Problemet med att inte behandla inflammationer är att dom ofta blir vilande, dom blossar upp fort när hästen kommer igång och ansträngs igen.Jo, knäinflammationerna har uppkommit hos köparen. Däremot ryggen är gammal, men det har första veterinären som tog plåtarna bedömt som att hästen inte bör ha problem av.
Kan hästen kanske haft problem med knäna sen innan och som kanske märkts först när hästen kommer ur kondition tex? Det är inte omöjligt.
Jag kan faktiskt inte riktigt se att det är köparen som gjort så mycket fel, hästen kanske faktiskt inte höll. Detta är en anledning till att jag aldrig skulle köpa en häst som har vilat "utan anledning", jag litar inte på någon i det läget riktigt. Sånt här är en av anledningarna, säger inte att just du hittar på nu men väldigt väldigt många ställer av hästen och säljer den som frisk. Det är oavsett i mina ögon lite konstigt att ställa av en frisk tävlingshäst i full kondition utan några problem. Det händer ju uppenbarligen men jag fattar misstankar där. Sen så får ju också köparen tänka till lite också när dom köper en häst ur kondition att hästen kanske inte är fräsch när den väl kommer igång, det är ju en risk man tar också.
Träningar eller inte, träningar behöver inte vara särskilt ansträngande bara för att man tränar för en tränare. Hästen kanske fick inflammationerna igen pga igångsättningen men en helt frisk häst blir inte överansträngd så enkelt så fort. Då är det något som vart galet sen innan om man inte är extremt vårdslös i ridningen.Lång vila?
Fortfarande så läser inte vissa inläggen från början. Hästen hade varit igång sen slutet på september men hade INTE gått träningar utan utan köparen red hoppträning snabbt efter köpet fast hästen inte hoppat på över ett år. juristen och min veterinär är eniga om att det var pga överansträngning som hästen åkte på inflammationerna. Knäledsinflammaioner är de som är jävligast om en häst väl har fått dem. Så jag vill inte att hästen ska behandlas flera gånger för att sedan dömas ut om det inte går vägen. Eller hamnar i någon annans händer som inte ser allvaret med dessa inflammationer. Då är avelsboxen inga problem.
Kanske står det i tråden men vet du vad för träning det var? Bara för att det är hopplektion så innebär inte det att det inte är något en häst inte klarar som vart igång ett par månader.
Och som sagt, inflammationer är väldigt svåra att vila bort, dom blir liggande och blossar upp igen vid ansträngning. Ska hästen må bra tycker jag man bör behandla knäna så hästen blir symptomfri. Ser du allvaret med dessa inflammationer så bör du behandla dom tycker jag. Sen kan du väl vila hästen eller göra vad du vill men hästen måste ju bli av med inflammationerna en gång för alla.