Bruksprov 2014

Sv: Bruksprov 2014

Sådät, nu har det kommit till en direktkvalificerad hingst oxå.

Fango in Blue x. Någon som vet något om.honom, han är 21 år gammal?

Han var i Sverige förra året, på Markeb*ck. Har inte sett honom live, men ska vara en fin hingst som lämnat en del fina fälttävlanshästar. Har inte så många avkommor vad jag vet, han har tidigare stått i Frankrike (är kanske tillbaka där?)
Mest känd är nog Ocarina du chanois som gick OS 2012 i fälttävlan för frankrike.
Om han blir godkänd i år med (tror han gick genom en-sto-licens förra året?) så är han den enda godkända anglohingsten i Asvh vad jag vet. Dessvärre har väl inte de tidigare anglohingstarna gjort nån supersuccé i asvh.

Har för mig att han fick 10 på typen när han visades för godkännande förra året.

Han hade ordinarie licens hos ASVH 2013 (IN). Har ca 200 avkommor i Frankrike. Han är kvar i Sverige just nu och borde nog vara kvar 2014 eftersom han är anmäld till bruksprovet.
Blev tilldelad Elit av SAAF förra året.

Tillägg: Finns en nygodkänd anglohingst till i asvh, tror att zalmiyac finns via ett-sto licens i år.

Ja det är ju inte illa :D likt tidigare år lär det väl trilla in en hel hög typ sista dagen innan sista anmälningsdag... Förstår dock inte varför, så hemlig behöver man väl inte vara?

Okej, då kanske ryktet jag hörde i samband med fjolårets bruks med en kostnad på 16'000 kan stämma väl överens med kostnaden för fas 1... Verkligen svindyrt! Tråkigt då det nog tyvärr håller en del guldklimpar borta från denna arena.

Det där är inget rykte, det kostar 16 000 för fas 1.
Här är hela prislistan hämtad från asvh

"
Klassinformation och avgifter
Klass 3 3-åriga hingstar 16000 kr
Klass 4L 4-åriga hingstar, löshoppning (Fas I) 16000 kr
Klass 4U 4-åriga hingstar, uppsutten hoppning (Fas I) 16000 kr
Klass 5L 5-åriga hingstar, löshoppning (Fas I) 16000 kr
Klass 5U 5-åriga hingstar, uppsutten hoppning (Fas I) 16000 kr
Klass 6P Prestationshingstar som uppfyller kraven för bedömningsbarhet enligt hingstreglementet kap. 5.6,
men som meritmässigt ej uppfyller kraven för att vara
direkt berättigade till betäckningslicens. (Fas I) 13000 kr
Klass 6DK Utländska hingstar som skall vara stationerade i Sverige
och som meritmässigt uppfyller kraven för att
vara direkt berättigade till betäckningslicens 6000 kr
Klass 11 Deltagit i rådgivande bedömning (hingsten skall även
anmälas i någon av klasserna ovan) -1000 kr
Klass 12 Elplats 600 kr
Klass 13 Hingsten är till salu 0 kr
Fas II för 4- och 5-åriga hingstar samt prestationshingstar (6P) 13000 kr
"

Ja det är ju inte illa :D likt tidigare år lär det väl trilla in en hel hög typ sista dagen innan sista anmälningsdag... Förstår dock inte varför, så hemlig behöver man väl inte vara?

Det handlar snarare om just kostnaden - så lätt för skador in i det sista eller att hingsten inte är i fas för att visas på topp. Det är ju inte så att man gärna slänger ut 16'000kr+ bara sådär på ngt som inte kommer kunna gå ;)... Då väntar man nog hellre ett år till! :p

Men dom kan väl inte ta betalt innan anmälningstiden gått ut? Eller gör dom det?

Benetton är Lövstas nya.
fenestra, verkar som att han måste gå igenom provet?
Läste i en artikel att han kommer hem från Florida för bruksprovet men hur mycket han måste göra vet jag inte.

Benetton är Lövstas nya.
fenestra, verkar som att han måste gå igenom provet?
Läste i en artikel att han kommer hem från Florida för bruksprovet men hur mycket han måste göra vet jag inte.

Åh sjutton, vi får se vad som händer. Har han inte tävlat tillräckligt då kanske?
Vore anticlimax om han inte skulle gå igenom fast då blir det väl på ettstolicens isf.

Han är ju bundeschampion och bruksprovssegrare i tyskland.

Blev väldigt sugen på honom till något av stona, lite kul också iom att han då troligen kommer tävla en hel del vilket kanske hjälper till att sälja avkommorna e honom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 119
Senast: Bison
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Celinehenn
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 022
· Visningar
33 391
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka