Varit lite dåligt på att uppdatera det sista så här kommer några nya kryss från mig.
Börjar med att kryssa bok på max 50 sidor.
Stina Linderdahls dagbok från finska kriget 1918. Stina Linderdahl utbildades 1917 till hästsjukvårdare inom Svenska röda stjärnan, som numera är Blå stjärnan. 1918 anställdes hon vid Röda stjärnans djurambulans för att hjälpa de vita i kriget i Finland. Hon var stationerad i Tammerfors och det är en väldigt intressant skildring av kriget där och vad de såg och upplevde och gjorde för att hjälpa hästarna som blev skadade i kriget. Boken är på 26 sidor därav krysset. Innan hästambulansen kom dit så fanns det i princip ingen hjälp alls för hästarna som led svårt av de skador de fick. Ett kort utdrag ur boken:
"Det är en otäck luft här , brännande hett i solen men i skuggan en isande vind o kyla och torrrrt. Det drar i stallarna så att hästarna stå o hoppa. Idag fick jag beröm när jag sydde ett sår på en stor brun krabat. Han sofvo så godt"
Nästa kryss blir baseras på en sann historia,
Lumparhistoria i hästväg - halvsekelgamla minnen från ett års militära övningar med hästar på Armens rid- och Körskola i Strömsholm av Håkan Hultman. Vid Strömsholm fanns länge armens rid- och körskola och den långa kursen där eleverna red sex hästar per dag sex dagar per vecka. Eleverna var uttagna för att gå militära utbildningen där och det ansågs vara en ynnest att få gå den. I denna fina boken finns det befälselever som gått den långa utbildningen och berättar om sina minnen därifrån och det finns också en stor mängd kort som tagits på den tiden.
Nästa kryss blir en författardebutant 2024.
Hundra år med armens rid- och körskola på Strömsholm av Anna Nyberg. Mycket intressant bok om armens rid- och körskola på den tiden den var militär. Det är inte bara rena fakta utan finns även ett avsnitt med arkiven berättar med rätt dråpliga historier från den här tiden som till exempel när ett antal officerare red till Köping och red in i ett schweizeri som serverade mat och alkoholhaltiga drycker och när en hästflicka red in i balsalen på Strömsholm.
Mitt sista och fjärde kryss för nu blir bok i en serie
Den fjärde doktrinen av Denise Rudberg. Jag håller med
@Mineur om att den här fjärde boken i serien är bättre än den tredje boken. En del delar är väldigt nervkittlande och där kan jag verkligen känna en av huvudpersonernas rädsla vilket jag tycker är skickligt skrivet av författaren. Jag tycker också om de delarna hur Signe ser på sig själv med klasstillhörigheter när hon försöker ta studentexamen, inte ska hon väl en enkel flicka ta en studenexamen. Extra tydligt kommer det fram när Signe åker hem till gården hon kommer ifrån. Den har hon inte besökt på flera år. Hon reflekterar över hur hon har förändrats men funderar också på hur de andra kommer att se på henne och tycka att hon är förmer för att hon skulle ta studentexamen. Som jag skrivit tidigare så tycker jag att klasskillnaderna som författaren skriver fram genom de olika huvudpersonerna är både intressanta och skickligt skildrade.
Om någon anar ett tema i de första tre böckerna så har ni rätt
, jag håller på med research dels för att min morfar gick armens rid- och körskola på Strömsholm på 1920-talet och tycker det är intressant att ta reda på mer om det och dels för att jag gör research kring detta till ett romanprojekt som jag har påbörjat. Därför vill jag också ta reda på mer om röda stjärnornas sjukvårdskurser. Om någon är intresserad av den militära tiden på Strömsholm eller bara av militärhistoria i allmänt så rekommenderar jag båda böckerna om Strömsholm. De är bra skrivna och mycket fina kort.