Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024

@cassiopeja har funderat länge på om jag ska läsa de böcker om hästgården du har läst. Men varit osäker på hur de ska påverka mig av olika anledningar. Tror jag gör klokt i att avstå efter din beskrivning.,Har också lyssnat på P1-dokumentären det får nog räcka så.
 
Jag har lyssnat klart på två böcker och med det så kryssar jag rutan ”en författardebutant under 2024” med boken Väsenjägarna av Sophia Larsson. Helt okej debut, känns dock som det kommer komma en fortsättning?
”Vi får följa med Nelly, en sjuttonårig tjej vars familj har varit väsenjägare i generationer, hon har spenderat hela sitt liv med att bygga upp en täckmantel som en normal tonåring till priset av att inte ha någon riktig vän.

När en ny och oerfaren väsenjägarfamilj flyttar in i staden och Nelly får en ny klasskompis så sätts allt på spel. Efter en väldigt dålig start mellan den nya familjen och hennes äldre bröder så tvingas Nelly försvara sig själv och sina hemligheter till varje pris.”

Andra krysset blir rutan ”ett förnamn i titeln” med boken Binti - Ensam av Nnedi Okorafor. Denna bok är första delen i en trilogi. Man får följa Binti som ung flicka att bli den första av Himbafolket som någonsin erbjudits en plats vid Oomza University, den finaste institutionen för högre utbildning i galaxen. Men att acceptera erbjudandet innebär att ge upp sin plats i sin familj för att resa mellan stjärnorna bland främlingar. Resan till Oomza blir inte lätt utan blir en resa om överlevnad. För att överleva behöver Binti använda sig av gåvorna och visdomen från sitt folk.

IMG_9647.jpeg
 
@cassiopeja har funderat länge på om jag ska läsa de böcker om hästgården du har läst. Men varit osäker på hur de ska påverka mig av olika anledningar. Tror jag gör klokt i att avstå efter din beskrivning.,Har också lyssnat på P1-dokumentären det får nog räcka så.
Jag var själv tveksam. Läste första sidorna i första boken och fick lägga ifrån mig den direkt, och liksom "ta sats" för att läsa resten. Men då kanske jag bör tillägga att jag är väldigt känslig och klarar inte ens av att ta del av nyheter utan att må dåligt.
 
Max två ord i titeln - Mile High av Liz Tomforde. Amerikansk romantik (sports romance). Boken handlar om en hockey-spelare, som är känd som en "bad boy", och en av flygvärdinnorna på lagets plan. Liknande som jag skrev om regency romance böckerna jag läste i början av bokbingot - gillar man sports romance böcker är den här trevlig, är det inte en genre man gillar är det här nog inte rätt bok för en. Den här är lite längre än vanliga romance böcker (500+), vilket jag gillade.
 
Max två ord i titeln - Mile High av Liz Tomforde. Amerikansk romantik (sports romance). Boken handlar om en hockey-spelare, som är känd som en "bad boy", och en av flygvärdinnorna på lagets plan. Liknande som jag skrev om regency romance böckerna jag läste i början av bokbingot - gillar man sports romance böcker är den här trevlig, är det inte en genre man gillar är det här nog inte rätt bok för en. Den här är lite längre än vanliga romance böcker (500+), vilket jag gillade.
Min bricka än så länge
IMG_20240712_091934867.jpg
 
Jag har lyssnat på Mord i biblioteket av Katie Gayle. Del två i hennes serie om Julia Bird, så krysset hamnar på Bok i en serie.

Välskriven, med flytande språk och bra personskildringar. Mer feelgood än deckare, och underbart brittisk utan att vara en parodi. Den håller samma klass som första boken i serien (Mord i en engelsk trädgård).

Mycket bra inläsning av Anna Maria Käll.
 
Jag har lyssnat på Mord i biblioteket av Katie Gayle. Del två i hennes serie om Julia Bird, så krysset hamnar på Bok i en serie.

Välskriven, med flytande språk och bra personskildringar. Mer feelgood än deckare, och underbart brittisk utan att vara en parodi. Den håller samma klass som första boken i serien (Mord i en engelsk trädgård).

Mycket bra inläsning av Anna Maria Käll.

Jag tycker också mycket om den! Hoppas att det kommer fler böcker i serien :heart
 
Förlåt för att jag är så osäker på alla definitioner – men en 'hotad eller fängslad författare', gills det om man väljer en bok av en författare som suttit i koncentrationsläger eller är det kliniskt just fängelse som gäller? Beställde just en bok jag velat läsa i åratal och är så taggad. :love:
 
Förlåt för att jag är så osäker på alla definitioner – men en 'hotad eller fängslad författare', gills det om man väljer en bok av en författare som suttit i koncentrationsläger eller är det kliniskt just fängelse som gäller? Beställde just en bok jag velat läsa i åratal och är så taggad. :love:
Jag tycker absolut att det borde räknas som fängslad om man suttit i koncentrationsläger.
 
Förlåt för att jag är så osäker på alla definitioner – men en 'hotad eller fängslad författare', gills det om man väljer en bok av en författare som suttit i koncentrationsläger eller är det kliniskt just fängelse som gäller? Beställde just en bok jag velat läsa i åratal och är så taggad. :love:


Låter helt ok att kryss på den rutan :)
 
Bokat Stockholmsresa och hotell. Blir några dagar turistande först sen några dagar i Arninge Täby på Krigsarkivet med research till min bok. Bokat hotell i Arninge de sista två nätterna för jag vill kunna nyttja heldagar där. Allt som allt åtta dagars resa!
 
Bokat Stockholmsresa och hotell. Blir några dagar turistande först sen några dagar i Arninge Täby på Krigsarkivet med research till min bok. Bokat hotell i Arninge de sista två nätterna för jag vill kunna nyttja heldagar där. Allt som allt åtta dagars resa!


Hoppsan detta inlägg skulle vara i VGV-tråden O_o jaja fick ju in något om en bok iallafall :laugh:
 
Jag har lyssnat på De kapabla av Klas Ekman. Den fick andrapris i Årets bok 2021 och vann Årets deckardebutant 2022 i Crimetime Award, så krysset hamnar på Bok som vunnit pris.

Välskriven och snyggt uppbyggd. Det börjar med en otrohetsaffär, fortsätter med en olycka, och sen blir det bara värre. Mycket, mycket värre. Slutet är lagom oväntat.

Inläst av Lo Kauppi, Figge Norling och John Laler, som alla gör ett bra jobb. Eftersom boken berättas ur tre olika människors perspektiv fungerar det väldigt bra med tre olika röster.
 
Två nya kryss
Kryss för bok som utspelar sig i land där jag inte varit: Around the World in 80 Trains av Monisha Rajesh. Monisha och hennes pojkvän åker tåg till och i ett stort antal länder, bl a Vietnam, Laos, Kambodja, Nord-Korea och Kazakstan. Har inte varit i något av dom länderna.
Kryss o för omläsning av favoritbok. Hittade några gamla Britta och Silver-böcker på syrrans vind och har just plöjt Britta Sadlar sin Silver av Lisbeth Pahnke. Älskade Britta-böckerna som barn och dom har fortfarande sin charm😊
Men det har hänt en del på hästfronten sen dess. Britta har sin ponny ensam i ett stall på villatomten. Han står inne hela dagarna - utan möjlighet till bete och att umgås med andra hästar. Hon (15 år gammal) försöker köra in honom helt själv utan hjälp från någon annan än några kompisar i samma ålder från ridskolan. Hon rider oxå in honom helt själv. Utan hjälp eller någon som helst översyn av vuxna. Hon köper en beg ponnysadel utan att prova - tydligen passade alla ponnysadlar alla ponnier på den tiden.
Men jag gillar ändå böckerna, framförallt för att vissa grejer går åt skogen. De är liksom på riktigt.
De flesta hästböckerna som jag minns var annars skrivna på formatet Fattig flicka hittar missförstådd ponny som bara hon kan rida. Flickan får ponnyn av surgubbe-ägare. Sen vinner dom alla tävlingar.
IMG_0248.jpeg
 
Jag kryssar ”Med något rött på omslaget” med God Jul – En berättelse av Jonas Karlsson.
Kommunledningen vill skicka en julhälsning till invånarna men på grund av begränsad budget får det inte kosta något. De bestämmer sig för att placera ljusstakar i kommunhusets fönster så att de bildar orden ”God Jul” på fasaden. Vilket visar sig vara lättare sagt än gjort.

Ja, vad ska jag skriva – det här var inte en bok i min smak, inte min humor. För den som har passande humor är det säkert en jätterolig bok, och jag fick den rekommenderad av en som verkligen gillade den. Jag klarade av att ta mig igenom den för att den var så kort, hade den varit längre hade jag nog inte ens orkat läsa ut den. 🤷‍♀️
 
Jag har lyssnat på Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske av Emmy Abrahamson. Krysset hamnar på Titeln börjar på H.

Boken är lite smårolig, och ger känslan av att det rör sig framåt i hisnande tempo, utan att det för den skull egentligen händer någonting. Mycket fascinerande.

Bra inläst av Gunilla Leining.
 
Jag har lyssnat på Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske av Emmy Abrahamson. Krysset hamnar på Titeln börjar på H.

Boken är lite smårolig, och ger känslan av att det rör sig framåt i hisnande tempo, utan att det för den skull egentligen händer någonting. Mycket fascinerande.

Bra inläst av Gunilla Leining.

Vilken underbart härlig titel på den boken! :love:
 
Jag har lyssnat på Kvällskurs i italienska och valde En bok som utspelar sig nära vatten eftersom den hade en fin detalj i Venedig. Författaren heter Lucy Diamond. Tyckte det var en mysig bok men jag har så svårt för att engagera mig i sånt jag lyssnar eller läser. Läser en bok som jag försökt med länge och jag tror den är bra men jag har inte fokus eller ork men ska försöka. Tror det är lite för mycket omkring mig. Måste välja ny ljudbok också till promenaderna.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 443
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
688
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 078
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
7 699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp