Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024

Lilla huset på prärien-böckerna? Ja, jag tycker att de funkar att läsa även som vuxen, men troligtvis på ett annat sätt än hur det var som barn. I mitt fall blir det, som vuxen, nostalgi blandat med intressant levnadsskildring från förr och en annan del av världen, skrivet på ett väldigt lättförståeligt sätt :) Jag tycker andra delar av böckerna är intressanta nu än jag gjorde när jag var liten (antar jag :p)
Ja det var verkligen ett tufft liv dom levde, jag kommer ihåg massor av detaljer. Jag undrar om man pratar böcker för yngre om Anne på Grankulla fortfarande är givande så som du beskriver. Det vore roligt.
 
Ja det var verkligen ett tufft liv dom levde, jag kommer ihåg massor av detaljer. Jag undrar om man pratar böcker för yngre om Anne på Grankulla fortfarande är givande så som du beskriver. Det vore roligt.
Ja, men exakt hur tufft det var tror jag inte att jag tänkte på när jag var liten, då var jag nog mer fascinerad allmänt av sättet att leva som var så annorlunda från hur jag hade det. Men det är en av de intressanta sakerna nu som vuxen. Jag läste ju Den långa vintern nu, vilket jag antar är en av de där det tydligast visas - det verkar inte ha varit långt ifrån att de svälte ihjäl, och flera tillfällen där olika personer verkat vara nära att hamna i situationer som kunnat leda till att de frös ihjäl. Det tänkte jag nog inte alls på när jag var liten :)

Jag gillade också Kulla-Gulla, men jag tror att jag var lite äldre när jag läste dem (tonåren?) så för mig är det inte nostalgiska barnböcker på det sättet, men fortfarande väldigt intressanta :)

Anne på Grönkulla läste jag bara första boken, i högstadiet, men av någon anledning fastnade jag inte för den just då när jag läste den :cautious:
 
Jag har lyssnat på Den tyska flickan av Armando Lucas Correa. Originalspråket är spanska, så krysset hamnar på Originalspråk är inte engelska eller svenska.

Språket är fantastiskt, med rytm och nyanser, och ger en personlig skildring av resan med fartyget St Louis i maj 1939. Fartyget var fullt med tysk-judiska flyktingar på väg till Kuba, men majoriteten fick aldrig gå i land.

Boken har två historier, dels om Hannah som var ung 1939, och dels om Anna som är ung i nutid. Historierna går ihop på slutet.

Jag gillade den här boken, även om slutet var lite för melodramatiskt.

Mycket bra inläsning av Anna Maria Käll.
 
IMG_20240530_203145453~5.jpg

Bok där någon badar: Konungens sändebud / Tua Burlin
Lättläst, fångade och en del oväntat innehåll. Jag både vill och inte vill läsa fortsättningen.
 
Bok som utspelar sig på hösten - Den gröna cykeln av Lene Lauritsen Kjølner. En norsk deckare, där en medelålders kvinna upptäcker en död man när hon är ute och går med hunden i det lugna lilla samhället ute på en ö i Oslofjorden. Den döda mannen visar sig vara en advokat som varit på ön för att försöka få bort boplikten i kommunen. Mer "cozy" stil på deckaren än "noir". Jag är oftast inte superglad i deckare, så den här var som förväntat - okej, men inte något särskilt (det finns dock undantag, t.ex. har jag tyckt mycket om några Agatha Christie etc.).
 
Jag har lyssnat på Förd bakom ljuset av Inger Jalakas. Den sjätte boken i serien om kriminalinspektör Margareta Nordin. Krysset hamnar på Bok där någon badar.

Margareta har börjat jobba med kalla fall, och hon och en kollega utreder femtonåriga Emmas död, 1985. Innan Emma försvann var hon på en fest på stranden utanför Stenungsund, och där badade folk.

Välskriven, lättsam och helt enkelt bara bra.

Fantastisk inläsning av Maria Lyckow.
 
Jag kryssar "den vill jag inte läsa klart, jag tar en paus" med Unnatural Causes av Richard Shepherd. Bok av en brittisk rättsläkare som skriver om sitt liv och sina fall och obduktioner. Jag har läst ca en fjärdedel och även om den är intressant är den också ganska seg. Just nu vill jag ha något mer lättläst. Jag kanske läser klart den under semestern om jag känner för det.
 
Bingo.

Jag har lyssnat på Den sista sommaren av Karl Enn. Krysset hamnar på Bok med ordet sommar i titeln.

Boken handlar om gängkonflikten mellan Vårbynätverket och Maynätverket som ledde fram till mordet på 12-åriga Adriana i Norsborg i augusti 2020.

Välskriven och intressant, och mycket bra inläst av Karl Jacobsson.
IMG_20240530_203145453~2.jpg
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
16 177
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
576
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 682
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
7 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp