Hotad/fängslad författare -
Jag ritar en dörr på väggen med fingret av Gui Minhai. Jag har svårt för att läsa dikter - i det här fallet lyssnade jag på det som ljudbok så det var lite bättre än vanligt eftersom de då lästes upp och att jag inte själv skulle försöka tolka hur man ska läsa det (vilket inte brukar fungera), men fortfarande verkar det som om min hjärna inte klarar av dikter
Jag tyckte efterordet var mer intressant, och först när någon sak förklarades där började min hjärna hänga med lite i vad som menades i dikterna
Efternamn S -
I ett hav av vargar av Hanna Selin. Svensk fantasy. Adrienne växte upp i en flock med vargskiftare, men hon var själv bara vargskiftare till hälften och ganska utstött. Sedan när hennes mamma gifter sig med en diktatorisk flockledare blir hon brutalt misshandlad och förvisad pga att hon inte är riktig vargskiftare. Hon bestämmer sig för att hämnas på den diktatoriska flockledaren. Jag tyckte om boken.
Från ett bokbingo 2021 eller 2022 -
Kodnamn Alice av Kate Quinn. Historisk fiktion som utspelar sig under första och andra världskriget. Efter andra världskrigets slut letar Charlie efter sin försvunna kusin med hjälp av en udda kvinna vid namn Eve och hennes skottska chaufför Finn. Och under första världskriget rekryteras Eve som spion för England.
Biografi -
A Zoo in My Luggage av Gerald Durrell, en brittisk naturvårdare etc. Boken handlar om Gerald Durrells resa till Kamerun 1957 för att samla in djur för att skapa ett zoo. Intressant och trevligt skriven bok.
Läsa om en favoritbok -
Den långa vintern av Laura Ingalls Wilder (sjätte boken i Lilla huset på prärien-serien). Jag växte upp med att min mamma läste den här serien för mig och min syster när vi var små, och jag tyckte mycket om den och har köpt och läst några av böckerna även som vuxen nu. När jag kollade igenom bokhyllorna nu, och bläddrade i några böcker, så kom jag på att jag nog aldrig läst om den här ordentligt. Den här boken handlar om den väldigt stränga vintern 1880-1881, när hon var 14 år.