Bruksprov 2014

Sv: Bruksprov 2014

Men varför skulle det vara dyrare än någon annan tävling? Jag måste missat något väsentligt eftersom det inte är självklart för mig :o men upplys mig gärna! :)
Jag tävlade på studenttävlingar på flyinge för massa herrans år sedan och jag har mycket svårt att studentorganisationer skulle ha den budgeten som bruksprovet verkar ha. Då hade vi både dressyr- och hopptävlingar med hinder, domare och allt vad det innebär.

För det första är det ju ganska lång tid! Sen får du tänka på att det är väldigt få startande som kostnaden ska slås ut på jämfört med en vanlig tävling. Det gäller ju alla kostnader.

Evolution:
Jag missförstod dig nog där lite, både hur du menade med en sämre gul och med "tycker gott han kan få visas".
Jag menade bara att det är så mycket som ska stämma hos en hingst för att de ska vara lönt att visa. Det du skriver om en fint gul "medelmåtta" håller jag helt med om:), men inte som avelshingst. Urvalet är ju väldigt begränsat så då blir det självklart svårt att hitta hingstar som håller måttet. Jämför med hur många av övriga uppfödda SWB som klarar bruksprovet i förhållande till antalet :)

Prallan:
Bruksprovet är dyrare av många anledningar. Som athena säger så är bruksprovet pågående under en hel vecka. Och antalet hingstar som startar är ganska få. Framförallt eftersom det är samma individer hela veckan och inte många olika klasser och flera hundra startande hästar som typ breeders.
Dessutom ska hela avelsnämnden vara på plats hela veckan. Man har börjat ta in domare och testryttare från andra länder för att få en bredare bedömning, detta kostar såklart både uppehälle/resa och lön antagligen.
Fotografering av hingstarna ingår i priset vilket inte e helt billigt.
Dygnetrunt bevakad uppstallning ingår i priset eftersom det är ett krav att hingstarna ska stå uppstallade på flyinge under hela veckan. Uppstallning brukar kosta extra på en vanlig tävling.
Publikintäkterna är väldigt låga då bruksprovet ses som en avelsvärdering/granskning av deltagande hingstar och bedömningarna numera görs i det tysta, dvs publiken uteblir. Iår har man dock lagt testryttarna på fredagen vilket kanske gör att fler kommer dit och tittar.
mm mm

Det är mycket kostnader för att hålla ett bruksprov som inte finns eller som kostar extra på en vanlig tävling.

Ser man till färgen så har vi ju exempelvis haft fine svårklass hingsten Ravell i avel vid flera perioder och inte heller han har fått mkt ston.

Lite OT sådär.
Tror att Gränsbo visar Bronze om de tror på honom. Gällande hans poäng på benställ så hänger det väl helt på vad som gett en 6a, en fölunge som får en sexa pga den är intåad lär ju inte korrigera sig utan hjälp men det tillhör väl inte heller vanligheterna att föl är intåade.

De hyr ju stallar och så också. Alla deltagande hästar måste stallas upp på anläggningen. Vilket innebär att Flyinge måste hyra in tillfälliga stallar till sina egna hästar. Iaf var det så när jag gick där. Då kostar ju strö för deltagande hästar, och personal till stallarna.

Första hingsten anmäld på tdb

5-åring
Castor C Cajus-Carano 43 poäng som gångart och 46 poäng som hopptalang på sitt treårstest

För er som är intresserade av Red Hot Chilli kan ni titta på ägarnas blogg för nya bilder på honom.när Olof Smith rider.

Vilken hingst :love::love::love::love: jag måste ta mig till flyinge och se honom live :)

*kl* en av mina bästa vänner hade planer att visa nåra av sina... men hon ligger med gips i 8 v... inte bästa uppladdningen tyvärr.. får se hur de blir...

Luxembourg. 8 år Larino- Iroko
Boston 5 år. Boris - Guido
Washington 4 år warrant - Guido
Fenderbosch 4 år Boss vdl - Calvados.

Sen om dom visas eller inte återstår att se.. men roligt skull3 de vara.

Intressant stam på Washington :) jag ville betäcka med Warrant ifjor men tyvärr åkte han till Usa innan mitt sto ens fölat :(

Har han gjort treårstest?
Har Washington och Boston samma mamma?

Tror inte det men jag undrar om inte Springbank har en MYCKET fin lillebror e Floricello så vi kan ju hoppas på den inför framtiden.

Roligt är att Springbank är undan helsystern till godkände Dalwhinnie.

Att delta i Bruksproven är långt ifrån billigt... Om jag inte är helt ute och cyklar så har jag för mig att det handlar om 5-siffriga summor? Alltså över 10'000kr och uppåt. Som sagt kostar det mycket att hyra den stora anläggningen i så många dagar, med inte särskilt många deltagare och mycket folk som ska anlitas för bedömning. Inte bara domare utan även testryttare m.m.
Mycket pengar i rörelse!

Jag gick igenom gamla anteckningar här om dagen, hittade från när bruksprovet gick 2003 när jag gick hippologen på Flyinge. Då kostade fas ett 10 000:- och gick hingsten vidare till fas två så kostade det ytterligare 25 000:-. Vet däremot inte om uppstallning ingick i avgiften och papperna är slängda så jag kan inte kolla det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 109
Senast: Bison
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Celinehenn
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 019
· Visningar
33 147
Senast: Cattis_E
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30