Bruksprov 2014

Sv: Bruksprov 2014

Jag försöker matcha min hingst mot bruksprovet i vår. Svenskt halvblod f.11 e.Sir Oldenburg ue.Dionysos, gick rådgivande förra året och rekommenderades vidare utan förbehåll. Ska visas på rådgivande i år igen.

Vad spännande.
Får du lov att lägga upp hans omdömen här så man kan läsa? Hade ju varit kul...

Här kommer Sorandees omdöme från rådgivande i höstas när han var 1.5 år.

Exteriör:Välproportionerlig, ganska ädel

Huvud, hals och bål:Lång välansatt hals, djup bål, något kort rygg

Extremiter och rörelsernas korrekthet:Gracil, långa kotor, något knipt under hasar och framknän

Skritt:Energisk och vägvinnande

Trav:Lätt med god mekanik

Galopp: Rytmisk galopp i uppförsbacke, något markbunden
Löshoppning:Reaktionssnabb, uppmärksam, hoppvillig och hinderklok. För dagen något svagt avstamp, något flack

61615_10200140842072090_1665848573_n_51671632ddf2b3311673d746.jpg

Såhär såg han ut då som 1.5åring på bilden ovan. Bilden nedan är från i slutet av maj i år och bilden längst ned är från förra veckan.

2013-10-15-1115_525d07a8e087c34894123a82.jpg

2013-10-15-1104_525d053bddf2b303162940d0.jpg

Vilken förbättring exteriört...
Man måste verkligen ha fantasi när man tittar på åringar :-)
Ser mycket trevlig ut, skall bli kul o höra hans omdömen som 2,5 åring...

Haha ja det har helt klart hänt en hel del på den exteriöra fronten. Måste dock säga att jag inte fotade så mycket när han var i den åldern och kanske inte så fina bilder så han såg bättre ut i verkligheten kan jag erkänna. Men han har helt klart växt på sig, blivit mer högrest och otroligt mycket snyggare samt utvecklat sina gångarter otroligt.

ha ha ha... det är nog många som låter bli att ta bilder på sina 1 åringar... av förklarliga själ... :)
Vår första uppfödning var nått av det fulaste jag sett som åring... oj oj oj... stackars henne. Men hon växte upp och blev finare hon med :D

Tar sista knappen

Denna hingsten ska tydligen gå bruksprovet: Uncanto di Villagana, född 2005, registrerad i det italienska avelsförbundet SI men med en helt europeisk härstamning med Canturo-Accord II-Prince Ig’or x.

Tävlingsresultat FEI

Källa

Jag tolkade iofs texten som att reportern ville säga att det inte är just en italiensk stam på den utan en stam som är vanlig i de flesta europeiska länder. Ungefär som att man brukar skriva att stammen är internationell.

KL
Jag har hört, obs HÖRT, att eventuellt kommer det visas en Odermus-hingst på bruks. Jag har sett den två gånger och den är oerhört snygg, men några andra kvaliteter vet jag inte. Inte heller ålder eller stam (förutom pappan då). Vad jag förstod är den intagen från Holland väldigt nyligen och går allt som det ska ska den visas.

Den lär väl få skaffa lite mer tävlingsmeriter först ? Är ju inte berättigad att starta alls med de meriterna, som åtta åring måste den ju ha resultat i 150 för att ens få visas som prestationshingst och den har ju inte ens en enda start i 150.

Hmm då har de sänkt kravet innan var det 150 som gällde och internationellt från att de sen var 9 år.

Vilket fall som så har den ju inte heller det, den har en enda start i 145 med 4 fel och ingen placering.

Så lär få vara väldigt aktiv på tävlingsbanan för att hinna skaffa sig placeringar för att bli visningsberättigad.

Enligt artikeln i Ridsport så har AVN redan lämnat ett positivt förhandsutlåtande gällande Jens nya hingst.

Den kanske har meriter från nationella 1.45? Alla 1.45 vi har i sverige tex kommer väl inte med i FEIs resultat?

Med tanke på hur godtyckligt ASVH följer sitt eget hingstreglemente lär väl kusen bli godkänd pronto.

Nä, ursäkta att jag bara länkade till källan och inte kursiverade och satte dit citattecken också. Det var dumt av mig att förutsätta att alla skulle klicka på länken o läsa artikeln själva. Trodde inte att det skulle ge upphov till sådan förvirring. Jag tolkar som sagt texten som att reportern menar att stammen inte är specifikt italiensk utan internationell, eller som hon valde att skriva, europeisk. Hon påstår alltså inte att Italien inte ligger i Europa... Hon förutsatte nog att folk skulle förstå hur hon menar.

Som någon annan redan svarat så står det i artikeln som jag länkade till att de fått positivt förhandsbesked (angående bruksprovet).

Gabbi: Ja, den har väl troligtvis nationella meriter också (men jag vet inte).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 099
Senast: Bison
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Celinehenn
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben