Jag har ju mest lyssnat sista åren också, men av helt andra skäl. Det slår mig nu att "den perfekta boken" faktiskt är lite olika om det är för ljud eller text. Alltså inte hur uppläsning osv. är utan själva grundtexten.Det stämmer. Förra våren läste jag bilderböcker med minimal text för att jag saknade berättelser så mycket men inte pallade lyssna. Jag tror det är både och, bättre kognitivt och mycket mindre ljudkänslig å ena sidan men också att jag hittat en lyssnarstil där jag inte fäster lika stor vikt vid att hänga med i handling och tankar, låter saker flyga över huvudet, är osäker över vem som är vem av karaktärerna osv och mer lyssnar som någon typ av holistisk upplevelse och även som sällskap. Å tredje sidan lärt mig vilken typ av bokupplägg som kan funka bäst om jag vill fatta vad jag läser (undviker ofta flera berättarröster, hopp o tiden eller många karaktärer). Observerar att vissa böcker är lätta att lyssna mycket på, hänga med i eller vad det nu är, medan andra inte är det. Blir allt bättre på att inte värdera de olika upplevelserna, utan tycka att det är okej också att bara lyssna som sällskap eller för insomning, men definitivt också mycket mer kognitiv ork!
Jag zoomar mer ut så att jag helt tappar innehållet och kan behöva backa en hel timme eller så för jag har ingen aning alls vad som hänt. Brukar antingen kunna följa väldigt bra - eller totalt noll, när jag gör annat samtidigt t.ex. går. Trots att det uppenbarligen inte är litterärt innehåll jag tar del av är ändå det där bakgrundspratet något som jag finner värde i att ha på vid dessa tillfällen.
Vid något tillfälle har jag funderat på hur "bra" man ska ha följt hela berättelsen för att få kryssa den som läst. Sedan landade jag i att om en för sig själv känner som att man är klar med boken så är det vad man ska utgå ifrån. Alla läser olika och alla läsupplevelser har sina värden som är individuella.