Bruksprov 2014

Sv: Bruksprov 2014

Några av Coventrys total-siffror 70-dagarstest

Dressyr 7.29
Hoppning 8.56
Totalt 7.98

Skritt 7.50
Trav 6.00
Galopp 8.00
Ridbarhet 7.63
Terräng 8.13

Jag tror att de visade den på fölvisning och den har inte korrekta ben. Alls. (om det är samma som jag tror - Görel har bättre koll)
Så hoppas inte att den visas.

Jag tror att de visade den på fölvisning och den har inte korrekta ben. Alls. (om det är samma som jag tror - Görel har bättre koll)
Så hoppas inte att den visas.

Vilken av dem var det?
För Zürich fick 9 på Extremiteter under 3års testet.

Nu får hon komma och förklara sig :p, för hon har även skrivit:

"Jag har sett den och skrev 6 på hans ben på fölvisningen. Minns inte detaljerna men som han såg ut då ville jag inte ha honom i avelsboxen."

Hm.. ja, verkligen. Någon som vet vad han fick för poäng?
Hade annars varit roligt att haft en ny Gul Bernsteinhingst i aveln. Men inte med dåliga ben :(

Fast det behöver inte betyda jättemycket. Beror ju på hur gammal den är t ex.

Dessutom är säkert jättemånga av våra avelshingstar duktigt korrigerade i sina ben. Även om det såklart kan vara bra att ha möjlighet att välja bort de man vet om.

Dessutom ska man inte stirra sig blind på ett poäng. Det kan ju vara så att hästen stod konstigt eller något annat. Ett bra exempel på detta med poäng är ju Luxus som fick 7:a på skritt under treårs sedan vid både kvaliteten och bruksprov en 9:a.

Det ända som jag tycker är konstigt är varför skulle Gränsbo köpa ett föl som inte var bra? De har hållit på med hästar i många år och tagit fram så många fina hingstar, de kan ju faktiskt sin sak gällande dressyrhästar. Detta vet jag av egen erfarenhet, då Per hjälpte mig att hitta dressyrhäst.

Jag tror säkert det är en bra dressyrhäst, men det är ju inte säkert att den är avelsmaterial för det. Har de sagt att de köpte den som hingstämne?

Har ingen aning. Men deras tävlingshästar är ju avelsmaterial också. Kan inte förstå varför de skulle köpa en häst för att kastrera.

kl

Jag tycker att det är konstigt att de flesta inläggen här fokuserar på vilken färg det är på hingstarna som ev ska gå bruksprovet och inte på t ex hingstarnas möderne. :(

jag kan bara gå till mig själv, men jag köper hellre än "sämre" gul än en "bättre" fux. Som hobbyryttare har man den lyxen :) jag ser gärna en ny gul hingst i avel.

Jag tycker gott att Bronze kan få visas, håller han inte måttet så godkänns han ju inte. Och skulle han godkännas men en del inte gillar honom så behöver ju inte dom använda honom heller.
Jag skulle gärna köpa ett gult föl även om benen är lite skeva :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 104
Senast: Bison
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Celinehenn
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈