Sv: Cairo
Men som jag har förstått det så är det inte att avkommorna inte blivit tillräckligt bra, utan att han har varit i avel ganska så länge utan att få avkommor som visats. Anledningen till det är att han varit utomlands.
Kan inte det vara en realistisk förklaring? Jag har hört den från flera källor.
Sen är det ju så att om 7 st av 49 st avkommor tävlar MSV så är det väl helt ok? Det är ju många fler som blivit placerade i lätta klasser dessutom. Mycket av BLUPen har ju inte med hingsten eller avkommornas förmåga att göra, utan ägarnas intresse och kunskap att ta fram hästarna.
Visst är det en del av förklaringen. men det tar ändå inte bort faktat att han haft samma möjligheter som andra hingstar - och de har ofta lyckats bättre.
Att så få avkommor visats kan även bero på att han fått ston av sämre kvalitet = sämre avkommor/ mindre intresse av att visa på 3 årstest eller helt enkelt inte fått gröna papper
Han har ju sedan en stam som visserligen är helt OK men mkt repressenterad av andra, kanske intressantare hingstar. Och sedan var ju fadern länge i aveln, finns ju ännu kvar på fryst...
Att de iår väljer att dumpa priset ännu mera på honom är ngt som jag inte direkt gillar. Det uppmanar många som aldrig skulle betäckt annars, att betäcka "när det ändå är så billigt".
Många ston av sämre kvalitet/ underliga stammar/raser betäcks ofta med den typen av hingstar . Det finns vissa hingsthållare som gjort detta till sin grej - att köpa upp hingstar som "hänger på linan", sätter dom på naturlig betäckning och dumpar priset - allt för att mjölka ur det sista som går ur hingsten....
Det gynnar ingen - varken SWB, hingsten eller uppfödarna...
Detta gäller givetvis inte enbart Cairo utan har drabbat flera hingstar tidigare om åren.
Detta frammanar just den sortens avel, med den sortens ston som vi vill ha bort så mycket som möjligt inom SWB aveln...
Jag hoppas verkligen att du, som verkar ha ett bra och trevligt sto tänker om!
Ge avkomman en chans att få sina gröna papper och låt den visa framfötterna som unghäst i våra tester!