Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024

Lilla huset på prärien-böckerna? Ja, jag tycker att de funkar att läsa även som vuxen, men troligtvis på ett annat sätt än hur det var som barn. I mitt fall blir det, som vuxen, nostalgi blandat med intressant levnadsskildring från förr och en annan del av världen, skrivet på ett väldigt lättförståeligt sätt :) Jag tycker andra delar av böckerna är intressanta nu än jag gjorde när jag var liten (antar jag :p)
Ja det var verkligen ett tufft liv dom levde, jag kommer ihåg massor av detaljer. Jag undrar om man pratar böcker för yngre om Anne på Grankulla fortfarande är givande så som du beskriver. Det vore roligt.

Ja det var verkligen ett tufft liv dom levde, jag kommer ihåg massor av detaljer. Jag undrar om man pratar böcker för yngre om Anne på Grankulla fortfarande är givande så som du beskriver. Det vore roligt.
Ja, men exakt hur tufft det var tror jag inte att jag tänkte på när jag var liten, då var jag nog mer fascinerad allmänt av sättet att leva som var så annorlunda från hur jag hade det. Men det är en av de intressanta sakerna nu som vuxen. Jag läste ju Den långa vintern nu, vilket jag antar är en av de där det tydligast visas - det verkar inte ha varit långt ifrån att de svälte ihjäl, och flera tillfällen där olika personer verkat vara nära att hamna i situationer som kunnat leda till att de frös ihjäl. Det tänkte jag nog inte alls på när jag var liten :)

Jag gillade också Kulla-Gulla, men jag tror att jag var lite äldre när jag läste dem (tonåren?) så för mig är det inte nostalgiska barnböcker på det sättet, men fortfarande väldigt intressanta :)

Anne på Grönkulla läste jag bara första boken, i högstadiet, men av någon anledning fastnade jag inte för den just då när jag läste den :cautious:

Jag har lyssnat på Den tyska flickan av Armando Lucas Correa. Originalspråket är spanska, så krysset hamnar på Originalspråk är inte engelska eller svenska.

Språket är fantastiskt, med rytm och nyanser, och ger en personlig skildring av resan med fartyget St Louis i maj 1939. Fartyget var fullt med tysk-judiska flyktingar på väg till Kuba, men majoriteten fick aldrig gå i land.

Boken har två historier, dels om Hannah som var ung 1939, och dels om Anna som är ung i nutid. Historierna går ihop på slutet.

Jag gillade den här boken, även om slutet var lite för melodramatiskt.

Mycket bra inläsning av Anna Maria Käll.

IMG_20240530_203145453~5.webp

Bok där någon badar: Konungens sändebud / Tua Burlin
Lättläst, fångade och en del oväntat innehåll. Jag både vill och inte vill läsa fortsättningen.

Bok som utspelar sig på hösten - Den gröna cykeln av Lene Lauritsen Kjølner. En norsk deckare, där en medelålders kvinna upptäcker en död man när hon är ute och går med hunden i det lugna lilla samhället ute på en ö i Oslofjorden. Den döda mannen visar sig vara en advokat som varit på ön för att försöka få bort boplikten i kommunen. Mer "cozy" stil på deckaren än "noir". Jag är oftast inte superglad i deckare, så den här var som förväntat - okej, men inte något särskilt (det finns dock undantag, t.ex. har jag tyckt mycket om några Agatha Christie etc.).

Jag har lyssnat på Förd bakom ljuset av Inger Jalakas. Den sjätte boken i serien om kriminalinspektör Margareta Nordin. Krysset hamnar på Bok där någon badar.

Margareta har börjat jobba med kalla fall, och hon och en kollega utreder femtonåriga Emmas död, 1985. Innan Emma försvann var hon på en fest på stranden utanför Stenungsund, och där badade folk.

Välskriven, lättsam och helt enkelt bara bra.

Fantastisk inläsning av Maria Lyckow.

Jag kryssar "den vill jag inte läsa klart, jag tar en paus" med Unnatural Causes av Richard Shepherd. Bok av en brittisk rättsläkare som skriver om sitt liv och sina fall och obduktioner. Jag har läst ca en fjärdedel och även om den är intressant är den också ganska seg. Just nu vill jag ha något mer lättläst. Jag kanske läser klart den under semestern om jag känner för det.

Bingo.

Jag har lyssnat på Den sista sommaren av Karl Enn. Krysset hamnar på Bok med ordet sommar i titeln.

Boken handlar om gängkonflikten mellan Vårbynätverket och Maynätverket som ledde fram till mordet på 12-åriga Adriana i Norsborg i augusti 2020.

Välskriven och intressant, och mycket bra inläst av Karl Jacobsson.
IMG_20240530_203145453~2.webp

Jag har lyssnat på Bormann i Bromma av Hans Gunnarsson. Krysset hamnar på Författarens förnamn börjar på H.

En välskriven novellsamling med fantastiskt språk. Ömsom tragisk, ömsom komisk. Alla novellerna är skriva i vi-form, utan att det riktigt specificeras vilka "vi" egentligen är, och det gör dem intressanta. Jag tycker att det var en riktigt bra bok.

Bra inläsning av Gerhard Hoberstorfer, Lena Endre och författaren själv.

Jag har lyssnat på Mordet i tunneln av Marianne Peltomaa. Boken utspelar sig i Helsingfors och krysset hamnar på Utspelar sig i en stad du vill besöka. Jag är ingen stadsmänniska egentligen, men Helsingfors är en trevlig stad, och Finland är ett trevligt land.

Boken är skriven på Finlandssvenska, och det märks på språket. Både på det lite korta, kärva men även på en del ordval som inte är sverigesvenska. Annars är det en typisk deckare, med poliser och mord. Hyfsat välskriven och bra personskildringar.

Bra inläst av Sofia Berntsson, även om jag hade föredragit en finlandssvensk inläsare.

Kryssar rutan ”bok du har blivit rekommenderad” med boken Rör mig inte av Tahereh Mafi. Blev rekommenderad att läsa boken av en kollega.
Jag är lite kluven vad jag tycker om den här boken. Gillar ploten och är lite nyfiken på hur fortsättningen kommer utveckla sig, Men jag är inte överens med författarens sätt att skriva. Så är kluven om jag ska fortsätta serien. Någon här som har läst serien på svenska eller engelska är den värd att fortsätta?

”Boken handlar om Juliett som är 17 år som kan döda människorna genom beröring. Juliett sitter inspärrad i en cell med världen rasar samman med svält och sjukdomar. Ingen vet varför Juliettes beröring är dödlig. Och så länge hon sitter inlåst och inte kan skada någon är det ingen som bryr sig om det heller. Återetablissemanget sa att bara de kunde ställa saker till rätta igen. Nu har så många människor dött att de överlevande viskar om krig. Juliette blir tvingad att välja att bli ett vapen i Återetablissemangets tjänst. Eller slåss mot dem.”

IMG_9647.webp

Kryssar rutan ”bok du har blivit rekommenderad” med boken Rör mig inte av Tahereh Mafi. Blev rekommenderad att läsa boken av en kollega.
Jag är lite kluven vad jag tycker om den här boken. Gillar ploten och är lite nyfiken på hur fortsättningen kommer utveckla sig, Men jag är inte överens med författarens sätt att skriva. Så är kluven om jag ska fortsätta serien. Någon här som har läst serien på svenska eller engelska är den värd att fortsätta?

”Boken handlar om Juliett som är 17 år som kan döda människorna genom beröring. Juliett sitter inspärrad i en cell med världen rasar samman med svält och sjukdomar. Ingen vet varför Juliettes beröring är dödlig. Och så länge hon sitter inlåst och inte kan skada någon är det ingen som bryr sig om det heller. Återetablissemanget sa att bara de kunde ställa saker till rätta igen. Nu har så många människor dött att de överlevande viskar om krig. Juliette blir tvingad att välja att bli ett vapen i Återetablissemangets tjänst. Eller slåss mot dem.”

Visa bifogad fil 148630
Jag tänkte väldigt liknande som dig - jag tyckte egentligen inte att det var något fel med handlingen, men orkade inte med hur det var skrivet. I mitt fall valde jag dock att inte läsa klart boken ;) :p

Varit lite dåligt på att uppdatera det sista så här kommer några nya kryss från mig.

Börjar med att kryssa bok på max 50 sidor. Stina Linderdahls dagbok från finska kriget 1918. Stina Linderdahl utbildades 1917 till hästsjukvårdare inom Svenska röda stjärnan, som numera är Blå stjärnan. 1918 anställdes hon vid Röda stjärnans djurambulans för att hjälpa de vita i kriget i Finland. Hon var stationerad i Tammerfors och det är en väldigt intressant skildring av kriget där och vad de såg och upplevde och gjorde för att hjälpa hästarna som blev skadade i kriget. Boken är på 26 sidor därav krysset. Innan hästambulansen kom dit så fanns det i princip ingen hjälp alls för hästarna som led svårt av de skador de fick. Ett kort utdrag ur boken: "Det är en otäck luft här , brännande hett i solen men i skuggan en isande vind o kyla och torrrrt. Det drar i stallarna så att hästarna stå o hoppa. Idag fick jag beröm när jag sydde ett sår på en stor brun krabat. Han sofvo så godt"

Nästa kryss blir baseras på en sann historia, Lumparhistoria i hästväg - halvsekelgamla minnen från ett års militära övningar med hästar på Armens rid- och Körskola i Strömsholm av Håkan Hultman. Vid Strömsholm fanns länge armens rid- och körskola och den långa kursen där eleverna red sex hästar per dag sex dagar per vecka. Eleverna var uttagna för att gå militära utbildningen där och det ansågs vara en ynnest att få gå den. I denna fina boken finns det befälselever som gått den långa utbildningen och berättar om sina minnen därifrån och det finns också en stor mängd kort som tagits på den tiden.

Nästa kryss blir en författardebutant 2024. Hundra år med armens rid- och körskola på Strömsholm av Anna Nyberg. Mycket intressant bok om armens rid- och körskola på den tiden den var militär. Det är inte bara rena fakta utan finns även ett avsnitt med arkiven berättar med rätt dråpliga historier från den här tiden som till exempel när ett antal officerare red till Köping och red in i ett schweizeri som serverade mat och alkoholhaltiga drycker och när en hästflicka red in i balsalen på Strömsholm.

Mitt sista och fjärde kryss för nu blir bok i en serie Den fjärde doktrinen av Denise Rudberg. Jag håller med @Mineur om att den här fjärde boken i serien är bättre än den tredje boken. En del delar är väldigt nervkittlande och där kan jag verkligen känna en av huvudpersonernas rädsla vilket jag tycker är skickligt skrivet av författaren. Jag tycker också om de delarna hur Signe ser på sig själv med klasstillhörigheter när hon försöker ta studentexamen, inte ska hon väl en enkel flicka ta en studenexamen. Extra tydligt kommer det fram när Signe åker hem till gården hon kommer ifrån. Den har hon inte besökt på flera år. Hon reflekterar över hur hon har förändrats men funderar också på hur de andra kommer att se på henne och tycka att hon är förmer för att hon skulle ta studentexamen. Som jag skrivit tidigare så tycker jag att klasskillnaderna som författaren skriver fram genom de olika huvudpersonerna är både intressanta och skickligt skildrade.

Om någon anar ett tema i de första tre böckerna så har ni rätt ;), jag håller på med research dels för att min morfar gick armens rid- och körskola på Strömsholm på 1920-talet och tycker det är intressant att ta reda på mer om det och dels för att jag gör research kring detta till ett romanprojekt som jag har påbörjat. Därför vill jag också ta reda på mer om röda stjärnornas sjukvårdskurser. Om någon är intresserad av den militära tiden på Strömsholm eller bara av militärhistoria i allmänt så rekommenderar jag båda böckerna om Strömsholm. De är bra skrivna och mycket fina kort.

Jag kryssar ”Originalspråk är inte engelska eller svenska” (i detta fall norska) med boken Sofies värld av Jostein Gaarder.
Jag fick boken för ca 30 år sedan och har aldrig läst den. :bag: Ändå har den fått vara kvar i boksamlingen. Jag började väl läsa den nångång på 90-talet men kom inte så långt och orkade inte fortsätta, men nu tänkte jag att det var dags att ge den ett försök igen!

Boken blev populär när den kom, och är en roman om filosofins historia. 14-åriga Sofie får mystiska brev från en okänd person med frågor om livet, och så småningom utvecklar det sig till en korrespondenskurs i filosofihistoria (och vidare...).

Jag har svårt för alltför tjocka böcker då jag brukar ha svårt att hålla koncentrationen uppe så länge, och den här boken är på över 500 sidor. Dessutom har jag aldrig känt någon dragning till att förkovra mig i filosfins historia från ”gamla greker” och framåt. Man får i boken ta del av Sofies filosofikurs i sin helhet, så det är lite lärobok över den. Det kändes rätt tungt och trögt i början. Men jag kämpade vidare, och så småningom blev jag ändå fångad av boken och tyckte att den var riktigt givande. Jag gillar ändå att filosofera ;) vilket boken inspirerade mig till. Och på sätt och vis kändes det bra att ha fått till sig lite filosofihistoria - åtminstone på ett övergripande plan (jag kan fortfarande tyvärr inte återge ett ord av vad Sokrates och Aristoteles ansåg personligen... 😊 ).

Jag tänkte väldigt liknande som dig - jag tyckte egentligen inte att det var något fel med handlingen, men orkade inte med hur det var skrivet. I mitt fall valde jag dock att inte läsa klart boken ;) :p
Skönt att jag inte är ensam.😅 får se om jag tar upp nästa bok, kanske lånar andra boken från biblioteket och ser om det känns bättre.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
1 737
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 854
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
710
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka