Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024

När fick du diagnosen.
Konsten att fejka arabiska är jätte bra, lite segt bara en bit i mitten då det mest handlar om att åka in och ut ifrån sjukhuset men det känns som om jag skulle skrivit boken själv. Hon hade också anorexi när hon var yngre även om mitt fortsatte upp i vuxen ålder. Men dom flesta tankar och känslor känner jag igen mig i. Hon var journalist och om jag någon gång ska jobba ska det vara med hundar eller som journalist. Jag har journalistutbildning till och med.

Min terapeut som aldrig jobbat med autism förut lånade den och fick ut en hel del av den, mamma läste men för henne blev det jobbigt för att hon förstod att jag hade liknande tankar och känslor som Lina.

Jag sett Lina Liman föreläsa och pratat med henne och hon beskriver det som (kanske inte blir ordagrant men innebörden är samma.) Hon förklarar att det är som olika operativ system där alla Nt människor har en IPhone som styr hjärnan och autister har en android hjärna. Två sätt att vara men inget är fel

Oj, det var i vuxen ålder – 2020, kanske? Jag är född 1991. :D

Det låter absolut som en läsvärd bok, alltså. Jag vet att psykologen skrev titeln i marginalen på det papper jag fick då diagnosen delgavs mig. 😊
 
Det var nåt sånt jag tänkte. Hade varit lite roligt tycker jag. Då tänker jag att man inte får kryssa de där 5 andra rutorna utan som vanligt bara kryssa en ruta.


Tar med mig iden om jag får förtroendet att göra nästa kryss. Kan fungera bra nu när vi har ganska stora och långa kryss. Då är det nog enkelt i början att hitta flera rutor som den kan passa in på.
 
F
Oj, det var i vuxen ålder – 2020, kanske? Jag är född 1991. :D

Det låter absolut som en läsvärd bok, alltså. Jag vet att psykologen skrev titeln i marginalen på det papper jag fick då diagnosen delgavs mig. 😊
Absolut att den är läsvärd. Jag lånade ut den till mamma också och när hon läste och kände igen mig i allt grät hon så mycket att hon fick ta avbrott flera gånger för hon förstod mer hur jag kände och tänkte och det gjorde henne ledsen och rädd.
 
Tar med mig iden om jag får förtroendet att göra nästa kryss. Kan fungera bra nu när vi har ganska stora och långa kryss. Då är det nog enkelt i början att hitta flera rutor som den kan passa in på.

Jag tänker att man även ska kunna kryssa den rutan sist. Se den som en helt egen ruta men där man för att kryssa den behöver plocka från minst 5 andra rutor. De 5 andra rutorna ska inte kryssa av den boken utan kan vid det tillfället vara kryssade eller okryssade.
 
Jag tyckte den var väldigt spännande och lite udda grepp kring världsbygget (om man nu kan kalla det så, världsjusteringarna?). Lite orolig var jag att det skulle spåra ur i någon väldigt vidrig eller väldigt sorglig riktning, men jag tycker den höll ihop hela vägen.
Kan bara hålla med. Tycker boken förtjänar att synas mer. :)
 
Har lyssnat på Yellowface av R.F Kuang och kryssar rutan ”bok med en uteservering”. Uppläst av Jessica Pellegrini vilket jag tycker hon gör det bra, passar bra till boken.
Tycker boken var helt okej får 3,5 ⭐️ av mig.

IMG_9647.jpeg
 
Har lyssnat på Natten då Tallulah Murray försvann.

Spännande bok med många vändningar och slutet var väldigt kort och lite oklart och ihopsatt lite konstigt. Men boken var spännande och jag ville hela tiden lyssna visare och önskar det kommer en uppföljare. Man får följa flera personer som påverkas av försvinnandet av två unga småbarnsföräldrar,
 
Kryssar referens till känd person med boken "De fenomenala fruntimren på Grand Hotel " av Ruth Kvarnström Jones. Både Selma Lagerlöf och Elsa Beskow nämns i boken.

Jag säger bara läs den helt suverän roman om Grand Hotel och när Wilhelmina Skogh tar över chefsskapet där i början av 1900-talet. . Hon är en frukad men också uppskattad chef som ger kvinnorna chansen att visa framfötterna, och stiga i graderna. Men också oförlåtande om någon begår ett misstag. . Samtidigt kommer Ottilia till Stockholm, hon har jobbat på ett av Wilheminas hotell i Rättvik och har nu fått jobb på Grand Hotel.

Författaren har gjort mycket research och Wilhelmina Skogh har funnits i verkligheten. Rekommenderar verkligen boken suveränt skriven.

Hade bara ett problem med den , den höll mig vaken väldigt länge på nätterna för jag hade svårt att lägga ifrån mig den 🥱. Men den var helt klart värd lite störd nattsömn. :p Beryg blir 5 av 5!!

IMG_20240621_082230701.jpg
 
Jag har lyssnat på Inte din att förlora av Michaela Winglycke. Del fyra i hennes serie Vimmerbymorden, men krysset hamnar på Utspelar sig på sommaren. En värmebölja är en stor del av historien.

En anställd hittas död på ett hotell i Vimmerby. Utredningen leds av kriminalinspektör William Johnson, och det som präglar utredningen mer än någonting annat är att alla ljuger. Upplösningen var lagom oväntad. Välskriven, med bra personskildringar. Enda negativa är onödiga referenser till tidigare böcker.

Mycket bra inläsning av Maria Lyckow.
 
Jag kryssar "referens till känd person" med Kievs döttrar av Erin Litteken. Stalin nämns flera gånger.
Utspelar sig i början av 30-talet i Ukraina under den tid då kollektiviseringen pågick och det var en stor svält. Huvudpersonen är Katya som är ung och nygift. Parallellt är en historia i början av 2000-talet om hennes barnbarn Cassie som efter en tragedi flyttar hem till mormor som behöver tillsyn.
Bra bok, men nutidshistorien var inte på samma nivå som den andra. Men helt klart läsvärd. Författaren har skrivit en bok till som jag har lagt till i min lista.
1000002062.jpg
 
Jag kryssar "referens till känd person" med Kievs döttrar av Erin Litteken. Stalin nämns flera gånger.
Utspelar sig i början av 30-talet i Ukraina under den tid då kollektiviseringen pågick och det var en stor svält. Huvudpersonen är Katya som är ung och nygift. Parallellt är en historia i början av 2000-talet om hennes barnbarn Cassie som efter en tragedi flyttar hem till mormor som behöver tillsyn.
Bra bok, men nutidshistorien var inte på samma nivå som den andra. Men helt klart läsvärd. Författaren har skrivit en bok till som jag har lagt till i min lista.
Visa bifogad fil 147827
Har skrivit upp båda hennes böcker på min lista nu också. De har fantastiskt bra omdömen på Goodreads vilket brukar vara ett bra tecken :)
 
Kryssar referens till känd person med boken "De fenomenala fruntimren på Grand Hotel " av Ruth Kvarnström Jones. Både Selma Lagerlöf och Elsa Beskow nämns i boken.

Jag säger bara läs den helt suverän roman om Grand Hotel och när Wilhelmina Skogh tar över chefsskapet där i början av 1900-talet. . Hon är en frukad men också uppskattad chef som ger kvinnorna chansen att visa framfötterna, och stiga i graderna. Men också oförlåtande om någon begår ett misstag. . Samtidigt kommer Ottilia till Stockholm, hon har jobbat på ett av Wilheminas hotell i Rättvik och har nu fått jobb på Grand Hotel.

Författaren har gjort mycket research och Wilhelmina Skogh har funnits i verkligheten. Rekommenderar verkligen boken suveränt skriven.

Hade bara ett problem med den , den höll mig vaken väldigt länge på nätterna för jag hade svårt att lägga ifrån mig den 🥱. Men den var helt klart värd lite störd nattsömn. :p Beryg blir 5 av 5!!

Visa bifogad fil 147780
Jag måste erkänna att jag avskräcks lite av titeln, allitteration som "de fenomenala fruntimren" i en boktitel får mig att tro att det är en sådan där "smårolig" bok i stil med Jonas Jonassons böcker. Men det låter det ju inte som att det är på din beskrivning? Kanske ska ge den en chans?
 
Jag måste erkänna att jag avskräcks lite av titeln, allitteration som "de fenomenala fruntimren" i en boktitel får mig att tro att det är en sådan där "smårolig" bok i stil med Jonas Jonassons böcker. Men det låter det ju inte som att det är på din beskrivning? Kanske ska ge den en chans?
Den är inte alls i stil med Jonas Jonasson. Det är en "allvarlig" bok, historiskt trogen och mycket bra.
 
Jag måste erkänna att jag avskräcks lite av titeln, allitteration som "de fenomenala fruntimren" i en boktitel får mig att tro att det är en sådan där "smårolig" bok i stil med Jonas Jonassons böcker. Men det låter det ju inte som att det är på din beskrivning? Kanske ska ge den en chans?


Nej är absolut inte i stil med hans böcker och inte smårolig heller. Utan en väldigt bra skriven historisk roman där författaren gjort gedigen research om Grand Hotel och dess historia även om det naturligtvis är skönlitteratur.

Den lyfter också in perspektivet med kvinnor på frammarsch och en kvinnlig chef som ger kvinnorna chansen att växa. Har aldrig haft så svårt att sluta läsa på nätterna som med denna boken. Har också mycket allvarliga sidor och händelser i boken. Jag läste den på fyra dagar (och nätter då 🙂) trots att den är på 491 sidor. Gillar också att man får följa många olika personer i boken och följa deras utveckling med allt från sorgliga till till glada händelser i boken.

Tycker absolut du ska ge den en chans. Du gillar ju kontrahenterna och jag är övertygad om att du kommer att gilla denna skarpt.
 
Igår läste jag ut Utsökt kadaver av den argentinska författaren Augustina Bazterrica. Den utspelar i en framtid där ett virus har gjort att man massavlivat i princip alla djur. Att sluta äta kött är tydligen inte ett alternativ, så istället har man börjat föda upp människor till slakt. Kannibalism är således inte bara legaliserat, utan också sanktionerat av samhället.

För mig var detta en stor läsupplevelse. Den är otroligt välberättad och helt och hållet genomvidrig. Flera gånger fick jag lägga ner boken och ta en paus, för att jag blev så äcklad. Samtidigt så vet jag att nästan allt det som beskrivs gör vi mot djur, så den är en mycket välriktad kritik mot köttindustrin. Den enda invändningen jag har mot den svenska översättningen är att man kunde ha korrekturläst den ytterligare någon gång, för det förekommer en del störande småfel. Jag kommer tänka länge på den här boken och för mig är det något positivt, men jag kan tänka mig att många kan kryssa rutan för ”kommer inte läsa klart” med den. :idea:

IMG_3792.jpeg


Själv kryssar jag dock rutan för bok med något rött på omslaget. :cool:
 
Igår läste jag ut Utsökt kadaver av den argentinska författaren Augustina Bazterrica. Den utspelar i en framtid där ett virus har gjort att man massavlivat i princip alla djur. Att sluta äta kött är tydligen inte ett alternativ, så istället har man börjat föda upp människor till slakt. Kannibalism är således inte bara legaliserat, utan också sanktionerat av samhället.

För mig var detta en stor läsupplevelse. Den är otroligt välberättad och helt och hållet genomvidrig. Flera gånger fick jag lägga ner boken och ta en paus, för att jag blev så äcklad. Samtidigt så vet jag att nästan allt det som beskrivs gör vi mot djur, så den är en mycket välriktad kritik mot köttindustrin. Den enda invändningen jag har mot den svenska översättningen är att man kunde ha korrekturläst den ytterligare någon gång, för det förekommer en del störande småfel. Jag kommer tänka länge på den här boken och för mig är det något positivt, men jag kan tänka mig att många kan kryssa rutan för ”kommer inte läsa klart” med den. :idea:

Visa bifogad fil 147865

Själv kryssar jag dock rutan för bok med något rött på omslaget. :cool:
Har du läst Mörkt paradis av Maria Hernius? Den låter liknande men lite åt fantasyhållet. Eller något i den stilen, jag läste inte klart den :p Och jag kommer nog definitivt inte plocka upp den här ;)
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
16 145
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
574
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 669
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
7 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp