Jag kryssar ”Originalspråk är inte engelska eller svenska” (i detta fall norska) med boken Sofies värld av Jostein Gaarder.
Jag fick boken för ca 30 år sedan och har aldrig läst den. Ändå har den fått vara kvar i boksamlingen. Jag började väl läsa den nångång på 90-talet men kom inte så långt och orkade inte fortsätta, men nu tänkte jag att det var dags att ge den ett försök igen!
Boken blev populär när den kom, och är en roman om filosofins historia. 14-åriga Sofie får mystiska brev från en okänd person med frågor om livet, och så småningom utvecklar det sig till en korrespondenskurs i filosofihistoria (och vidare...).
Jag har svårt för alltför tjocka böcker då jag brukar ha svårt att hålla koncentrationen uppe så länge, och den här boken är på över 500 sidor. Dessutom har jag aldrig känt någon dragning till att förkovra mig i filosfins historia från ”gamla greker” och framåt. Man får i boken ta del av Sofies filosofikurs i sin helhet, så det är lite lärobok över den. Det kändes rätt tungt och trögt i början. Men jag kämpade vidare, och så småningom blev jag ändå fångad av boken och tyckte att den var riktigt givande. Jag gillar ändå att filosofera vilket boken inspirerade mig till. Och på sätt och vis kändes det bra att ha fått till sig lite filosofihistoria - åtminstone på ett övergripande plan (jag kan fortfarande tyvärr inte återge ett ord av vad Sokrates och Aristoteles ansåg personligen... ).
Jag kan rekommendera författarens andra böcker!
"Spelkortsmyseriet" (barn - och ungdom. Pojke reser genom Europa med sin pappa för att leta reda på sin mamma som lämnade dem för att finna sig själv. Pojken får ett förstoringsglas och en liten liten bok med minitext och i den läser han en fantasisk historia som knyter an till hans egen släkts historia)
"Maya" (kretsar kring naturhistorien och människans förstörelse av jorden och naturen på ett filosofiskt sätt samt referens till "Spelkortsmyseriet"). Utspelar sig precis innan millenieskiftet mestadels på ön Taveuni på datumlinjen. Huvudpersonen är biolog/naturhistoriker.
"Cirkusdirektörens dotter" handlar om en man med en outsinlig fantasi men som inte kan avsluta någon av de berättelser han kommer på. Så han har sålt berättelser i många år till författareliten och nu är han rädd att någon ska ta livet av honom för att bevara hemligheten. Så han skriver sina memoarer men eftersom han inte kan hålla sig till en berättelse så blir det en fantastisk berättelse med en massa berättelser mitt i.
Spelkortsmyseriet och Maya är mina favoriter av honom! Men jag börjar bli sugen på att läsa om Sofies värld igen!