Sv: Childeric

Som sagt. Ge mig gärna förslag på en sadel som ligger bra på min häst, det skulle uppskattas extremt då ingen sadelutrpovare vi
varit till har lyckats med detta. Vi har inte hittat någon annan sadel som ligger bra på henne.

Ja, jag skickar hellre min sadel till frankrike än att ha en häst som mår dåligt. Så farligt är det inte att skicka iväg sadeln.

Jag och min häst struttar ju runt på extremt låg nivå :p om då sadeln är gjord för hästar på högre nivå, varför skulle den passa på min häst?

Här går min ponny med en annan sadel än Childeric, passar extremt bra enligt utprovare.
Hästen är hämmad i sina rörelser och jag sitter tre meter ovanför hästen. Trots två antiglidpaddar så glider sadeln fram på bogarna och hästen sänker sig i länden.
http://www.youtube.com/watch?v=LxXv5OYYn00

Här är min ponny med sin Childeric, i en childric som inte ligger perfekt ens, jag föredrar hur hon går här, även om hon knappt är igång.
Till skillnad från ovan då hon var helt igång.
http://www.youtube.com/watch?v=-CCoGdUhh98

Senast ändrad:

Men det går ju lika bra att ändra luft eller latex paneler. Det tar bara lite tid.

Att ändra paneler är ju väldigt mycket besvärligare o dyrare än att stoppa om en ullsadel.

Är det där skorna klämmer... är det det alla är så hysteriska över... att sadeln inte passar hästen livet ut, trots att den är måttad:eek:

suck

Nej, men att den inte ens passar direkt när den kommer. DET är hysteriskt.

Jag tycker det är tramsigt. Ja. Eftersom att du sett sadlarna på tävling har du ingen aning om huruvida de är utprovade eller ej. Såvida du inte känner alla med childericsadlar på tävlingen.
Jag tycker man ser minst lika många Amerigo, Stübben, Prestige, M&N och så vidare i alla evighet som ligger illa.

Det spelar ingen roll hur mycket sadeln kostar, passar den inte så passar den inte i alla fall.

Och det kan inte bero på att hästen ändrat sig under tiden man fått sadeln måttad och ägaren inte är medveten om det?
Hästar är levande djur, man tar en chansning när man måttar. Ingen kan garrantera att hästen ser likadan ut år ut och år in,
ja, hästar kan ändra sig från vecka till vecka.

Men du....vi talar ju om helt olika saker du o jag. Du hugger hela tiden på att jag inte gillar childeric för att JAG sett rätt många sadlar som inte passar. Inte en enda gång har jag sagt att DIN sadel inte passar utan hållt mig till vad jag sett med egna ögon.

Du får som sagt gärna ha din uppfattning ifred men du får också acceptera att jag har en helt annan. Och det är ju en himla tur för alla olika sadelmärken att vi tycker olika annars skulle konkurrens bli noll på marknaden...:cool:

Jag hugger inte. Jag använder mig bara inte av Smileys. :)

Jag tycker bara att det är intressant hur det alltid är samma användare som nära på bannlyser childricsadlarna på grund av att de SETT sadlar som ligger illa.
Jag varken avråder eller råder folk till att köpa childeric. Som du själv skriver, folk gör som folk vill.

Länkarna till när jag sitter till häst var till flashlight för att via att ett ekipage på bebisnivå kan ha en childric utan att hästen mår dåligt av det, trots
att många säger att childeric är till för de hästar som går samlade. Och samling är inte vad man ser när jag och min häst springer runt. :)

Senast ändrad:

Jag hugger inte. Jag använder mig bara inte av Smileys. :)

Jag tycker bara att det är intressant hur det alltid är samma användare som nära på bannlyser childricsadlarna på grund av att de SETT sadlar som ligger illa.

På buke så skriver man ju i dom trådar som är intressanta för en. Då är det nog inte så konstigt om det både blir upprepningar o samma användare i vissa trådar.

Jag bannlyser ingenting men försöker heller inte uttala mig om saker jag inte sett eller upplevt själv för då blir det bara en massa teoretiserande. Det jag skrivit här är att ett flertal ryttare i min närhet har köpt måttanpassade childeric som inte passat för 5 öre när de kommer. Alla sadlarna beter sig på samma sätt, dvs då kanar fram o lägger sig på manken. I dagsläget har jag ca 10 såna i min närhet. När jag sen var på en dressyrtävling o ser samma fenomen på ett antal hästar som tävlar, även då på högre nivå så drog jag MIN slutsats att ngt underligt är det med ett sadelmärke som är så dyrt men ändå inte passar trots måttning.

Så jag tycker nog att jag kan uttala mig om det jag själv SETT o även då fått bekräftat från mina bekanta som köpt denna sadel.

Sen att det finns de som påstår att Childeric passar alla är puckon. Inte de som köper sadlarna. En sådan kommentar luktar avundsjuka...:angel:

Ja vem är inte avundsjuk på att köpa en sadel för 30+ och behöva skicka den till Frankrike för omstoppning, det måste ju vara allas dröm :banana:

Som att köpa en Renault och sedan behöva skicka den till France för service, vilken superaffärside´:idea:

Jag är så nöjd så med mina Amerigo sadlar som jag kan stoppa om här i Sverige. ;)

Som att köpa en Renault och sedan behöva skicka den till France för service, vilken superaffärside´:idea:

Har inte tänkt på hur absurt det faktiskt är med sadelskick utomlands förrän du drog liknelsen med bil. Childeric är ju dessvärre inte ensamma om det här. Men varför är det egentligen så? Är sadelmakarna i Sverige så urusla att de inte duger? :confused:

*kl*
Jag måste be några av er att tänka till innan ni skriver era inlägg.

/moderatorn
(som har erfarenhet av både Childeric, Amerigo och diverse andra märken).

Nä har inte lyckats hitta någon arabian att prova, tyvärr... Vill väldigt gärna prova allt som kan tänkas passa.

det beror ju på hur mkt dom används, min begagnade var från 03 och panelerna var lika bra. när det gäller paneler vs ull så visst det kostar mer att byta paneler men å andra sidan så kanske man behöver göra det efter 5 år och inte varje år. minst... så den kostnaden jämnar ut sig.

passier är ett annat märke som också måste skickas till tyskland för att ändras i vidden.

jag har svårt att förstå detta hat mot märket som vissa här uppvisar.
själv valde jag childeric för att ingen annan som jag kontaktade kunde eller ville göra en sadel som var tillräckligt bred för min häst och samtidigt mjuk. röösli sa direkt att så breda bommar gjorde dom inte och amerigo var väldigt ohjälpsamma. kändes ju inte så lovande...
childeric var den enda som sa, javisst det är inga problem, det fixar vi. och det gjorde dom också.

Senast ändrad:

Jag tror faktiskt inte att jag har läst någonstans att någon har påstått du inte ska ha childeric till din ponny.
p055.gif
Har du läst det någonstans? Med tanke på att du la ut filmer där du ville visa att du tycker hästen går bättre med childericsadeln.

Om det är den bästa sadeln för din häst och du har råd att köpa en så är det klart att du ska ha en sådan. Det är ingen så vitt jag har sett eller läst som har sagt något annat.

Novali är visserligen en riktig häxa
c020.gif
men är det något hon har koll på så är det faktiskt sadlar. Jag är ganska säker på att hon inte skulle avråda någon från att skaffa en childeric om det nu var det absolut enda alternativet.

Men det är väl inte så förvånande att hon är tveksam och inte vill rekommendera märket till allt och alla eftersom hon har sett så många utprovade som faktiskt inte ligger bra.

*Mumlar vildsint medan jag rör i min gryta....*

Funderar på vad du menar Centaur? Vem hatar Childeric? Om det är mig du åsyftar blir jag väldigt konfunderad för jag har ju bara uttryckt min åsikt och det jag sett av dessa sadlar. Ägde själv en Childeric 2002-2004 som jag sålde när ny häst införskaffades.

Men den som ärligt kan säga att det är helt ok att betala över 30000 för en sadel o när den kommer så passar den inte men det är som det ska??? Att hästar ändrar sig med tiden är ju en allmän kännedom men jag har ju svårt att rekommendera någon att lägga så mycket pengar, och i samma andetag tala om att den kanske inte passar till hästen, som haft samma sadel en längre tid innan, kommer på de närmaste 2 månaderna medan den väntar på sin nya sadel, ändra sig så mycket att sadeln inte kommer att passa utan måste skickas till Frankrike för ändring??? Don´t think so....

Däremot har jag som sagt hjälpt en tjej precis nu som vill ha en childeric. De 3 sadlar som vi provat hittills har åkt fram men hon letar vidare för en childeric ska det bli. Jag lägger inga som helst aspekter på hennes val utan hjälper henne snällt varje gång hon tar hem en sadel. Inte 17 behöver jag tala om för henne när sadeln ligger runt halsen på hästen, det märker hon så himla bra själv men däremot kan jag bistå med råd om varför just den sadeln gör så ...

*kl*
Nu knapplånar jag igen...

Om man snöar in på ett märke som bara saluförs "på ett ställe" (ex Childeric och Amerigo till viss del) så blir det ofta lite sektvarning hos vissa;).

jag köpte en begagnad Childeric med hjälp av hon som är åf... för jag hade provat sååå j--klans måååånga sadlar utan att hitta en som inte gled fram. Hon som är åf sa till mig att dessa sadlar är mjuka i panelerna som typ tempuraktig och gjorden ska dras åt ordentligt, när man suttit upp. Hon sa att de annars tuggar sig fram. Detta har stämt på min sadel o på min bollformade Ponny.

Kan det vara så att de finns de som inte är så noga med hur man sadlar och vissa kanske inte vill dra gjorden så mycket som man behöver?? :confused:

Nu har jag sålt sadeln för ponnyn har ändrat sig så pass i kroppen att den inte låg i balans längre. Men den var bra när den passade.

och gjorden ska dras åt ordentligt, när man suttit upp. Hon sa att de annars tuggar sig fram.

Jaha, det var ju intressant:confused: Sa hon varför de ska behöva "tugga sej fram", (om de passar), och inte ligga still?:confused:
Men helt uppenbart verkar i alla fall iakttagelserna stämma då?

Senast ändrad av en moderator:

jo men det var ju för att de är så pass mjuka i panelerna så de sjunker ihop endel när man sitter upp.
Jag hade en isis model på min sadel men en tjejj i stallet som har en dressyr modell säger att hon måste göra likadant.. dra gjorden ordentligt när hon har suttit upp.
Nu sa hon åf att jag inte ens skulle skritta utan att dra gjorden... så petig vet jag inte om man behöver vara ..men det var nog för att min ponny var väldigt spolformad :D.... det är ju som att sätta ett skärp på en fotboll och sätta den i rullning... nää det går inte hur dyyyr sadel eller fotboll man än har.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte...
2
Svar
29
· Visningar
1 397
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar