Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024

Jag har lyssnat på Floden sjunger ditt namn av Eleanor Shearer. Krysset hamnar på En författardebutant under 2024.

Bokens handling börjar 1834, på Barbados, precis när slaveriet avskaffats, och slavarna på plantagen får veta att de är fria, men ändå förväntas stanna kvar och arbeta på plantagen i ytterligare sex år. Det vill inte huvudpersonen Rachel, så hon rymmer, för att leta reda på sina sålda barn.

Välskriven, med bra språk och bra personskildringar, och som behandlar en historisk tid och plats som åtminstone jag visste väldigt lite om.

Riktigt bra inläst av Charlotta Jonsson.

Jag har lyssnat på Floden sjunger ditt namn av Eleanor Shearer. Krysset hamnar på En författardebutant under 2024.

Bokens handling börjar 1834, på Barbados, precis när slaveriet avskaffats, och slavarna på plantagen får veta att de är fria, men ändå förväntas stanna kvar och arbeta på plantagen i ytterligare sex år. Det vill inte huvudpersonen Rachel, så hon rymmer, för att leta reda på sina sålda barn.

Välskriven, med bra språk och bra personskildringar, och som behandlar en historisk tid och plats som åtminstone jag visste väldigt lite om.

Låter som en bok i min smak. Tillagd i bokhyllan!

Den har jag också tänkt till den rutan. Kul att den verkar bra.

Jag kryssar The Vanishing Half av Brit Bennett som en som utspelar sig i en stad jag vill besöka. Boken utspelar sig delvis i New Orleans som jag, i egenskap av jazz-fan, länge velat åka till. Den handlar om ett tvillingpar som växer upp i en liten småstad i Louisiana. Staden grundades med idén att skapa ett samhälle där endast de allra mest ljushyade afroamerikanerna bor och när tvillingarna föds har genpoolen blivit så att de ser i princip vita ut, sina afroamerikanska rötter till trots. Vid 16 års ålder tröttnar systrarna på det ständiga fokuset på hudfärg och ras, så de rymmer till New Orleans. Där bestämmer sig den ena systern för att börja leva som vit och klippa alla band till sin familj och uppväxt, medan den andra så småningom återvänder till den lilla staden hon en gång flydde från. Med sig har hon sin mycket mörkhyade dotter, och en bit in i boken får vi följa dottern och hennes resa genom livet tills den dag då hon av en slump möter sin mammas tvillingsyster som försvann för alla de där åren sedan. En väldigt fin bok med många intressanta perspektiv!

Bifogade filer

• Bokbingo sommarhöst 150624.webp
    Bokbingo sommarhöst 150624.webp
    374,4 KB · Visningar: 5
Jag kryssar bok som utspelar sig nära vatten. "Ansikte mot ansikte" av Jesper Ersgård utspelar sig i Stockholm och några personer befinner sig på en båt vid några tillfällen. Det här är 4:de boken i serien Sky & Fall. Urban sci fi kan man väl kalla genren. Serien handlar om Alexander de Fall som är svensk Hollywoodskådis och Rebecka Skyler, småtjuv. De dras in i en stor konspiration kan man väl säga som har många klassiska ingredienser från en spionroman kombinerat med urban sci fi.

1000004729.webp

IMG_0248.webp

Kryss för tar en paus för The Street av Ann Petry.
Absolut inte dålig, tvärtom riktigt bra. Men så mörk att jag inte mäktar med att läsa klart den just nu. Världen är tillräckligt mörk ändå.
En sån bok där man vet att allting kommer att gå åt h-e. Rasism, våld mot kvinnor och barn, onda människor. Jag klarar inte riktigt av det just nu. Den kanske får följa med på semestern om några veckor. Får se.

'Läkaren, [...] som hade jour på andra dygnet, såg trött på mig. Nej. Han kunde inte hjälpa mig. Inga sjukhus tog emot människor som var sjuka av kärlek. Hur skulle det se ut?
'Men om jag var alkoholist, då skulle ni ta hand om mig, inte sant, eller om jag knarkade, och kom här och ville ha vård, då skulle ni ta emot mig', skrek jag och började storgråta, för jag blev galen av att de inte såg att jag också var en missbrukare, som inte längre hade kontroll över sina handlingar.
Men missbruk av människa, beroendet av en speciell kropp, finns inte med i giftstadgarna.
För övrigt sa han, att även om jag var alkoholist eller narkoman, så skulle det inte finnas någon plats för mig. Tre dagars avgiftning på sin höjd. Sen fick jag gå hem och supa ihjäl mig igen. Men eftersom jag nu inte ens var narkoman, och skötte mitt arbete, betalade hyra och skatt och inte låg samhället till last på något vis, så fanns det ingen som brydde sig om mig.
Såna människor får gå under utan att någon lägger sig i det.'

Kryssar för rutan 'Bok du länge tänkt läsa' med Kerstin Thorvalls 'Det mest förbjudna' från 1976. Jag har haft den här boken stående knappt påbörjad i bokhyllan i fyra-fem år och har tänkt återkomma till den flera gånger, utan att ta mig för det. Men med sina 216 sidor var den utmärkt längd!

Bokens huvudpersonen är Anna, vars far vilken hon älskar avlider när hon – precis som i verkligheten när det gäller Thorvall– är elva år gammal. Hon växer upp med sin fördömande mor som vill ha en snäll, lydig och präktig dotter, men Anna kommer långt senare att revoltera emot modern genom att leva ut sin förtryckta och undangömda sexualitet genom att inleda sexuella relationer med flertalet män, till moderns förfäran. Boken skall vara Thorvalls offentliga uppgörelse med sin egna mor.

Jag har tidigare läst Thorvalls 'När man skjuter arbetare' (1993) och uppskattar verkligen hennes rättframa, oförställda angreppssätt i båda böckerna, vilket är som ett slag i magen. Jag älskar vanligtvis vad lärare tidigare har kallat ett 'utdaterat och högtravande språkbruk', så Thorvalls språkdräkt känns befriande och uppfriskande, likt faktumet att läsaren får följa en medelålders kvinna leva ut sina sexuella lustar på ett sätt som inte uppskattades av alla. Jag kan tänka mig att den skapade en hel del debatt när den publicerades.

Utspelar sig nära vatten - Drottningens spion av Kristin Cashore. Ungdomsfantasy, femte boken i en serie. Drottning Bitterblue och hennes följe har varit på besök i Vintervärn, och är på väg hem igen med sitt fartyg - vilket inte riktigt går som planerat. Den här boken fokuserar på Hava, drottningens spion och halvsyster, som utöver allt som händer även behöver hantera de psykiska efterdyningarna av hennes traumatiska uppväxt.

Jag kämpar på med 3 böcker. En som heter Den kompletta guiden om Aspergers syndrom som måste vara för vårdpersonal eller studenter för den är så himla tråkig och fornell och avbrott för källorna hela tiden och handlar mest om barn. Jag har autism men är vuxen så det känns lite daterat även om vissa bitar är intressanta. Men jag har ju till oktober på mig. Har bestämt att jag ska ta mig igenom den. Röda inslag på bokomslaget.

Sen läser jag Tusen små bitar av James Frey som jag tycker mycket om men inte kommit så långt i eftersom jag kämpar mig flera hundra sidor av den ovan nämnda boken. Den handlar om författarens egna upplevelser.

Och så lyssnar jag på en jätte bra och spännande med så snabba vändningar och händelser att man inte kan zooma ut något för då måste man spola tillbaka och lyssna igen. Den heter Natten då Tallulah Murray försvann. En bok med huvudpersonens namn.

Förnamn i titeln - Britt-Marie var här av Fredrik Backman. Den handlar om 63-åriga Britt-Marie (som många tycker är en gnällkärring) som behöver skaffa ett jobb etc efter att ha lämnat sin otrogna man efter 40 års äktenskap. Hon hamnar på en liten döende ort där hon ska ta hand om fritidsgården. Jag tyckte om boken.
Jag läste den för rätt längesen och tyckte också om den.

Jag har lyssnat på Drömmar till salu av Ada Wester. Krysset hamnar på Bok någon kryssat i Bukefalos bokbingo 2021 eller 2022. Den hade fungerat fint på bok med trädgård, eller bok där någon badar också.

Boken är en klassisk feelgood, med ung kvinna med besvärligt liv i storstaden som ärver gammalt hus på landsbygden, och får ett helt nytt liv. Dessutom en parallell historia, utspelad i dåtid, som går fint ihop med nutidshistorien på slutet. Inte helt oväntat.

Välskriven och med helt okej personskildringar.

Hyfsat inläst av Mirja Turestedt. Det går lite för fort, och hon låter en smula andfådd, men jag vande mig efter ett tag.

Jag har läst I fullmånens ljus av Andreas Ek och kryssar rutan ”utspelar sig nära vatten” då karaktärerna ofta är vid en sjö.
Boken handlar om Albin som växer upp i Brännviken som alltid har tropisk värme. Men runt Brännviken så finns det en gräns som är osynlig för blotta ögat men på andra sidan gränsen så skiftar årstiderna mellan vår, sommar, höst och vinter. Men det finns också något annat som gömmer sig inne i skogen bland mörkret..
Jag gillar boken, den är snabb och spännande en riktig bladvändare. Tycker boken håller spänningen genom hela boken trots att det är en barnbok för åldern 8-12 år. Men tycker absolut att den fungerar även för äldre.

IMG_9647.webp

Jag kryssar "med ordet sommar i titeln" med Sommarvindar och sanningar av Caroline Möllesand.
Feelgood. Melina och Sanna var bästisar i gymnasiet men gled isär. Över 25 år senare råkar de båda gå samma kurs på Öland. Melinas ungdomskärlek dyker också upp.
En oväntat bra bok. Kanske för att hela boken utspelar sig inom 40 min hemifrån och jag kan se alla miljöer framför mig. Men också intressanta karaktärer och lite oväntade vändningar.
1000002062.webp

Jag kryssar ”En författare jag inte läst tidigare” med boken Känslokoden: lär dig förstå och hantera känslor på jobbet av Nicolas Jacquemot.
Beskrivningen av boken: ”Känslokoden är en handbok som vänder sig till alla som vill lära sig mer om känslor och hur de påverkar beteenden, beslut och välbefinnande på jobbet. Den handlar också om hur man kan få relationerna att fungera bättre på arbetsplatsen. Med ena foten i vetenskapen och den andra i praktisk vardag ger Nicolas Jacquemot verktygen för ett mer balanserat arbetsliv.”

Jag var nyfiken på om boken kunde ge mig några tänkvärda infallsvinklar och insikter, men det kändes mest som att jag inte var rätt målgrupp för boken. Jag tror att tanken med boken är att belysa hur viktigt det är att ta med känslor i beräkningen även på arbetsplatser, för vi är trots allt känslovarelser. Och det tycker jag är bra. Men boken var väldigt fokuserad på att man skulle lära sig ta kontroll över sina känslor och inte låta sig svepas med av dem. Själv har jag varit distanserad från känslor i större delen av mitt liv och försöker snarare jobba med att lära mig anknyta och lyssna till dem... Så jag kände mig inte som rätt målgrupp. Det boken dock påminde mig om är att andra människor sannolikt upplever känslor på helt andra sätt än jag, vilket kanske är bra om jag har i bakhuvudet oftare, för att bli bättre på att kommunicera med och möta mina kollegor.

För att klara av Bok på max 50 sidor har jag läst en diktsamling av en lokal poet. I väntan på nästa promenör av Daniel Svensson.

Jag är ingen varm vän av lyrik, men de här dikterna var faktiskt ovanligt begripliga. Min favorit är den här:

Skogen är utan tid
Träden avslöjas av sina ringar
Men skogen har ingen ålder
Inget slut

Lyssnade just klart på Den fjärde doktrinen av Denise Rudberg, som är den fjärde boken i Kontrahentera-serien. Jag var lite besviken på tredje boken som kändes som lite av en transportsträcka, men den här var som tur är bättre! Det kändes som att det hände något i varje kapitel, och även om jag inte är helt förtjust i alla vändningar den tog* var den en trevlig lyssningsupplevelse överlag. Ska ta en paus och lyssna på annat ett tag nu, innan jag tar tag i femte boken som kom ut för några veckor sedan.

*
Delen om kärleksrelationen mellan Signe och Svartström samt Iris och Bremer kändes både märklig och onödig, tycker jag. Delarna om Elisabeths graviditet kändes lite hastigt inslängda sådär och som något som hanterades på ett ganska konstigt sätt av både henne själv och omgivningen.

Bifogade filer

• Bokbingo sommarhöst 180624.webp
    Bokbingo sommarhöst 180624.webp
    376,6 KB · Visningar: 4
@Mineur kul att höra att fjärde delen i kontrahenterna är bättre än trean..Då ska jag läsa den så småningom. Tack för att du lade en spoiler kommer dröja innan jag hinner läsa den då jag håller på med kurslitteratur just nu.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
1 712
Senast: doppler
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 854
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
710
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka