaden, är det två olika märken?)

Ska få hem en Ellipse dressyrsadel på prov, samt att de även hade en modell speciellt framtagen för mer "barocka" raser.

Så nu håller jag tummarna, hoppas det funkar, det är ju många som har tipsat om det här märket både i den här tråden och i andra sadeltrådar!

Jag fattade på förra ÅF att Lowatt & Rickets förr var samma sak men att dom gått isär o nu är 2 olika. Men är lite osäker på hur det egentligen ligger till där.

Du kan ju få även denna sadel måttad o sydd efter din häst så trivs du i själva modellen o det är en bom som passar din hästs rygglinje så prova den extra noga även om just din provsadel inte passar till 100% för då kan du ju beställa en istället som passar bättre. För några år sen, ca 5-6 år sedan, kostade det inte alls mycket extra att få en måttad sadel från dom.

Uppdatera gärna här med bilder o info när du provat!:bump:

hoppas du hittar någon l&r som funkar då. :)

har du kollat på wow annars?? tycker dom verkar ha väldigt smarta lösningar och man kan kombinera ihop sadeln precis som man vill.

Ja jag hoppas också det, är less på att rida runt i framvikt i en alldeles för vid sadel...

wow har jag faktiskt aldrig hört talas om? Måste googla.

Fick hem L&R Ellipse, som inte passade alls :(

Den såg ut att ligga ganska bra i balans? Men var alldeles för vid och låg ändå väldigt mycket "uppepå" honom och guppade omkring.

DSC00028.jpg

Har provridit en Passier GG idag, den låg faktiskt riktigt bra.

Röösli var för svängd (redan testat), det blev riktigt fula pälsrugg baktill under sadeln.

KN & Zaldi är ju tyvärr inte så vanliga, så inte helt lätt att få tag på någon att prova. Men håller ögonen öppna ;)

nej det där såg ju inte så bra ut... jag tror jag sagt det tidigare, men när hästen är väldigt rund/platt så krävs oftast tunna bossar (CC) för att få ner sadeln ordentligt på ryggen så den inte ligger ovanpå hästen. tycker även det ser ut som den ligger långt fram?

har du ingen bild på passieren? :)

på den här bilden ser det ut som din häst har rejält svängd bröstbenskurva vilket kan vara enorsak till att sadeln dras fram. jag tycker du ska prova en tixerant gjord så att gjorden inte glider fram och ligger precis bakom armbågen.

Ska se om jag kan ordna en bild med Passieren imorgon, jag blev faktiskt glatt överraskad att den låg så pass bra. Inte ett hårstrå var krökt efter ridturen.

Sadeln ligger inte för långt fram, hans sadelläge är där och den ligger en bra bit från bogbladen (som är mer åt stupande hållet). Kan nog stämma att bröstbenskurvan är rejält svängd. Har kollat lite på Tixerant-gjordarna, men det är ju så fuuuula ;)

Nu har jag inte läst hela tråden, så det kanske redan är ngn som har tipsat dig, annars tipsar jag dig om Höpfnersadlarna. Inte så vanliga i Sverige, desto populärare i Tyskland. Passade min som har kort o rak rygg. Älskar sadeln framförallt för att man hamnar så nära hästen.

nej så vacker är den ju inte men såvida man inte sitter på knä och kollar under magen så syns den inte. :)

Ska se om jag kan ordna en bild med Passieren imorgon, jag blev faktiskt glatt överraskad att den låg så pass bra. Inte ett hårstrå var krökt efter ridturen.

Sadeln ligger inte för långt fram, hans sadelläge är där och den ligger en bra bit från bogbladen (som är mer åt stupande hållet). Kan nog stämma att bröstbenskurvan är rejält svängd. Har kollat lite på Tixerant-gjordarna, men det är ju så fuuuula ;)

Svårt att säga nåt om en sadel som man bara ser en bild från sidan. Är detta före du ridit eller efter? Om den var för vid så är det ju bara att byta till rätt vidd från ÅF men är du säker på att den inte passar ändå är ju det ingen idé.

ang bröstbenskurva så är det en kurva eller har hästen lite väl mycket mage? För om han är tillfälligt för rund så är det ju svårt att prova ut en sadel som passar även senare.

Nu har jag inte läst hela tråden, så det kanske redan är ngn som har tipsat dig, annars tipsar jag dig om Höpfnersadlarna. Inte så vanliga i Sverige, desto populärare i Tyskland. Passade min som har kort o rak rygg. Älskar sadeln framförallt för att man hamnar så nära hästen.

Ja det är verkligen underbara sadlar!:bow: Red i en sån en gång när jag provred min förrförra häst. Har samma ÅF som mina älskade Jensen sadlar men de är ju inte billiga direkt...

Sen vill jag hänvisa till ett tidigare inlägg jag gjorde här i tråden ang att jag sett så många childeric sadlar åka fram. Victovie har lagt upp ett par bilder på sig i bildtråden där exakt det jag menade visas väldigt tydligt. Sadeln lägger sig väldigt långt fram o på bogarna. Nu vill jag med en gång säga att Victovie hävdar att hennes häst går utmärkt ändå o det lägger jag inga som helst aspekter på, hon känner sin häst inte jag. Men i MIN värld så kan det aldrig vara vare sig bra eller kännas rätt i längden för hästen/ryttaren att sadeln glider fram på det viset.

ÅF hade bara den här i vid bom hemma, vågar inte beställa heller eftersom det var omöjligt att säga om den kommer att funka i smalare bomvidd. Den var såpass mkt för vid så den stack ut ca 5 cm på varje sida från hästen. Svårt att förklara och svårt att se på bilder, men den satt verkligen helt "löst" och uppepå honom trots vidden... Jag hann bara leda ut honom från stallet så hade den glidit upp på manken och över bogbladen...

Hästen är inte tjock, han har sådan rund mage.

Senast ändrad:

Nej, det är ju klart att du inte ska beställa en sadel som du är osäker på, det är ju dömt att misslyckas.

Men det lät ju iaf som Passieren kunde vara nåt? Trivdes du själv i den?

Nä det känns lite riskabelt att chansa, alltid säkrast om man kan prova i rätt bomvidd och rida ordentligt så man inte får en otrevlig överraskning.

Jag tyckte det kändes helt okej att rida i Passieren, en helt vanlig sadel, tänkte inte destomer på den och det är väl ett gott tecken ;)

nu delvis *kl*

Kollar lite på de här Tixerant-gjordarna, det som gör mig väldigt tveksam är att det är gummi på insidan... gummi direkt mot päls/hud kan väl inte vara bekvämt? Gummi fastnar ju som i päls och hud och kan orsaka riktigt fula skav?

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte...
2
Svar
29
· Visningar
1 397
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar