Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024

Jag hittade Dawit Isaak-biblioteket i Malmö när jag kollade, ett bibliotek för censurerad media. Här är deras sökmotor och detta är hemsidan.
Fast jag har väl lite liknande fråga där - att en bok är censurerad på någon plats, betyder det att författaren är hotad? T.ex. brittiska Alice Oseman's Heartstopper serie - i och med att den handlar om HBTQ-ungdomar är den ju censurerad i delar av USA och i en del andra länder, men innebär det att den brittiska författaren är hotad?

Fast jag har väl lite liknande fråga där - att en bok är censurerad på någon plats, betyder det att författaren är hotad? T.ex. brittiska Alice Oseman's Heartstopper serie - i och med att den handlar om HBTQ-ungdomar är den ju censurerad i delar av USA och i en del andra länder, men innebär det att den brittiska författaren är hotad?

Ja, det är ju många böcker som är censurerade/förbjudna någonstans i världen.

T.ex. Hela Harry Potter-serien rankas som nummer 1 på 100-toppen över förbjudna eller ifrågasatta böcker i USA mellan 2000 och 2009. Källa: https://www.selmastories.se/artikel/romaner-som-har-varit-bannlysta/

På samma sida finns även Da Vinci koden och Steinbeck's Vredens druvor med på listan över böcker som varit bannlysta/förbjudna.

Nä såklart inte, men andelen hotade författare kommer vara avsevärt högre bland censurerade författare än författare i stort.

Tillägg; andra källor jag tycker är användbara är svenska pen och Amnesty.

Tillägg 2; är man fängslad pga sin litteratur tycker jag man är hotad, må vara att inte alla hotats till livet men deras frihet är hotad/stulen pga deras litterära gärning.

Kryssar nä, läser inte klart fyrtio minuter in i Roskoden som flera redan läst och gillat. Alldeles för många karaktärer för att jag ska kunna hänga med tyvärr så krysset handlar inte om boken utan om mig. :p

Hittar många möjliga böcker för hotad författare i listan över personer som vunnit svenska pens Tucholskypris som årligen delas ut till en hotad, förföljd eller landsflyktig författare eller publicist. Den som vill kan såklart sortera ut landsflyktiga om det inte anses vara hotat nog. Internationella pen skulle kunna har en motsvarighet för större urval?
IMG_2392.webp

Dyker in med mitt första kryss, Vinterharen av Paula Lichtarowicz. Det är en berättelse om en kvinna vid namn Lena, ömsom berättad ur hennes ungdomliga perspektiv och ömsom från hennes ålderdom i ett annat land och med ett liv som blev ganska annorlunda än hon tänkte sig som ung. Det tar avstamp i Polen på 1930-talet där Lena håller på att bli vuxen. Hon drömmer om och planerar för att läsa till läkare på universitetet och har gott stöd från familj, lärare och kontakter. Det är en uppsluppen tid som skildras, men när omvärlden blir allt oroligare tvingas Lena ta helt andra vägar för att vara trygg. Och när Sovjet invaderar Polen visar det sig snabbt att inga åtgärder i världen kan skydda en fullt ut.

Det här blev en ganska annorlunda läsupplevelse mot vad jag hade tänkt mig. Uppenbarligen hade jag ingen aning om vad jag gav mig in på, för jag trodde boken skulle utspela sig i Finland. :cautious: När jag sen läst en bit så tänkte jag att det var ju en annorlunda vinkel, att få läsa om helt vanliga människor som hade andra världskriget i någon slags periferi i sina liv. Oerhört naivt tänkt, för givetvis var inte andra världskriget något perifert för någon som då bodde i Europa, allra minst i Polen. Jag tyckte ändå om boken, ibland blev jag lite irriterad på hur personerna skildrades, men det är nog ganska verklighetstroget med en stor mångfald i hur man hanterar svåra tider.

IMG_3628.webp

Jag väljer att kryssa rutan för Baseras på en sann historia då det bygger på författarens farmors historia, även om det är fiktion.

Efter senaste boken behövde jag lyssna på någonting där jag vet att språket flyter, så det blev Där hatet gror, av Inger Jalakas. Del fem i hennes serie om kriminalinspektör Margareta Nordin. Krysset hamnar på Utspelar sig nära vatten, eftersom en stor del av handlingen utspelar sig i närheten av Göta älv.

Underbart inläst av Maria Lyckow.

Förnamn i titeln - Britt-Marie var här av Fredrik Backman. Den handlar om 63-åriga Britt-Marie (som många tycker är en gnällkärring) som behöver skaffa ett jobb etc efter att ha lämnat sin otrogna man efter 40 års äktenskap. Hon hamnar på en liten döende ort där hon ska ta hand om fritidsgården. Jag tyckte om boken.

Jag kryssar “Läs om en favoritbok”, för jag plockade fram Doppler av Erlend Loe, som jag fullkomligen älskade när jag läste den för snart 20 år sedan. Var väldigt nyfiken på om den fortfarande skulle hålla. Handlar om en man som inte tycker om människor och som vurpar med cykeln och efter det bestämmer sig för att lämna familjen och det moderna samhället och flyttar ut i ett tält i skogen där han blir kompis med älgkalven Bongo…

När jag började läsa undrade jag vad i hela världen jag hade för smak förr i tiden och tänkte att jag måste ha ändrats väldigt mycket sedan dess. Men sen fortsatte jag läsa, och kunde inte låta bli att skratta högt, om och om igen. Trots att jag skulle beskriva boken som helt absurd, vansinnig, torr och empatistörd, så är det något med den som jag faktiskt fortfarande älskar sanslöst. Tydligen har min humor inte förbättrats med åren - tyvärr… :p Jag tycker fortfarande att det är en underbar bok! :love:

Jag kryssar Ett eget namn av Maria Gustavsdotter på rutan read on location för att den utspelar sig i min hemstad. Fristående uppföljare till hennes bok En egen lön. Tekla jobbar på en textilfabrik i Göteborg då hon blir gravid. Vi får följa hennes historia på det tidiga 1900-talet och hon flyttar i hop med fästmannen Georg. Georg har väldigt bestämda åsikter om vad Tekla ska göra och inte.

Parallellt med denna historia får vi följa en historia i nutid . Rebecka driver en klädaffär med exklusiva damkläder och det utspelar sig under perioden med covid och det går allt sämre för henne med butiken. Det gör att hon måste fundera över sina livsval, hon vet inte om butiken klarar sig.

Jag måste säga att jag blev rätt besviken på den här boken jämfört med författarens tidigare böcker som jag gillat skarpt. Den här berörde mig inte alls på samma sätt och det känns om att de två historierna aldrig sammanflätas på något sätt och det känns mer som två parallella böcker där historierna inte har något med varandra att göra. Tveksamt om jag skulle rekommendera den till någon.

Jag kryssar rutan ”bok du länge tänkt läsa” med boken The serpent and the wings of night av Carissa Broadbent. Wow den här boken gillade jag, fem av fem ⭐. Bra plot och tempo, boken blev aldrig seg. Man får lite känsla av Hunger games fast med vampyrer.
Jag tycker iaf boken var super och har redan beställt bok två i serien som ska komma på måndag. men hoppas leveransen går snabbare så den redan kommer på fredag. 😇

”The adopted human daughter of the Nightborn vampire king, Oraya carved her place in a world designed to kill her. Her only chance to become something more than prey is entering the Kejari: a legendary tournament held by the goddess of death herself.

But winning won’t be easy against the most vicious warriors from all three vampire houses. To survive, Oraya is forced to make an alliance with a mysterious rival.

Everything about Raihn is dangerous. He is a ruthless vampire, an efficient killer, an enemy to her father’s crown…”

IMG_9647.webp

Mitt andra kryss blir rutan med något rött på omslaget. Jag har läst Julafton på den lilla ön i havet av Jenny Colgan. Jag tyckte om boken, lite feelgood med lite allvarliga inslag och rätt mysig att läsa på sommaren även om den utspelar sig på vintern. Gillar författarens böcker och hennes sätt att skriva.

Jag kryssar Ett eget namn av Maria Gustavsdotter på rutan read on location för att den utspelar sig i min hemstad. Fristående uppföljare till hennes bok En egen lön. Tekla jobbar på en textilfabrik i Göteborg då hon blir gravid. Vi får följa hennes historia på det tidiga 1900-talet och hon flyttar i hop med fästmannen Georg. Georg har väldigt bestämda åsikter om vad Tekla ska göra och inte.

Parallellt med denna historia får vi följa en historia i nutid . Rebecka driver en klädaffär med exklusiva damkläder och det utspelar sig under perioden med covid och det går allt sämre för henne med butiken. Det gör att hon måste fundera över sina livsval, hon vet inte om butiken klarar sig.

Jag måste säga att jag blev rätt besviken på den här boken jämfört med författarens tidigare böcker som jag gillat skarpt. Den här berörde mig inte alls på samma sätt och det känns om att de två historierna aldrig sammanflätas på något sätt och det känns mer som två parallella böcker där historierna inte har något med varandra att göra. Tveksamt om jag skulle rekommendera den till någon.
Så himla tråkigt. Maria Gustavsdotter brukar ju skriva så bra.

Fråga – 'Titeln börjar på H'. Är det okej om just den översättning man läst (svenska) börjar på H, även om den inte gör det i originalsspråk? :D

Fråga – 'Titeln börjar på H'. Är det okej om just den översättning man läst (svenska) börjar på H, även om den inte gör det i originalsspråk? :D
Absolut. Så länge det är den översatta som du har läst då.
Blir ju samma sak med omslags-kryss, att de kan bli olika beroende på vilken utgåva det är som du har läst i.

(Jag kollar inte ens vad de översatta böcker jag läser har för titel på originalspråket...)

Ja, men då kör vi! 'Titeln börjar på H'.

– Det verkar som om allt vore likgiltigt för dig.
Hon vände leende ansiktet mot honom.
– Ja, i högsta grad, svarade hon.
– Jag kunde just tro det. Vad är det som har hänt med dig?
Jag vet att jag ska dö, tänkte hon, medans lyktskenet hastigt flög över hennes ansikte. Jag vet det bättre än du, det är hela förklaringen, och därför känner jag allt det som för dig är larm och oväsen, gråt och skratt, snyftningar och jubelrop, ja själva vardagliga livet, som en nådegåva.

Jag lade just ned Erich Maria Remarques 'Himlen har inga favoriter' (1961). Det är en författare jag läst förut och som har skrivit den absolut bästa krigsskildringsroman jag någonsin läst, nämligen 'På Västfronten intet nytt' (1929). Jag tror ingen kan beskriva lika hänförande som Remarque för mig och i och med detta kan jag tillgodogöra mig böckerna genom långa, svepande läspass utan att bli allt för trött. :love:

'Himlen har inga favoriter' utspelar sig under sent 40-tal och den manliga huvudkaraktären, racerföraren Clerfayt, skall vara baserad på Alfonso de Portago – en flamboyant spansk aristokrat, sexsymbol och Grand Prix/Formel 1-förare för Scuderia Ferrari. 'Åh nej', tänker ni kanske nu. 'Monimaker som är den där galna TS i Formel 1-tråden och som i princip lever för ämnet.' Jajamen, trevligt att få introducera mig. Även om jag inte är en Ferrari-tifosi. :D

Men det här är en kärleksskildring främst, även om det är emot en bakgrund av racing. Clerfayt anländer till ett schweiziskt sanatorium för att besöka en ex-kollega till honom som drabbats av sjukdom. På sanatoriumet möter han den belgiska kvinnan Lillian som är obotligt sjuk i tuberkulos och som drömmer om att lämna sanatoriumet och verkligen få leva ut under återstoden av sitt liv. Lillian väljer att lämna sanatoriumet med Clerfayt och de fattar allt starkare tycke för varandra på resorna genom Europa.

Så, hur mycket måste man gilla racing/F1 för att ta till sig boken? Jag tror inte att det är något problem även om man inte är bilintresserad. Den hängger sig ibland åt at namedroppa klassiska förare tagna ur verkligheten såsom Tazio Nuvolari, Rudolf Caracciola och Hermann Lang, samt nämner en del klassiska tävlingar – däribland Targa Florio, Monaco och Millie Miglia, men utan att tala särskilt mycket om dessa.

Jag tyckte mycket om boken, vilket jag väntade mig då jag hittade den på Tradera. En författare med fantastiskt språkbruk tillsammans med den tematiken och en lämplig längd (274 s., inbunden) var som en done deal. Skall jag nämna något som jag hade svårt för så var det Clerfayts stundtals possessiva kärlek. Jag kan tänka mig att det är för att skapa en eldig, spontan och kicksökande karaktär som 'ger sig hän' åt det han har ögonen på till 110%, vilket jag tycker lyckas.

Jag måste också avsluta med en mening jag relaterade så starkt till. :D

'Vid varje tävling blev han så där gudfruktig; så snart den var över började han åter svära.'

Kryssar rutan ”utspelar sig i ett land där du inte vart” med boken Creepypasta- spökhistorier från internet av Jack Werner. De flesta historierna i boken utspelar sig i USA och där har jag inte vart.
Lyssnade på boken som ljudbok och nej det här var inte särskilt bra. Har aldrig lyssnat på creepypodden innan så visste inte vad jag hade att förvänta mig men trodde iaf att jag skulle få lite obehagskänslor, men nej.

Nästa ruta blir ”bok på max 50 sidor” med novellen En elegant död av Camilla Läckberg. Tycker den var bra och gav den tre ⭐️. Novellen handlar om en död kvinna i en vintagebutik.

IMG_9647.webp

Läste ut Din tid kommer av Carl-Johan Vallgren i natt när jag fölvakade. Det är en klassisk deckare som utspelar sig på gränsen mellan Halland och Småland på 90-talet. En ung kvinna hittad död och vi får följa den lokala kriminalaren och en inkallad polis från rikskrim när de nystar i fallet.

Innehållet är så mycket klassiska ingredienser, en äldre man med privata bekymmer, en kvinnlig polis som återvänder till sin uppväxtort efter att ha brutit många år tidigare. De två ska sen utgöra ett udda par vars motsättningar driver historien framåt. Men så är det inte riktigt i den här boken, det finns inga uttalade motsättningar. Båda är skickliga poliser som är tacksamma för hjälpen från den andre.

Jag har länge varit nyfiken på författaren, men inte kommit mig för att läsa. Den här nominerades till årets bok i år, så jag fick ändan ur. Och det är jag glad för. Temat är lite samma som Kvinna saknad, som jag läste nyligen, men Din tid kommer är så mycket skickligare berättad och med så mycket mera djup. Det är en berättelse om sorg och bearbetning och när jag läser att författaren nyligen förlorat sin livspartner misstänker jag att det delvis är självupplevt. Vill man läsa en ganska klassisk, men riktigt bra deckare så kan jag absolut rekommendera den.

IMG_3679.webp

Boken innehåller en bunt referenser till det 90-tal den utspelar sig i, framför allt kanske musiken med Kurt Cobain texter som mycket närvarande. Jag kryssar därför rutan för referens till känd person.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
1 712
Senast: doppler
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 854
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
710
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka