Briar - men till vilka ston?

Sv: Briar - men till vilka ston?

Nej det var så länge sedan jag hörde detta så jag kommer inte ihåg så mkt mer av det än att det var dessa avkommor som skulle vara bäst i sportsammanhang från hela kombinationer.

I avelssammanhang så skulle den första avkomman vara bättre i aveln istället för sporten.

Rappaklaja eller inte men det var ju därför jag frågade om det stämmde eller inte med dessa två ston alla avkommor ;)

Helen

Självklart är det så med alla hingstar! Menar bara att det räcker inte med en bra hingst för att fölet ska bli bra.
Intressant det här med hur en avkomma ärver egenskaper beroende på arv och miljö tycker jag!

Bonde456 skrev:
funderar på honom åt mitt fblsto, men jag är så kluven så vet inte var det slutar...
Tittade på dionysos(ängagårdens)men
frakten från tyskland å sen hit upp går på runt 1000:- PER SKICK:eek:
Så jag lär fundera tills den dagen det är dags....

Gå in och titta på Neustadt- Dosses hemsida så ser du hur mkt han kostar där :crazy: http://www.sbhlg.org/seiten/Hengste/54_Dionysos.html

Det är hemskt dyrt att betäcka i sverige, så om jag haft möjlighet hade jag iaf åkt ner med stoet dit istället. Det hade man tjänat en hel del på

Faktum är att B avkomma nr 1 har lämnat flera fina avkommor, hon är själv inte ens inriden utan har använts som avelssto. A fick en hingst som nr 1, numera valack. Tyvärr dog avkomma 5 och 7 till B tidigt, B nr 2 ägs av en hobbyryttare som har startat LA hoppning med placeringar. A avkomma 7 är hos en duktig dressyrryttare, nr 2 går minst motsvarande Msv D i USA, och jag ska försöka ta reda på vad nr 5 gör. Slump eller ej, summan av detta är att jag tycker att det stämmer ganska bra på dessa avkommor från helsyskonen A och B.

Jag känner en annan gammal uppfödare som jag vet har avlat på helsystrar med samma hingst, jag ska kolla lite med honom vilken rangordning avkommorna har i sporten. Jag vet att även där ger ett sto avkommor med god hoppförmåga och det andra ger mer gångartshästar.

cissiny skrev:
Det var så lite så! :)

Hoppas fortfarande på pm med Briar-avkommor, så att jag kan komplettera min databas. Har ju många, men inte komplett tyvärr.

Mvh Cissi

Jag har en härlig Briaravkomma:love: , vad vill du ha för info?

Oj, och Danzas bara 380 euro!
Priserna brukar avspegla hingstens popularitet...:angel:

Nja jag tycker nog att de flesta ligger på runt 300-500€ och de som är populärhingstar för tillfället ligger runt 800 eller mer.

olgaklara skrev:
Nja jag tycker nog att de flesta ligger på runt 300-500€ och de som är populärhingstar för tillfället ligger runt 800 eller mer.
Nja jag tycker att dem populäraste brukar ligga på 1000 euro och uppåt...Hingstar med låga priser är sådana som önskar fler ston till sina hingstar i regel...

Helen

Se bara på saint amour som kostade 300€ nu innan han kom till sverige :crazy:

Och så skall man vara fullt medveten om att Väst och Öst tyskland skiljer sig markant i priser, både på hingstar och hästar i allmänhet.

clownen skrev:
Nja jag tycker att dem populäraste brukar ligga på 1000 euro och uppåt...Hingstar med låga priser är sådana som önskar fler ston till sina hingstar i regel...

Helen

Nu har jag tittat på Neustadt/Dosse hingstar och det är bara 2st som ligger på 800€ en på 1000€ (samba hit) och resten av deras hingstar ligger på under 550€

Där kostar tex Dionysos 550€, Samba Hit 1000€, Danzas 380€, Goldwing 550€! Det är bara att jämföra vad de kostar i sverige??

Någon som vet??

Och pappan till mina två hopphästar ligger på 300€ och om han lever och har hälsan så kommer jag att åka ner och betäcka med honom nu i vår.

Okej ! Nu är jag med du och jag sitter och jämför äpplen och päron :D jag menar de större förbundens hingstar...

Helen

Vi har starka funderingar på Briar pga BLUP i hoppning och dressyr. Vårt sto är e. Turban Rose ue Dawson (mmf Polarstern). Hon är 160 cm, ganska ädel men något lågställd. Underbart temperament, men lite tittig. Har tid fått fina avkommor med bl a Feliciano. Vad tror du om det??

Tag chansen o använd denna super hingst som Briar är. Säger inte det något att han är så högt upp i klasserna? Varför gå över diket till annat lands hingstar som Inte ligger på den nivå som Briar gör.
Det blir mkt fina avkommor efter honom, bra mentalt,lätta att utbilda osv.. Det blir ju snygga hästar som har så fina gångarter o hoppar jätte bra. Så passa på så länge som vi alla kan få tillgång till denna multi hingst som Briar är. Lycka till!

kajsa-kopia skrev:
Vi har starka funderingar på Briar pga BLUP i hoppning och dressyr. Vårt sto är e. Turban Rose ue Dawson (mmf Polarstern). Hon är 160 cm, ganska ädel men något lågställd. Underbart temperament, men lite tittig. Har tid fått fina avkommor med bl a Feliciano. Vad tror du om det??
Jag tror Briar skulle passa bra till ditt sto. Brukar passa till lite moídre och ädlare sto. Briar-Turban Rose-Dawson => bra resultat tror jag!

**knapplån**
Vad ska vi räkna med att Briar och Okeanos ger för skillnad på avkommor? Kanske lite tidigt att säga på Okeanos, men det finns kanske lite tankar? Jag tycker båda hingstarna är mycket tilltalande och det blev ännu bättre efter att ha läst den här tråden!
Ulrika

Puttar upp min fråga lite, fast jag gissar att alla är i stallet, och jag är inte alls avis ;)
Någon som sett en Okeanosavkomma? Kan man gissa att han kommer ha samma positiva nedärvning som Briar? Eller är det möjligt att Okeanos bara är en bra sporthäst? Rent stamtavlemässigt är de ju ganksa identiska, men det behöver ju inte betyda att de har fått samma gener för det..
U

Puttar upp min fråga lite, fast jag gissar att alla är i stallet, och jag är inte alls avis ;)
Någon som sett en Okeanosavkomma? Kan man gissa att han kommer ha samma positiva nedärvning som Briar? Eller är det möjligt att Okeanos bara är en bra sporthäst? Rent stamtavlemässigt är de ju ganksa identiska, men det behöver ju inte betyda att de har fått samma gener för det..
U

jag har sett en avkomma, men tyvärr "bara" ett föl. han hade förbättrat typen rejält på den ungen iaf :) mamman var ganska lågställd o pinnig (fullblod) o ungen var högställd, mkt positiv o rörde sig trevligt! (även om den bara ville trava hela tiden, ingen galoppör där inte... ;))

har ngn erfarenhet av ngn äldre avkomma kanske?

Ni som har avkommor efter Briar, eller som känner till sådana, hur är dem? Exteriört, temperament, gång, hopp, allting är av intresse.

har ett sto född -01 efter Briar, Vancouver-Chagall. Hon har turen att vara ganska normalstor och rejäl bakdel som kan kompensera den ganska sprättiga framdelen.

Jag har fått uppfattningen att aldeles för stora ston (både brdd o höjd) betäcks och ger då väääldigt stora avkommor med jättemycket gång som inte går att göra någonting med. Jag personligen skulle rekomendera et nätt sto med väldigt bra bakparti och ett PERFEKT temprament.

Min mest negativa erfarenhet är just tempramentet. Min häst (som för övrigt börjar bli mer o mer pålitlig) är väldigt oberäknelig och hon kan spåra ur och tappa kontrollen över sej själv totalt om det vill sej illa.

Har pratat med flera tränare och domare som alla konstaterar att briars avkommor ofta är mer eller mindre hysteriska (det va ett uttryck som en använde:) ) Jag påstod även en gång att jag hade en ganska stoig häst, men då sa tränaren att briaravkommor är stoiga även om de är vallacker:d

Kan tillägga att jag inte hoppar med henne. Gjorde det i två år men pga hennes opålitliga intsällning så blev det i princip bara en skaderisk för mej och hästen när hindren skulle höjas.

Detta låter ju väldigt negativt, men jag vill bara att du ska vara medveten om det också! Annars är hon en jättefin häst! Kanon gång, något låg framtill, ganska korta ben, jättefin hals. Och när hon får hålla sej aktiverad så är hon mycket arbetsvillig och hur kul som helst att rida!

Men ska man ha roligt är det ju viktigt att man trivs med sin häst, och briar är nog inget att rekomendera om man är lite försiktig eller så. (gäller givetvis inte alla avkommor men stor risk förekommer tydligen)

Lycka till!

Hon ser jättefin ut! Antar att hon var i träning när bilden togs? Det hon har på sig är ett stigbett, har bara sett det på hingstar innan.

Mvh Cissi

OT så det sjunger om det, men stigbett använder vi på ALLA våra galoppörer... då det är skönt att ha ngt i munnen OM de skulle skrämmas av ngt utifrån...det är jobbigt att tappa vilken häst som helst... men det är LÄSKIGT att tappa ngn annans häst som är god för en miljon... ;) speciellt om man står på TG med tågräls och motorväg omgivande

Jag har en Briarvalack som är väldigt ridbar och trevlig och han har Lane Court xx som morfar. Har inte sett eller träffat hans mamma men hon ska enligt utsago inte vara nåt speciellt men avkomman tillsammans med Briar har fin halsansättning, bra galopp och god sammarbetsvilja. Är väldigt lättlärd och gillar verkligen att visa upp sig.
Han kunde dock vara av lite lättare typ.

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 526
Senast: Marty
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 668
Senast: maria_b
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 680
Senast: Kingsland89
·
Avel Ni som har hingstar som betäcker naturligt...vad anser ni enklast/bäst. Håller både sto + hingst båda hästarna fritt i hagen håller... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 370
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka