Briar - men till vilka ston?

Sv: Briar - men till vilka ston?

"Fördelen" med Okeanos,även om jag inte tycker att han är riktigt lika snygg som Briar, är att han är en hel del billigare om man ska se det så, -än så länge!!!
Men så råkades jag se..First wish(*suckar*)...på deras hemsida. Någon som vet vad han har fått i hoppningen??Eller är han REN dressyrhäst...:confused:
Men hänger han i knäna eller är det bra jag som ser dåligt:o ..är extremt känslig när det gäller hästarnas exteriör/ o benställning...den ska vara mkt god...inte för att mina hästar har nåt fel som ska korrigeras,utan för att jag är "fåfäng"...

cissiny skrev:
Nu var det ju just till ett ädelt fullblodssto vi pratade om - inget fel på Dionysos, men i mitt tycke är han mer förädlare? QUOTE

Det spelar ingen roll, tycker jag, målet är ju att producera en vacker bra dressyrhäst! Eller hur? Jag såg ett föl på ängagårdens hemsida (kolla gärna) e. Dionysos ue Lauries Crusador. 9 på typ, trav och galopp. Superfin häst!

QUOTE Okeanos har avkommor redan. Han godkändes i Oldenburg 03 och ägaren visade upp två jättefina avkommor (åringar ueShogun-Hertigen resp Ceylon-Cecil) på Tullstorp. Vad jag har hört så har hans avkommor blivit bra. Okeanos är ju nästintill helbror till Briar dessutom, vilket ger lite hum om hur han bör förärva sig. QUOTE

Det har Dionysos också, men de är inte så gamla och inte så många framför allt. När det gäller Briar så kan jag bara säga att många omdömen är blandade. Träffade några beridare häromdagen som tyckte att de ofta är spända och stela, i alla fall som unghästar.

Jag var på ett intressant föredrag som hölls av en av avelsvärderingsnämndens ledamöter nu i veckan. Man gick där bl a igenom vilka typer av ston våra hingstar passade till och Briar passar, som ni också redan har sagt i tråden, till många olika typer av ston då han förärver både bra gång och hoppförmåga till sina avkommor.
Det sas också att det ska bli intressant att se hur Okeanos förärver sig då han tydligen inte är så lik Briar. Jag har själv inte sett Okeanos live, men de ska tydligen vara ganska olika. Okeanos har några avkommor, men inte så många att man kan säga något generellt om hur han förärver sig. Briar och Okeanos är ju väldigt nära släkt, men man vet ju hur olika även helsyskon kan vara.

Två ston jag kände var helsyskon, de såg helt olika ut och förärvde sig helt olika även om de betäcktes med samma hingst. De fick 9 resp. 8 avkommor med samma hingst, så det var intressant att jämföra.

First Wish hade 6,0 på löshoppningen. "orädd, samarbetsvillig hingst dock något överilad. Relativt bra benteknik men ganska flack i sprången"

Jag var på ett intressant föredrag som hölls av en av avelsvärderingsnämndens ledamöter nu i veckan.
Jag var också där :D

Två ston jag kände var helsyskon, de såg helt olika ut och förärvde sig helt olika även om de betäcktes med samma hingst. De fick 9 resp. 8 avkommor med samma hingst, så det var intressant att jämföra.
Det här var ointressant att höra ! Du menar alltså att stona som var helsyskon fick 8 resp 9 föl e. samma hingst om jag förstått rätt ? Alltså två halvsystarar med 8 resp. 9 helkombinationer ?

Låt oss kalla stona A resp. B.

Hade stona samma mamma eller pappa ?

Vilka av sto A´s alla föl var bäst om du skulle rangera dem i födelseordning ?

Samma sak med sto B - vilka var bäst där ?

Hoppas att du kan svara på det här...

Helen

Väldigt fint framparti på det fullblodet! Hoppas du hittar en riktigt bra hingst.

Den stora frågan är väl vad ni förväntar er av fölet. Briar är ju en hoppstammad dressyrhäst. Amiral har ju särpräglat gammalt svenskt dressyrblod i generna, och inga större hoppegenskaper i sin förvärvning. Jag skulle ta en hingst med mer dressyr präglad stam än Briar till ett Amiral sto. Sen kan nog kombinationen Amiral, Magini bli lite väl hårdnackad i.af för min smak.

clownen skrev:
Jag var också där :D

Det här var ointressant att höra ! Du menar alltså att stona som var helsyskon fick 8 resp 9 föl e. samma hingst om jag förstått rätt ? Alltså två halvsystarar med 8 resp. 9 helkombinationer ?

Låt oss kalla stona A resp. B.

Hade stona samma mamma eller pappa ?

Vilka av sto A´s alla föl var bäst om du skulle rangera dem i födelseordning ?

Samma sak med sto B - vilka var bäst där ?

Hoppas att du kan svara på det här...

Helen

Det var ju tråkigt att det var ointressant??, men jag ska ändå svara dig på dina frågor.
Sto A och sto B hade samma mamma och pappa.
Sto A´s bästa föl är föl nummer 3, sedan kommer nummer 6, 4, 2, 1 och 5, nummer 8 resp. 9 är bara 2 resp 3 år i år så dessa har ej gjort något ännu, nummer 7 och 5 dog innan de fyllde tre år.Dessa avkommor har gjort bäst ifrån sig på hoppbanorna, nummer 3 går svår hoppning.
Sto B´s bästa föl är nummer 7, hon har sedan 4 USA exporter som jag inte riktigt har koll på, men två tävlas i dressyr (nummer 2 och 3). Nummer 4 och 5 är också i USA, sedan kommer nummer 6 och 1, nummer 8 dog innan hon fyllde 1 år. Dessa avkommor har gjort bäst ifrån sig på dressyrbanorna, nummer 7 går St Georg och är stadigt på väg uppåt (8 år).
De som ägde stona hade också fött upp hingsten som var pappa till alla föl, därav betäcktes de alltid med honom (han var en godkänd halvblodshingst).

Viktigt att tänka på vid avel är att 70% av fölets egenskaper kommer fårn stoet eftersom hon fostrar det. Visst finns det många fina hästar efter Briar men också mycket skit pga dåliga ston. Många avkommer är stora, tunga och tråkiga. Lite mindre och ädlare ston, tex med fullblodsinslag passar nog bäst om inte det är för mycket nerver i stoet.
Har själv en 4-åring efter Briar där mamman är efter Lagano-Smaragd xx. Mamman är ganka liten (162), het men orädd, ingen supergång men gått 140 hoppningar. Avkomman är nu något större, mer långlinjerad och lite maffigare men rör sig lätt och trevligt och hoppar med bra teknik. Kan bli något skarp ibland med är totalt orädd.

Jag håller med dig i stort, men har ett par invändningar:

1. Man har inte kunnat påvisa hur viktigt stoets uppfostran av fölet är. Det har konstaterats vid embryotransfer, där man sett att fölen styrs av sina gener oavsett mor. Men visst är stoet viktigt ändå!

2. Alla hingstar får bra och dåliga ston. Inte bara Briar. Det vi får jämföra är hur hingsten präglar sina föl, oavsett stomaterial.

Annars: god analys tycker jag!

elle12 skrev:
Det var ju tråkigt att det var ointressant??, men jag ska ändå svara dig på dina frågor.
:eek: nej för låt nu vet jag inte hur det blev :D det ska stå intressant givetvis - det är ju därför jag frågar :)

Helen

Har sett en briar häst tror den är 5 år och den hoppar jätte bra men rör sig rätt tråkigt. Min Kompis ska betäcka med Okeanos, vad är det för skillnad egentligen?

Sara-Ida skrev:
cissiny skrev:
Nu var det ju just till ett ädelt fullblodssto vi pratade om - inget fel på Dionysos, men i mitt tycke är han mer förädlare? QUOTE

Det spelar ingen roll, tycker jag, målet är ju att producera en vacker bra dressyrhäst! Eller hur? Jag såg ett föl på ängagårdens hemsida (kolla gärna) e. Dionysos ue Lauries Crusador. 9 på typ, trav och galopp. Superfin häst!

QUOTE Okeanos har avkommor redan. Han godkändes i Oldenburg 03 och ägaren visade upp två jättefina avkommor (åringar ueShogun-Hertigen resp Ceylon-Cecil) på Tullstorp. Vad jag har hört så har hans avkommor blivit bra. Okeanos är ju nästintill helbror till Briar dessutom, vilket ger lite hum om hur han bör förärva sig. QUOTE

Det har Dionysos också, men de är inte så gamla och inte så många framför allt. När det gäller Briar så kan jag bara säga att många omdömen är blandade. Träffade några beridare häromdagen som tyckte att de ofta är spända och stela, i alla fall som unghästar.

precis...många säger när man nämner olika hingstar.(som tex Dionysos).oj vad lätt/ mkt fbl inslag redan.(lite som ..har du tänkt på det..?)..som om det vore något hemskt i det...får man inte villja ha en ädel och graciös häst?! Jag använder dock även förädlare till mitt mkt grova /gamla modellen Cortezsto, (har verkligen två helt olika damer här hemma:love: )inte tycker jag att hon är ful eller så , å hennes avkommor blir lite större ändå. Man måste väl inte sikta in sig på att alla ska likadana ut!?

Jag änvänder gärna en gracil häst på fbl,et för att behålla hennes grace för jag tycker hon är trevlig och vacker. Men jag kan också tänka mig att använda en riktig rejäl hblhingst UTAN fbl inslag. Det är ju det som är fördelen med dessa härliga fullblodstöser:banana:
Och därav att man har sån beslutsångest. Det största kravet jag har idag är att hästen ska röra sig mkt bra, så "rena" hopphingstar går bort , om det då blir Briar ,Dionysos eller rent av stravinsky xx det må då vara den dag jag har bestämt mig:eek:
/Helena

Misstänkte att det var felskrivning.

Vet du om det finns det någon statistik på hur bra avkommorna blir i förhållande till hur gammalt stoet är när fölet föds? Jag vet att proffs på området säger att de "bästa" avkommorna får man när stoet är 4-5 år. Stoet är som mest fertilt vid den åldern, men jag har inte sett någon statistik på att avkommorna skulle bli bättre då. Jag tycker själv att det är ett intressant ämne.

Eftersom vi bedömer hästarnas förärvning efter hur bra tävlingsindivider de lämnar så är det svårt att bedöma hur bra en häst kunde blivit om den hade fått alla de bästa förutsättningarna för att bli en god tävlingshäst. Om vi nu är inne på Briar så kanske han hade blivit hopphäst och inte världsstjärna i dressyr om inte JB hade fått hand om honom, vem vet? Med 99/89 på bruksprovet i hoppning så är det ju inte alls omöjligt.

Om jag går tillbaka till alla avkommor som sto A och B lämnat så har vissa hamnat hos tävlingsryttare, men inte andra, och jag är inte säker på att de som hade mest potential hamnade hos tävlingsryttarna. De såldes då ofta som föl eller oinridna unghästar
(de är födda 88-98 förutom 2- och 3-åringen), visningen för köparna skedde ofta med en flock hästar lösa i en hage. Stammen hade gott rykte och även uppfödarna som hade haft uppfödning i 50 år, så det var inte svårsålda.

Jag har en hört teori om att i helkobinationer så blir föl nr 2, 5, 7 dem bästa i sportsammanhang om de ges samma förusättningar. Det var därför jag frågade...:D Jag ville bara omsätta teorin i verkligeheten...

Helen

Mycket intressant. Finns det någon teori om varför det skulle vara så?

Svårt att se om det stämmer i detta fall eftersom As avkommor nummer 5 och 7 dog tidigt och nummer 2 är såld till en hobbyryttare som startat honom i LA hopp med placering. B nummer 7 är såld till en duktig dressyrryttare, nummer 2 går motsvarande minst Msv dressyr i USA och 5 ska jag försöka kolla vad den gör i USA.

Nu kom jag nog långt från tråden, men som sagt ett mycket intressant ämne.

clownen skrev:
Jag har en hört teori om att i helkobinationer så blir föl nr 2, 5, 7 dem bästa i sportsammanhang om de ges samma förusättningar. Det var därför jag frågade...:D Jag ville bara omsätta teorin i verkligeheten...

Helen

Men hur i hela friden skulle det vara möjligt? Och vad är det för konstig studie? Förlåt, men det låter som total rappakalja. Det är naturligtvis slumpen som avgör vad det blir.

Om jag vore som du skulle jag åka runt och kolla på lite avkommor, nu när du har begränsat hingstvalet till 2-3 kandidater. Om du inte redan har gjort det, förstås. Dionysos har inte så många, men Ängagården kan säkert hjälpa dig att lokalisera de som finns. Briar har ju många. Det är nog det bästa sättet för att få en bild av vad man vill producera...

Trevlig hästsmak, btw - jag skulle jättegärna ha en häst med 80 procent fullblod! Dionysos ger av allt att döma vackra hästar, särskilt tjusiga halsar. Och snygg färg... mums :p

Lycka till! :banana:

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 526
Senast: Marty
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 668
Senast: maria_b
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 680
Senast: Kingsland89
·
Avel Ni som har hingstar som betäcker naturligt...vad anser ni enklast/bäst. Håller både sto + hingst båda hästarna fritt i hagen håller... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 370
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka