Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024

Det stämmer. Förra våren läste jag bilderböcker med minimal text för att jag saknade berättelser så mycket men inte pallade lyssna. Jag tror det är både och, bättre kognitivt och mycket mindre ljudkänslig å ena sidan men också att jag hittat en lyssnarstil där jag inte fäster lika stor vikt vid att hänga med i handling och tankar, låter saker flyga över huvudet, är osäker över vem som är vem av karaktärerna osv och mer lyssnar som någon typ av holistisk upplevelse och även som sällskap. Å tredje sidan lärt mig vilken typ av bokupplägg som kan funka bäst om jag vill fatta vad jag läser (undviker ofta flera berättarröster, hopp o tiden eller många karaktärer). Observerar att vissa böcker är lätta att lyssna mycket på, hänga med i eller vad det nu är, medan andra inte är det. Blir allt bättre på att inte värdera de olika upplevelserna, utan tycka att det är okej också att bara lyssna som sällskap eller för insomning, men definitivt också mycket mer kognitiv ork!
Jag har ju mest lyssnat sista åren också, men av helt andra skäl. Det slår mig nu att "den perfekta boken" faktiskt är lite olika om det är för ljud eller text. Alltså inte hur uppläsning osv. är utan själva grundtexten.

Jag zoomar mer ut så att jag helt tappar innehållet och kan behöva backa en hel timme eller så för jag har ingen aning alls vad som hänt. Brukar antingen kunna följa väldigt bra - eller totalt noll, när jag gör annat samtidigt t.ex. går. Trots att det uppenbarligen inte är litterärt innehåll jag tar del av är ändå det där bakgrundspratet något som jag finner värde i att ha på vid dessa tillfällen.

Vid något tillfälle har jag funderat på hur "bra" man ska ha följt hela berättelsen för att få kryssa den som läst. Sedan landade jag i att om en för sig själv känner som att man är klar med boken så är det vad man ska utgå ifrån. Alla läser olika och alla läsupplevelser har sina värden som är individuella.
 
Sant! Den boken jag läser nu hade passat in på flera av rutorna, men jag vet inte om jag vågar vara med när jag läser så sakta. :o


Såklart du vågar vara med här spelar det ingen roll om man kryssar en ruta eller hela brickan! Det bästa med bokbingot är om man kan inspirera någon annan att läsa just den boken jag har läst tycker jag och att upptäcka böcker jag aldrig tänkt på genom andras läsande! Så välkommen in i gemenskapen, inspirera andra och inspireras av andra. Det är absolut ingen tävling. Bara kul om vi blir fler 🙂 Tror jag kryssade typ tre böcker i mitt första kryss..
 
Senast ändrad:
Och när man minst anar det så kan man också råka snubbla över ett kryss i en bok där man inte förutsåg att det skulle finnas.


Ja gud ja visst är det så. Jag kommer ihåg första året jag hade rutan med bok där någon cyklar. Den första boken jag läste där någon cyklade kryssade jag på den rutan tänkte det var bäst att passa på . Sen läste jag tre böcker till på raken där folk cyklade.:eek: Kändes som det var i varenda bok som folk cyklade till min stora förvåning.:D
 
Tror jag ska vara med denna gång. Är periodare vissa brickor skulle jag kryssa allt och ibland kanske en. Brukar följa dessa trådar har fått många bra tips här.
Funderar på boken som jag läser passar in på ngn ruta
 
Såklart du vågar vara med här spelar det ingen roll om man kryssar en ruta eller hela brickan! Det bästa med bokbingot är om man kan inspirera någon annan att läsa just den boken jag har läst tycker jag och att upptäcka böcker jag aldrig tänkt på genom andras läsande! Så välkommen in i gemenskapen, inspirera andra och inspireras av andra. Det är absolut ingen tävling. Bara kul om vi blir fler 🙂 Tror jag kryssade typ tre böcker i mitt första kryss..

Jag har redan planerat att läsa de 60 sista sidorna i boken så att den blir utläst efter midnatt. :nailbiting:
 
Jag väljer att sparka igång min bingobricka med att läsa ut en 'Bok där någon badar', nämligen Albert Camus 'Pesten' (1947).

'Några minuter simmade de så i samma rytm och med samma kraft, ensamma, fjärran från världen, äntligen befriade från staden och pesten. [---] Sedan de klätt sig, anträdde de hemfärden, fortfarande under tystnad. Men deras hjärtan var nu samstämda, och minnet av den natten blev kärt för dem. När de på långt håll fick syn på pestens vaktpost, visste Rieux att Tarrou liksom han själv tänkte att sjukdomen nyss hade glömt dem en stund, att det var skönt, men att man nu måste ta upp kampen på nytt.'

Boken utspelar sig i en Algerisk hamnstad på 1940-talet, där lokalbefolkningen ser staden översvämmas av tusentals råttlik, vilket snabbt urartar till en pestepedimi och isolering. Berättaren skildrar de olika invånarnas sätt att bemöta det gemensamma traumat de ställs inför samt livet och döden i staden – från människans heta önskan om att fly, dess tendens att leva för dagen utan att veta om man får en morgondag, till att arbeta för att bekämpa pesten. Skall man ge upp eller kämpa när man inte längre har kontroll över sitt öde?

Jag hade – och har förstått på flera recensioner att jag inte är ensam – initialt svårt att komma in i boken, även om dess rättframa redogörelser av det obehagliga, det rentav fruktansvärda och det sjuka hade sin inverkan på mig, fick mig att tänka på boken nu och då. Jag drabbades av utmattningssyndrom 2018 och har efter det inte kunnat läsa böcker i samma tempo som innan, vilket har varit en stor källa till frustration. Utmattnings-spökena har liksom skrattat åt mig och sagt åt mig att, 'den här boken kommer du aldrig klara av'.

Jag som gillar religiöst tvivel i stil med Ingmar Bergmans fantastiska film 'Nattvardsgästerna' (1963) fann ytterligare behållning i en av bokens karaktärer, nämligen jesuitprästen Paneloux. I det inledande skedet är han övertygad om att pesten är Guds rättfärdiga straff emot de som gör ont, men efter att ha bevittnat ett oskyldigt barns utdragna dödskamp skakas hans tro.

Det här är en så välskriven bok att det är svårt att sätta ord på. Jag köpte den runt 2020 och kom en tredjedel in innan jag beslutade mig för att vår COVID-sjuka värld var nog otäck. Det kändes som att vårt samhälle som vi känner det på något sätt var sammankopplat med karaktärernas öde och jag vågade inte stanna med dem för att få reda på huruvida situationen skulle lätta eller om stadens utplåning skulle vara total.

Hur det gick? Ni får läsa boken. :D
 
@Monimaker jag har också läst boken och jag tyckte också den var svår att komma in i. Men när jag väl gjort det så tyckte jag också den är otroligt välskriven precis som du. Just den där skildringen av skräcken och paniken och rädslan tycker jag har många beröringspunkter med hur världen var under tiden med covid. Även om jag läste den många år före covidpandemin.
 
Jag har lyssnat på Delad stad av Set Mattsson. Krysset hamnar på Referens till känd person, då Raoul Wallenberg nämns i boken.

Den delade staden är Berlin, och året då boken börjar är 1961. Det år då Berlinmuren byggdes, och livet förändrades för både östberlinare och västberlinare. Personskildringarna är nyanserade, och båda huvudpersonerna blir mer inblandade i det kalla kriget än vad de tänkt sig från början.

Som alla Set Mattssons böcker är den välskriven och, vad jag kan bedöma, historiskt korrekt.

Acceptabel inläsning av Reine Brynolfsson. Lite monoton, lite långsam och med en del onödiga pauser. Boken är dock såpass bra att det går att tänka bort.
 
Mitt första kryss blir ”en biografi” med boken Kodnamn PAM av Petra Malm uppläst av Petra själv. Detta är en biografi om Petra själv som var Sveriges första operatör i specialförbandet SOG, inriktat på underrättelse och strid. Petra berättar om upplevelser från otaliga hemliga högriskuppdrag, om att vara första svenska kvinnan, om fördomar, om att tro på sig själv och att tappa tron på sig själv.

IMG_9647.webp
 
@Monimaker jag har också läst boken och jag tyckte också den var svår att komma in i. Men när jag väl gjort det så tyckte jag också den är otroligt välskriven precis som du. Just den där skildringen av skräcken och paniken och rädslan tycker jag har många beröringspunkter med hur världen var under tiden med covid. Även om jag läste den många år före covidpandemin.

Jag relaterade väldigt mycket till det emotionella händelseförloppet – den initiala förvirringen till panik som man ändå måste kunna påstå drabbar en kollektiv majoritet och sedan förgrenar sig i tusentals individuella, heterogena tankar och känslor. Vissa fyller livet med meningslöshet i maktlöshetens ansikte, andra gör sin plikt för att det förväntas av dem, en tredje grupp driver på kanpen mot pesten baserat på ideal, och så vidare. Alla teagerar olika på ett gemensamt trauma.
 
Första krysset. Wandering Souls av Cecile Pin. Bok om Vietnamesiska båtflyktingar på 70-talet. Referens till Thatcher.
Bra, läsvärd. Rekommenderar den till alla som är intresserade av modern historia och/eller människors överlevnadsförmåga under svåra omständigheter.
Började förvisso läsa den under förra bingoperioden men jag hoppas det är ok att jag kryssar nu. Läste ut den idag 😊
IMG_0248.webp
 
Klar med mina två första kryss :up:

Uteservering - Hälsningar från den franska lavendelgården av Jo Thomas. En feelgood/romantisk bok där huvudpersonen och hennes man flyttade till franska landsbygden, men när han nästan direkt vill flytta tillbaka till England kommer hon fram till att deras äktenskap inte fungerar längre (inte fungerat på ett tag) och bestämmer sig för att stanna kvar. Hon behöver dock hitta på något sätt att försörja sig på, och överleva i ett helt tomt hus utan så mycket pengar.

Utspelar sig på sommaren - A Night to Surrender av Tessa Dare. Klassisk historisk romantik som utspelar sig under engelsk regencyperiod. Inget udda eller speciellt - gillar du andra av den typen av böcker (regency romance) så gillar du nog även den här, gillar du inte den genren är den här inget för dig. Funkade bra för mig som ljudbok under tiden jag varit ute i trädgården och fixat, städat etc., och kommer nog fortsätta lyssna igenom resten i serien också.

IMG_20240601_195204742.webp
 
Jag skulle bara kolla i bokhyllan vad jag hade under 50 sidor men det blev att jag läste den också. De två jag först tänkt var lite över 50 sidor så det blev en gammal bilderbok. Petter och hans 4 getter av Einar Norelius.
Min absoluta favorit när jag var riktigt liten. Mina föräldrar var väldigt trötta på att läsa den för mig. Handlar såklart om Petter och hans getter. Finns även en katt och ett troll. Och den rimmar.
 
Max 50 sidor - Drömmagi av Gabriella P Kjeilen. Romantisk novell med lite övernaturliga inslag. Jag är inte något superfan av noveller i allmänhet, och den här var inte någon favorit. Det finns några jag läst som jag tyckt mer om, men annars är det mest bara "okej".

Ny författare - Ett dolt universum av Alexandre Antonelli. Antonelli är professor inom biologisk mångfald och systematik, och det här är en populärvetenskaplig bok om biologisk mångfald. Funkar troligtvis bra som en intro till biologisk mångfald och vad vi kan göra för att minska problemen. Intressant och inte superlång.

IMG_20240602_184047819.webp
 
'Jag ringde upp
en psykiater
för att höra om det fanns nån hjälp att få
för mig och barnen
så vi skulle klara av oss själva
innan allting var försent
också för oss

Psykiatern bläddrade bekymrat
bland de rättrognas adresser
och så sa han
att han hade hittat två
som skulle vara riktigt bra

Den bästa, sa han, är det klokast
att vi sparar
för er man
ifall han nångång vill
ha hjälp

Men här, sa han vänligt, är adressen
till den nästbästa
för er och barnen'

– Märta Tikkanen, 'Jag ringde upp en psykiater'

På temat 'Läs om en favoritbok!' valde jag att köpa hem en gammal biblioteksfavorit, nämligen Märta Tikkanens mångfacetterade diktroman "Århundradets kärlekssaga" (1978). Väldigt naket och utlännande om ojämlikhet mellan könen, om att leva med makens alkoholism och denns possesiva kärlek och om Tikkanens starka längtan efter att bli sedd för den hon är.

Jag tror, om min beräkning stämmer, att jag var runt 15-16 och faktiskt helt ointresserad av genus och feminism när en lärare gav oss i uppdrag att analysera en dikt av Tikkanen från 'Århundradets kärlekssaga' som heter 'Behåll dina rosor'. Efter detta letade jag upp boken på biblioteket och sträckläste. Den hade stort intryck på mig då, men frågan är om det inte är ännu starkare idag. Om den bara kommer bli mer och mer betydande ju mer livserfarenhet man samlar på sig.

Jag läste om den i ett svep under några timmar. Jag är väldigt glad att den fanns på Tradera. :love:
 
Jag har lyssnat på Till hamnen av Jenny Clevström. Krysset hamnar på En storm förekommer i boken, för det är precis så boken börjar. Med en rejäl storm i Kalmarsund.

Boken handlar om tre kvinnor, som träffas av en slump just under stormen. Författaren är en ny bekantskap, och hon skriver riktigt bra. Språket flyter på. Personskildringarna är nyanserade. Handlingen är någorlunda förutsägbar, men det gör inte så mycket.

Underbar inläsning av Gunilla Leining.
 
'Jag ringde upp
en psykiater
för att höra om det fanns nån hjälp att få
för mig och barnen
så vi skulle klara av oss själva
innan allting var försent
också för oss

Psykiatern bläddrade bekymrat
bland de rättrognas adresser
och så sa han
att han hade hittat två
som skulle vara riktigt bra

Den bästa, sa han, är det klokast
att vi sparar
för er man
ifall han nångång vill
ha hjälp

Men här, sa han vänligt, är adressen
till den nästbästa
för er och barnen'

– Märta Tikkanen, 'Jag ringde upp en psykiater'

På temat 'Läs om en favoritbok!' valde jag att köpa hem en gammal biblioteksfavorit, nämligen Märta Tikkanens mångfacetterade diktroman "Århundradets kärlekssaga" (1978). Väldigt naket och utlännande om ojämlikhet mellan könen, om att leva med makens alkoholism och denns possesiva kärlek och om Tikkanens starka längtan efter att bli sedd för den hon är.

Jag tror, om min beräkning stämmer, att jag var runt 15-16 och faktiskt helt ointresserad av genus och feminism när en lärare gav oss i uppdrag att analysera en dikt av Tikkanen från 'Århundradets kärlekssaga' som heter 'Behåll dina rosor'. Efter detta letade jag upp boken på biblioteket och sträckläste. Den hade stort intryck på mig då, men frågan är om det inte är ännu starkare idag. Om den bara kommer bli mer och mer betydande ju mer livserfarenhet man samlar på sig.

Jag läste om den i ett svep under några timmar. Jag är väldigt glad att den fanns på Tradera. :love:
Johanna Holmström, Borde hålla käft. En bok om Märta Tikkanen. Med en feministisk huvudperson
Om hennes liv och författarskap. Jösses vilket äktenskap hon levt i. Fattar inte hur hon kunnat göra allt hon gjort på bara 24 timmar om dygnet.
Jag kryssade den här boken i ett tidigare bingo, som jag verkligen kan rekommendera. Det relativt korta kommentaren är typ för att det är omöjligt att fånga allt som finns där.
 
Jag kryssade den här boken i ett tidigare bingo, som jag verkligen kan rekommendera. Det relativt korta kommentaren är typ för att det är omöjligt att fånga allt som finns där.

Åh, jag kan bara tänka mig! Jag ska kika på den. Jag har även läst hennes (Tikkanens) roman "Män kan inte våldtas" (från 1975 om jag minns rätt) och kan verkligen rekommendera den om du inte redan plöjt den. :love:
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 738
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
700
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 195
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
7 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp