Sv: Childeric

:rofl:

Min sadel ligger still när den passar, vilket alla sadlar gör om de passar.
Att man köper en childeric betyder inte automatiskt att sadlarna passar.
Men många köper begangnat och slänger på, "det är ju en childeric, det är klart den passar" (:grin:)

:rofl:

Min sadel ligger still när den passar, vilket alla sadlar gör om de passar.
Att man köper en childeric betyder inte automatiskt att sadlarna passar.
Men många köper begangnat och slänger på, "det är ju en childeric, det är klart den passar" (:grin:)
:bow: :bow:

var o varrannan Childeric annons (beg) innehåller frasen "Pasar på alla hästar, ligger super!"

:grin:

När min låg bra låg denm helt still och långt bak, nu är den trång och åker just fram mot bog bladen. Så ja det är ju super positivt, för hästen har musklat sig som den... detta upptäckte jag för ca 2 veckor sen!

Precis som saramara tidigare sa så har jag inte heller sett en enda Childeric ligga still efter ett pass eller tävling. Dom åker fram o lägger sig runt bogarna på hästarna o hade jag betalat den summan för en sadel då ska den banne mig ligga där jag lagt den...:mad:

Då kan du få komma och kolla på min;)

Vilken summa jag än betalar för sadeln så ska den ligga där jag lagt den.

Det finns förmodligen minst lika många Amerigo, Morris&Nolan, Crown, Jensen osv osv som ligger dåligt, det är inte sadelns fel utan inpassningen av sadeln som gör det...

Det finns förmodligen minst lika många Amerigo, Morris&Nolan, Crown, Jensen osv osv som ligger dåligt, det är inte sadelns fel utan inpassningen av sadeln som gör det...

Det håller jag med om.

Personligen är jag inte så imponerad av childeric eftersom som två vänner till mig har haft ute återförsäljaren för att få hjälp med utprovning. Den ena hästen visade plötsligt sadeltvångstendenser, något som tydligen skulle vara normalt eftersom man kommer så nära hästen.:confused: Det var visserligen en unghäst med ganska omusklad rygg så kanske därför. Jag vet inte-tycker att det är märkligt.

Den andra ville hon sälja en alltför smal sadel till. Den åkte fram redan när hon provade men återförsäljaren hävdade bestämt att den visst passade.:confused: Ingen av dessa två köpte någon sadel.

På tävling har jag sett mängder av dessa som ligger för långt fram. Vet att jag räknade vid något tillfälle och av ca 24 sadlar låg 16 för långt fram. Kanske är det så att alla de som låg illa inte är utprovade, det har jag förstås ingen aning om.

KL

En häst på vår anläggning fick en childeric måttad och tillpassad efter sig, ryttaren fick också sina mått - en sprillans ny sadel alltså. Sadeln kom, och låg förjävligt (gled fram så att den låg på halsen). Hästen hade ett bra sadelläge och kunde egentligen ha flera "normala" sadlar - men ägarna ville ha en "status-sadel" :D
Hon som provar ut kom tillbaka och fick ta med sig sadeln hem för justeringar, sadeln kom sedan tillbaka - men gled fram precis lika mycket.
Har för mig att sadeln reds med ett tag för att se om den skulle "ligga till sig" men återförsäljaren fick komma tillbaka och sadeln fixades för tredje gången på ett halvår. Hästen flyttade sedan, så vet inte hur det gick.
Jag blev rätt avskräckt av denna händelse, trodde att måttade childeric alltid låg bra - men så är det tydligen inte.

Sen kan man ju räkna upp tusen fördelar med childeric, men som sagt en måttad passar inte alltid.

Det är det som gör mig rädd för att köpa en måttad sadel, vad gör man när det inte funkar? Stå där med en sadel för 36000kr som inte passar... Undrars om man har någon slags garanti?

Hade du provat en sådan där arabian? Skulle kanske vara något o de är ju inte lika dyra heller.

många gånger är det inte sadelns fel utan den som sadlat... folk sadlar alldelles för långt fram!!!!

Det är möjligt att det är så men känns ändå som att det är lite väl många som inte kan sadla ordentligt.

Var och en blir ju salig på sin tro. Jag tycker ju själv att jag har världen bästa sadel men det är ju bara för att den passar både mig och min häst bra.

Sen blir jag lite fundersam när många skriver att hästarna breddar sig när de har en sadel på som ligger bra. Har fått lära mig tvärtom. Att när hästen musklar sin rygg kommer manken upp mer och de går ofta ner i bomvidd. Min sadel fick tex fyllas i lite mer i höstas eftersom den hade blivit lite för vid.

Det är möjligt att det är så men känns ändå som att det är lite väl många som inte kan sadla ordentligt.
Det har sertt ut så i all tider, knappast något att beskylla E***n och Childeric för.
1.Folk är kassa på sadla
2.Childeric är framskuren och har sitsen långt bak så det är ju lite optiskt också.

när muskler ökar i volym så tar de mer plats.
Om man tränar allsidigt både med och utan sadel kommer hästen knappast gå ned i bomstorlek.
När sen sadel ligger bra så kommer hästen att muskla sig, när en sadel är trång så kan tom. muskler just kring manken förtvina.

Jag har haft många olika sadelmärken på olika hästar och med korrekt träning och en bra foderstat så har de alla vuxit ur sina sadlar.
Just för att de blir vidare och mer muskulösa längst filérna och runt manken och sedan med överlinjen mot nacken.

Det som sedan händer när musklerna kring manken och runt korset vuxit är att de skjuter fram sadeln.

Ang din sadel som är relativt ny så misstänker jag , och gissar, att stoppning och läder har "satt sig" och den behövde fyllas på för att bli samma storlek.

Jag tycker ni har en poäng allihop, remmis, hedwig o iron will men faktum kvarstår att väldigt många Childeric åker fram. Har precis haft 3 st av nyare modell hemma för provning på "svår" häst som E**en själv provat in en sadel till som åker fram o ligger runt halsen på hästen...Alla dessa 3 som skulle passa enligt henne åker fram...

Har precis som Hedwig sett på tävling x-antal ekipage med sadeln runt bogarna så jag tror nog att det är en viss typ av häst som denna sadel passar till inte alla som reklamen vill låta som.

Sen vet vi ju t ex att både Zanzan o Centaurs sadlar enligt egen utsago ska ligga perfekt. Så naturligtvis passar dom på vissa hästar.

O givetvis händer även detta med andra märken men förutom Amerigo så känner jag inte att andra märken profilerar sig så hårt med att dom ska passa alla hästar o det är mest DET jag vänder mig mot.

Sen är det det här med att sittpunkten är så långt bak i Childeric...är det verkligen inte så att det lätt blir att ryttaren då trycker fram sadeln? Det har iaf jag en känsla av.

Ang Arabian så är det Ellips som är den modell som finns här såvitt jag vet. Passar rakare hästar och går att få antingen med rundbossa eller kilbossa. Finns även en showmodell som är mycket flatare i sätet, det är en sån som Stilett köpt.

fast childeric profilerar sig inte öht. dom gör ingen reklam.

sen vad folk säger och innbillar sig är ju en helt annan sak, dom tror att bates passar alla hästar också för att man kan byta järn... :grin:

vet inte om det kan vara så att childeric ser ut att ligga långt fram just för att det som remmis säger är mkt sadel framför ryttaren? min ligger still. glider fram en aning om hästen blir alltför rund om magen, men då är det å andra sidan ingen sadel i världen som inte skulle glida. och dom andra sadlar jag har haft har glidit betydligt länger fram. sadelläge långt bak+stor mage är ingen bra kombination. :p

Åjo visst gör dom reklam....som alla andra kända märken så placerar dom sina sadlar hos kända ryttare som sen glatt gör reklam för märket hos sina elever...sen blir det ringar på vattnet. Indirekt reklam är också reklam o mun till mun metoden är MYCKET effektiv!

Dom childeric jag syftar på har lagt sig så långt fram på bogarna att hästarnas rörelser hämmats rejält. Jag vet att du säger att din passar o det gör den säkert men jag har aldrig sett nån video på din häst i fullt arbete men däremot har jag suttit på dressyrtävling o sett ekipage efter ekipage på mellannivå upp till St: Georg iaf vars sadlar efter galoppdelen i programmet suttit som fina små halsremmar på hästarna...:crazy:

Och givetvis blir det fler childeric än t ex Albion som gör det eftersom Albion inte är ett innemärke och fler har köpt childeric men ändå...

Var och en blir ju salig på sin tro. Jag tycker ju själv att jag har världen bästa sadel men det är ju bara för att den passar både mig och min häst bra.

Sen blir jag lite fundersam när många skriver att hästarna breddar sig när de har en sadel på som ligger bra. Har fått lära mig tvärtom. Att när hästen musklar sin rygg kommer manken upp mer och de går ofta ner i bomvidd. Min sadel fick tex fyllas i lite mer i höstas eftersom den hade blivit lite för vid.

Jag tror det beror på utgångsläget, men sen tror jag många förväxlar fett med muskler som vanligt, en del som sägs vara så vansinnigt breda är smällfeta helt enkelt:o

Min har breddat och fått vidare sadel men det beror nog mest på att hon under galopptiden hade inget fett alls men nu lite mera hull samt också fått lite mera av ridhästmuskler, bla. En bekants häst som kräver vid sadel är så fet, utan fettet gick den ner ett par vidder minst.

Senast ändrad av en moderator:

När min låg bra låg denm helt still och långt bak, nu är den trång och åker just fram mot bog bladen. Så ja det är ju super positivt, för hästen har musklat sig som den... detta upptäckte jag för ca 2 veckor sen!

Var den måttad efter din häst? Går det att justera sadeln? Tycker att det är konstigt att den blir för smal på så kort tid.
a014.gif

Tror att min sadel eventuellt var på gränsen till för vid när jag köpte den och iom att stoppningen satte sig (som du skrev) samt att manken kom upp och blev längre när hon musklade sig mer blev den ganska tydligt för vid. Det enda som behövdes i mitt fall var ju då att fylla på lite mer stoppning sen har den legat bra och nu har jag haft den i lite mer än ett år.

Jag fattar att du i första hand är mån om att ha en sadel till din häst som passar så bra som möjligt men för mig verkar det lite galet att en utprovad sadel för 36000:- inte ska fungera mer än knappt ett halvår.
Men det kanske går att justera den. Hoppas det.

Menar du att Hedda var fet??
c078.gif

ehhhhh, hmmmmmm :o nja...

:idea: Nej men mindre välmusklad:D Hon ser i alla fall väldigt smäcker och fin ut nu senaste filmen jag såg:idea:

Men nej allvarligt blir manken annorlunda hela tiden när dom växer också ju, och sen när dom arbetar.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: Mli
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte...
2
Svar
29
· Visningar
1 400
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar