Sv: Childeric

Min är ju inte byggd i uppförsbacke, verkar som att man behöver lite uppförsbacke till de flesta Amerigomodeller.

Såg sen att du skrivit det. Kanske är så att de gjort alla sadlar mer eller mindre till hästar som är byggda i uppförsbacke? Konstigt i så fall... tyckte inte det var någon av deras sadlar som låg bra på min även om hon är högrest. Alltså inget fan av Amerigo och skulle inte rekomendera någon sådan, tycker de har för högt pris med tanke på vad man får...

Childeric eller Arabian får min röst;)

Nej, där har du fel. Amerigo har andra modeller som inte är för hästar i "uppförsbacke", men de modellerna ville inte TS ha eftersom hon upplevde att hennes sits inte blev som hon ville i de sadlarna.

Hejsan, hoppsan, nu läste du inte ordentligt! Ts sa: "Verkar som att man behöver lite uppförsbacke till de flesta Amerigomodeller."
Kanske det svarade jag, konstigt i såfall...

;)

De jag känner till som går att måttbeställa:

Röösli
Devocoux
Butet:love: (tror jag du skulle gilla!)
Jensen
forestier
Equipe
Lowatt and Ricketts
Albion
County
Crown
CWD
Clincher (?)
Spalding
Zaldi
Antares
Edinburgh/Wellington
Passier
Amerigo
Frank Baines
Cobra
jeremy Rudge
Cliff Barnsby
Hermes

Finns förmodligen ännu fler.

Prestige tror jag också går :p

hehe... ja jag riktade mig nog inte till någon särskild... bara att Amerigo har modeller för hästar även i "nedförsbacke":)

hej nej det finns bara
3 amerigo modeller för hästar som är höga fram, en av dem för korta hästar.

4 är för hästar som inte är högre fram, 2 av dessa för de med kort rygg,
1 för de med stående bog, som ser längre ut i manken än vad de är, Bogbladet rör sig mer bakåt om bogen är stående..
1 för raka hästar med längre manke som inte är högre.
Vegorna är för hästar som inte är höga fram...
men det är hästen som måste välja... den ändrar sig när den rör sig..

De flesta med sadel problem har korta hästar som är lite överbyggda. Just för de flesta bommar sätter inte ryttarens vikt tillräckligt långt fram på dessa typer av hästar.
Klassiska tyska sadlar är för långa hästar med smal bröstkorg och rak rygg. Engelska är klassikt för en bred rak längre rygg med lite spetsig manke.
Latinska sadlar ligger mitt emellan, men är ofta smala i bommen under krampan. fransmän och italienare använder hellst foam, latex etc i bossorna, ok om man väger under 45 kg, eller om sadeln passar perfekt på en häst med mycket muskler och hull.
Många populära sadlar, är alla tillverkade i den latinska andan men i länder som inte har egen ridkultur.Det gör det ofta svårt för designers och grossister att påverka exakt passform och utveckling av bomformer. Jag har själv marknadsfört många stora märken iUSA och arbetat med flera sadel designers i olika länder. Ett lands syn på ridning och hästhållning färgar dess sadel kultur.
I Sverige har vi störra variation på vår korsning mellan raser och ofta svårt att få sadlar att passa just för att vi tenderat att få korta ryggar, med något överbyggda rumpor, samtidigt som vi har höga mankar, och rätt breda bröstkorgar.... De som har en kort bred häst och fått tag i en gammal stenbergs sadel, eller en äldre falcon eller en gammal county av den äldre modellen, får oftast rätt form..

Jag har själv en häst som påminner om din i ryggen (han är dock något mer svängd tror jag, men jag är kass på sådant).

Passier Optimum fungerade bra, har du testat den? Nu har jag en Albion Platinum (K2-modellen fungerar inte alls, så någon skillnad måste det ju vara på modellerna antar jag) som också ligger bra.
På min fungerade även Finesse skapligt, men jag tycker den hamnade för nära manken när jag satt i den (och tycker inte alls om den ridmässigt).

Några tips till alltså, förutom Childericen (som jag so far ännu inte sett ligga helt still på en enda häst som jag sett ha en sådan, men det kanske är grejen lite, att de är så mjuka att de kräver en superstabil ryttare?). :)

Passier ligger väldigt högt ovanför manken, trots att de verkar vara bra i bomvidd.

Albion Platinum har jag aldrig hört talas om faktiskt? Nyare modell eller? K2 låg ju riktigt illa, släppte helt i bak och låg som inte an alls framtill (provat olika bomvidder). Så den var helt enkelt gjord för en annan hästform...

Börjar misstänka att min häst är totalt felformad, för ingen sadel verkar passa... ;)

Ja, jag köpte min i höstas och hade aldrig hört talas om den innan, men vet inte om det bara är att den är ovanlig eller om den är ny?

Tro mig, jag har känt precis likadant med min... :crazy:

Hihihi jajaaa ;)

Men hade velat se den på en häst också. Men nu såg jag att den hade alldeles för djup sits för min smak...

Eller beställ direkt från en sadelmakare som tillverkar sadeln helt efter dina önskemål, om man har pengarna så är det ju hur bra som helst att vara oberoende av något märkes egna bommar osv.

Ptja, ingen aning. Visste inte ens vad det var för modell först, men det står Platinum på kåpan... :blush:

/Sara med noll koll ;)

Den är rätt bred också - vilket jag kan störa mig på mer än att den är djup (upplever den inte som djup så att det stör faktiskt, däremot har jag oerhört svårt att sitta ner i trav i den vilket jag misstänker har att göra med att den är lite bred).

När du ändå ska köpa en så pass dyr sadel (även vädigt dyr begagnad!) så varför inte så den uppsydd efter dig och hästen? det är ändå inte så stor skillnad på pris, begagnad och ny..

Så mitt tips är att du får den uppsydd efter dig själv och hästen. -När du ändå ska lägga ut mycket pengar!

Kan säga att de sadlarna är underbart sköna att sitta i! Man får leta ihjäl sig om man ska hitta någon lika bra.. om det ens finns någon lika bra.

Kan säga att de sadlarna är underbart sköna att sitta i! Man får leta ihjäl sig om man ska hitta någon lika bra.. om det ens finns någon lika bra.

Å du får också leta ihjäl dig efter ett annat sadelmärke som ligger så dåligt på så många hästar....:cool: Precis som saramara tidigare sa så har jag inte heller sett en enda Childeric ligga still efter ett pass eller tävling. Dom åker fram o lägger sig runt bogarna på hästarna o hade jag betalat den summan för en sadel då ska den banne mig ligga där jag lagt den...:mad:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: Mli
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte...
2
Svar
29
· Visningar
1 400
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar