Briar - men till vilka ston?

Sv: Briar - men till vilka ston?

Jag var medryttare på en briaravkomma ett tag, och coolare häst har sällan skådats. Kunde ge mig ut och galoppera med henne ensam på våren när hon var tre utan risk.

Däremot en ganska tuff dam, testade gärna vem som bestämde och kunde tydligen bli rätt obändig om hon tyckte att det var hon som var högst i rang. Med mig och ägaren var hon dock snäll, men man fick hålla henne under tummen lite.

Bra exteriör (8:or) och ok gång (7:or). Skulle ha önskat mer elasticitet och spänst. Mamman gick L:A dressyr, ingen märkvärdig häst men plockade poäng på lydnaden.

Senast ändrad:

Knapp rån

Är det någon mer som hört att Briar har problem med fertiliteten?

Knapp rån

Är det någon mer som hört att Briar har problem med fertiliteten?

I alla fall inte förra året!
Hade 90 % levande på skick, precis innan han gjorde sig illa.
Tyvärr vägrade madame att släppa ägget så det blev inget, och sedan tappades ju han inte på ett tag efter skadan så jag fick byta.
Flera ston på stationen där jag var hade Briar och det var inga problem.

Jag är Briar-fan som var inne på honom i somras till mitt fbl sto e Billion.
Hur är det med bakbensaktiviteten egentligen?
Såg den där tyska tidningen där han var på första sidan och det stod nåt om (kommer inte ihåg exakt) nosen framme och bakbenen vardå?

Har sedan funderat på detta varje gång jag sett Briar och visst, han har de ju inte jättemycket under honom...

Har huvudbry nu.

Med tanke på att Magini har ett väldigt bra hasarbete så tror jag inte det skall vara något problem.

Frågan är ju hur mkt de har naturligt eller hur man rider dem ;)

Vi har ett hingstföl efter Okeanos som fick 48p 898779 på fölchampionatet. Mamman är efter Cortez-Chagall ganska grov i typen så vi blev rekommenderade att ta Okeanos som gett lite lättare avkommor än Briar. Hingstfölet är helt underbart! Cool i temperamentet o väldigt lättlärd. Vi hoppas att han ska bli en helt underbar fälttävlanshäst......:love:

Det var just det... bilden var tagen under en GP ritt...

Jag tror jag blivit så bländad av hans fantastiska utstrålning och framben att jag missat bakbenen lite.

Dock är mitt sto väldigt aktiv i sin gång men har inte så stor trav så har jag tur så blir det väl bra.
Jag avlar ju åt hopp/FT.

Detta gäller för i år.

vad? att sperman skulle varit dålig i år?

använde honom till mitt sto i år o hon blev dräktig på första försöket. jag hörde heller inte om ngn annan som hade problem. har du hört att det var problem med den alltså?

Nej, inte jag i alla fall. De bekanta jag känner som använt honom har fått dräktigt i alla fall, men de är bara ett par stycken i år dock.

lundsbo; Vi har en avkomma e. Briar och denne har en väldigt bra mekanik bak, väldigt väl undersatta bakben och byggd i uppförsbacke trots "äldre svensk stam". Bra gångarter rakt igenom med bla 9 för sin skritt.

Jag är jättesugen på att betäcka hans syster e. Quite Easy (som hoppar fantastiskt men också rör sig trevligt) med Briar för att få fram en hopphäst med ännu bättre gång.

Jag är jättesugen på att betäcka hans syster e. Quite Easy (som hoppar fantastiskt men också rör sig trevligt) med Briar för att få fram en hopphäst med ännu bättre gång.

det tycker jag låter som en väldigt bra idé! :) jag har tänkt likadant med mitt sto. ska bli spännande att se vad som kommer ut! ;) :banana:

Har också betäckt med Briar i år, och inget fel på kvaliteten alls (var iofs Pooh som hade kontakten med stationen för mig, men jag litar på vad hon säger ;) ).

Vi betäckte i maj/juni - dvs innan revbensskadan.

Vi har ett hingstföl efter Okeanos som fick 48p 898779 på fölchampionatet. Mamman är efter Cortez-Chagall ganska grov i typen så vi blev rekommenderade att ta Okeanos som gett lite lättare avkommor än Briar. Hingstfölet är helt underbart! Cool i temperamentet o väldigt lättlärd. Vi hoppas att han ska bli en helt underbar fälttävlanshäst......:love:

Jo, det hörde jag av domarna på treårstestet också, att han lämnar ganska grovt, rediga hästar.

Litar också på Pooh. Betäckte mitt sto också med honom, hon vart inte dräktig, MEN inte därför jag säger det här. Hos mig var det andra omständighter som gjorde att hon inte vart dräcktig. Däremot så har jag hört att hans fertilitet inte varit bra.

jag har sett en avkomma, men tyvärr "bara" ett föl. han hade förbättrat typen rejält på den ungen iaf :) mamman var ganska lågställd o pinnig (fullblod) o ungen var högställd, mkt positiv o rörde sig trevligt! (även om den bara ville trava hela tiden, ingen galoppör där inte... ;))

har ngn erfarenhet av ngn äldre avkomma kanske?

Tycker det låter mycket intressant med att han förbättrar typen, han ligger ju högt i blup på benen..
Ulrika

har ett sto född -01 efter Briar, Vancouver-Chagall. Hon har turen att vara ganska normalstor och rejäl bakdel som kan kompensera den ganska sprättiga framdelen.

Jag har fått uppfattningen att aldeles för stora ston (både brdd o höjd) betäcks och ger då väääldigt stora avkommor med jättemycket gång som inte går att göra någonting med. Jag personligen skulle rekomendera et nätt sto med väldigt bra bakparti och ett PERFEKT temprament.

Min mest negativa erfarenhet är just tempramentet. Min häst (som för övrigt börjar bli mer o mer pålitlig) är väldigt oberäknelig och hon kan spåra ur och tappa kontrollen över sej själv totalt om det vill sej illa.

Har pratat med flera tränare och domare som alla konstaterar att briars avkommor ofta är mer eller mindre hysteriska (det va ett uttryck som en använde:) ) Jag påstod även en gång att jag hade en ganska stoig häst, men då sa tränaren att briaravkommor är stoiga även om de är vallacker:d

Kan tillägga att jag inte hoppar med henne. Gjorde det i två år men pga hennes opålitliga intsällning så blev det i princip bara en skaderisk för mej och hästen när hindren skulle höjas.

Detta låter ju väldigt negativt, men jag vill bara att du ska vara medveten om det också! Annars är hon en jättefin häst! Kanon gång, något låg framtill, ganska korta ben, jättefin hals. Och när hon får hålla sej aktiverad så är hon mycket arbetsvillig och hur kul som helst att rida!

Men ska man ha roligt är det ju viktigt att man trivs med sin häst, och briar är nog inget att rekomendera om man är lite försiktig eller så. (gäller givetvis inte alla avkommor men stor risk förekommer tydligen)

Lycka till!

Väldigt bra bakparti och perfekt temperament... Vad blir galet med bakpartiet på en del avkommor? Jag har inte studerat hingstarna så mycket så jag ska erkänna att jag är nyfiken. Briar ligger ju högt i blupen i alla katerorier. Benen ligger han högt i och det är positivt! Men temperamentet.. Kan man förvänta en svårhanterad avkomma, egensinnig, nervig.. På vilket sätt är de hysteriska? Arbetsnarkomaner? ;) Vill gärna höra mer!
Ulrika

Vad roligt att ni fått en så fin Okeanosavkomma! Ingen dålig stam på mamman heller :). Jag tror jag ska bege mig och titta på Okeanos. Om du jämför med mamman, vad blev bättre? Var det något som böev sämre?
Ulrika

Själv tycker jag tyvärr se många som betäcker sina dressyrston med Briar och förväntar sig en avkomma med fantastiska gångarter, men sen blir så besvikna när det inte lyckas... Visst har Briar väldigt fina gångarter själv, men man glömmer bort att han trots allt har hoppstam bakom sig... Det kan slå igenom!

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 526
Senast: Marty
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 668
Senast: maria_b
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 680
Senast: Kingsland89
·
Avel Ni som har hingstar som betäcker naturligt...vad anser ni enklast/bäst. Håller både sto + hingst båda hästarna fritt i hagen håller... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 370
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka