Sv: Childeric

Centaur har ju haft sin ett tag o jag tror inte att den skavt. En väninna har en på sin mycket känsliga häst som får skav i sidorna av vanliga gjordar o den funkar perfekt på den hästen med.

Jag tyckte ju själv att dom var väldigt fula o tvivlade på funktionen men nu har jag vant mig vid utseendet o funktionen verkar ju faktiskt vara riktigt bra men priset är ju fortfarande :eek:!

*kl*
Några frågor till Childericexperterna... Vilka siffror är kåpstorlek och bomvidd? 1 och AO tror jag är kåpa/bomvidd, men vad motsvarar detta i andra sadlar?

1 korta
2 normala
3 långa

1 är väldigt korta!!!

AO betyder arcade ouverte, alltså öppen kammare och används på vida sadlar. så det betyder att bommen är vid men den kan vara alltfrån vid till xxxvid. står det inget är bommen normal men det är samma sak där, kan vara normal mot smal eller normal mot vid.

Det är inte gummi i vanlig bemärkelse - det är cellgummi och det ligger superstilla och även om du trycker och gnuggar den mot pälsen så drar den inte ut ett hårstrå. Inte ett tillstymmelse till skav på min extremt skavkänsliga häst. Hon har av andra gjordar fått blödande skavsår... Jag byter aldrig ut min Tixerant!! Jag låter som värsta försäljaren - men den här gjorden är så jäkla bra, jag hade problem vid pälsfällning tidigare för jag kunde inte rida min häst tidvis pga skav....

Oj, menade inte Röösli utan Spirig skulle det stå. Har själv Röösli som jag hoppas ska passa nya hästen när det blir dags men det är tveksamt eftersom jag troligen kommer sitta i samma sits som du gör nu.

Tack för info. Får väl skippa att köpa ett rundsytt OS-kandar och köpa en Tixerantgjord istället då ;) Funkar den så är det ju guld värt, för han har verkligen konstigt sadelgjordsläge.

måste fråga er som vet, är spekulant på en begagnad men skulle vilja kolla upp den innan jag köper... Kan man lämna in dem till vem som eller måste man lämna den till "nån-speciell-childeric-kännare"..?

Senast ändrad:

Angående Tixerantgjorden så köpte jag en för säkert 5 år sen, är inte ens säker på att det var av märket Tixerant men exakt samma utförande. Det var långt innan de blev "kända" och den gjorden tror jag kostade typ 3700:- alltså SKITdyr. Men det är den enda gjord som min gamla häst kunde ha utan att få skav. Jag hade sadelprovaren ute och vi provade en massa sadlar (Amerigo) med hennes gjord och hästen accepterade inte någon. Jag provade med min gjord och det blev en helt annan häst. Kommer ihåg att hon frågade vad det var för mirakelgjord... Jag köpte en ny till min nya häst för den gamla blev utsliten och hon förbättrade sin skritt från 5 till 7 direkt. Jag låter också som en försäljare men den är verkligen så bra som alla säger. Ursäkta, hade ju inget med Childericsadlar att göra men eftersom ämnet togs upp så tänkte jag bara dela med mig av mina erfarenheter av den gjorden.

mest att den verkar tämligen hel och att den stoppningen som är är okej... den är av lite äldre modell och väl använd så...:d

det borde du väl kunde kontrollera själv? :)

känn på bossorna så dom är jämna, kolla så inte bommen är av, titta på alla sömmar och kolla att stropparna är fräscha.

annars kan vilken som helst sadelmakare säkert hjälpa dig.

:laugh:

jo det kan jag säkert, men det känns tryggare om nån med ett tränat öga tittar igenom den än att jag använder min "jag vill-ha-oavsett"-ögon...:angel:

Funderar på en Tixerantgjord nu, men hur pass elastisk är den egentligen? Måste man dra för kung och fosterland för att sadeln ska sitta fast?

Min häst har ju då väldigt svängd bröstbenskurva, kommer inte den här breda gjorden åka fram och knöla sig? Hmm...

Senast ändrad:

plattan är mjuk och formar sig efter hästens mage.

jag drar inte hårdare än med en oelastisk gjord.

Okej, hade verkligen velat prova en innan jag köper, men ingen här i närheten har någon sådan.

Det jag tänker mest på är att den trots att den inte "ska" glida framåt gör det iaf, men det verkar inte som att någon har haft problem med det (har läst igenom en låååång tråd om Tixerantgjorden).

Alltså en gjord kan ju bara göra SÅ mycket. Om din häst har ett hopplöst sadelgjordsläge och t ex blir extremt rund om magen vid betessläpp o dyl så kan det också tänkas att även Tixerantgjorden inte klarar att hålla den på plats. Men på min häst (som har sadelgjordsläget förskjutet och annars måste ha anatomisk gjord) så glider den inte en millimeter.

Var bor du då? Kanske någon i närheten har en gjord som du kan prova?

Vill bara "varna lite". Tixerant gjorden har fungerat ypperligt på min sadeltvångshäst, hon trivs mycket bra med den. Dock hjälpte den inte att hålla sadeln på plats ett dugg. Vidare gick den sönder tredje gången jag använde den (förhoppningsvis måndags exemplar även om jag hört att det hänt andra också).

Min tränare har också flaggat för att den eventuellt kan komma att förbjudas i tävlingssammanhang då de "upphöjda fälten" under magen på hästen kan fungera som barrering. De ger ett ökat tryck på bröstbenet vilket kan göra att hästen höjer ryggen mer.

Tack för info. Är fallet så så är det ju inte värt att köpa en gjord för 2000kr som jag sedan inte får ha på tävling, då måste jag ju leta ännu en gjord som funkar att ha på tävling. Undrars när det kommer ut besked om det? Det gäller både dressyr och hoppning eller?

Har kollat lite på Ordo Equester gjordarna också, lika dyra men har också bra konstruktion.

Som jag fattar det så är det bara på diskussionsnivå. Det är ju inte alls säkert att det införs ett förbud och om det gör det så lär det dröja ;).

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte...
2
Svar
29
· Visningar
1 397
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar