Det hade kunnat vara en egen ruta, som vilken annan, som heter något i stil med "Hade passat in på minst fem andra rutor".Bra ide frågan är då om man får välja en ruta eller flera att kryssa! Men lite spännande tankeexperiment ändå!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det hade kunnat vara en egen ruta, som vilken annan, som heter något i stil med "Hade passat in på minst fem andra rutor".Bra ide frågan är då om man får välja en ruta eller flera att kryssa! Men lite spännande tankeexperiment ändå!
Det hade kunnat vara en egen ruta, som vilken annan, som heter något i stil med "Hade passat in på minst fem andra rutor".
När fick du diagnosen.
Konsten att fejka arabiska är jätte bra, lite segt bara en bit i mitten då det mest handlar om att åka in och ut ifrån sjukhuset men det känns som om jag skulle skrivit boken själv. Hon hade också anorexi när hon var yngre även om mitt fortsatte upp i vuxen ålder. Men dom flesta tankar och känslor känner jag igen mig i. Hon var journalist och om jag någon gång ska jobba ska det vara med hundar eller som journalist. Jag har journalistutbildning till och med.
Min terapeut som aldrig jobbat med autism förut lånade den och fick ut en hel del av den, mamma läste men för henne blev det jobbigt för att hon förstod att jag hade liknande tankar och känslor som Lina.
Jag sett Lina Liman föreläsa och pratat med henne och hon beskriver det som (kanske inte blir ordagrant men innebörden är samma.) Hon förklarar att det är som olika operativ system där alla Nt människor har en IPhone som styr hjärnan och autister har en android hjärna. Två sätt att vara men inget är fel
Det var nåt sånt jag tänkte. Hade varit lite roligt tycker jag. Då tänker jag att man inte får kryssa de där 5 andra rutorna utan som vanligt bara kryssa en ruta.
Absolut att den är läsvärd. Jag lånade ut den till mamma också och när hon läste och kände igen mig i allt grät hon så mycket att hon fick ta avbrott flera gånger för hon förstod mer hur jag kände och tänkte och det gjorde henne ledsen och rädd.Oj, det var i vuxen ålder – 2020, kanske? Jag är född 1991.
Det låter absolut som en läsvärd bok, alltså. Jag vet att psykologen skrev titeln i marginalen på det papper jag fick då diagnosen delgavs mig.
Tar med mig iden om jag får förtroendet att göra nästa kryss. Kan fungera bra nu när vi har ganska stora och långa kryss. Då är det nog enkelt i början att hitta flera rutor som den kan passa in på.
Kan bara hålla med. Tycker boken förtjänar att synas mer.Jag tyckte den var väldigt spännande och lite udda grepp kring världsbygget (om man nu kan kalla det så, världsjusteringarna?). Lite orolig var jag att det skulle spåra ur i någon väldigt vidrig eller väldigt sorglig riktning, men jag tycker den höll ihop hela vägen.
Har skrivit upp båda hennes böcker på min lista nu också. De har fantastiskt bra omdömen på Goodreads vilket brukar vara ett bra teckenJag kryssar "referens till känd person" med Kievs döttrar av Erin Litteken. Stalin nämns flera gånger.
Utspelar sig i början av 30-talet i Ukraina under den tid då kollektiviseringen pågick och det var en stor svält. Huvudpersonen är Katya som är ung och nygift. Parallellt är en historia i början av 2000-talet om hennes barnbarn Cassie som efter en tragedi flyttar hem till mormor som behöver tillsyn.
Bra bok, men nutidshistorien var inte på samma nivå som den andra. Men helt klart läsvärd. Författaren har skrivit en bok till som jag har lagt till i min lista.
Visa bifogad fil 147827
Jag måste erkänna att jag avskräcks lite av titeln, allitteration som "de fenomenala fruntimren" i en boktitel får mig att tro att det är en sådan där "smårolig" bok i stil med Jonas Jonassons böcker. Men det låter det ju inte som att det är på din beskrivning? Kanske ska ge den en chans?Kryssar referens till känd person med boken "De fenomenala fruntimren på Grand Hotel " av Ruth Kvarnström Jones. Både Selma Lagerlöf och Elsa Beskow nämns i boken.
Jag säger bara läs den helt suverän roman om Grand Hotel och när Wilhelmina Skogh tar över chefsskapet där i början av 1900-talet. . Hon är en frukad men också uppskattad chef som ger kvinnorna chansen att visa framfötterna, och stiga i graderna. Men också oförlåtande om någon begår ett misstag. . Samtidigt kommer Ottilia till Stockholm, hon har jobbat på ett av Wilheminas hotell i Rättvik och har nu fått jobb på Grand Hotel.
Författaren har gjort mycket research och Wilhelmina Skogh har funnits i verkligheten. Rekommenderar verkligen boken suveränt skriven.
Hade bara ett problem med den , den höll mig vaken väldigt länge på nätterna för jag hade svårt att lägga ifrån mig den . Men den var helt klart värd lite störd nattsömn. Beryg blir 5 av 5!!
Visa bifogad fil 147780
Den är inte alls i stil med Jonas Jonasson. Det är en "allvarlig" bok, historiskt trogen och mycket bra.Jag måste erkänna att jag avskräcks lite av titeln, allitteration som "de fenomenala fruntimren" i en boktitel får mig att tro att det är en sådan där "smårolig" bok i stil med Jonas Jonassons böcker. Men det låter det ju inte som att det är på din beskrivning? Kanske ska ge den en chans?
Jag måste erkänna att jag avskräcks lite av titeln, allitteration som "de fenomenala fruntimren" i en boktitel får mig att tro att det är en sådan där "smårolig" bok i stil med Jonas Jonassons böcker. Men det låter det ju inte som att det är på din beskrivning? Kanske ska ge den en chans?
Har du läst Mörkt paradis av Maria Hernius? Den låter liknande men lite åt fantasyhållet. Eller något i den stilen, jag läste inte klart den Och jag kommer nog definitivt inte plocka upp den härIgår läste jag ut Utsökt kadaver av den argentinska författaren Augustina Bazterrica. Den utspelar i en framtid där ett virus har gjort att man massavlivat i princip alla djur. Att sluta äta kött är tydligen inte ett alternativ, så istället har man börjat föda upp människor till slakt. Kannibalism är således inte bara legaliserat, utan också sanktionerat av samhället.
För mig var detta en stor läsupplevelse. Den är otroligt välberättad och helt och hållet genomvidrig. Flera gånger fick jag lägga ner boken och ta en paus, för att jag blev så äcklad. Samtidigt så vet jag att nästan allt det som beskrivs gör vi mot djur, så den är en mycket välriktad kritik mot köttindustrin. Den enda invändningen jag har mot den svenska översättningen är att man kunde ha korrekturläst den ytterligare någon gång, för det förekommer en del störande småfel. Jag kommer tänka länge på den här boken och för mig är det något positivt, men jag kan tänka mig att många kan kryssa rutan för ”kommer inte läsa klart” med den.
Visa bifogad fil 147865
Själv kryssar jag dock rutan för bok med något rött på omslaget.