Candide RW 72

simpan

Trådstartare
Var kan jag hitta avelsinformation om honom? Bilder? Verkar han fortfarande inom aveln? Lever han? Har han några godkända avkommor som för blodet vidare(hingstar alltså)?
Sista spåret jag har är Kungsbro ridskola men där fungerar inga länkar..... :crazy:

Här är en länk: http://home.swipnet.se/swf/candide.htm
Och detta är vad det står på Svenska Welsh och Cob föreniningen:

Candide RW 72
f. 1982, isabell, bls vtbff
Mkh 134 cm, Avelsvärdeklass AB
f. Cawdor Hywel RW 16 m. Heolddu Rosie RW 409
mf. Bengad Laburnum WSB 9208 mm. Wernypentre Relight WSB 16407
mmf. Gredington Llewelyn WSB 2383 mmmf. Revel Revolt WSB 1760
Äg: Kungsbro Ridskola, Stellan Melchert & Rebecca Cassel,
Kungsbro, 590 77 Vreta Kloster Tfn 013-607 73 el. 68342

Du kan ju alltid ringa och fråga?!

Candide står fortfarande på Kungsbro och så sent som 2002 for han runt som en guttaperkaboll på Welshmästerskapet i hoppning. Han har jättehärligt temprament och en galopp utöver det vanliga som även hans avkommor har (de jag sett iaf).

Min användarbild är på hans son Candidat :love: som jag tävlade på elitnivå i dressyr (rankade bland de 10 bästa i Sverige -97 och -98 på Ridsports årsrankning). Candidats helsyster Jasmine har varit distriktsmästare, Norrlandsmästare samt kvalad till SM (ej deltagit pga för lång resväg). Hon är även mamma till Power Prince (e. Power Boy) som bla tog individuellt NM-brons som 6-åring.

Jag vet inte om han har några godkända söner, men funderar du på att använda honom så tycker jag att du gör rätt. Jag kan inte mycket om avel, men de avkommor jag stött på (vilket är fler än ovan nämnda) har varit helt underbara individer.

:banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana:

Jo då, han lever, mår prima o verkar i aveln. Pratade senast igår om honom med min kompis som är instruktör på Kungsbro.

Pröva på Heda ridklubbs hemsida o se om du inte kan komma vidare till Kungsbro ridskola därifrån (har dock inte adressen i huvudet, men till Heda RK kommer du ju om inte annat från SvRfs sida).

Sv: Candide RW 72

pröva också Candide

och klicka på hans namn, så får du hela härstamningen samt lite info om avkommor.
För övrigt har swf en ny hemsida; adressen www.swf.nu :)

Har han några godkända söner?
Min ena ponny har honom som farfar, men hennes far Robin Hood va ej godkänd med arabmöderne. Men även Robin Hood har en son som är hingst och tävlar i dressyr, även han har använts i aveln.

Candide blev 25 år och dog 1987. Han var den trevligaste hingst jag träffat. Otroligt sällskaplig och snäll. Dessutom duktig i ridsporterns alla grenar. Som tur är kan han leva vidare i sina avkommor.

Har lagt in ett fotoalbum på honom här:
http://www.visselmyra.cybersite.se/671d22e7b3384b349d6d9e64bc6d0334.html

Candide dog inte 1987!!!
Han vann Welsh-SM så sent som på 2000 talet (var det ev 2002?) Han dog för ca 2 år sedan, kommer inte ihåg exakt år. Men jag bodde och jobbade på ridklubben, så jag vet säkert att han levde tills för ett par år sedan ;)

Han dog 2007 förstås...

Robin Hood var inte godkänd. 148 cm. Född 1995. Död 1999. Vet inte varför han dog så ung?
e Candide
u Heralda ox - Damocles ox

Far till hingsten (?)
Little Big Man f 1998
u Michou II e Galiano (korsn) u After Eight (Sv hbl) e Milano 717 u Michou xx

Little Big Man tävlar med stor framgång i absoluta dressyreliten och verkar vara hingst fortfarande.

Någon som vet mer om dessa hingstar och deras avkommor?

Jag har ett ponnysto efter E: Robin Hood. Tror att han hade en eller kanske två till förutom min och Little Big Man.
En av dem var i alla fall stor häst, men fick tyvärr en sparkskada av annan häst och avlivades.
Little Big Man har fler avkommor,vet ej exakt hur många. Skulle tro en 5- 10 stycken i alla fall.
Och vad jag vet så är han fortfarande hingst.

Spännande!

Hur är ditt sto och vilken stam har hon? Bild?

Nyfiken :D

Mitt sto är F: 99, 146 cm, brun m bläs U: Tessie UE: Rocket Rnf 22 UU: La cage au follies UUE: Fagerås Eros.
Hon är den lite maffigare typen, fick föl som fyraåring och har bara gått som skogsmulle här hemma. Är lugn och go men ranghög bland andra hästar.

Mitt sto är F: 99, 146 cm, brun m bläs U: Tessie UE: Rocket Rnf 22 UU: La cage au follies UUE: Fagerås Eros.
Hon är den lite maffigare typen, fick föl som fyraåring och har bara gått som skogsmulle här hemma. Är lugn och go men ranghög bland andra hästar.

OK. NF/Welsh på mammasidan. Vilken är då pappan till fölet. Har lite skräckblandad förtjusning inför sådana här korsningar. Inga fördomar men väldigt nyfiken på resultatet.

Hittade fölet e Likstahöjdens Komet. En favorit. På pappret ser ju stammen helt OK. Kollade allbred. Vore jättekul att se bilder på dina hästar.

Jag hittade henne :love:. Verkar vara väldigt värdig med massor av utstrålning. En jättefin ponny!

Tillbaka till ursprunget, även om tråden är gammal. Finns det ingen godkänd son efter Candide?
Var Candide enda godkända sonen efter Cawdor Hywel?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 328
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 645
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 193
Senast: Juli0a
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 620
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka