Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024

Har du läst Mörkt paradis av Maria Hernius? Den låter liknande men lite åt fantasyhållet. Eller något i den stilen, jag läste inte klart den :p Och jag kommer nog definitivt inte plocka upp den här ;)

Nej, jag har faktiskt inte ens hört talas om den. Men håller med om att det låter lite likt, men Utsökt kadaver riktar sig definitivt mot en vuxen publik. Fattar om min recension inte gjorde dig sugen. :p
 
Nej, jag har faktiskt inte ens hört talas om den. Men håller med om att det låter lite likt, men Utsökt kadaver riktar sig definitivt mot en vuxen publik. Fattar om min recension inte gjorde dig sugen. :p
Jag föredrar ju trevliga, ljusa böcker som inte har så mycket otrevliga delar och alltid lyckliga slut - gärna fantasy, feelgood, romantik och liknande. Så det verkar väldigt långt från vad jag skulle gilla :p
 
Jag har läst Gomorra av Roberto Saviano. Boken handlar om Camorran i Neapel, och sedan utgivningen 2006 lever författaren gömd med polisbeskydd, dödshotad av just Camorran. Krysset hamnar på Bok av hotad eller fängslad författare.

Ämnet är intressant, och språket är bitvis riktigt bra. Intressanta anekdoter, men tyvärr också passager med en himla massa namn, som det absolut inte går att hålla isär. Det känns som att författaren hänger ut varenda Camorraboss som finns (fanns). Plus alla deras hantlangare.

På det stora hela var den här boken en besvikelse.
 
Kryssar max två ord i titeln: Elddopet av Jesper och Patrik Ersgård. Helt ok. Underhållande inte alltför djup eller alltför spännande action/spionhistoria med komiska inslag. Den första i en serie om författaren Sam Milton. Sam är en svensk författare som kontaktas av en kvinna från sektor u och blir ombedd att åka till Grekland och träffa en man misstänkt för bl.a. att ha sålt vapen/bomber till en terrorist. Vapenhandlaren är ett stort fan av Sams debutroman Elddopet. Men väl på plats i Grekland går allt åt skogen! Jag kommer lyssna på nästa också. Bra inläst av Fredde Granberg!

1000004729.jpg
 
Jag har lyssnat på Fyrklövern av Christina Olseni och Micke Hansen. Nionde boken i den humoristiska serien Mord i Falsterbo. Polisen i serien, Mårten Lind, tar sig fram genom att cykla, så krysset hamnar på Bok där någon cyklar.

Egon, nittio år gammal ungkarl, ska gifta sig. Under förberedelserna inför bröllopet hittas en av bröllopsgästerna död på stranden. Och sen blir det bara värre. Rolig och lättsam, med underbara personskildringar, och lagom oväntad upplösning.

Underbart inläst av Anton Körberg.
 
Hotad/fängslad författare - Jag ritar en dörr på väggen med fingret av Gui Minhai. Jag har svårt för att läsa dikter - i det här fallet lyssnade jag på det som ljudbok så det var lite bättre än vanligt eftersom de då lästes upp och att jag inte själv skulle försöka tolka hur man ska läsa det (vilket inte brukar fungera), men fortfarande verkar det som om min hjärna inte klarar av dikter :p Jag tyckte efterordet var mer intressant, och först när någon sak förklarades där började min hjärna hänga med lite i vad som menades i dikterna :cautious:

Efternamn S - I ett hav av vargar av Hanna Selin. Svensk fantasy. Adrienne växte upp i en flock med vargskiftare, men hon var själv bara vargskiftare till hälften och ganska utstött. Sedan när hennes mamma gifter sig med en diktatorisk flockledare blir hon brutalt misshandlad och förvisad pga att hon inte är riktig vargskiftare. Hon bestämmer sig för att hämnas på den diktatoriska flockledaren. Jag tyckte om boken.

Från ett bokbingo 2021 eller 2022 - Kodnamn Alice av Kate Quinn. Historisk fiktion som utspelar sig under första och andra världskriget. Efter andra världskrigets slut letar Charlie efter sin försvunna kusin med hjälp av en udda kvinna vid namn Eve och hennes skottska chaufför Finn. Och under första världskriget rekryteras Eve som spion för England.

Biografi - A Zoo in My Luggage av Gerald Durrell, en brittisk naturvårdare etc. Boken handlar om Gerald Durrells resa till Kamerun 1957 för att samla in djur för att skapa ett zoo. Intressant och trevligt skriven bok.

Läsa om en favoritbok - Den långa vintern av Laura Ingalls Wilder (sjätte boken i Lilla huset på prärien-serien). Jag växte upp med att min mamma läste den här serien för mig och min syster när vi var små, och jag tyckte mycket om den och har köpt och läst några av böckerna även som vuxen nu. När jag kollade igenom bokhyllorna nu, och bläddrade i några böcker, så kom jag på att jag nog aldrig läst om den här ordentligt. Den här boken handlar om den väldigt stränga vintern 1880-1881, när hon var 14 år.
 
Jag kryssar ”Författarens förnamn börjar på H” med boken Hej döden, kan du hjälpa mig leva av Hasse Carlsson.
”Har du någon gång funderat på varför det viktigaste i våra liv är relationer, samtidigt som det vi har svårast för är just relationer? Allt galet, vackert, mörkt, roligt, smärtsamt och fullständigt underbart som dessa relationer bjuder på i vår resa genom livet. Ett liv som dessutom tar slut en dag – vi dör.
Finns det något som ger oss mer av det där vi kallar livet?
Följ med den medelålders Holmfrid på ett hisnande äventyr med sin granne Ann-Britt. Hon är över åttio år och är allt det som han genuint avskyr och retar sig på, samtidigt som hon älskar Black Sabbath och redan verkar känna honom. Skenet kanske bedrar?”

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska skriva. Jag gillade boken, men tyckte att den var lite konstig. Kanske för att jag inte hade förväntat mig att den skulle vara en allegori, där de äldre damer Holmfrid möter mest verkar stå för olika livsfilosofiska vinklingar eller insikter. Det blir lite väl spejsat när han börjar göra mentala trippar till olika insiktsvärldar genom att sätta på sig olika magiska glasögon... :D Men men, I like it anyway. Det skulle kunna vara en målande beskrivning av ett terapisamtal, eller kanske en saga om personlig utveckling. Vad är egentligen viktigt i livet, och hur kan vi göra det bästa möjliga av det liv vi har före döden?

Väldigt kort var boken i alla fall, med sina dryga hundra sidor. Som extra bonus finns dock en spellista på Spotify så att man kan lyssna på de låtar som är med i boken medans man läser. :D
Det var också den första gången jag har rekommenderat mitt bibliotek att köpa in en bok – och de gjorde det! En knapp månad efter att jag hade skickat in mitt önskemål så hade jag boken i min hand. :up:
 
Jag har läst Maud Martha av Gwendolyn Brooks. Författaren vann Pulitzerpriset för sin poesi och var då den första afroamerikanen att tilldelas priset. Maud Martha är hennes enda roman och har väl blivit lite bortglömd efter att den gavs ut 1953, det är först nu som den ges ut på nytt och även har översatts till svenska.

Maud Martha är huvudperson och vi får följa hennes liv genom korta novelliknande nedslag från det att hon är barn tills en bit in i vuxenlivet. Romanen tar sin början i 1920-talet där Maud Martha lever med sin familj i Chicago, men drömmer om New York. Hon är skarpsynt och krass, kopplar mycket av sitt värde till sitt utseende (vilket hon inte tycker är fördelaktigt) och hon är mycket kulturellt intresserad. Som en röd tråd löper rasism genom berättelsen.

Det här är en kort roman, endast 120 sidor, uppbyggd av korta kapitel som gör nedslag i olika delar av Maud Marthas liv. Jag kan absolut se att det är högkvalitativ litteratur, men för min smak blir det alltför fragmentariskt, jag vill ha mer. Språket är vackert, det märks att författaren är poet, och översättningen har såvitt jag kan bedöma fångat det väl. Jag tror det här är en bok som kan passa sig att läsa tillsammans, kanske i en bokcirkel eller att läsa högt tillsammans med en partner eller liknande.

IMG_3812.jpeg


Jag kryssar rutan Ett förnamn i titeln.
 
Jag har lyssnat på Såld på en måndag av Kristina McMorris. Krysset hamnar på Utspelar sig utanför Europa.

Pennsylvania, 1931. Reportern Ellis Reed hamnar av en slump framför en sliten lantgård. På verandan sitter två pojkar, och bredvid dem finns en skylt med texten "2 barn till salu". Han tar en bild, som väcker intresse på redaktionen, men bilden råkar förstöras, och Ellis tvingas ta en ny bild med snarlikt motiv (samma skylt, andra barn), fejkad den här gången. Den fejkade bilden drar igång en smått otrolig händelsekedja.

Välskriven, men lyckas inte fängsla mig. Den känns lite för förutsägbar.

Bra inläst av John Laler. Han var lite långsam i början, men det tog sig.
 
Jag kryssar "baseras på en sann historia" med Svenskarna på Titanic av Claes-Göran Wetterholm.
Intressant bok som, med fokus på de svenska passagerarna, går igenom hela Titanics historia från byggandet till eftermälet med böcker och filmer. Lite många namn att hålla reda på ibland men annars bra.
1000002062.jpg
 
Jag kryssar rutan ”bok där en trädgård förekommer” med boken Kvinna saknad av Mary Kubica, inläst av flera personer.

Tyckte boken var bra och välskriven, bra plot. Det här var en bok som inte var så förutsägbar, kunde ta flera olika vändningar vilket jag gillar.

”Shelby Tebow är den första som försvinner. Inte långt senare försvinner Meredith Dickey och hennes sexåriga dotter Delilah, bara några kvarter från där Shelby sist sågs. Hänger försvinnandena samman? Efter en omfattande polisutredning, som väcker fler frågor än ger svar, förblir fallen olösta.

Nu, elva år senare, kommer Delilah plötsligt tillbaka. Alla vill desperat veta vad hon har råkat ut för, inte minst hennes pappa och bror, men när sanningen väl uppdagas vänds allt uppochner.”

IMG_9647.jpeg
 
Jag har lyssnat på Vykort från en bortglömd prins av Kristina Appelqvist. Tredje delen i serien om Nina Storm, som arbetar på myndigheten för kulturstöd. Delar av handlingen utspelar sig i Sjuhärad så krysset hamnar på Read on location.

I den här boken har Nina nyss blivit utnämnd till generaldirektör, något som inte uppskattas av förra generaldirektören Diana Wikman, speciellt som hon och Nina inte kommer överens. Många intriger på myndigheten i kombination med en mystisk väska står för handlingen.

Jag uppskattar Appelqvists böcker. Bra språk, med flyt och rytm, och underbart nyanserade personskildringar, och upplösningen kommer precis på slutet.

Fantastisk inläsning av Gunilla Leining.
 
Jag har läst En stark nolla av Sara Lövestam. Det är en ungdomsbok, huvudperson är Texas som går i åttan och är hemligt förälskad i André som går i samma klass. Texas är dock ensam och är inte i närheten av Andrés umgängeskretsar. Han skapar ett falskt instagramkonto där han utger sig för att vara en tjej för att komma i kontakt med André. Det går lite för bra och blir såklart väldigt problematiskt när André börjar prata om att träffas.

Det här är en fin skildring av att vara osynlig, att gå i högstadiet och att hitta sig själv. Första tredjedelen av boken kände jag mest för att plocka fram skämskudden, för det kändes som det inte kunde bli något annat än pinsamt. Sen vände det, lite som livet gör, andra saker fick betydelse och blev viktiga. Visst blev det pinsamt också, men med mer djup än väntat. Jag är också glad att det är en kille det handlar om, tycker det kan vara lite svårt att hitta nu när jag letar böcker att rekommendera till min egen tonårsson.

IMG_3836.jpeg


Boken utspelar sig under den sista månaden av vårterminen och det är sådär härligt försommarvarmt. Jag kryssar därför rutan utspelar sig på sommaren.
 
Jag kryssar "Read on location" med två barnböcker: Hemligheten på Ekenäs och Bersbogruvans hemlighet av Ann-Mari Tormalm.
Både Ekenäs slott och Bersbo gruva är utflyktsmål i Östergötland och jag har besökt bägge två, så jag kunde hänga med hjälpligt och se miljöerna framför mig.

Ella och Adam får möjlighet att ta hand om två av ridskolans hästar på sommarlovet, och rider runt i trakterna av Björsäter där de bor. Där träffar de på hemligheter och skummisar och jagar skatter och råkar illa ut.

Jag påmindes om att jag inte är så förtjust i spänningsgenren, däremot fick jag tips på utflyktsmål som jag ska se om jag kan få till att besöka i sommar. 😊
 
Jag har läst En stark nolla av Sara Lövestam. Det är en ungdomsbok, huvudperson är Texas som går i åttan och är hemligt förälskad i André som går i samma klass. Texas är dock ensam och är inte i närheten av Andrés umgängeskretsar. Han skapar ett falskt instagramkonto där han utger sig för att vara en tjej för att komma i kontakt med André. Det går lite för bra och blir såklart väldigt problematiskt när André börjar prata om att träffas.

Det här är en fin skildring av att vara osynlig, att gå i högstadiet och att hitta sig själv. Första tredjedelen av boken kände jag mest för att plocka fram skämskudden, för det kändes som det inte kunde bli något annat än pinsamt. Sen vände det, lite som livet gör, andra saker fick betydelse och blev viktiga. Visst blev det pinsamt också, men med mer djup än väntat. Jag är också glad att det är en kille det handlar om, tycker det kan vara lite svårt att hitta nu när jag letar böcker att rekommendera till min egen tonårsson.

Visa bifogad fil 148192

Boken utspelar sig under den sista månaden av vårterminen och det är sådär härligt försommarvarmt. Jag kryssar därför rutan utspelar sig på sommaren.
Den ska jag lyssna på direkt
 
Hotad/fängslad författare - Jag ritar en dörr på väggen med fingret av Gui Minhai. Jag har svårt för att läsa dikter - i det här fallet lyssnade jag på det som ljudbok så det var lite bättre än vanligt eftersom de då lästes upp och att jag inte själv skulle försöka tolka hur man ska läsa det (vilket inte brukar fungera), men fortfarande verkar det som om min hjärna inte klarar av dikter :p Jag tyckte efterordet var mer intressant, och först när någon sak förklarades där började min hjärna hänga med lite i vad som menades i dikterna :cautious:

Efternamn S - I ett hav av vargar av Hanna Selin. Svensk fantasy. Adrienne växte upp i en flock med vargskiftare, men hon var själv bara vargskiftare till hälften och ganska utstött. Sedan när hennes mamma gifter sig med en diktatorisk flockledare blir hon brutalt misshandlad och förvisad pga att hon inte är riktig vargskiftare. Hon bestämmer sig för att hämnas på den diktatoriska flockledaren. Jag tyckte om boken.

Från ett bokbingo 2021 eller 2022 - Kodnamn Alice av Kate Quinn. Historisk fiktion som utspelar sig under första och andra världskriget. Efter andra världskrigets slut letar Charlie efter sin försvunna kusin med hjälp av en udda kvinna vid namn Eve och hennes skottska chaufför Finn. Och under första världskriget rekryteras Eve som spion för England.

Biografi - A Zoo in My Luggage av Gerald Durrell, en brittisk naturvårdare etc. Boken handlar om Gerald Durrells resa till Kamerun 1957 för att samla in djur för att skapa ett zoo. Intressant och trevligt skriven bok.

Läsa om en favoritbok - Den långa vintern av Laura Ingalls Wilder (sjätte boken i Lilla huset på prärien-serien). Jag växte upp med att min mamma läste den här serien för mig och min syster när vi var små, och jag tyckte mycket om den och har köpt och läst några av böckerna även som vuxen nu. När jag kollade igenom bokhyllorna nu, och bläddrade i några böcker, så kom jag på att jag nog aldrig läst om den här ordentligt. Den här boken handlar om den väldigt stränga vintern 1880-1881, när hon var 14 år.
Håller dom böckerna för vuxna? Älskade dom när jag var yngre. Läste dom i 8-9 års ålder och innan jag började första klass i grundskolan hade jag läst Nils Holgerssons underbara resa. Bokmal nummer ett :D . Känns som när man är vuxen är det svårare att få tid. Och fokus. Ska ta mig tid idag att läsa vidare
 
Håller dom böckerna för vuxna? Älskade dom när jag var yngre. Läste dom i 8-9 års ålder och innan jag började första klass i grundskolan hade jag läst Nils Holgerssons underbara resa. Bokmal nummer ett :D . Känns som när man är vuxen är det svårare att få tid. Och fokus. Ska ta mig tid idag att läsa vidare
Lilla huset på prärien-böckerna? Ja, jag tycker att de funkar att läsa även som vuxen, men troligtvis på ett annat sätt än hur det var som barn. I mitt fall blir det, som vuxen, nostalgi blandat med intressant levnadsskildring från förr och en annan del av världen, skrivet på ett väldigt lättförståeligt sätt :) Jag tycker andra delar av böckerna är intressanta nu än jag gjorde när jag var liten (antar jag :p)
 
Jag kryssar None of This is True av Lisa Jewell som en bok som utspelar sig på sommaren.

En riktigt bra psykologisk thriller! På många sätt är den en typisk Lisa Jewell-bok: välskriven bladvändare där man hålls på halster från början till slut. I denna boken tycker jag dock att hon överträffar sig själv i de karaktärer och den story hon skapat. Det enda jag var lite tveksam till var sättet historien levererades på, så att säga. Hon har tagit till lite nya grepp genom att låta boken pendla mellan delar där huvudkaraktärerna berättar, delar som är tagna ur en podcast som gjordes om den ganska vrickade historien som framkommer under bokens gång, och slutligen delar som är tagna ur en Netflix-dokumentär som gjordes med podcasten som grund. Allt är dock i allra högsta grad fiktivt, så det har ingen koppling till verkligheten alls. Det kändes lite märkligt, framförallt biten med utdrag ur Netflix-dokumentären, men det fyllde absolut en funktion eftersom det var ännu ett sätt att ge läsaren små ledtrådar om vad som komma skulle.

Tror jag summerar den som en lite annorlunda men väldigt bra och spännande läsupplevelse!
 

Bifogade filer

  • Bokbingo sommarhöst 270624.jpeg
    Bokbingo sommarhöst 270624.jpeg
    433,2 KB · Visningar: 2
Lilla huset på prärien-böckerna? Ja, jag tycker att de funkar att läsa även som vuxen, men troligtvis på ett annat sätt än hur det var som barn. I mitt fall blir det, som vuxen, nostalgi blandat med intressant levnadsskildring från förr och en annan del av världen, skrivet på ett väldigt lättförståeligt sätt :) Jag tycker andra delar av böckerna är intressanta nu än jag gjorde när jag var liten (antar jag :p)
Nu blir jag väldigt sugen på att läsa dem igen. Har också länge tänkt att jag vill läsa om Kulla-Gulla som jag älskade som ung.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
16 144
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
574
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 669
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
7 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp