Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024

Jag är ledig och det har varit då varmt att jag inte orkat göra något annat än att sitta och läsa i trädgården.
Så mitt tredje kryss blir "utspelar sig på sommaren" med Lärljungen av Hjort/Rosenfeldt. Under sommaren i Stockholm dödas tre kvinnor på samma sätt som en seriemördare som greps 15 år tidigare. Riksmord kopplas in. Bra bok men inte på topp.
IMG_20240530_203145453~2.webp

'Jag ringde upp
en psykiater
för att höra om det fanns nån hjälp att få
för mig och barnen
så vi skulle klara av oss själva
innan allting var försent
också för oss

Psykiatern bläddrade bekymrat
bland de rättrognas adresser
och så sa han
att han hade hittat två
som skulle vara riktigt bra

Den bästa, sa han, är det klokast
att vi sparar
för er man
ifall han nångång vill
ha hjälp

Men här, sa han vänligt, är adressen
till den nästbästa
för er och barnen'

– Märta Tikkanen, 'Jag ringde upp en psykiater'

På temat 'Läs om en favoritbok!' valde jag att köpa hem en gammal biblioteksfavorit, nämligen Märta Tikkanens mångfacetterade diktroman "Århundradets kärlekssaga" (1978). Väldigt naket och utlännande om ojämlikhet mellan könen, om att leva med makens alkoholism och denns possesiva kärlek och om Tikkanens starka längtan efter att bli sedd för den hon är.

Jag tror, om min beräkning stämmer, att jag var runt 15-16 och faktiskt helt ointresserad av genus och feminism när en lärare gav oss i uppdrag att analysera en dikt av Tikkanen från 'Århundradets kärlekssaga' som heter 'Behåll dina rosor'. Efter detta letade jag upp boken på biblioteket och sträckläste. Den hade stort intryck på mig då, men frågan är om det inte är ännu starkare idag. Om den bara kommer bli mer och mer betydande ju mer livserfarenhet man samlar på sig.

Jag läste om den i ett svep under några timmar. Jag är väldigt glad att den fanns på Tradera. :love:

Ååh var längesen jag läste den kanske blir mitt kryss också på denna rutan får se. Men gillade verkligen århundradets kärlekssaga när jag läste den som ung och har den i bokhyllan.

Jag har lyssnat på Skärvor av fruktan av Annika Sjögren. Krysset hamnar på Utspelar sig på hösten, för det är det den gör.

Av en slump springer Östen på sin vuxna son, en son han vetat om men aldrig haft någon kontakt med. Det börjar illa, och blir värre, mycket värre. Obehaget kryper genom hela boken. Upplösningen är lagom oväntad.

Acceptabel inläsning av Reine Brynolfsson. Bitvis flyter det på bra, bitvis kommer pauser på omotiverade ställen.

'Jag visste att jag borde vara tacksam mot fru Guinea, men det var bara det att jag inte kunde känna någonting. Om fru Guinea hade gett mig en biljett till Europa, eller till en jorden runt-kryssning, skulle det inte ha gjort den minsta lilla skillnad, därför att var jag än satt – på ett skeppsdäck eller på ett gatukafé i Paris eller i Bangkok – skulle jag sitta under samma glaskupa och våndas i min egen skämda luft.'

Det tredje krysset landar på 'Utspelar sig på 1900-talet' och för detta har jag läst Sylvia Plaths 'Glaskupan' (1963). Boken handlar om Esther, en ung kvinna som efter en sommarpraktik i New Yorks modevärld återvänder hem i hopp om att lyckas komma in på en skrivkurs – något hon får avslag ifrån. Hennes talang inom skrivkonsten och hennes akademiska framgångar har utgjort en stor del av Esthers identitet och hon blir mer och mer vilsen. Successivt blir Esthers mentala hälsa sämre och sämre vilket till slut leder till ett självmordsförsök och inläggning på mentalsjukhus, vilket läsaren tillåts följa.

Det fanns kanske mer emotionellt uttömmande citat jag kunde ha valt, men av respekt för att de kan vara triggande och jobbiga – för det var boken för mig, stundtals, valde jag bort dem.

Som en person med psykisk ohälsa/återkommande suicidtankar samt (om än) kortare inläggningar bakom mig så kände jag igen mig i många teman och tankemönster. Det finns tydligen diskussioner kring huruvida Plath led av en av de diagnoser som jag har, nämligen bipolär störning typ II.

Det som berörde mig mest var beskrivningen av elektroterapi/ECT. Jag har aldrig behövt genomgå sådan behandling själv, men har spenderat tid med många patienter som har gjort det. En gång när jag var inlagd delade jag rum med en patient som fick ECT-behandling och med kuslig likhet till boken var de helt plötsligt inte närvarande vid frukosten i matsalen, utan de rullades tillbaka in på avdelningen efter att frukosten stängt. Jag låg på min säng och läste när grannen kom tillbaka. Efter att tre-fyra starka karlar hjälp hen isäng tog jag bara min bok och smög ut i dagrummet och torkade tårar medans jag läste. Och de där hasande stegen i korridoren när ECT-patienterna kom ut från rummet efter att resten av patienterna ätit lunch, uppstödda mellan två skötare. Det blev som en underlig, nästan tung solidarisk tystnad på avdelningen när man började höra släpljudet borta i änden av korridoren och hur mycket jag än vill glömma det, så är det för evigt fastetsat.

En stark bok om att förlora sin identitet, om kvinnoroller – för här finns flera – och om psykisk ohälsa. Definitivt en bok jag skulle rekommendera om jag trodde den passade läsaren.

'Jag visste att jag borde vara tacksam mot fru Guinea, men det var bara det att jag inte kunde känna någonting. Om fru Guinea hade gett mig en biljett till Europa, eller till en jorden runt-kryssning, skulle det inte ha gjort den minsta lilla skillnad, därför att var jag än satt – på ett skeppsdäck eller på ett gatukafé i Paris eller i Bangkok – skulle jag sitta under samma glaskupa och våndas i min egen skämda luft.'

Det tredje krysset landar på 'Utspelar sig på 1900-talet' och för detta har jag läst Sylvia Plaths 'Glaskupan' (1963). Boken handlar om Esther, en ung kvinna som efter en sommarpraktik i New Yorks modevärld återvänder hem i hopp om att lyckas komma in på en skrivkurs – något hon får avslag ifrån. Hennes talang inom skrivkonsten och hennes akademiska framgångar har utgjort en stor del av Esthers identitet och hon blir mer och mer vilsen. Successivt blir Esthers mentala hälsa sämre och sämre vilket till slut leder till ett självmordsförsök och inläggning på mentalsjukhus, vilket läsaren tillåts följa.

Det fanns kanske mer emotionellt uttömmande citat jag kunde ha valt, men av respekt för att de kan vara triggande och jobbiga – för det var boken för mig, stundtals, valde jag bort dem.

Som en person med psykisk ohälsa/återkommande suicidtankar samt (om än) kortare inläggningar bakom mig så kände jag igen mig i många teman och tankemönster. Det finns tydligen diskussioner kring huruvida Plath led av en av de diagnoser som jag har, nämligen bipolär störning typ II.

Det som berörde mig mest var beskrivningen av elektroterapi/ECT. Jag har aldrig behövt genomgå sådan behandling själv, men har spenderat tid med många patienter som har gjort det. En gång när jag var inlagd delade jag rum med en patient som fick ECT-behandling och med kuslig likhet till boken var de helt plötsligt inte närvarande vid frukosten i matsalen, utan de rullades tillbaka in på avdelningen efter att frukosten stängt. Jag låg på min säng och läste när grannen kom tillbaka. Efter att tre-fyra starka karlar hjälp hen isäng tog jag bara min bok och smög ut i dagrummet och torkade tårar medans jag läste. Och de där hasande stegen i korridoren när ECT-patienterna kom ut från rummet efter att resten av patienterna ätit lunch, uppstödda mellan två skötare. Det blev som en underlig, nästan tung solidarisk tystnad på avdelningen när man började höra släpljudet borta i änden av korridoren och hur mycket jag än vill glömma det, så är det för evigt fastetsat.

En stark bok om att förlora sin identitet, om kvinnoroller – för här finns flera – och om psykisk ohälsa. Definitivt en bok jag skulle rekommendera om jag trodde den passade läsaren.
Glaskupan lät spännande så den får hamna på min ändlösa tbr. :D

Jag har lyssnat på Ur min aska av Inger Jalakas. Del fyra i hennes serie om kriminalinspektör Margareta Nordin. Jag läste hennes böcker när de kom ut, för ca 20 år sedan, och uppskattade dem då. Det gör jag fortfarande. Krysset hamnar på Bok där en trädgård förekommer.

Boken är en klassisk polisroman, med bra språk och många hänvisningar till (då) aktuella händelser. Kriminaltekninken beskrivs relativt ingående, och det är fascinerande hur föråldrad den känns.

Underbar inläsning av Maria Lyckow.

Jag kryssar Fråga efter Jane (Looking for Jane) av Heather Marshall som en bok med ett förnamn i titeln. Som jag skrev om den i boktråden häromdagen var det en väldigt gripande och intressant bok som jag hade svårt att lägga ifrån mig. Den handlar om tiden före, under och efter att aborträtten kom till Kanada och de många kvinnor som led och kämpade för att det skulle bli en mänsklig rättighet att bestämma huruvida man ville föda ett oönskat barn. Vi får följa tre kvinnor som växte upp under olika tidsperioder, och vars liv så småningom flätas samman. Boken hade många oväntade vändningar och jag tyckte verkligen om den från början till slut :)

Stefan Bergwik, Terranauterna, om människans dröm att upptäcka och kartlägga världen, en storm förekommer
Jordglob, flygbilder, satellitmätning. Idéhistoriker skriver om tanken på att överblicka världen och vad den gör med oss. Hur teknisk utveckling och världsbild påverkar varandra. Vad som händer med vår mentalitet, hur vi upplever omvärlden och vad vi gör med den.

Anders Kaliff och Terje Östigård, Håga, kung Björn och Svea rikes vagga. Arkeologi i myternas gränsland, förnamn i titeln
Hågahögen som ligger utanför Uppsala är äldre och mindre känd än lämningarna vid Gamla Uppsala, men kanske ändå lika central i kedjan av härskare och maktområden i Mälardalen. Boken beskriver högens historia och vilken kunskap utgrävningar av den och närområdet har bidragit med. Sedan sätts allt i ett perspektiv av långa linjer där fokus läggs på hur makt, nätverk och centrala platser bildar mönster med en lång varaktighet över tid.

Jag har lyssnat på Välsignad vare fadern av Rosa Ventrella. En författare jag upptäckte i förra bokbingot, och som skriver fantastiskt bra. Boken utspelar sig i Italien, och krysset hamnar på Utspelar sig i land där du inte varit.

Rosa återvänder till sin hemstad Bari, efter att ha flyttat därifrån som ung, eftersom hennes mamma blivit sjuk. Där återser hon sina bröder, och sin våldsamma pappa. Boken beskriver också Rosas barndom, och det känns som om den skulle ligga bra mycket längre tillbaka i tiden än vad den faktiskt gör.

Bra inläsning av Ella Schartner.

Jag kryssar "bok du blivit rekommenderad" med The Book Hunters of Katpadi av Pradeep Sebastian.

Boken rekommenderades i en pod. Handlar om två kvinnor som har ett antikvariat i Chennai, ett av de första antikvariaten i Indien. En ganska långsam bok med en del lite väl detaljerade beskrivningar kring boksamlande, papper, tryckning m m. Men en historia och miljö som inte är så vanlig så jag är ändå glad att jag läst den.

Jag har lyssnat på de första timmarna av Jägarna på Karinhall av Carl-Henning Wijkmark. Jag hade tänkt sätta krysset på Ett förnamn i titeln, men det hamnar istället på Nej, den här vill jag inte läsa klart.

Boken är Wijkmarks debutroman och gavs ut första gången 1972. Den handlar om en jaktfest på Hermann Görings jaktslott Karinhall, namngivet efter hans första hustru Karin. Tidpunkten är 1936, och det är strax innan olympiaden i Berlin.

Boken beskrivs som ett lustmord på nazismen, och påstås vara lite smårolig. Det var den inte. Den är snarare precis tvärtom. Jättetråkig, med platt språk och lustigheter som inte är det minsta roliga. Definitivt inte värd ytterligare 10 timmar av mitt liv.

Bra inläsning av Magnus Roosman, men det hjälper inte.

Låter jätte intressant

Jag vill vara med! Förr läste jag jätte mycket men nu lyssnar jag mest men vill båda så har en ljudbok igång och en vanlig bok. Min ljudbok kommer nog kryssa för flera rutor.ska vara med för inspiration och en liten spark i rumpan för att ta tag i pappersformats böcker igen. Lyssnade här i dagarna igenommen bok också

Jag vill vara med! Förr läste jag jätte mycket men nu lyssnar jag mest men vill båda så har en ljudbok igång och en vanlig bok. Min ljudbok kommer nog kryssa för flera rutor.ska vara med för inspiration och en liten spark i rumpan för att ta tag i pappersformats böcker igen. Lyssnade här i dagarna igenommen bok också
Välkommen Lillefrun!
Det spelar ingen roll om du läser papper eller ljud, långa böcker eller korta, vilken genre. Välj vad som känns bäst för dig själv för tillfället. :)

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
3 547
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 945
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
717
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka