Bruksprov 2014

Sv: Bruksprov 2014

Jag tror säkert det är en bra dressyrhäst, men det är ju inte säkert att den är avelsmaterial för det. Har de sagt att de köpte den som hingstämne?

De har köpt in flera gula hingstar efter Bernstein under åren som föl, håller de inte måttet så är de relativt lätt att sälja dem dyrt "overthere", ta t ex dessa http://www.blup.se/sv-SE/horses/83984-banquo och http://www.blup.se/sv-SE/horses/136471-bacharach-swb ( har dock ej bytt ägare på blup), och det finns fler.

Hade de hästarna haft en annan vanlig färg så hade priset säkert halverats när de gått på export till USA, för så är det, även om man själv vet att en bra häst inte har någon speciell färg.

Ditt inlägg är intressant tycker jag.

Nu vet jag ju inte hur representativ du är för de flesta hästköpare, men det är såklart att det är en viktig synpunkt vad köparna vill ha :)

Ditt inlägg är intressant tycker jag.

Nu vet jag ju inte hur representativ du är för de flesta hästköpare, men det är såklart att det är en viktig synpunkt vad köparna vill ha :)

Ja, jag tror att i många fall så är de som avlar och hästköparna inte intresserade av samma egenskaper. Vill man sälja så får man anpassa sig till marknaden. Det gäller inte bara just gula hästar utan även andra egenskaper som det avlas på. Många köpare vill t ex ha relativt lugna hästar, men det stämmer nog dåligt med vad den genomsnittlige uppfödaren av SWB avlar för. De flesta vill föda upp en OS-häst, men de flesta hästar av den rasen blir ändå hobbyhästar.

Precis. Har själv sålt en del hästar och allra mest lättsåld var faktiskt frieserkorsningen som antagligen åker nu efter jul :(

Folk stod på kö för att komma och provrida, så var det inte när jag hade halvblod att sälja.

Men nu handlar ju tråden inte om korsningar utan om SWB :)

Ja, det är nog få som avlar SWB som hobbyhästar eftersom avelsmålet för rasen är tävlingshästar.
De som vill ha en hobbyhäst betalar dessutom oftast dåligt.

Ja, det är nog få som avlar SWB som hobbyhästar eftersom avelsmålet för rasen är tävlingshästar.
De som vill ha en hobbyhäst betalar dessutom oftast dåligt.

Vi har inte så många tävlingsryttare på hög nivå i förhållande till antalet SWB som avlas fram. Det är säkert 75-80% av SWB hästarna blir sålda som hobbyhästar.

Nu ska jag inte kapa tråden mer, den handlar om bruksprov 2014. Det som kan höra till det ämnet är kanske att jag tycker att man borde bedöma det allmänna temperamentet på hingstarna där mer än vad man nu gör under bruksprovet.

Det kan man tycka men sanningen är det att en "vanlig, trevlig, brun" inte säljer. Folk vill ha nåt flashigt och hippt.

Nej, så funkar det inte. Domarna kollar på benställning både hur de står och i rörelse.
Stor skillnad mot en gångart som kan vara spänd och då bli sämre eller so kan utvecklas och bli bättre. Benställning händer inte så särskilt mycket med om man inte korrigerar

jag kan bara gå till mig själv, men jag köper hellre än "sämre" gul än en "bättre" fux. Som hobbyryttare har man den lyxen :) jag ser gärna en ny gul hingst i avel.

Jag tycker gott att Bronze kan få visas, håller han inte måttet så godkänns han ju inte. Och skulle han godkännas men en del inte gillar honom så behöver ju inte dom använda honom heller.
Jag skulle gärna köpa ett gult föl även om benen är lite skeva :)

Absolut att det finns ryttare som väljer häst efter färg hellre än kvalité på hästen. Men jag tror att de flesta, även hobbyryttare, vill ha en så bra/hållbar häst som möjligt för sin budget. Problemet med avelsmålet, om vi ser till SWB är att det i de allra flesta fallen är tävlings/sporthästar. Priset på betäckningar blir därefter liksom alla övriga kostnader. Uppfödarnas dilemma är då att de måste sikta på en os-häst för att kanske kunna få fram en eller ett par avkommor som når en bit och som de får väldigt bra betalt för. Sen att de individer som inte är fullt så bra kan säljas "billigt" till hobbyryttare är en "baksida" uppfödarna får ta. De måste helt enkelt ha ett snittpris på hästarna som är högre än vad hobbyryttaren vill betala för att kunna tjäna pengar.
Och vill man bara ha en gull häst så finns det ju fjordhästar ;)

Få visas får den garanterat, men det är ju inte fullt så enkelt att man bara visar hingsten och låter avelsnämnden ta ställning. Det kostar väldigt mycket att få en hingst, först och främst till start, men även själva bruksprovet. Därför måste ägarna, för varje hingst göra en ordentlig seriös bedömning själv om den är värd att satsa på. En Hingst kan vara hur bra som helst, men det kan vara någon liten brist/defekt som gör att det inte är avelsmaterial. I dagsläget när utbudet på hingstar är så stort som det är så måste hingsten, förutom att vara bra exteriört och kunna rörasig/hoppa fantastiskt, ha något som gör att den sticker ut i mängden och utmärker sig, annars får den inga ston ändå och då är pengarna utkastade. Absolut kan färgen vara en sån sak, men inte enbart, för då är det bara den lilla del som har färgen som förstaparameter som betäcker med den. Hingstägarna vill ju ha kostnadstäckning och helst tjäna pengar.
Man kan ju lätt räkna att ska du ha hingsten i "bruksprovsskick" måste den tränas mycket innan. Har man möjlighet att göra utbildningen själv eller i varje fall delar av den så är det klart att man kommer ner i kostnad men en riktigt duktig unghästutbildare med bruksprovserfarenhet kostar ju i strorleksordningen 10 000 i månaden inkl moms. Och det behövs ett antal månaders träning.
Ifjor kostade själva bruksprovet för start 16 000 för fas 1 och 13 000 till om de gick vidare till fas 2, så det är minst 29 000 för att visa hingsten där utan några som helst garantier för hur det går.
Har då hingsten minsta lilla brist är det nog lätt att låta den visa vad den kan först genom tävling och om den håller måttet senare visa den i någon prestationsklass på bruksprovet.:)

Delvis kl och hoppas ingen tycker det är för ot :)

Varför är det så pass mycket pengar att visa hingstarna? Vart går intäkterna?

Vad kostar det att hyra Flyinge 10 dagar tror du? Anlita ett stort antal domare och annan personal?

Förra året gick väl inte ens ekonomin ihop utan blev en kostnad för avelsföreningen.

Nuuuuu svävade du nog iväg lite ;)
Inte visste jag att jag bara hade att välja på Totilas eller en fjording!
Bara för att den gula är sämre än fuxen så behöver den inte vara dålig, fuxen kanske råkar vara en GP-häst och den gula bara av st george klass. Med tanke på att jag själv bara siktar på MSV så kan jag lika gärna ta den gula. Alla hästar är inte perfekta, faktiskt så är ju INGEN det, inte ens fuxarna och inte ens Totilas.
Bara för att man föredrar en färg så betyder inte det att man går och köper vad som helst. Det brukar snarare betyda att man letar noga och länge och väl tills man hittar vad man vill ha, medans övriga kan gå och köpa en häst i vilken färg som helst inom en vecka.
För det är ju så att en bra häst är dyr oavsett färg så jag har inte råd med en GP häst oavsett färg, jag måste ändå köpa en medelmåtta, och varför inte en fint gul medelmåtta?

Tyvärr finns det ju inget överflöd av fina gula hästar så jag fick köpa mig en brun istället tills vidare för någon fjording vill jag inte ha (för övrigt vill jag inte ha en black utan en gul, dvs gulbrun eller isabell. Skulle jag vilja ha en brunblack SWB då får jag leta lääänge). Det skulle behöva avlas på det området. NÅGON måste ju börja NÅGONSTANS om dom gula ska få komma fram.

Att jag skrev att Bronze "gott kan få visas" kommer från att några tidigare i tråden skrev att dom inte tyckte att han skulle visas alls baserat på att dom sett honom som föl. Jag tycker inte att någon behöver döma så på förhand.
Jag antar att Gränsbo redan har en bra plan för hur unghingstarna ska visas fram, men skulle Bronze visas så kommer jag följa det med stort intresse.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 109
Senast: Bison
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Celinehenn
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 019
· Visningar
33 138
Senast: Cattis_E
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30