Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024

Någon badar - A Week to Be Wicked av Tessa Dare. Fortsättning på den historiska romantikserien där jag redan kryssat en bok. Samma som för den andra delen - gillar man regency romance är den här helt okej, gör man det inte så är det troligtvis inte en bok för dig.

Original inte svenska eller engelska - Balladen från norr del 1 av Alfonso Zapico. En grafisk roman (för vuxna, inte barn eller ungdomar) om revolutionen i norra Spanien 1934 (som främst uppstod från gruvarbetarna), där Franco sätts in för att krossa arbetarrevolten och som i slutändan leder till inbördeskrig några år senare. I boken följer man främst en gruvarbetare, hans dotter och sonen till gruvägaren, och första delen slutar precis när revolutionen börjar. Än så länge finns det fyra delar, jag vet inte om det är slut där eller om det kommer att komma fler.

Jag skickade en fråga till de regionala biblioteken och frågade om det inte gick att ordna så att det gick att söka på ursprungsspråk i katalogen på hemsidan då jag gärna hade haft den funktionen (eftersom jag har läst väldigt mycket amerikanskt och engelskt hade jag gärna läst mer böcker från andra länder, men jag tycker inte att det är så lätt att hitta). Några dagar senare var det fixat, grymt jobbat av dem :D Så Balladen från norr hittade jag när jag sökte på spanska som originalspråk (och flera andra intressanta - och jag har många fler språk att kolla igenom :D även t.ex. fantasy som är skriven på svenska, för att kolla så att jag inte missat någon intressant bok ;))

IMG_20240608_202557491.jpg
 
Någon badar - A Week to Be Wicked av Tessa Dare. Fortsättning på den historiska romantikserien där jag redan kryssat en bok. Samma som för den andra delen - gillar man regency romance är den här helt okej, gör man det inte så är det troligtvis inte en bok för dig.

Original inte svenska eller engelska - Balladen från norr del 1 av Alfonso Zapico. En grafisk roman (för vuxna, inte barn eller ungdomar) om revolutionen i norra Spanien 1934 (som främst uppstod från gruvarbetarna), där Franco sätts in för att krossa arbetarrevolten och som i slutändan leder till inbördeskrig några år senare. I boken följer man främst en gruvarbetare, hans dotter och sonen till gruvägaren, och första delen slutar precis när revolutionen börjar. Än så länge finns det fyra delar, jag vet inte om det är slut där eller om det kommer att komma fler.

Jag skickade en fråga till de regionala biblioteken och frågade om det inte gick att ordna så att det gick att söka på ursprungsspråk i katalogen på hemsidan då jag gärna hade haft den funktionen (eftersom jag har läst väldigt mycket amerikanskt och engelskt hade jag gärna läst mer böcker från andra länder, men jag tycker inte att det är så lätt att hitta). Några dagar senare var det fixat, grymt jobbat av dem :D Så Balladen från norr hittade jag när jag sökte på spanska som originalspråk (och flera andra intressanta - och jag har många fler språk att kolla igenom :D även t.ex. fantasy som är skriven på svenska, för att kolla så att jag inte missat någon intressant bok ;))

Visa bifogad fil 146969

Jag har också läst A weekend to be wicked. Underhållande om man gillar regency romance!

Om du (eller nån annan) vill ha tips på en roman med spanska som originalspråk så är Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafon underbar!!
 
Jag har också läst A weekend to be wicked. Underhållande om man gillar regency romance!

Om du (eller nån annan) vill ha tips på en roman med spanska som originalspråk så är Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafon underbar!!
Jag har tidigare (för en del år sedan) läst både Vindens skugga, Ängelns lek och Himlens fånge :up:
Det är inte just spanska böcker jag är intresserad av, utan mer allmänt icke-engelska. För några år sedan läste jag nästan bara amerikanska böcker, men för 1-2 år sedan hittade jag några svenska fantasyböcker som jag missat - och märkte ju då att det finns icke-amerikaner som också skriver böcker jag gillar ;) Jag tycker dock att sätten jag hittar intressanta böcker på (t.ex. Goodreads) är väldigt USA-fokuserat, eller i alla fall engelskspråkig-fokuserat, och jag har saknat något sätt att kunna filtrera och sortera så att jag kan hitta andra böcker :)
 
Första krysset på det här bokbingot! Referens till känd person: The Rose Code av Kate Quinn har referens till flera kända personer. Ett antal bl.a. Prince Philip och Winston Churchill dyker upp i boken och flera andra bl.a. Hitler och Stalin nämns.

Mycket bra bok! Lite långsam i mitten. Rekommenderas om man gillar historiska böcker och böcker om kvinnor i historiska skeenden. Handlar om några kvinnor som jobbar på Bletchley Park under och efter WWII. Det var där britterna avkodade fiendens koder bl.a. Enigma.

1000004684.jpg
 
Jag har lyssnat på När snön faller vit av Carin Hjulström. Krysset hamnar på Med något rött på omslaget.

Boken ingår i Hjulströms serie Säbyholms gröna fingrar, och är någon sorts hybrid mellan feelgood och polisroman. Välformulerad, med riktigt bra personskildringar. Lättsam och lättlyssnad.

Underbar inläsning av Gunilla Nyroos.
 
Första krysset på det här bokbingot! Referens till känd person: The Rose Code av Kate Quinn har referens till flera kända personer. Ett antal bl.a. Prince Philip och Winston Churchill dyker upp i boken och flera andra bl.a. Hitler och Stalin nämns.

Mycket bra bok! Lite långsam i mitten. Rekommenderas om man gillar historiska böcker och böcker om kvinnor i historiska skeenden. Handlar om några kvinnor som jobbar på Bletchley Park under och efter WWII. Det var där britterna avkodade fiendens koder bl.a. Enigma.

Visa bifogad fil 146991


Jag gillar verkligen också den boken men så tilltalar genren mig väldigt mycket också 🙂
 
Lyssnat på Sörjen som blev av Anna Takanen om hennes pappas uppväxt som finländskt krigsbarn skickad till Sverige, om spåren det sätter i generationerna och om hur hon till slut bjuds in att ta del av hans historia. Fin och ömsint. I passagen där hon själv blir huvudperson ett tag så saknar jag lite hur skönheten och värmen i det hårda skrivs fram, men det kommer tillbaka när föräldragenerationen igen hamnar i centrum. Läsvärd.

Justja, kryssar 1900-tal.

IMG_2388.jpeg
 
Har läst Diavola av Jennifer Marie Thorne och kryssar rutan ”utspelar sig på sommaren”.
Boken handlar om Anna som ska på en familjeresa till Italien där dom har hyrt en herrgård.

”The gorgeous villa outside a remote Tuscan town seems like the perfect place to endure so much family time not to mention Benny’s demanding new boyfriend, Christopher. If her family becomes too much to handle, then at least Anna can wander off to a wine tasting or lose herself in an art gallery. That is, until strange things start to happen strange noises at night, food rotting within hours, dreams that feel more like memories. Then, the unsettling warnings from the locals: don’t open the tower door.

But Anna does open it. And what she releases threatens to devour her family that is, if her family doesn’t tear itself apart first.”

IMG_9647.jpeg
 
Större delen av mina böcker ligger i kartonger eftersom jag eventuellt ska flytta så dom fysiska böckerna är begränsade. Men har en bok jag längtat länge efter på gång. Lovande hittills.

Jag har läst klart en ”Bok på max 50 sidor”. En diktsamling som aldrig getts ut på större förlag men på internet och vid diktläsningar och på Poetry slam SM många gånger. Förra våren heter den, skriven av Matilda Olofsson. Det roliga är att en av dikterna handlar om mig. En jag för 15 år sedan. Väckte minnen och saknad av författaren som var en vän till mig.

Jag har aldrig läst hela boken för jag har varit på så mycket Poetry slam att jag var trött på poesi men den var oväntat bra. Riktigt bra faktiskt.

Saknar inte Lillefrun från den tiden, att författaren ger upp hoppet om att jag ska kunna fortsätta leva så mycket känslor.

Jag har lyssnat på Stormsteg av Anneli Olsson och kryssat för En bok där någon badar. Den är en del i en serie om Alva Bergman. Jag tyckte den var rätt menlös. Säkert bra som feelgood och till och från bra men jag tappade intresset flera gånger och började tänka på annat och har fått spola fram och tillbaka massor av gånger för att höra allt.
 
En bok jag inte vill läsa klart/pausar - Lolita av Vladimir Nabokov. Jag har för mig att jag lade in den på min TBR lista (to be read, dvs böcker jag vill läsa) för en del år sedan när jag gått igenom en lista på "klassiker man bör läsa", och den här hade ändå fått hyfsat betyg och var inte superlång. Normalt sett så har jag alltid en bok som jag läser som jag lottat fram från min TBR lista, och för några veckor sedan lottade jag fram denna boken. Men, alltså, det är nog inte min typ av bok. Jag har inte kommit särskilt långt i boken än (ca 10%), men har tänkt att pausa den nu - det finns ju så mycket bättre böcker som jag vill läsa :D Jag får se om jag plockar upp den senare, eller om den i slutändan hamnar i min "did-not-finish" hög. När jag kollar vad Goodreads tycker är liknande böcker ("Readers also enjoyed", så har jag nog inte gillat några liknande böcker heller :p (t.ex. Parfymen, Räddaren i nöden, Mästaren och Margarita etc - jag har inte gillat någon av dem)
 
Inspirerad av tråden (eller en annan boktips här?) har jag lyssnat på Århundradets kärlekshistoria, författarinläst av Märta Tikkanen. Hade den varit längre än sina 100 minuter hade det blivit kryss i pallar inte läsa klart och i ärlighetens namn var jag rejält lockad att välja den rutan flera gånger ändå. Alltså sådan jävla relationsbullshit. Vad ÄR det med att vi glorifierar så sjukt destruktiva sätt att relatera till oss själva och varandra? Alldeles för nära mina föräldrars relation, även om den inte toppades av alkoholism. Ja, det är väl snyggt att kunna skriva fram det så irriterande men mest blir jag bara TRÖTT på destruktiva relationer och hur vanliga de är. Hur kan en så feministiskt bildad och klartänkt kvinna offra så mycket för en destruktiv man och relation? Får lyssna på den biografi som också tipsats om här för att se om bilden klarnar. Baksidestexten inleds med precis samma fråga som jag ställer mig.

Justja, kryssar känd person (maken).
IMG_2390.jpeg
 
Visa bifogad fil 147050

Kryss för bok med förnamn i titeln: Brittas nya häst av Lisbeth Pahnke. Behöver kanske ingen närmare presentation i ett hästforum 😬
Skulle gärna läsa om alla Britta och Silver-böckerna. Men måste få tag i dom först.
Åhh , jag skänkte tyvärr alla mina hästböcker till secondhand efter påtryckningar utifrån och jag ångrar mig så mycket. Hade alla Britta och Silver böckerna, annars kunde du fått låna dom på något sätt. Älskade Britta och Silver
 
Jag har lyssnat på Och kvar stod en röd resväska av Mari Åberg. Boken var nominerad till stora Ljudbokspriset 2017. Krysset hamnar på Utspelar sig på 1900-talet.

Boken handlar om Hanna, som haft en privilegierad uppväxt i 1930-talets Göteborg, och den följer henne under ett tiotal år. Det finns en del tillbakablickar, men i huvudsak handlar den om henne. Jag uppskattade inte den här boken, mest för att språket saknar flyt, och personbeskrivningarna är märkligt endimensionella. Hanna själv är extremt naiv.

Acceptabelt inläst av Katarina Lundgren-Hugg.
 
En ny ruta som jag fick inspiration till när jag var och lyssnade på författare på Göteborgs stadsbibliotek är en bok av en hotad eller fängslad författare. Att skriva är ju till stor del yttrandefrihet och att förmedla bilder från världen och med denna rutan hoppas jag vi kan sätta ljuset på detta till en viss del. Här kan man till exempel hitta författare på PENs hemsida, www.svenskapen.se, man kan också läsa en författare som inte längre finns i livet idag utan var hotad eller fängslad under den perioden författaren levde och det kan vara bakåt i tiden. Några förslag på författare som översatts till svenska är Maksim Znak, Gui Minhai, María Cristina Rodríguez Garrido och Olga Tokarczuk. Kan man tänka sig att läsa på engelska är nog utbudet ännu större.
Finns det någon smidig lista på filka författare som varit hotade eller fängslade? Så att man kan söka igenom och hitta något som man tror passar sig själv?
I mitt fall, så är det ingen idé att jag läser dikter/poesi då min hjärna inte verkar fungera för det :p , vilket verkade vara det som gick att hitta för t.ex. Gui Minhai. När jag sökte på Olga Tokarczuk så gick det att hitta böcker och noveller, men det enda jag hittat om att hon varit hotad var att hon, efter ett uttalande av judar, retade upp nationalister i landet som hotade henne - räcker det? Var går gränsen för att en författare räknas som hotad? Räknas JK Rowling som hotad efter att hon fått hot kopplat till sina transgenderuttalanden?
 
Finns det någon smidig lista på filka författare som varit hotade eller fängslade? Så att man kan söka igenom och hitta något som man tror passar sig själv?
I mitt fall, så är det ingen idé att jag läser dikter/poesi då min hjärna inte verkar fungera för det :p , vilket verkade vara det som gick att hitta för t.ex. Gui Minhai. När jag sökte på Olga Tokarczuk så gick det att hitta böcker och noveller, men det enda jag hittat om att hon varit hotad var att hon, efter ett uttalande av judar, retade upp nationalister i landet som hotade henne - räcker det? Var går gränsen för att en författare räknas som hotad? Räknas JK Rowling som hotad efter att hon fått hot kopplat till sina transgenderuttalanden?
Jag hittade Dawit Isaak-biblioteket i Malmö när jag kollade, ett bibliotek för censurerad media. Här är deras sökmotor och detta är hemsidan.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 584
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
694
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 134
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
7 755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp