Briar - men till vilka ston?

Sv: Briar - men till vilka ston?

Det var min tanke också - det där med blupen - det var därför jag tänkte att Cissiny kanske kunde se om detta stämmer.

Helen

Jag kommer att använda Briar till ett hoppstammat sto i år, så om du kan vänta i några år på svar så kan jag berätta hur det går :D

clownen skrev:
Det här är jätteintressant tycker jag då jag var på hästmässan häst 2006 och Heimdals föreläsning...han menade att vi skulle ta de hoppstammade stona till hoppstammade hingstar och vice versa. Han sa också att Briar är en hopphingst som tack vare JB kommit att bli den han har blivit inom dressyren. Han rekommenderade därför honom till hoppaveln. Har du sett i dina undersökningar och genomgång av avkommorna om det finns belägg för detta ?

De äldsta årgångarna är ju ganska små, men det finns en hel del tävlingshästar i hoppning på 1.30-1.40-nivå med placeringar internationellt, på elittävlingar och nationellt. Plus många yngre i lägre klasser och med hoppdiplom. Så, visst lämnar han hoppförmåga!

Mvh Cissi

Stammen pekar ju förresten också verkligen på allroundbegåvning - Magini behöver ju knappast nämnas, Krocket är ju en fälttävlansförärvare av rang som själv hade 10/10 i hoppning och som verkligen hade multitalangstam. Briar och Okeanos är väl de enda hingstar som för Krocket vidare, förutom Briars söner då?
Lägg sen till Der Löwe xx genom Illum samt ett mycket starkt möderne...

Så, det är ju inte konstigt om Briar lämnar både bra gång och hoppförmåga...

Mvh Cissi

Stammen pekar ju förresten också verkligen på allroundbegåvning - Magini behöver ju knappast nämnas, Krocket är ju en fälttävlansförärvare av rang som själv hade 10/10 i hoppning och som verkligen hade multitalangstam. Briar och Okeanos är väl de enda hingstar som för Krocket vidare, förutom Briars söner då?
Lägg sen till Der Löwe xx genom Illum samt ett mycket starkt möderne...
På det stora hela då - har han lämnat flest hästar för dressyren eller hoppningen och vilka parningar verkar bli bäst de med dressyrstammade eller hoppstammade ston ?

Helen

Ärligt talat - så här på ett hum så känns det ganska 50/50. Det verkar som om han gett lika bra på båda. Det finns de med dressyrstam som hoppar och de med hoppstam som går dressyr. Jag undrar om inte mycket hänger på ryttarens intresse efter vad det ser ut... Flera har gått skapligt i både och, flera dubbeldiplom.

Mvh Cissi

Det var så lite så! :)

Hoppas fortfarande på pm med Briar-avkommor, så att jag kan komplettera min databas. Har ju många, men inte komplett tyvärr.

Mvh Cissi

*puttar upp*

Har hittat ca 360 avkommor nu, t o m 2005, fler finns ju. En bukefalist har pm:at mig om sin avkomma (tack!!!!) som jag hade i sammanställningen men som jag inte hade resultat på. Fler finns ju här, mycket tacksam om ni pm:ar mig!

Mvh Cissi

till denna dam hade jag tänkt mig honom. Alltså fblsto e. Brave Act
(vet inte vad hon har i munnen,:crazy: bilden är knäppt innan hon kom hem till mig...)men jag har ju inte bestämt mig ännu så...
Hanna.JPG

Hon ser jättefin ut! Antar att hon var i träning när bilden togs? Det hon har på sig är ett stigbett, har bara sett det på hingstar innan.

Du funderade på Dionysos? Jag är lite nyfiken på hur du tänkte där, som jag ser det är han mer än förädlare. Jag hade mer tänkt Briar/Okeanos eller holsteiner med gång som t ex Come Back II. Eller för den delen Bocelli/Don Romantic om man vill ha in Donnerhall. Hade Bernstein levt så hade han ju vart att tänka på också. Eller varför inte gamle Chapman? Ferro, Carte d'Or, Corlensky kunde ju också vara något.

Trots allt så hade jag nog tänkt på Briar/Okeanos i första hand. Där får du både gång och hoppförmåga. Briar har ju lämnat så bra med fullblod redan.

Vad du än väljer, så ska det bli spännande att se vad hon lämnar, jag älskar fullblod!

Mvh Cissi

Vad tror ni om Briar-raphael(e:ramiro z)??
Jag är ingen hejjare på det här med avel. :angel:

jag gillar Briar ,å nu har jag ju en modell som kan passa honom...
Tanken med Dionysos är att han har mkt goda ridegenskaper, bra gångarter och har fått högt i hoppningen. att han är någorlunda lätt sedan spelar ingen roll, jag gillar fbltypen och det kan ju INTE bli lättare än vad hon redan är:rofl: Mig gör det inget om det kommer ut ännu en "spindel" om den rör sig bra osv.För damen själv är helt underbar att rida(het och känslig ,ärlig) att Dionysos sedan är svart:love: och mkt snygg att se på är ju bara plus, och jag hoppades att en sådan bäbis skulle bli mörk ,rörlig med bra hoppteknik :bump: också.

Nu är jag ju eg en som vill hålla mig inom sveriges gränser för vi har ju många trevliga hingstar här, ja tex den som tråden handlar om.
Hur är det med Biggles då!? har det dykt upp några sådana bäbisar, han har ju bättre gångarter än Briar, men något sämre på hoppningen...

Bernstein ja, är så lessen att han kilade vidare innan jag fick använda honom....
har faktiskt tittat lite extra på Bayron nu istället...

Mitt sto har vart dräktig med Dionysos som sexåring. Kastade tyvärr fölet pga. navelbrock :(
Fölet var tydligen jättefint och svart :(
Synd...

Jag ifrågasätter inte valet att ta Briar/Okeanos, men vad jag förstår så ger även Dionysos bra gångarter, särskilt trav (men själv har han inte så stor trav pga fullblodsinslaget). Förädling/snygg typ + bra gång måste ju vara en vinnare, i alla fall i mina ögon! Det kan i alla fall inte vara ett sämre val än Okeanos, som vi inte sett förärvning på ännu.

Bonde456 skrev:
Bernstein ja, är så lessen att han kilade vidare innan jag fick använda honom....
har faktiskt tittat lite extra på Bayron nu istället...

Jag är inte säker, men jag har hört att det finns lite fryst av Bernstein, kolla med ägarna om du är intresserad.

Gemini, vad är det mer än Raphael i stoet? :)

Mvh Cissi

Biggles äldsta avkommor är väl 3 i år, om jag inte missminner mig? Visst kan han passa bra! Rör han sig verkligen bättre än Briar? Du menar inte bara sett till bruksprovssiffror? Personligen tycker jag att det kan vara svårt att få ihop det med det intryck man har själv och de siffror hingstarna får i sina prov. Jag gillar Biggles, men personligen tycker jag nog att han och Briar är rätt likvärdiga gångartsmässigt. Briar är kanske ett något säkrare kort då man vet väl hur han förärver sig.

Bayron är inte fel heller!

Fast jag håller nog en liten tumme på Briar iaf :).

Mvh Cissi

Sara-Ida skrev:
Jag ifrågasätter inte valet att ta Briar/Okeanos, men vad jag förstår så ger även Dionysos bra gångarter, särskilt trav (men själv har han inte så stor trav pga fullblodsinslaget). Förädling/snygg typ + bra gång måste ju vara en vinnare, i alla fall i mina ögon! Det kan i alla fall inte vara ett sämre val än Okeanos, som vi inte sett förärvning på ännu.

Nu var det ju just till ett ädelt fullblodssto vi pratade om - inget fel på Dionysos, men i mitt tycke är han mer förädlare?

Okeanos har avkommor redan. Han godkändes i Oldenburg 03 och ägaren visade upp två jättefina avkommor (åringar ueShogun-Hertigen resp Ceylon-Cecil) på Tullstorp. Vad jag har hört så har hans avkommor blivit bra. Okeanos är ju nästintill helbror till Briar dessutom, vilket ger lite hum om hur han bör förärva sig.

Mvh Cissi

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 526
Senast: Marty
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 668
Senast: maria_b
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 680
Senast: Kingsland89
·
Avel Ni som har hingstar som betäcker naturligt...vad anser ni enklast/bäst. Håller både sto + hingst båda hästarna fritt i hagen håller... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 370
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka