Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning?
Hästen såldes och ska lite mer än en månad efter försäljning nu visa hälta och ha inflammationer i bakknän. Samt spänd över rygg m.m. Detta uppmärksammas först på klinik. Ingen info till mig fram tills dess att hästen skulle vara oren etc. Utan de ville häva köp av annan anledning tidigare, som inte fanns grund för. DÅ bestämmer köparen sig för att uppsöka klinik i tron om att jag ljugit.
Köpare skulle även köpa sadel som ligger bra på hästen, uppenbarligen inte gjort utan låtit hästen gå med illa tillpassad sadel under denna period. Trots att jag gick ner i pris på hästen för den anledningen.
Hästen var sedan tidigare inte fullt igång, vilket köpare visste om pga föl 2015 utan försiktigt igångsatt 3,5 månader tidigare för att inte stressa fram något efter en dräktighet och allt vad det innebär.
Dagen efter köp släpper man hästen i ridhus och rider senare ett lättare pass för att känna på hästen (eventuellt med tappsko om ingen slog på redan dagen efter de anlänt till stallet då den åkte av precis innan lastning).
3 dagar efter köp rider man lektion. Hästen får INGEN möjlighet att acklimatisera sig första perioden.
Hur illa är det att ge felaktiga uppgifter till veterinär? Har själv bevittnat detta då det står i journal efter klinikbesöket jag fått skickat till mig. Man ger inte veterinären rätt bedömningsunderlag för att kunna bedöma rätt.
Hästen var besiktad ua med en punkt som saknade betydelse men inget som berör ovanstående problem som nu uppkommit.
Besiktning var beställd av mig som säljare, betalade också och köpare var inte närvarande.
Köpare tog emot och godkände säljarens kopia på besiktning. Köpare har också bytt till eget försäkringsbolag.
Jag är så arg och ledsen över att en häst nu inte är fräsch som innan betäckning var i full kondition och hade tävlat hoppning utan problem med rygg, ben etc.
Att jag betäckte var av andra skäl och inte pga någon skada, stoet har en bra stam för den inriktning jag bytt till och tyckte hästen var i en ålder det var lämpligt att ta första avkomman på samt ett trevligt temperament.
Hästen har heller aldrig uppvisat de problem säljaren hävdar att hästen besitter med idag.
Har också sagt till köpare att denne kan få tillgång till hästens journaler sedan tidigare. Detta var inte intressant.
Så summa sumarum.
-Hästen såldes utan tecken på hälta vid böjprov eller uppvisade ryggproblem vid besiktning .
-Köpare gör ingen egen besiktning innan köp utan säljare ombesörjer att det görs för egen "räkning".
-Hästen har sedan tidigare inte behandlats för inflammationer eller ryggproblem.
-köpare hävdar att hästen uppvisade problem till veterinär redan första dagen efter köp, men man fortsätter rida hästen utan att meddela säljare?
-köpare är fullt omedveten om att dottern varit i kontakt och lovat film för att allt går så bra vid ridning så jag skulle få se hur de utvecklats, bara någon vecka innan klinikbesök.
Juridiskt sett, hur ser detta ut?
Kan vara aningens luddigt då jag är så knäckt av denna försäljning där hästen kommer i kläm.