• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pysslan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Cairo

Vad är det som gör att ni tror att han skall nedärva sig bättre nu ?
Förklara gärna för jag förstår inte ?

Min kompis har kollat honom noga p.g.a dessa Cairo-diskussioner här på buke. Hon kom fram till samma sak som du- han har inte gjort ett piss i aveln.

Min kompis har kollat honom noga p.g.a dessa Cairo-diskussioner här på buke. Hon kom fram till samma sak som du- han har inte gjort ett piss i aveln.
Har han skadat aveln på något vis då? Att han inte fått fram tillräckligt med avkommor som har tävlat MSV är en grej, men har han avlat fram hästar som ingen vill ha för att de inte är ridbara?

Var inte Junker V-hingst ett tag?
Och fick AB sen igen?

Mkt möjligt, du brukar ha bättre koll på sådant än mig. Diskuterade med en stor uppfödare häromdagen och kom in på ämnet och han trodde inte heller det hänt men det är ju lätt hänt att missa någon speciellt när det inte är någon hingst man själv så att säga är "förtjust" i.

Har han skadat aveln på något vis då? Att han inte fått fram tillräckligt med avkommor som har tävlat MSV är en grej, men har han avlat fram hästar som ingen vill ha för att de inte är ridbara?

Fast så kan man inte diskutera?!
Isf skulle man lite till mans kunna spara sin tilltänkta valack som hingst och betäcka lite själv, och gärna grannens ston också.

Hästar som inte räcker till tävling, är trevliga och bra att ha att göra med, blir det ändå, även om man tar en bra hingst- men man behöver ju inte sträva att komma dit genom att ta hingstar som visat nada nedärvning.

Fast av de 49 st avkommor som finns på BLUP har 7 st blivit placerade i MSV. Det tycker jag är ganska så ok, speciellt när man tänker på att majoriteten av ryttare faktiskt inte klarar av att rida MSV-klasser så att det leder till placering.

Var stod det att jag skulle ha hästen till MSV osv? Det jag vill ha är en kuse att ha själv, inte till avel eller extrem tävling. Mitt intresse i hingsten är att han ger ok exteriör och temperament. Mitt sto har 40 poäng, visad på kvaliteten och tävlade som ung. Hon är klart "godkänd" för avel och har lämnat en fin avkomma tidigare. Hon är 18 år och har hållt i alla år. Borde man inte se på hållbarhet ibland och inte enbart på prestation? Se på många tyska hästar- lång länd/rygg, svaga ben och inte alltid trevliga att handskas med.

Jag vill ha en häst som är bussig, ridbar på min nivå (utan tävlingsambitioner) och som tål att ridas i mer än tre år. Därav min fråga om honom.

När jag läser trådarna så är det väl bara en som som är negativ till hingstvalet. Utan det är mer en upplysning om att han för tillfället är under granskning för sin lämplighet i avel. Plus diskussioner om vad det innebär.
Men när du beskriver ditt sto så känner jag helt spontant att ett så bra sto i den åldern är värd en hingst som kan ge henne en avkomma som blir stamboksföringsbar (gröna papper). För att om det blir ett sto i framtiden kunna föra hennes bra egenskaper vidare till gagn både för henne och rasen. För ett hingstföl att kunna få möjligheten att visas som treåring och bli bedömd.

Mer att tänka på när det gäller Cairo är att om jag inte kommerihåg fel så ska han stå på naturligt i år och då måste ju ditt sto ner till honom. Väljer du en annan hingst så kan det ju räcka med att hon åker till närmaste seminstation. Det är väl omkring 50 mil mellan Norrköping och där Cairo står i år.

Eller så får han fina ston som ägaren av en eller annan anledning inte har råd att ta till en "riktigt" godkänd hingst just detta året..
Jag vet ett par personer i år som annar är mycket seriösa uppfödare med ett flertal ston, som har det lite knapert ekonomiskt i år och funderar på Cairo bara för att han är så billig.

Det där tror inte jag helt på i realiteten. det är en sak att planera/fundera och diskutera, en helt annan att genomföra det hela.

Tror verkligen inte att det är många SERIÖSA STORA uppfödare som tänker så - det har inte varit så med ngn annan sänkt hingst iallafall.

Men när du beskriver ditt sto så känner jag helt spontant att ett så bra sto i den åldern är värd en hingst som kan ge henne en avkomma som blir stamboksföringsbar (gröna papper). För att om det blir ett sto i framtiden kunna föra hennes bra egenskaper vidare till gagn både för henne och rasen.
:bow::bow:

Man kan ju diskutera hur mkt och länge som heslt om det var rätt eller fel att sätta Cairo på V.... men att använda en hinsgt som bevisligen inte tillfört rasen något vidare känns som att "slänga pengarna i sjön" - när vi har så enormt många bättre hingstar i avelsverksamhet.

Jag anser att om man betäcker med "plånboken" och måste göra en budgetvariant a´la enorm så är det bättre att avvakta och spara pengar till nästa säsong och då använda sig av en hingst man har råd med och egentligen vill ha...

Men kan ngn överbevisa mig att C. verkligen är värd att använda så kan man ju alltid ändra åsikt eventuellt.

Kan väl tillägga att jag även tycker att det finns andra hingstar i vår avel som inte alls har där att göra - och de är inte satta på V lista:angel:

Nån som vet hur Cairos avkommor är? Eller hur han själv är? Jag kan inte minnas om jag nånsin sett nån avkomma. Funderar lite löst på att betäcka med honom (har ett sto e. Dragon- Sonny Boy). Han lär ha ett bra temperament enligt vad jag hört? Fnattiga hingstar är jag trött på...

han ska ge trevliga avkommor ska själv betäcka med honom nu i år det är min gamla tränare som har han nu har hört att han ska till vimmerby ett tag i april.

Man kan ju diskutera hur mkt och länge som heslt om det var rätt eller fel att sätta Cairo på V.... men att använda en hinsgt som bevisligen inte tillfört rasen något vidare känns som att "slänga pengarna i sjön" - när vi har så enormt många bättre hingstar i avelsverksamhet.
Men som jag har förstått det så är det inte att avkommorna inte blivit tillräckligt bra, utan att han har varit i avel ganska så länge utan att få avkommor som visats. Anledningen till det är att han varit utomlands.
Kan inte det vara en realistisk förklaring? Jag har hört den från flera källor.

Sen är det ju så att om 7 st av 49 st avkommor tävlar MSV så är det väl helt ok? Det är ju många fler som blivit placerade i lätta klasser dessutom. Mycket av BLUPen har ju inte med hingsten eller avkommornas förmåga att göra, utan ägarnas intresse och kunskap att ta fram hästarna.

Det som är ett av Cairos problem är att han förutom att ha varit utomlands också har funnits i avel i Sverige via fryst under många år. Men det har helt enkelt inte funnits något större intresse hos stoägarna för honom. Han kostande knappt inget alls att använda på fryst så man kan inte heller skylla på att det var p g a priset. Det var nästan bara seminkostnaderna som stoägaren skulle betala. Tror det var runt tvåtusen till hingstägaren bara.

Men som jag har förstått det så är det inte att avkommorna inte blivit tillräckligt bra, utan att han har varit i avel ganska så länge utan att få avkommor som visats. Anledningen till det är att han varit utomlands.
Kan inte det vara en realistisk förklaring? Jag har hört den från flera källor.

Sen är det ju så att om 7 st av 49 st avkommor tävlar MSV så är det väl helt ok? Det är ju många fler som blivit placerade i lätta klasser dessutom. Mycket av BLUPen har ju inte med hingsten eller avkommornas förmåga att göra, utan ägarnas intresse och kunskap att ta fram hästarna.

Visst är det en del av förklaringen. men det tar ändå inte bort faktat att han haft samma möjligheter som andra hingstar - och de har ofta lyckats bättre.

Att så få avkommor visats kan även bero på att han fått ston av sämre kvalitet = sämre avkommor/ mindre intresse av att visa på 3 årstest eller helt enkelt inte fått gröna papper:angel:

Han har ju sedan en stam som visserligen är helt OK men mkt repressenterad av andra, kanske intressantare hingstar. Och sedan var ju fadern länge i aveln, finns ju ännu kvar på fryst...

Att de iår väljer att dumpa priset ännu mera på honom är ngt som jag inte direkt gillar. Det uppmanar många som aldrig skulle betäckt annars, att betäcka "när det ändå är så billigt".

Många ston av sämre kvalitet/ underliga stammar/raser betäcks ofta med den typen av hingstar . Det finns vissa hingsthållare som gjort detta till sin grej - att köpa upp hingstar som "hänger på linan", sätter dom på naturlig betäckning och dumpar priset - allt för att mjölka ur det sista som går ur hingsten....

Det gynnar ingen - varken SWB, hingsten eller uppfödarna...

Detta gäller givetvis inte enbart Cairo utan har drabbat flera hingstar tidigare om åren.

Detta frammanar just den sortens avel, med den sortens ston som vi vill ha bort så mycket som möjligt inom SWB aveln...

Jag hoppas verkligen att du, som verkar ha ett bra och trevligt sto tänker om!
Ge avkomman en chans att få sina gröna papper och låt den visa framfötterna som unghäst i våra tester!

Tack för alla svar! Det blir ingen betäckning, ialla fall inte med Cairo. Ska kolla på ännu fler hingstar och ev. ta det nästa år. Om hon mår bra vill säga. Kikat lite på White Talisman och Hermes... Finns det fryst kvar efter kaliber? Nån som vet? Övriga idéer mottages tacksamt.

Vet inte vad Hermes ger för temprament. Men far och morfar är ju inte precis kända för att ge lugna hästar. Så det är möjligt att inte han heller ger så lätt humör.

En hingst som ännu är ung i aveln vars första avkommor är tre i år men som jag själv fått två väldigt sansade föl efter är Black Coffee. Något känsliga med otroligt förståndiga och lätthanterliga bägge två. Kan kanske vara något?

White Talisman vet jag absolut inget alls om.

Han ser väldigt trevlig ut, men jag har ingen aning om han ger gröna papper i Sverige. Men det går att kolla upp när det är dags.

En annan svensk hingst som jag har mycket bra erfarenhet av är Lambourgini. Även han ger mycket förståndiga hästar men något mer känsliga än Black Coffee. Fuxen i min avatar är efter honom och har också Sonny Boy som morfar. Hon är tre i år och ska visas på treårs om inget oförutsett inträffar. Hennes helbror som är ett år äldre gick klass I hoppning och med bara en poäng för lite blev han klass II i dressyr. Jag har själv fött upp 7 avkommor till Lambourgini och inte sett att de svagheter han själv har enligt bedömingarna har gått igenom på någon av dem. Däremot har alla fått hans fina gångarter och bra hoppförmåga.

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
678
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 685
Senast: Johanna1988
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 944
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka