• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pysslan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Cairo

Vi har ett sto dräktig med Cairo nu och vi valde absolut inte honom bara för att han var billig. Han var inte så himla billig heller faktiskt. Fölet har hittills kostat oss 11.000 kr, vilket jag anser vara varken billigt eller dyrt. Det blir dessutom detta stoets första föl, så vi ville heller inte använda hingstar i 30.000 kr klassen till henne. Inte denna gången, men kanske nästa gång. Vi väntar med spänning på detta fölet i alla fall och vi har faktiskt stora förhoppningar!

Vi har varit i kontakt med ett par stycken med avkommor efter Cairo och de har alla varit coola individer med både gång och hopp. Två tävlade MSV dressyr med bra resultat.

Jag hör att ni fått Cairos sänkning helt om bakfoten. Han sänktes enbart p g a det låga intresset för honom (förmodligen skapad p g a hans långa vistelse i Australien men även på dålig marknadsföring) så det är inte p g a dåliga avkommor. Han har inga dåliga avkommor, men har en hingst inte massor utav avkommor så har de inte nått massor utav olika stall/ägare. De flesta som använt Cairo är nog privatpersoner med halvtaskiga ston och då kan man ju själv räkna ut resultatet. Han har aldrig varit speciellt dyr (vilket inte har med hans kvalite att göra ett skit) men det lockar en viss publik. Visst har han använts av välkända uppfödare. Jag vet att t ex Arhults Dressyrstall väntar flera föl efter Cairo i år och de är väl knappast okända för någon?

Cairo är en himla trevlig individ med en härlig inställning till arbete. Han har tävlats i både hoppning t om 140 med Helena Persson och även gått dressyr t om Prix S:t George. Han är över 17 år gammal(?) nu och varit fullt frisk hela sitt liv, vilket tyder på hållbarhet. Cairo har med andra ord "utmärkt psyke, god ridbarhet, egna prestationer.."

Tack för ordet!

Senast ändrad av en moderator:

Om man söker på "Cairo 869" på Google.se så får man mestadels upp utländska sidor, eftersom att han knappt inte varit i Sverige. Han har nämligen gjort karriär i Tyskland, Frakrike och Australien. Här är lite information ifrån när han stod i Australien.

Cairo is a successful FEI dressage stallion who has many wins at FEI dressage in France, Germany and Sweden. He has also won at 1.4m classes in Showjumping before being retired due to injury. He sired the 1997 Swedish Foal champion and was only one of three stallions to be licensed at his stallion approvals in Sweden in 1992. His sire Cortez (imported from Germany to Sweden) has sired four Olympic representatives and is by the legendary Cor de la Bryere. Cairo received a 10 for temperament at his performance test and has impeccable manners with a trainable disposition and incredible movement. Service fee is $1650 inc gst and includes a live foal guarantee. Chilled semen shipped Australia wide.

och taget ifrån Östnora Stuteris hemsida....

Cairo är en hingst med enastående temperament och har en stor mångsidighet. Han nedärver både en rörlig gång och en elastisk hoppförmåga. Många av hans avkommor är oerhört uppskattade för sin samarbetsvillja och ridbarhet.

Ingen hingst sänks ENBART p g a lågt intresse. Naturligtvis är det en av faktorerna som tas i beaktande vid utvärderingarna av hingstarna.

Och vilken hingst man än googlar på kommer man förmodligen hitta lovord om. Så det säger inte så mycket.

Om hingstar skulle sänkas enbart p g a lågt intresse är det många fler som skulle satts på vänt.

Jag hör att ni fått Cairos sänkning helt om bakfoten. Han sänktes enbart p g a det låga intresset för honom (förmodligen skapad p g a hans långa vistelse i Australien men även på dålig marknadsföring) så det är inte p g a dåliga avkommor.

Och vad är din källa till detta påstående? Hingstar sänks inte pga lågt intresse för dem.

Han har inga dåliga avkommor, men har en hingst inte massor utav avkommor så har de inte nått massor utav olika stall/ägare. De flesta som använt Cairo är nog privatpersoner med halvtaskiga ston och då kan man ju själv räkna ut resultatet.

Först skriver du att han inte har några dåliga avkommor. Sedan skriver du att han har fått halvtaskiga ston och då kan man räkna ut resultatet. Du talar ju emot dig själv! Då får han ju dåliga avkommor.

Han har aldrig varit speciellt dyr (vilket inte har med hans kvalite att göra ett skit) men det lockar en viss publik.

En hingst med bra kvalité är i regel dyr. Vad beror hans prissättning på då?

Cairo är en himla trevlig individ med en härlig inställning till arbete. Han har tävlats i både hoppning t om 140 med Helena Persson och även gått dressyr t om Prix S:t George. Han är över 17 år gammal(?) nu och varit fullt frisk hela sitt liv, vilket tyder på hållbarhet. Cairo har med andra ord "utmärkt psyke, god ridbarhet, egna prestationer.."

Jo, men det räcker inte alltid att själv vara bra för att bli en bra avelshingst. Om det bara är det egna psyket, ridbarheten och prestationerna som skulle avgöra om en hingst är bra eller inte i aveln, så skulle ju faktiskt de flesta hingstarna som blivit godkända vara det. Så lätt är det inte med avel. När man är 17 år bör man ha lämnat bra avkommor också.

Som Bubbla skriver: söker man på en hingst på Google så hittar man ofta lovord. Speciellt när det är någon som har ekonomisk vinning i hingsten. Vilken hingstägare/uppstallningsplats mm skriver något negativt om sin hingst? Det kallas marknadsföring. De där länkarna säger ju inte ett smack eftersom de inte är objektiva. Det är ju bara frågan om reklam för hingsten.

Senast ändrad:

En hingst med bra kvalité är i regel dyr. Vad beror hans prissättning på då?
Fast det där är ju lite svårt att säga också. Är det så att alla kläder med bra kvalitet alltid är dyra? Eller att all hästutrustning som är bra alltid är dyra? Rakt av och generellt kan man ju inte säga så. Det går inte att höja någonting som inte är superpopulärt i pris om konkurrensen är hård, då får man ju inga kunder.

Jag är Cairo-positiv efter att ha sett två avkommor efter honom som varit riktigt fina, och då är de två undan rena medelmåttor eller värre till ston. Jag tror att Cairo inte varit så poppis pga att han har marknadsfört på ett lite sämre sätt. Dessutom blir det en ond cirkel. Om hingsten inte får många ston undrar stoägarna varför en fin hingst inte får speciellt många ston, och de drar sig för att använda honom eftersom det måste vara någonting lurt med hingsten som de inte vet om. Speciellt eftersom han varit utomlands också, då blir människor ännu mer skeptiska, eftersom man tror att någon försöker pracka på hingsten på människor som inte har hört någon elakt rykte om honom ännu. Och sen är den onda cirkeln igång på riktigt.

Jag är inte helt säker på varför Cairo står som V-hingst just nu, men jag har en känsla av att det är lite politik med i spelet också.

Har aldrig hört att hingstar sänkts på grund av bristande intresse, i så fall vet jag många hingstar som inte varit i avel idag.
Vem som än påstått det kan inte vara särskilt insatt i saken.

Jag vet att t ex Arhults Dressyrstall väntar flera föl efter Cairo i år och de är väl knappast okända för någon?

Det kan ju bero på att Århult haft honom på station säsongen 07! :idea:

Östnora har ju fött upp honom och står som ägare så varför tror du dom pratar gott om honom på hemsidan? PENGAR! Med tanke på att han var i australien i 3 år och bara fick ett 20tal ston tyder ju inte på så överdrivet stort intresse.

Men är inte det jättekonstigt? En hingst som presterat så bra själv borde ju dra till sig ston. Vad är det som är fel på honom??

Nu vet vi att hans avkommor inte presterat så mycket, men det visste man ju inte de första årgångarna, men inte heller då var han speciellt populär. Varför är det på detta viset?

Om jag utgår från mig själv så var Cairo en kandidat när återupptog aveln för snart tio år sedan. Han var då i Frankrike men fanns tillgänglig i Sverige. Dessurom för en väldigt billig peng. Men det fanns andra hingstar med liknade blodslinjer som kostade mer men som ändå var mer tilltalande för mig. Tror att det kan vara så för Cairo att blodet han representerar redan finns i andra hingstar. Plus han börja komma till åren nu och det är dags att se sig om efter "modernare" hingstar om man vill framåt i sin avel. Hade han varit aktiv i Sverige och Europa så man kunde sett hur han förärvt sig kunde han varit attraktiv för för unga i avel obeprövade ston. Men så är ju inte fallet, man vet inte vad han ger med olika typer av ston och olika blodslinjer.

Det finns inga fel på Cairo, en hingst med hans temperament och ridbarhet skulle jag önska i alla halvblod.
Andledningen till att han sänkts är han har inte 15 bedömda avkommor, får man som hingst "fel" stoägare som inte visar på unghäst aktiviteter eller tävlar högt i klasserna så går det så.
Cairo har själv startat högt i klasserna, i Australien reds han och tävlades upp till Grand Prix.
Vi skulle mer än gärna betäcka med Cairo igen, att få en häst som påminner om honom vore varje ryttares dröm. Han nedärver inga felaktigheter.
Att sänka en hingst p.g.a att dom inte har 15 bedömda avkommor är helst tokigt!
Han har stått i Frankrike och Australein under många år till avel och där är han välkommen tillbaka.

Alcatraz har ju inte heller 15 bedömda avkommor och han är ju A.

Ärligt talat så fattar jag inte det svenska systemet alls. Det hela verkar inte alls genomtänkt och rättvist. Sjuka hingstar och hingstar som nedärver sig galet tar man ur aveln, men inte friska hingstar. Det finns ingen anledning enligt mig.

I Alcatraz fall är det nog så att han faktiskt lämnat många bra avkommor i Tyskland, jag är inte säker men tror att det kan vara så.

Han har stått i Frankrike och Australein under många år till avel och där är han välkommen tillbaka.
Om nu detta stämmer, varför behålla hingsten i Sverige som V-hingst till reapris istället för att skicka iväg honom? Det borde ju vara klart mera lönsamt att ha honom i Frankrike i avel än i Skåne på V.

Men hur kan de räknas med i BLUP om inte Cairos avkommor räknas med i BLUP?
jag har inte kikat i BLuplistan - är Alcatra`Z med där?

Det är mer än Blup som ligger till grund för höjning resp sänkning, det görs en mer samlad bedömning av hingstens förärvning och förväntade förärvning.

Vad jag har förstått så har hingsten begfunnit sig i Australien i avel ett tag enligt hingstägarens hemsida!!

Därför kanske det är lite tunsått på avkommor..

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
678
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 685
Senast: Johanna1988
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 944
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka