Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024

Jag kryssar ”Originalspråk är inte engelska eller svenska” (i detta fall norska) med boken Sofies värld av Jostein Gaarder.
Jag fick boken för ca 30 år sedan och har aldrig läst den. :bag: Ändå har den fått vara kvar i boksamlingen. Jag började väl läsa den nångång på 90-talet men kom inte så långt och orkade inte fortsätta, men nu tänkte jag att det var dags att ge den ett försök igen!

Boken blev populär när den kom, och är en roman om filosofins historia. 14-åriga Sofie får mystiska brev från en okänd person med frågor om livet, och så småningom utvecklar det sig till en korrespondenskurs i filosofihistoria (och vidare...).

Jag har svårt för alltför tjocka böcker då jag brukar ha svårt att hålla koncentrationen uppe så länge, och den här boken är på över 500 sidor. Dessutom har jag aldrig känt någon dragning till att förkovra mig i filosfins historia från ”gamla greker” och framåt. Man får i boken ta del av Sofies filosofikurs i sin helhet, så det är lite lärobok över den. Det kändes rätt tungt och trögt i början. Men jag kämpade vidare, och så småningom blev jag ändå fångad av boken och tyckte att den var riktigt givande. Jag gillar ändå att filosofera ;) vilket boken inspirerade mig till. Och på sätt och vis kändes det bra att ha fått till sig lite filosofihistoria - åtminstone på ett övergripande plan (jag kan fortfarande tyvärr inte återge ett ord av vad Sokrates och Aristoteles ansåg personligen... 😊 ).

Jag kan rekommendera författarens andra böcker!

"Spelkortsmyseriet" (barn - och ungdom. Pojke reser genom Europa med sin pappa för att leta reda på sin mamma som lämnade dem för att finna sig själv. Pojken får ett förstoringsglas och en liten liten bok med minitext och i den läser han en fantasisk historia som knyter an till hans egen släkts historia)
"Maya" (kretsar kring naturhistorien och människans förstörelse av jorden och naturen på ett filosofiskt sätt samt referens till "Spelkortsmyseriet"). Utspelar sig precis innan millenieskiftet mestadels på ön Taveuni på datumlinjen. Huvudpersonen är biolog/naturhistoriker.
"Cirkusdirektörens dotter" handlar om en man med en outsinlig fantasi men som inte kan avsluta någon av de berättelser han kommer på. Så han har sålt berättelser i många år till författareliten och nu är han rädd att någon ska ta livet av honom för att bevara hemligheten. Så han skriver sina memoarer men eftersom han inte kan hålla sig till en berättelse så blir det en fantastisk berättelse med en massa berättelser mitt i.

Spelkortsmyseriet och Maya är mina favoriter av honom! Men jag börjar bli sugen på att läsa om Sofies värld igen!
 
Jag kan rekommendera författarens andra böcker!

"Spelkortsmyseriet" (barn - och ungdom. Pojke reser genom Europa med sin pappa för att leta reda på sin mamma som lämnade dem för att finna sig själv. Pojken får ett förstoringsglas och en liten liten bok med minitext och i den läser han en fantasisk historia som knyter an till hans egen släkts historia)
"Maya" (kretsar kring naturhistorien och människans förstörelse av jorden och naturen på ett filosofiskt sätt samt referens till "Spelkortsmyseriet"). Utspelar sig precis innan millenieskiftet mestadels på ön Taveuni på datumlinjen. Huvudpersonen är biolog/naturhistoriker.
"Cirkusdirektörens dotter" handlar om en man med en outsinlig fantasi men som inte kan avsluta någon av de berättelser han kommer på. Så han har sålt berättelser i många år till författareliten och nu är han rädd att någon ska ta livet av honom för att bevara hemligheten. Så han skriver sina memoarer men eftersom han inte kan hålla sig till en berättelse så blir det en fantastisk berättelse med en massa berättelser mitt i.

Spelkortsmyseriet och Maya är mina favoriter av honom! Men jag börjar bli sugen på att läsa om Sofies värld igen!
Åh tack, de skriver jag absolut upp på min lista! 🙏:)
 
Jag har lyssnat på Barnhemsflickan av Olov Svedelid. Det är den första delen i sagan om Catarina, en ljudboksserie gjord av Svedelids böcker om Catarina Dufva. Av sju böcker har det blivit 14 ljudböcker, så Barnhemsflickan är första halvan av den riktiga boken En Dufva i Stockholm. Krysset hamnar på Författarens efternamn börjar på S.

Tiden är sent 1600-tal, och platsen är Stockholm. Catarina börjar arbeta som tjänsteflicka hos den förmögna men obehagliga familjen Lohe.

Välskriven, med bra personskildringar. Jag kommer definitivt fortsätta lyssna på serien.

Hyfsat inläst av Katarina Ewerlöf.
 
Nytt kryss för bok som utspelar sig på 1900-talet, närmare bestämt 1990-talet. Never Let Me Go av Kazuo Ishiguro. En dystopisk men ändå vacker berättelse om klonade människor vars enda syfte är att donera organ till ”vanliga” människor. Väldigt bra. Kan rekommendera den. Älskade oxå The Remains of the Day av samma författare. Både boken och filmen.
IMG_0248.jpeg
 
Jag har lyssnat på Min väg från flykting till hela Sveriges polis av Nadim Ghazale och Sara Nygren. Det är en självbiografi, så krysset hamnar på En biografi.

Intressant och tänkvärt, där han väl beskriver den drivkraft som format honom till den han är idag.

Bra inläst av författaren själv. Det verkligen hörs att han är boråsare.
 
Kryssar rutan ”bok i en serie” med boken The Ashes and the Star-Cursed King av Carissa Broadbent. Boken är den andra boken i serien om crowns of Nyaxia. Jag gillar den dock inte lika bra som första som fick 5 stjärnor av mig men denna bok för 4,5 stjärnor. Kommer även läsa när nästa bok släpps här senare i år.

Nästa kryss blir rutan ”referens till känd person” med boken Barden Beedles berättelser av J.K. Rowling. Denna bok är en samling av älskade berättelser för häxor och trollkarlar i alla åldrar, Barden Beedles berättelser är trollkarlsvärldens Grimms sagor. Denna utgåva är översatt från originalrunorna av Hermione Granger själv och innehåller användbara anteckningar från både professor Dumbledore och J.K. Rowling.
I denna bok tas det upp att professor Dumbledore har läst Alexander Pope poesi.

IMG_9647.jpeg
 
Författarens förnamn börjar på H - Brimstone Bound av Helen Harper. Paranormal/urban fantasy - huvudpersonen är precis på väg att bli färdig polis, men för sina sista två veckor av utbildningen blir hon tilldelad att praktisera på den övernaturliga avdelningen. Men samma natt som hon började på sin nya placering så mördas hon, utan att se vem det var - men till hennes enorma förvåning vaknar hon upp igen i bårhuset ett antal timmar senare.

Stad som jag skulle vilja besöka (Edinburgh) - A Rip Through Time av Kelley Armstrong. Liknande, och ändå väldigt olik handling. Huvudpersonen är polis i Kanada, men är i Edinburgh då hennes mormor är döende. Ute på en joggingtur blir hon plötsligt attackerad av en seriemördare - men när hon vaknar upp igen så är det i 1860-talets Skottland, i kroppen av en ung piga som blev attackerad på exakt samma plats och sätt exakt 150 år innan. Pigan jobbar för en läkare/begravningsentreprenör, och huvudpersonen måste nu försöka ta sig hem, och försöka hitta vem som är mördaren.

Jag tyckte båda böckerna var väldigt bra, och jag har börjat läsa/lyssna på andra delen i båda serierna.
 
Jag kryssar ”Bok någon kryssat i bukefalos bokbingo 2021 eller 2022” med Je m’appelle Agneta av Emma Hamberg. 49-åriga Agneta får plötsligt nog av sitt livlösa liv, svarar hals över huvud på en märklig jobbannons och lämnar sin osynlighet och sin familj och drar till Frankrike.
Underhållande, lättläst, roligt skriven och jag uppskattade boken. Samtidigt som den faktiskt också kryper under skinnet på mig och skrattet fastnar i halsen ibland. Det blir lite för stor igenkänning på vissa delar. På sätt och vis känns det rätt tragiskt att det finns igenkänning i Agnetas figur och hennes relationer, självbild och liv.
Jag hamnade i funderingar kring hur det kommer sig att man kan fastna i en osynlig roll där man bara gör det som förväntas av en och låter sig bli styrd och förminskad av andra utan att ifrågasätta, varför det inte är självklart för alla att vi ska ägna våra liv åt att LEVA, och finns det något "Frankrike" även för mig?... 🤔:p
 
Jag har lyssnat på Morden i Great Diddling av Katarina Bivald. Krysset hamnar på En författare du inte läst tidigare.

En mångordig, långsam bok. Definitivt mer feelgood än deckare. Bitvis upplevde jag den som en parodi på engelsk landsbygd, men på det stora hela var den en positiv upplevelse. Slutet var lagom oväntat.

Bra inläsning av Ellen Jelinek.
 
Jag har lyssnat på 4 minuter och 8 sekunder: Miraklet i Gottröra av Cecilia von Hofsten och Karin Gustavsson. Boken handlar om flygolyckan i Gottröra 1991, så krysset hamnar på Baseras på en sann historia.

Både Cecilia och Karin var själva med om olyckan, och de ger personliga skildringar av vad som hände och hur de själva drabbades, både kortsiktigt och långsiktigt. Intressant och läsvärd!

Hyfsat inläst av Isabelle Pedone.
 
Jag har läst tre böcker till. Har börjat semestern med slö-dagar där jag har sovmorgon, går ut med hunden och sedan läser eller tittar på serier.

Jag kryssar "utspelar sig i en stad du vill besöka" med The English Girl av Katherine Webb. Joan har varit fascinerad av arabländer och öken sedan hennes far läste Tusen och en natt för henne när hon var liten. Hon reser till Oman 1958 för att träffa sin idol, en kvinna som korsade en öken 50 år tidigare. Boken var inte vad jag väntade mig, har många oväntade vändningar och var riktigt bra. En liten del utspelar sig i Kairo och Giza och jag har länge velat se pyramiderna och sfinxen.

Jag kryssar "valfri bok" med En högre rättvisa och "med något rött på omslaget" med Som man sår. Del sex och sju i serien om Riksmord av Hjort/Rosenfeldt.
1000002523.jpg
 
Jag kryssar None of This is True av Lisa Jewell som en bok som utspelar sig på sommaren.

En riktigt bra psykologisk thriller! På många sätt är den en typisk Lisa Jewell-bok: välskriven bladvändare där man hålls på halster från början till slut. I denna boken tycker jag dock att hon överträffar sig själv i de karaktärer och den story hon skapat. Det enda jag var lite tveksam till var sättet historien levererades på, så att säga. Hon har tagit till lite nya grepp genom att låta boken pendla mellan delar där huvudkaraktärerna berättar, delar som är tagna ur en podcast som gjordes om den ganska vrickade historien som framkommer under bokens gång, och slutligen delar som är tagna ur en Netflix-dokumentär som gjordes med podcasten som grund. Allt är dock i allra högsta grad fiktivt, så det har ingen koppling till verkligheten alls. Det kändes lite märkligt, framförallt biten med utdrag ur Netflix-dokumentären, men det fyllde absolut en funktion eftersom det var ännu ett sätt att ge läsaren små ledtrådar om vad som komma skulle.

Tror jag summerar den som en lite annorlunda men väldigt bra och spännande läsupplevelse!
Den har jag läst på svenska. Jag gillar dom flesta av hennes böcker.
 
Jag har precis börjat på Även tystnaden har ett slut av Ingrid Betancourt. Handlar om hennes tid som fånge hos FARC-gerillan i Colombia. Hittills bra.
 
Jag kan rekommendera författarens andra böcker!

"Spelkortsmyseriet" (barn - och ungdom. Pojke reser genom Europa med sin pappa för att leta reda på sin mamma som lämnade dem för att finna sig själv. Pojken får ett förstoringsglas och en liten liten bok med minitext och i den läser han en fantasisk historia som knyter an till hans egen släkts historia)
"Maya" (kretsar kring naturhistorien och människans förstörelse av jorden och naturen på ett filosofiskt sätt samt referens till "Spelkortsmyseriet"). Utspelar sig precis innan millenieskiftet mestadels på ön Taveuni på datumlinjen. Huvudpersonen är biolog/naturhistoriker.
"Cirkusdirektörens dotter" handlar om en man med en outsinlig fantasi men som inte kan avsluta någon av de berättelser han kommer på. Så han har sålt berättelser i många år till författareliten och nu är han rädd att någon ska ta livet av honom för att bevara hemligheten. Så han skriver sina memoarer men eftersom han inte kan hålla sig till en berättelse så blir det en fantastisk berättelse med en massa berättelser mitt i.

Spelkortsmyseriet och Maya är mina favoriter av honom! Men jag börjar bli sugen på att läsa om Sofies värld igen!
Jag älskar hans böcker. Jag har en bok som är jätte svår att få tag på nu för tiden. Julmysteriet heter den och varje kapitel är en del av en spännande julkalender så nästan varje år läser jag den som julkalender fast jagär 36 och jag får alltid små rysningar vid samma ställen i boken
 
IMG_0418.jpeg

Jag har lyssnat på Efter regn av Lucy Dillon. Små mysig me väldigt förutsägbar men det är ju dom flesta böckerna av den härbsorten.

En liten stad drabbas av en förödande översvämning och man får följa huvudpersonen Tara som jobbar på,hjälpcentret som öppnas, familjedrama, far som dyker upp efter att ha lämnat, en dramatisk vändning finns och självklart förekommer det hundar i hennes böcker.
 
Jag älskar hans böcker. Jag har en bok som är jätte svår att få tag på nu för tiden. Julmysteriet heter den och varje kapitel är en del av en spännande julkalender så nästan varje år läser jag den som julkalender fast jagär 36 och jag får alltid små rysningar vid samma ställen i boken

De är så underskattade och har fått alldeles för lite uppmärksamhet! Ingen av hans böcker finns t.ex. på Storytel!
 
Jag har plöjt tre böcker de senaste dagarna. Första krysset blir ”En storm förekommer i boken” med Statarnas liv och död av Ivor Lo-Johansson.
En kort bok med en översiktlig redogörelse över statarklassens uppkomst och upplösande i Sverige, samt bilder och berättelser ur deras vardag. Både intressant och motsatsen till feelgood. Eftersom jag har hittat historiska dokument om min stuga där det ser ut som att den har använts som statartorp under en period så var det intressant att läsa om hur ett statarliv kunde te sig. Undrar hur de hade det, de som bodde i mitt hus för 100-150 år sedan?…

Sedan kryssar jag ”Titeln börjar på H” med Händelserna på hästgården av Anna Bohlin och ”Baseras på en sann historia” med Pappas flicka på hästgården av Sophie Jahn.
Jag blev tagen av P1-dokumentären om hästgården när den kom – övergreppen mot stalltjejerna utspelade sig under samma period som jag själv var ung och väldigt aktiv på flera ridskolor i Stockholmsregionen och jag vet att jag funderade på att åka till Eneby på ridläger. Jag har även läst en annan bok om att leva i ett förhållande med en psykopat och har vänner som på olika sätt har kommit i kontakt med empatistörda personer. Jag tyckte att det var intressant att få ta del av Annas och Sophies berättelser, då de var både lika och olika. Annas bok var enormt mörk, tung och hopplös, och jag fick pausa några gånger för att orka. Och även om Sophies bok återgav samma händelser så tyckte jag att det var en helt annan känsla i den boken. Kanske mer styrka och hopp på nåt sätt.

Jag tycker att det är fruktansvärt när människor utsätts för denna typ av dysfuktionella förhållanden, och jag tycker att det är ledsamt att det inte finns mer stöd att få i samhället för offren – tex att polisen skickar tillbaks en ung tjej hem till sin plågoande till förälder, när hon väl tagit mod till sig och rymt och berättat om hur torterad hon blir. Hon kunde ju lika gärna ha blivit hemskickad rätt in i döden… Gripande böcker var det i alla fall, om än väldigt tunga.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 443
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
688
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 078
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
7 699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp