• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pysslan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Cairo

Men snälla du, har du läst tråden? Vi är alla medvetna om Cairos karriär och vart han har varit.

Nej, jag tror att bara avkommor födda i Sverige räknas när det gäller blup men höjd värdebokstav kan de nog få om de lämnat bra avkommor i sitt ursprungsland. Vad jag vet så ska Alcatraz ha en del bra avkommor i Tyskland. Tyvärr är jag inte så insatta i de här utländska förbunden och deras blup men kanske någon annan här vet bättre. :confused:

Alcatraz BLUP i Tyskland:
Dressyr 125 (97%)
Hoppning 130 (97%)
Så dom är inget att klaga på. 143 testade avkommor + 500 avlommor i sporten.

Det är nog som mydia säger. Om hingsten ifråga har förärvt sig väl utomlands kan den få höjd avelsvärdebokstav, även om den inte fått nåt Blup i Sverige (som Alcatraz t ex).

När välmeriterade utländska avelshingstar kommer till Sverige kan de ibland bli A-premierade direkt. När det gäller Tyskland eränner ASVH de flesta av deras stamböcker och har hingsten gjort ett bra HLP räknas det med om de ska godkännas som prestationshingst.

Varför berättar de inte varför de sänker eller höjer en hingst? Det måste ju finnas argument som vi resterande levande människor skulle vilja ta del av.

Vad mycket det hade underlättat, istället för att vi ska spekulera i varför en hingst har sänkts eller höjts.

Jag vet att Junker fick C men att han sedan höjdes till AB igen året efter om det inte är tryckfelsnisse som varit frame. :confused:

Om hingstar skulle sänkas enbart p g a lågt intresse är det många fler som skulle satts på vänt.

Det beror på att det måste finnas minst 15 avkommor som kan bedömas på treårstestet för att kunna sätta blup index för hingsten. Går inte det efter x-antal år så sänks hingsten till V. I cairos fall kommer avkommebedömning in från Australien till ASVH inom detta år, vilket då kan göra att han höjs igen. Cairo är fortfarande godkänd i SF stamboken vilken är godkänd stambok i Sverige, man kan tycka att AVN gått mot EU direktiv.
Resultat av ett år betäckning av bara 5 ston gav denna häst http://www.torsholma.com/cool_sprit.htm

Då det fortfarande går att registrera avkommor bryter det inte mot några EU-direktiv. Sen att man inte kan stambokföra dom de är upp till varje förening att bestämma.

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
678
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 678
Senast: Johanna1988
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 944
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka