• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pysslan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Cairo

Det beror på att det måste finnas minst 15 avkommor som kan bedömas på treårstestet för att kunna sätta blup index för hingsten. Går inte det efter x-antal år så sänks hingsten till V. I cairos fall kommer avkommebedömning in från Australien till ASVH inom detta år, vilket då kan göra att han höjs igen. Cairo är fortfarande godkänd i SF stamboken vilken är godkänd stambok i Sverige, man kan tycka att AVN gått mot EU direktiv.
Resultat av ett år betäckning av bara 5 ston gav denna häst http://www.torsholma.com/cool_sprit.htm

Melody Spirit e Cairo.Vann kvalitetstävlan, finalist i 4-årschampionaten Flyinge, Finalplacerad 2003 Falsterbo SO

och mamman var nog inte helt utan betydelse i detta fallet:
(fortsätter att kopiera från hemsidan)
Cool Spirit köptes till Sverige som föl från Holstein. Hon tävlades, vann 130 som 5-åring med Helena Persson. Sedan tävlade hon internationellt med 13 årig junior och vann flera 130-140 klasser internationellt. I Frankrike blev hon bästa Caletto sto i sin omgång de åren.

Det ska absolut bli spännande att se vad det kommer in för info från utlandet, jag är absolut inte ute efter att skriva ner hingsten, ville bara poänktera att det nog inte var ett helt mediokert sto som var mor..
U

Cairo är fortfarande godkänd i SF stamboken vilken är godkänd stambok i Sverige, man kan tycka att AVN gått mot EU direktiv.
Eftersom ASVH är "moderstambok" för SWB så får ASVH fritt sätta upp sina egna regler för vilka hingstar som ska användas i avel och hur dessa ska testas.

(vi har diskussioner inom shetlandsrasen där moderstamboken finns i storbritannien och har diverse mer eller mindre spännande idéer för sig...)

Jag tycker det är högst märkligt att man sänker en hingst som Cairo till V sedan släpper man in 3 st nygodkända hingstar som har 36p på exteriören. Detta kommer att skada halvblodsaveln mycket mer än att ha Cairo i avel.
När man släpper in nya hingstar med så dålig exteriör så dom måste ha dispens och inte begränsar antalet ston dom får betäcka. Det är att bita sig själv i svansen.

Jag håller med. Eller att man godkänner en gångartshingst med en 6-a på skritten (visserigen vid hand).

I cairos fall kommer avkommebedömning in från Australien till ASVH inom detta år, vilket då kan göra att han höjs igen.
Är det något snack om när avkommebedömningen kommer att komma in till ASVH? Snackar vi nu i vår eller snackar vi till hösten?

Sjuka hingstar och hingstar som nedärver sig galet tar man ur aveln, men inte friska hingstar. Det finns ingen anledning enligt mig.

Fast i ASVHs fall så har man bestämt att det räcker inte att avkommorna är friska, de måste kunna prestera också. Det hör väl ihop med avelsmålet, att få fram en modern sporthäst. Och då vill man väl ta bort de avelsdjur som inte ger prestation.

Jag försvarar inte heller det faktum att en del hingstar tas in med skrämmande låga extriöråpoäng.
Nu verkar det ju som om massan av de svenska stoägarna faktiskt tänker så pass långt att dessa hingstar använts ganska sparsamt. Vilket ju gör att det kanske inte blir intressant för hingsthållarna att i framtiden ta in fler sådana hingstar.

Jag tycker även där att man måste skilja på en redan prestarande hingst(=visat sin hållbarhet ,trots avvikande extriör) och på de helt gröna, som bara tas in pga sin "fina" stam.

OM vi i fortsättningen ska använda dessa hingstar så bör de göra som med tex Cortez, att de får användas ngt år sedan ska en avkommeprövning göras angående nedärvning av den avvikande "delen"...

Det är ändå vi stoägare som "bestämmer" vilka hingstar som används...

Där har vi ett enormt stort ansvar, ngt som en del verkar glömma emellanåt:angel:

NU gör jag en fånig med-hållare !

Jag tycker exakt som du, men har nog haft lite svårt att formulera mig så bra.

Därför att Cortez hade ett avvikande rörelsemönster bak i skritt. Instabila hasar, såg spattaktigt ut. Först vart han kasserad och beslutet överklagades. Därefter fattades beslutet om avkommeprövning.

Är det något snack om när avkommebedömningen kommer att komma in till ASVH? Snackar vi nu i vår eller snackar vi till hösten?

Vet bara att i Australien föds ju hästarna lite annan tid än hos oss och åldern räknas i halvårsskiftet, dvs födelsedag 1/7 istället för 1/1 som hos oss.

:eek:Iofs tycker nog jag att en del av de "lågpoängare" som visats/gått igenom haft ganska stora skavanker i sina rörelser också, dock kanske inte av den kalibern som Cortez hade...

Men tur att det överklagades... tänk om Sverige gått miste om Cortez:eek:

Det var en himla tur att vi fick tillbaka Cortez i vår avel!

Efter ett ordentligt utredande förstås, en avelshingst får inte ha så avvikande rörelsemönster utan att det är ordentligt undersökt. Har kvar gamla Ridsport där det på flera uppslag redovisas undersökningar som gjordes då. Intressant att läsa så här efteråt, och extra intressant eftersom jag råkade vara på det bruksprov där Cortez kasserades.

Vad är det då som omöjliggör samma behandling i dagsläget, OM(när?) problemet skulle uppstå?

Chicago Z var ju tvungen att visa prestation (hållbarhet?) för sina extriöra bristers skull.

Skulle vara intressant att veta vad som skulle hända om det - mot förmodan - skulle dyka upp högt antal avkommor med liknande deffekt...

Jag skriver mot förmodan - för att de avkommor jag sett efter honom varit fullt normala...

Avkommor till Cortez eller Chicago Z?

Jag har sett flera avkommor till Cortez med samma instabila hasar i skritt som han hade.

Jag syftade på chicago z.

I Cortez fall så visade det ju sig att nedärvningen inte blev så genomslagskraftig, därmed fick han sitt godkännande att åter verka i vår avel.

Över lag tycker jag att hans avkommor rör sig ok, visst har jag sett ngn avkomma med liknande rörelsestörning, men inte alls i den omfatttningen som han själv hade.

Chicago Z har jag inte sett några avkommor efter.

Håller med dig om Cortez. Den rörelsestörning jag sett hos avkommorna är inte i närheten av den jag såg hos honom.

Jag har ju haft förmånen(?) att se , kanske ett tiotal av hans (Chicago Z) avkommor( Han stod ju nära här under några år), och ingen av dessa har ärvt hans bakkärra iallfall...

Ser att de är några som disk om Cool Spirit. Jag jobbar med att utbilda unghästarna på det Stuteriet som Cool Spirit finns och hon lämnar aldrig några dåliga hästar. Alla är riktigt bra och hon själv hoppar super bra och är jätte trevlig att rida.
Det var innan hon kom till stuteriet som hon fick en avkomma e. Cairo och jag har tyvärr inte sett den men eftersom Cairo bara har denna avkomman som gjort "bra" ifrån sig, kan jag helt klart säga att det är för den har "Coolan" som mamma och inte Cairo som pappan. Här är ju ett bra ex på hur viktigt mödernet är. Coolan har också en helbror som går INT GP.

Tråkigt att han fått V. Jag har läst att han inte varit i Sverige så länge utan varit i Australien och Frankrike. Har han inga avkommor där? Funderade ett tag på att betäcka med honom men grå papper avskräcker mig.

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
678
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 678
Senast: Johanna1988
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 944
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vaginal vs kejsarsnitt
  • Skottlossning på skola
  • Roliga saker som barn säger