Bukes Interiörtråd

Sv: Bukes Interiörtråd

Ursäkta, men jag har inte förstått poängen alls med text på väggen. Ännu mindre förstår jag varför texten i så fall ska vara på engelska. Detta är inte menat som kritik av dig utan bara ett uttryck för min förvirring.

Nej det är verkligen en trend, att pryda hemmet med bokstäver.
Tycker det dock är en rolig idé... men man är inte ensam om man har det direkt. Som tur är, så kan man oftast ta bort det rätt lätt om man tröttnar på det.

Kan ju bara svara för mig själv. Texterna jag har valt är alla citat från Oasissånger som har en stor betydelse för mig, alltså sångerna är förknippade med en massa minnen.

Hade inflyttningsfest i helgen och det de flesta tyckte var snyggast i lägenheten var just texterna på väggen, det kan ju iofs betyda att resten av min lägenhet är asful:D

Jag tycker det var en kul idé med texten på väggen och det höjde verkligen rummets karaktär, det är ett vardagsrum som är 7m långt och 4m brett och vitmålat. Ville inte ha någon färg på väggen och ingen fondvägg kändes riktigt bra.

Om jag tröttnar är det ju bara att ta ner texterna, inte jobbigare än att måla om eller tapetsera.

Tja det är väl det moderna svaret på mormormors broderade ordstäv? Att man skriver dem på engelska beror nog på att de flesta textrader som fastnar levereras via musiklyrik på engelska eller filmer från hollywood. Vi lyssnar ju väldigt mycket på engelska nu för tiden. Om man bortser från den dagliga kommunikationen med omgivningen skulle det inte förvåna mig om medelsvensson hör mer amerikanska än svenska...

(På samma tema kan man ju fråga sig varför det är (eller var, får man väl säga) poppis att tatuera in kinesiska eller japanska tecken - tecken man varken vet hur de uttalas eller verkligen kan vara säker på stämmer med den betydelse tatueraren påstod... Vore kul om det en dag kom fram att 2% av sveriges befolkning går omkring med 'Nikon' tatuerat i nacken/svanken/ankeln... :D Nu för tiden är det tydligen latin och italienska som är innespråket för tatueringar...)

Senast ändrad:

Men om du inte gillar de kromade benen kanske stolarna från Design House kan vara något? Lite modernare variant av en klassisk middagsbordsstol, de såg lite folkhemsaktiga ut på bild men jag tycker de är snygga i verkligheten.

Tycker dock det du gjort sticker ut & det är bara bra!
Dom flesta (inkl jag) har bara något gulligt ord på väggen ;)

*kl*

Här kommer lite bilder hemifrån mig. Allt är nästan klart, vi ska ha stambyte nästa år sådå blir det nytt badrum, toalett och då kan jag också bygga min walk-in-closet:love: hade en där jag bodde förrut och saknar den mycket.

Dåså till bilderna, lägenheten är en 3:a på 79 kvm och huset byggdes 1963.

Hallen, har tyvärr inga förebilder men det var ljusblå tapeter
IMG_2072.jpg

IMG_2067.jpg

Gästrummet innan
IMG_1596.jpg

efter, jag var tydligen inte så stadig på handen men tapeten är brun/brons
IMG_2068.jpg

Vardagsrummet
innan
IMG_1597.jpg

efter, jag har slipat och oljat parketten
IMG_2060.jpg

IMG_2058.jpg

Tack! :D

Har köpt en ny soffa också men den har inte kommit ännu, det är en stor divansoffa i vit/beige. Hoppas den kommer snart!

Väntar fortfarande på mitt barbord som är 5 veckor försenat *morr* =)

Hur går det för er andra?

Min lgh börjar väl bli klar snart... nu är det drygt 3 veckor kvar till flytt :)

Har inte så mkt bilder.

Badrum

bild

bild

Vardagsrum

bild

bild

Altan

bild

Jag är nästan klar med projekt vardagsrum!
vardagsrum
vardagsrum
Det som saknas är att det ska upp två tavlor på var sida om fönstret vid soffan. (inköpta men väntar på att min händige pappa ska komma på besök)
Sen planerar jag att köpa en svart större korg som ska stå brevid tv-bänken där jag kan ha extra kuddar.
Det ska till ett litet bord i det tomma hörnet brevid divanen men det kommer få vänta..

Jag har även ändrat lite i min hall på övervåningen, lagt till lite rosa detaljer :love:
hall
hall
Här saknas en fåtölj med sidobord som ska stå vid fönstren. Tror det kommer bli en grå fåtölj med ett vitt bord.

Kommande projekt blir matrummet. Har nog ingen bild på hur det ser ut nu men det är vita väggar och ekmöbler. Gardiner osv har blivit sådant jag hade sen innan, brunt och en del svarta detaljer.
Jag planerar att låta rummet gå i vitt/svart/lila. Tror det kommer bli jättefint!

Vad fränt med det svarta badkaret och dito tvättställ! Verkar vara en lägenhet med potential!

Vi håller på att göra vid vårt "nya" tvrum (har tidigare bytt el, lagt ner golvvärme och nyss slipat trägolvet). Nu ska listerna kapas och målas och sedan bygger vi "sängsoffor".

Tapeter;
090721+%287%29.JPG

Det är tänkt att ryggarna på sängsofforna ska likna gaveln på den egenbyggda sängen;
080414-080423+%2847%29.JPG

Vi har hittat ett nätt soffbord som vi målat om;
före
090714-090721+%2819%29.JPG

efter
090726.JPG

Sedan har vi byggt ett tvskåp för att dölja tekniken
090714-090721+%2828%29.JPG

Nu är förhoppningsvis såpskurning av golvet på g efter att vi gjort vid listerna. Sedan är jag sugen på att göra en skärm av gamla fönster för att dölja datahörnan.

Hela renoveringen finns att följa på bloggen.

Snyggt med svart handfat!

Igår kom min text till sovrummet, blev så här:

dsc_1053_55323395.jpg

Vi renoverar vår nya lägenhet och har precis blivit klart med vårt sovrum;)
Har ingen förebild (glömde fota) men hade det här möbelmanget. Tapeten var grön och ful (som synes på fotot). Så istället målade vi tre gråa fondvägare och satte upp en fin fondtapet. Möblerna kastade vi ut och köpte helt nytt:)

Innan
20090929b.jpg

Nya fondväggen
20091001b.jpg

Efter
20091002e.jpg

20091002h.jpg

Har tillkommit en TV ovanför byråerna och lite tavlor sedan fotona togs igår:)

Kvalitén på fotona är inte den bästa, har en gammal kamera!

Tack så mycket! Så jag kämpade att pilla upp texten ;)

Trodde inte den skulle få sitta kvar för katten, men hon låter bli den! Hon hörde säkert mina hot :devil:

Fint med den gråa bården, nu vill jag också ha grått bara för det! ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 708
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 591
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 877
Hundträning Jag går med jättejobbiga tankar och ständigt dåligt samvete för att Elvis inte får träna som jag anser att han egentligen borde. Känner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 858
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar