Jag har läst en bok med något rött på framsidan, ångrar alla timmar jag la på det
här skräpet.
Den kompletta guiden till Aspergers syndrom av Tony Attwood från 2011. Förr och för många kliniker fortfarande (har tagit upp boken med min psykolog) ansågs Atwood vara framåtskridande och väckte uppmärksamhet. Jag tycker tvärtom och blir rädd för hur dom som tycker Attwood är för framåt själva ser på personer med autism.
Hans Asperger som var först med att diagnostisera barn och vuxna med Asperger hjälpte nazisterna att skicka tusentals personer med Aspergers till antingen förintelseläger eller gasades på plats. Nu menar jag inte att Attwood tänker så hemskt men i hela boken beskriver han människor som antingen personer med Aspergers syndrom eller
Normala eller
vanliga människor. Om och om igen.
Han pratar om autister/aspergare som när man beskriver djur vid skyltarna på en djurpark och mycket är bara så fel. Dessutom är språket torrt och hänvisningar till källor varannan rad så troligtvis används den i en del utbildningar.
Jag är glad att dom bytte till AST Autismspektrum tillstånd, men i min journal står det Asperger men veckan efter bytte mottagningen diagnosen till AST och alla nuvarande behandlare säger autism men inte i journalen. Jag hatar att det jag har som enligt Hans Asperger som ville utrota oss kommer ha sitt namn i alla papper om mig i hela livet.
Så alltså en bok 420 sidor hemskt tråkig text rekommenderar jag att inte lägga tid på. Daterad.
Visa bifogad fil 147639